Ik overdrijf natuurlijk, duhquote:Op zaterdag 1 september 2007 22:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Gast, waar praat je over? Wat een onzin zeg!
Daar heb je zeker gelijk in. De Xennia van nu is al lang niet meer de tienermeid van toen. Maar je vriendje van toen is natuurlijk ook geevolueerd. Misschien wel in een andere richting natuurlijk.quote:Op zaterdag 1 september 2007 22:05 schreef Xennia het volgende:
Ik snap je punt wel. Er wordt soms te gemakkelijk opgegeven. Echter geloof ik ook dat relaties bij bepaalde fases in je leven passen en wanneer de behoeftes van beide partners (gedurende langere tijd) niet meer bevredigd worden het soms beter is de relatie te beeindigen en je verder te ontwikkelen. Mijn God, ik moet er niet aan denken dat ik nog steeds met mijn eerste vriendje samen zou zijn.
Nee hoor, ik ben hem nog wel eens tegen gekomen maar hij is beslist niet geevolueerdquote:Op zaterdag 1 september 2007 22:10 schreef katerwater het volgende:
Daar heb je zeker gelijk in. De Xennia van nu is al lang niet meer de tienermeid van toen. Maar je vriendje van toen is natuurlijk ook geevolueerd. Misschien wel in een andere richting natuurlijk.
Mijn verwachtingen liggen inderdaad hoger. Toevallig had ik hier laatst een gesprek over met een man van rond de 50 die al 30 jaar getrouwd is. Ze kregen verkering rond hun 16e en wilden graag het ouderlijk huis ontvluchten, dus werd er jong getrouwd. Hij vertelde me dat het niet zo was dat ze gingen trouwen omdat de liefde zo diep zat, maar meer omdat trouwen de enige manier was om samen te zijn. Door de jaren heen hebben ze geleerd met elkaar te leven en vele dingen, goede en heftige, met elkaar mee gemaakt. Hij zei dat ook dit een band schept. Hij zei ook dat zijn vrouw net zo goed een andere vrouw had kunnen wezen. Ze hebben zeer uiteenlopende interesses en delen niet veel met elkaar. Dit valt nu nog meer op omdat de kinderen uit huis zijn vertrokken en ze meer op elkaar aangewezen zijn.quote:Op zaterdag 1 september 2007 22:30 schreef katerwater het volgende:
Mooi verwoord, inekris.
Het is een gevoel dat ik heb.
We leven in een andere wereld, die niet noodzakelijk beter is. Ook dit systeem van trial and error zitten nadelen verbonden. En dat gevoel heb ik voornamelijk omdat het verdomd moeilijk is om iemand te vinden die op dezelfde lijn zit. Het lijkt alsof de verwachtingen naar relaties toe hoger zijn geworden. En dat vele mensen onder de druk van die verwachtingen moeite hebben met relaties.
Niet voor niets zijn er nooit zoveel singles geweest als nu.
Eerder geDevolueerd?quote:Op zaterdag 1 september 2007 22:35 schreef Xennia het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben hem nog wel eens tegen gekomen maar hij is beslist niet geevolueerd![]()
Nee, ik lig dicht tegen zijn generatie aan, heb wel degelijk andere verwachtingen. Generatiekloof is de clichéoplossing. Wij weten meer over anderen dan vroeger, wij zijn mobieler dan vroeger, wij hebben andere ervaringen en daarmee andere verwachtingen. Niet omdat wij 'jonger' zijn en zij 'ouder'.quote:Op zaterdag 1 september 2007 22:42 schreef Xennia het volgende:
[..]
Mijn verwachtingen liggen inderdaad hoger. Toevallig had ik hier laatst een gesprek over met een man van rond de 50 die al 30 jaar getrouwd is. Ze kregen verkering rond hun 16e en wilden graag het ouderlijk huis ontvluchten, dus werd er jong getrouwd. Hij vertelde me dat het niet zo was dat ze gingen trouwen omdat de liefde zo diep zat, maar meer omdat trouwen de enige manier was om samen te zijn. Door de jaren heen hebben ze geleerd met elkaar te leven en vele dingen, goede en heftige, met elkaar mee gemaakt. Hij zei dat ook dit een band schept. Hij zei ook dat zijn vrouw net zo goed een andere vrouw had kunnen wezen. Ze hebben zeer uiteenlopende interesses en delen niet veel met elkaar. Dit valt nu nog meer op omdat de kinderen uit huis zijn vertrokken en ze meer op elkaar aangewezen zijn.
Voor mij is dit niet genoeg. Ik verwacht meer van het leven en van relaties, maar ben me bewust van het risico dat ik neem namelijk dat ik wellicht niemand zal vinden die hier aan voldoet. Dan nog heb ik liever geen relatie, dan een relatie met iemand die ik heb leren om me heen te verdragen.
Wellicht is dit inderdaad een generatiekloof.
Dat gevoel heb ik veel als ik date met meisjes. Vele meisjes willen in een relatie 'the full package', wat ik niet kan geven. Ze willen verliefdheid, een leuke job met ambitie, een bloeiend sociaal leven, ...een vriend past soms moeilijk in dat plaatje, omdat ze hun zelfontplooiing moeten indijken (gebeurd ook bij mannen hoor).quote:Op zaterdag 1 september 2007 22:42 schreef Xennia het volgende:
Voor mij is dit niet genoeg. Ik verwacht meer van het leven en van relaties, maar ben me bewust van het risico dat ik neem namelijk dat ik wellicht niemand zal vinden die hier aan voldoet. Dan nog heb ik liever geen relatie, dan een relatie met iemand die ik heb leren om me heen te verdragen.
Ik denk ook dat er vroeger veel getrouwd werd om maar het huis uit te zijn. Ik ben ook van die leeftijd en heb het ook van dichtbij meegemaakt. Gelukkig hebben die wel op tijd ingezien dat ze niet voor elkaar geschikt waren.quote:Op zaterdag 1 september 2007 22:42 schreef Xennia het volgende:
[..]
Mijn verwachtingen liggen inderdaad hoger. Toevallig had ik hier laatst een gesprek over met een man van rond de 50 die al 30 jaar getrouwd is. Ze kregen verkering rond hun 16e en wilden graag het ouderlijk huis ontvluchten, dus werd er jong getrouwd. Hij vertelde me dat het niet zo was dat ze gingen trouwen omdat de liefde zo diep zat, maar meer omdat trouwen de enige manier was om samen te zijn. Door de jaren heen hebben ze geleerd met elkaar te leven en vele dingen, goede en heftige, met elkaar mee gemaakt. Hij zei dat ook dit een band schept. Hij zei ook dat zijn vrouw net zo goed een andere vrouw had kunnen wezen. Ze hebben zeer uiteenlopende interesses en delen niet veel met elkaar. Dit valt nu nog meer op omdat de kinderen uit huis zijn vertrokken en ze meer op elkaar aangewezen zijn.
Eigen ervaring? Ten dele. Als ik rondkijk naar mijn vrienden, valt het mij op dat bijna niemand een lange vaste relatie gehad heeft. Mij incluis. Van het moment dat het serieuzer wordt (lees: samenwonen, elkaar een tijdje niet meer zien wegens stage, carriereplannen, psychologisch problemen, ...), stoppen de meeste relaties. Dat houdt hen tegen.quote:Op zaterdag 1 september 2007 23:47 schreef Synthesist het volgende:
TS schrijft een verhaal neer naar aanleiding van eigen ervaringen?
Wat is het dan dat mensen de relatie sneller doet opgeven? Als je het aan mij vraagt is het dan toch de weet dat een nieuwe vriend/vriendin snel is gevonden in dit tijdperk van massa communicatie (internet/gsm) en grote mobiliteit. De tijd dat je de keuze had uit marietje of Beppy uit het dorp is definitief voorbij.
Wat wel waarheid als een koe is. Mensen romantiseren dingen. De media verschaft ons dagelijks zoveel beelden (schoonheidsidealen) en idealen voor wat betreft relaties dat mensen al sneller denken dat het gras elders groener zal zijn, wat natuurlijk vaak onzin is.
Kortom, gewoon simpelweg ontevredenheid. De onwil om problemen op te lossen, en te accepteren dat de ander af en toe een rare sprong kan maken.
Ja, ik begrijp wat je bedoeld. Zelf heb ik dat gevoel ook, maar hey...dat is nou natuurlijke selectie, it's hard huhquote:Op zondag 2 september 2007 00:37 schreef katerwater het volgende:
[..]
Eigen ervaring? Ten dele. Als ik rondkijk naar mijn vrienden, valt het mij op dat bijna niemand een lange vaste relatie gehad heeft. Mij incluis. Van het moment dat het serieuzer wordt (lees: samenwonen, elkaar een tijdje niet meer zien wegens stage, carriereplannen, psychologisch problemen, ...), stoppen de meeste relaties. Dat houdt hen tegen.
Velen willen een relatie, maar niet ten koste van henzelf, terwijl je voor een echte serieuze relatie wel moet een compromis uitwerken. Je zal wel moeten dingen opgeven (al zijn er natuurlijk grenzen)
Bij mijzelf is het vooral het gevoel dat meisjes (mensen in het algemeen) steeds op zoek zijn naar beter. Ik ben al meermaals door een meisje in de lade gelegd geweest, omdat ze nog verder wil zoeken naar een jongen die net iets ambitieuzer, leuker of socialer is. Op zich niets mis mee natuurlijk, maar op dat moment voel ik me telkens een soort product.
Vandaar dit topic: ik wou eigen ervaring eens in een ander daglicht stellen: niet mijn relatie die mislukt omdat het niet klikt, maar nadenken over hoe de maatschappij over relaties denkt. Als je het van een grotere afstand bekijkt, vallen er toch een aantal dingen op.
Natuurlijk generaliseer ik. Iedereen is anders, maar als je een inhoudelijk debat over maatschappij en relaties wil maken, moet je in algemene termen durven spreken. Dat er nu meer dan ooit zoveel singles zijn, kan toch niet alleen maar te maken hebben met die personen? Ook de tijdsgeest beinvloedt relaties.quote:Op zondag 2 september 2007 12:05 schreef Hexagon het volgende:
Wat een CDA-topic zeg
Het is idd tegenwoordig zo dat mensen Maar vroeger trouwde men veel vaker voor het plaatje en de wens van een gemeenschap. Ooit van het woord verstandhuwelijk gehoord? Ik denk dus wel dat mensen eerder de stekker eruit durven trekken omdatze meer zelf mogen bepalen over hun eigen geluk. Een hele vooruitgang.
Maar verder is de toon van dit topic nogal generaliserend. Er wordt een soort karikatuur van de werkelijkheid gemaakt waarbij gedaan wordt alsof alle vrouwen hetzelfde willen en iedere relatie bij ieder wissewasje uit gaat. Ik ken genoeg stelletjs wiens relatie menig crisis heeft overleefd en die helemaal niet voldoen aan hetgeen in de openingspost staat.
Relativeren is zeer handig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |