wat wiki-infoquote:Dimitar Berbatov (Bulgaars: Димитър Бербатов ) (30 januari 1981 in Blagoevgrad) is een Bulgaarse voetballer.
Carrière
De aanvaller begon zijn carrière bij Pirin Blagoevgrad, om later naar het grotere CSKA Sofia te verhuizen. In 2001 kreeg hij een contract aangeboden bij Bundesligaclub Bayer Leverkusen.
In het seizoen 2004/2005 liet Berbatov voor het eerst echt van zich gelden. Met 20 doelpunten werd hij topscorer van de Bundesliga. Samen met zijn medespits Andriy Voronin vormde hij het beste aanvallerskoppel van het seizoen; samen waren ze goed voor 35 treffers.
In het daaropvolgende seizoen lukte het Berbatov zijn goede vorm van het vorige seizoen door te trekken. Met 21 doelpunten en 10 assists bleek hij opnieuw van grote waarde voor Bayer. Op de lijst van topscorers werd hij tweede, achter Miroslav Klose (25 doelpunten, 10 assists), de spits van Werder Bremen.
Zijn kwaliteiten als spits bleven niet onopgemerkt. Door middel van een clausule in zijn contract kon Berbatov tijdens de zomerstop vóór het seizoen 2006-2007 voor het relatief lage bedrag van 16,5 miljoen euro naar de Britse subtopper Tottenham Hotspur.
Berbatov is al jaren een vaste waarde in het nationale elftal van Bulgarije. Hij was aanvoerder op het EK van 2004 in Portugal.
Palmares
* 2002: Bulgaars voetballer van het jaar
* 2004: Bulgaars voetballer van het jaar
* 2005: Bulgaars voetballer van het jaar
quote:
Vroeg teveel salaris. En Zlatan was toen nog niet weg.quote:Op zondag 2 september 2007 00:56 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ajax had hem moeten halen, in plaats van Charisteas. Maar het ''was niet mogelijk'' of zo....
quote:Berba' is Jols juweel
Door MARCEL VAN DER KRAAN
AMSTERDAM - Onder de vleugels van Martin Jol is Dimitar Berbatov (26) in Engeland uitgegroeid tot een sensatie. De Bulgaarse spits van Tottenham Hotspur laat het publiek met open mond achter op de tribunes in de Premier League. Morgenavond hoopt Berbatov ook het Oranjepubliek stil te krijgen.
Een paar weken geleden dreigde Manchester United, dat op zoek was naar een nieuwe spits, Dimitar Berbatov voor een kapitaal weg te kapen in Noord-Londen. Op dat moment besloot Martin Jol voor de deur van het stadion op White Hart Lane te gaan liggen. De Nederlandse trainer van de Spurs piekerde er niet over om zijn topscorer voor een recordbedrag van de hand te doen.
,,Ik ga nog liever dood dan dat ik ‘Berba’ aan Manchester United verkoop,’’ sprak Jol. Van die uitspraak schrokken ze in Engeland. De journalisten op de persconferentie bij Tottenham controleerden nog even of ze de Spurs-coach wel goed hadden verstaan. Maar ze hadden het goed gehoord.
In een klap was duidelijk welke status Berbatov heeft bij de vijfde club van Engeland. Jol en het bestuur van Tottenham, die de afgelopen periode niet bepaald op één lijn zaten, waren het over hun kroonjuweel wél eens. Zelfs voor 60 miljoen euro - het bedrag dat op tafel kwam bij het officiële bod op de spits - kon Manchester United de komst van Berbatov vergeten.
Toen de speler vorig jaar zomer een telefoontje kreeg van Tottenhams technisch directeur Damien Comolli, schrok hij al van de prijs die de Engelse club wilde betalen aan zijn werkgever Bayer Leverkusen. Comolli vertelde Berbatov dat Tottenham hem voor vijftien miljoen euro wel weg wilde lokken uit de Bundesliga.
,,In 1998 werd ik voor 5000 euro door CSKA Sofia gekocht van Pirin Blagoevgrad, een clubje van niks. Weet je wie me daar ontdekte? Dimitar Penev, die ook mijn vader in 1984 ontdekte als profvoetballer en die nu de bondscoach is van Bulgarije,’’ zegt Berbatov.
,,De vijftien miljoen euro die Tottenham betaalde aan Leverkusen vond ik al belachelijk veel geld. Al had ik wel een prachtig seizoen achter de rug. In mijn laatste jaar bij Leverkusen maakte ik 21 doelpunten in 34 wedstrijden. Het was het beste jaar uit mijn carrière. Daarom vond ik het zo gek dat mensen nu zeggen dat ik 60 miljoen waard ben. De clubs zijn gek geworden.’’
Martin Jol moet het daar na de eerste zeven wedstrijden vorig seizoen mee eens zijn geweest. Berbatov maakte één schamel doelpunt in de eerste maanden bij de Spurs. De speler had een vriendelijke schop onder zijn kont nodig, die Jol op het trainingsveld ook uitdeelde.
De actie van de lang geduldige Jol miste zijn uitwerking niet. Dimitar Berbatov, die ‘very happy’ zegt te zijn onder de coach Jol, werd publiekslieveling nummer één. Hij scoorde aan de lopende band in het UEFA Cup-toernooi, in de beker en in de competitie. Al vindt Berbatov zelf dat twaalf doelpunten in het Premiership nog steeds aan de karige kant is.
Het enige waaraan Jol nog steeds moet wennen is de rol van sluipmoordenaar die Berbatov het liefst speelt. Langs de kant zit de Scheveninger zich soms te verbijten als de passie en power ontbreken in het spel van zijn spits. Maar op het moment dat de coach zich afvraagt of hij hem moet wisselen, gooit Berbatov zijn hele arsenaal aan trucs en passeerbewegingen eruit om zijn ploeg over het dode punt te helpen.
Berbatov heeft aan Jol al een paar keer verteld dat hij zich geen zorgen hoeft te maken over zijn ogenschijnlijk makkelijke houding. ,,Trainer, ik wacht tot de verdedigers in slaap sukkelen. Dan sla ik toe,’’ vertrouwde hij hem toe. Het Nederlands elftal is gewaarschuwd.
Eens. Wat een heerlijke voetballer, die Berbatov. Lekker quasi-nonchalant ook. Hoe hij vlak voor tijd die bal uit de lucht pakte en ermee jongeleerde: schitterend. De overige Spursspelers mogen zijn veters niet eens vastmaken.quote:Op woensdag 12 maart 2008 23:50 schreef Radegast het volgende:
Schitterende goal vanavond.
Hij moet echt weg bij Tottenham, wat lopen daar een stel boerenkoolvoetballers om hem heen zeg.
Ja he, hij steekt er echt met kop en schouders bovenuit. De goal was echt een mooie, plus ook een eenvoudig ingeschoten penalty.quote:Op woensdag 12 maart 2008 23:50 schreef Radegast het volgende:
Hij moet echt weg bij Tottenham, wat lopen daar een stel boerenkoolvoetballers om hem heen zeg.
Je hebt het als voetballiefhebber zo met hem te doen. Wekelijks is hij dé speler die van zich moet laten gelden. Kan me niet voorstellen dat hij volgend seizoen bij de Spurs te bewonderen is. Hij is nu rijp genoeg voor de volgende stap.quote:Op woensdag 12 maart 2008 23:50 schreef Radegast het volgende:
Toen nog onder leiding van Koeman niet? Hij stond nadrukkelijk op zijn lijstje naar het schijnt maar zelf zag hij de overstap niet zitten. En dus zaten we gebakken met Rosenbergquote:Op donderdag 13 maart 2008 00:25 schreef zjroentje het volgende:
Vraag me af hoe concreet Ajax een aantal jaren geleden was, voordat hij naar Tottenham vertrok.
Topspits idd, dat nonchalante is heerlijk om te zien. Mits het allemaal lukt natuurlijk.
Ik denk eerder de opvolger van Drogba bij Chelsea.quote:Op donderdag 13 maart 2008 20:29 schreef N.i.c.k het volgende:
een typische Arsenal spits.
Precies, ze hebben gewoon een aantal uitstekende spelers hoor. Maar Berbatov is wel de enige die nu echt naar een nog grotere club toe moet. Geweldige speler.quote:Op woensdag 12 maart 2008 23:58 schreef DANILXL het volgende:
mwa spurs hebben een enorm getalenteerd team met een gemiddelde leeftijd van rond de 25 geloof ik
quote:Jol: "Berbatov droomt al tijden over ManUnited"
14 juli 2008
Tottenham Hotspur-spits Dimitar Berbatov hoopt op korte termijn de overstap te maken naar Manchester United. Zijn oud-trainer Martin Jol beweert dat de Bulgaarse spits al tijden lang met zijn hoofd bij de Engelse landskampioen zit.
"Ik heb altijd een goede relatie gehad met Dimitar, maar het probleem is dat hij altijd met zijn hoofd bij Manchester United zat. Het spookte door zijn hoofd en ik kon er niets aan doen", zegt de huidige HSV-trainer tegenover The Daily Express.
Mogelijk komt Berbatov's droom al snel uit. Volgens Engelse media zijn Tottenham en United al akkoord over een transfersom. Zijn zaakwaarnemer bevestigt de interesse, maar ontkent vooralsnog een officieel akkoord.
De opvolger is al in huis, Darren Bent!quote:Op maandag 14 juli 2008 23:53 schreef Ludacriss het volgende:
Veel geluk met Berbatov, en dank je voor de 28 miljoen
Mwah 28 miljoen is niet veel voor zo'n topper, dan maken de spurs 10 miljoen euro winst. De spurs kennende kopen ze een miskoop voor 14 miljoen...Ach dan is alles weer bij het oudequote:Op maandag 14 juli 2008 23:53 schreef Ludacriss het volgende:
Veel geluk met Berbatov, en dank je voor de 28 miljoen
quote:Berbatov: "Manchester United nog steeds mijn droom"
18 augustus 2008
Dimitar Berbatov hoopt nog altijd dat de transfer naar Manchester United rond komt. De Bulgaarse topschutter wil naar zijn 'droomclub', maar Tottenham Hotspur wil hem niet kwijt. "Niemand kan me kwalijk nemen dat ik mijn dromen najaag", stelt Berbatov in The Times.
United-trainer Sir Alex Ferguson wil zijn selectie met nog een extra spits van formaat uitbreiden. Berbatov is het hoofddoelwit, maar de transfersom ligt in de weg. De Mancunians boden al eens 25 miljoen euro, maar dat vonden de Spurs niet genoeg.
Tottenham verloor al Robbie Keane aan Liverpool en wil niet nog een aanvaller laten vertrekken. Emil Dantchev, zaakwaarnemer van Berbatov, hoopt toch op sympathie van de club. "Het zal er deze week om spannen. Ik heb gelezen dat Ferguson een nieuwe spits wil, hopelijk wordt die spits alsnog Berbatov", aldus de belangenbehartiger.
Man City heeft nu toch geld zat.quote:Op maandag 1 september 2008 16:21 schreef BliksemSchigt het volgende:
1430: The latest from Man City - and I have to say that they are fast becoming the club of the day. BBC Sport understands that a £30m bid has indeed been made for Dimitar Berbatov,
1450: The latest Man City chat - boss Mark Hughes will discuss personal terms with Dimitar Berbatov when he has finished his round of golf. Has the world gone mad?
1458: Apparently the Man City bid for Berbatov is more than £30m.!!!!
Hangt er vanaf wat voor toekomstplaatje ze hem schetsen en hoe groot de zak met geld is die klaar ligt.. Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 1 september 2008 16:33 schreef mcyodogg het volgende:
Zou hij dan voor een club kiezen met maar UEFA Cup. En een club die volgend jaar echt niet hoger dan dat haalt?
Commited player heet zoietsquote:Op maandag 1 september 2008 16:40 schreef JeroenV het volgende:
Zou wel een grote verrassing zijn.
Over United hoor je nu eigenlijk niks meer...
Juist niet..als hij naar City gaat dan is het voor het geld. Of bedoel je commitment to money?quote:
quote:0036: As part of the deal, Spurs have agreed not to pursue their complaint to the Premier League over Manchester United's pursuit of Dimitar Berbatov. Great day for Fergie then, unsurprisingly.
0034: ENORMOUS BREAKING TRANSFER NEWS
The Spurs website says they have agreed to sell Dimitar Berbatov to Manchester United for £30.75m, with Fraizer Campbell going to Spurs on a season-long loan. Did you get all that?
Hoogste ooit samen met Shevchenko. Als dat een omen is...quote:Op dinsdag 2 september 2008 01:59 schreef Radegast het volgende:
[..]
Vrij normaal bedrag toch in de PL?
Dat is toch echt 10 miljoen te veel voor een speler als Berbatov. Shevchenko was tenminste een wereldster.quote:
Shevchenko was destijds 30 en had zijn beste jaren gehad. 30 miljoen pond was destijds al absurtquote:Op dinsdag 2 september 2008 12:42 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Dat is toch echt 10 miljoen te veel voor een speler als Berbatov. Shevchenko was tenminste een wereldster.
Robinho slaat alles. 40 miljoen euro, blij dat ze daar niet in zijn meegegaan.
Klopt, hij zal er wel een stuk of twintig maken maar het is niet het type speler dat alleen maar op zijn eigen kans loert. Een goede keuze als je meer wilt dan het winnen van de topscorerstitel.quote:Op dinsdag 2 september 2008 12:43 schreef -Vaduz- het volgende:
En nog halen ze geen goalgetter in mijn ogen.
Gelukkig niet. Zou het aanvalsspel veel te statisch maken.quote:Op dinsdag 2 september 2008 12:43 schreef -Vaduz- het volgende:
En nog halen ze geen goalgetter in mijn ogen.
Een goede rechtsachter lijkt me nog steeds nodig.quote:Op dinsdag 2 september 2008 13:45 schreef DemonCleaner het volgende:
[..]
Verder is het ook zo dat de selectie van Man Utd gewoon moeilijk nog te verbeteren is. Ik had er zelf graag nog een linkshalf bij zien komen en misschien iets achterin voor de breedte, maar er staat een hele goede ploeg nu.
Brown heeft het vorig jaar goed gedaan. Het kan wel beter, maar ik kan niet echt veel rechtsbacks bedenken die ik liever zou zien en die ook nog eens haalbaar zijn.quote:Op donderdag 4 september 2008 15:28 schreef pinow het volgende:
[..]
Een goede rechtsachter lijkt me nog steeds nodig.
Van het drietal Berbatov, Rooney en Tevez zullen er normaal gesproken maar twee spelen denk ik. Al kan het met de blessure van Ronaldo misschien ook nog zo zijn dat ze alledrie spelen met Rooney vanaf rechts. Voor Rooney wordt dit wel een erg belangrijk jaar, er is vrij veel kritiek op hem en hij heeft nu serieuze concurrentie.quote:Ik vraag me af hoe Berbatov ingepast zal worden in het team. Wie zal eruit gaan?
Dat was al bekend hoor!quote:
Ik bedoelde voor Manchester United, maar nu kwam ik er net achter dat het pas z'n eerste treffers warenquote:
Idd een geweldige actie.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 07:00 schreef sjimz het volgende:
Wat een mooie actie inderdaad
En nog functioneel ook nog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |