abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52837739
Ik zat hier eens over na te denken, zou een nieuwe wereldoorlog nog mogelijk zijn?
En dan bedoel ik echt een oorlog van Wereldformaat.

Ik vermoed dat dat niet direct meer gaat gebeuren, alhoewel dat misschien kortzichtig is?

Nu waarom? Door de financiële wereld. bv: Mital Steel (een Indisch bedrijf) doet zeer veel overnames van Belgische staalfabrieken, onlangs nog een gasdistributeur in Duitsland. En zo zijn er miljoenen voorbeelden van Russische, Indische, Amerikaanse en Arabische investeerders.

Als er een oorlog zou komen tussen Arabië (you know) en de VS bv. Dan steunt Europa soieso de VS. Maar er zit ontelbaar veel geld van die Arabieren in de financiële markt van de VS / EU. Dan zijn ze toch al hun geld & activa kwijt als ze een oorlog beginnen?

Zit daar iets in, of weegt de waarde van de buitenlandse investeringen niet op tegen het BNP?
[url]http://www.fixx.be[/url]
pi_52838060
Ja, natuurlijk is dat mogelijk. Ook meer lokale conflicten lijken me steeds waarschijnlijker te worden. Overal ter wereld (vooral 3de wereld landen) fokken bij het leven. Op een gegeven moment krijg je gewoon te veel mensen bij elkaar dat ze elkaar niet meer kunnjen verdragen.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:43:13 #3
181367 je_oma
Dus niet je moeder...
pi_52838266
Ik zie deze oorlog nog deze eeuw onstaan, omdat de grondstoffen steeds schaarser worden. Dan gebeurt er gewoon hetzelfde als in de tweede wereldoorlog. De economie zal in elkaar storten en het enige wat je dan nog nodig hebt is een gek die aan de macht komt.
Het leven is zo flexibel als Barbapapa!!!
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:49:33 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_52838435
Schaarse grondstoffen, onstabiele economieen, explosieve groei wereldbevolking, aanwezigheid van veel kernwapens.. het zou een wonder zijn als er geen wereldoorlog uitbrak deze eeuw.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:55:01 #5
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_52838563
Een wereldomvattende oorlog is een mogelijkheid. Alleen het zal, door de stand van de hedendaagse techniek, nooit een oorlog worden die over land uitgevochten zal worden. Het zal niet uitlopen op een "bezettings-oorlog" , maar volgens mij eerder op een "vernietigings-oorlog"
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:57:25 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_52838619
't Is dichterbij dan ooit...
China, Rusland, MiddenOosten, alles zit te bakkelijen om macht...
censuur :O
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:57:40 #7
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_52838628
De economische noodzaak van een oorlog wordt volgens mij steeds minder. Steeds meer landen zijn verbonden aan de mondiale economie. Het zit allemaal zo in elkaar vast gevlochten dat landsgrenzen er niet meer zoveel te doen.

Het gevaar komt dan van landen met totaal geen aansluiting op de mondiale economie. Zie bijvoorbeeld Noord Korea of Iran.

Daarnaast denk ik dat je met meer rekening moet houden dan alleen de economie. Denk bijvoorbeeld aan politieke of culturele scheidslijnen. Dat wordt relatief een groter probleem dan economische motieven voor oorlogen.
  † In Memoriam † vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:57:51 #8
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_52838635
Aan het begin van de 20e eeuw werden exact dezelfde argumenten aangevoerd waarom er nooit meer een oorlog in Europa zou komen. Zoveel wederzijdse economische afhankelijkheid dat het door velen uitgesloten werd geacht. Nou dat hebben we geweten.

Imo is een totale oorlog nog steeds goed mogelijk. Want goedbeschouwd bestaat er continue een staat van oorlog, alleen heb je gradaties. We lijken nu weer de richting van proxy-oorlogen op te gaan zoals tijdens de "koude oorlog".

De NATO versus de SCO? Niet heel onwaarschijnlijk imo.
pi_52838733
De kleinste dingen kunnen de vlam in de pan laten slaan. Daar is op zo'n moment geen enkel economisch belang tegen bestand. Overigens biedt elke oorlog ook weer zijn eigen economische voordelen.

En een "gek" hoef je niet eens te hebben. Een zeer charismatisch leider die slim en subtiel partijen tegen elkaar weet uit te spelen doet het ook goed.

Die oorlog gaat er zonder twijfel komen volgens mij. Wanneer en wie? Geen idee. De meest voor de hand liggende optie vandaag-de-dag is natuurlijk te roepen dat het een clash zal zijn tussen de Christenen en de Moslims. Persoonlijk geloof ik daar niet in. Om tal van redenen. Als ik dan toch al de gok moet wagen, dan denk ik eerder dat de strijd zal ontstaan door de volgende zaken:
- een verdere afbrokkeling van de wereldmacht van de VS (in combinatie met hun binnenlandse faillissement van infrastructuren) die tot stuiptrekkingen gaat leiden. Volgens mij is dat al aan de gang;
- de economische versnelling van China/India gaat sneller dan de landen aan kunnen. Dat gaat wringen en leidt tot de noodzaak van economische lebensraum.

Ik weet het: kort door de bocht, want er komt veel meer bij kijken natuurlijk. Maar als je dat soort hoofdingrediënten combineert met wat incidenten, politieke wrijving en zo'n charismatische leider, dan vult dat wel een recept voor een mogelijke nieuwe wereldconfrontatie.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:02:04 #10
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_52838763
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 12:57 schreef NorthernStar het volgende:
Aan het begin van de 20e eeuw werden exact dezelfde argumenten aangevoerd waarom er nooit meer een oorlog in Europa zou komen. Zoveel wederzijdse economische afhankelijkheid dat het door velen uitgesloten werd geacht. Nou dat hebben we geweten.

Imo is een totale oorlog nog steeds goed mogelijk. Want goedbeschouwd bestaat er continue een staat van oorlog, alleen heb je gradaties. We lijken nu weer de richting van proxy-oorlogen op te gaan zoals tijdens de "koude oorlog".

De NATO versus de SCO? Niet heel onwaarschijnlijk imo.
Maar gaat dat hele SCO wel werken? China en Rusland staan nou niet echt bekend als de grootste vrienden en als India en Pakistan er ook nog eens bijkomen slaat het al helemaal nergens op.
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:18:05 #11
38496 Perrin
pi_52839292
Vergeet ook niet dat de wereldeconomie voor een groot deel op olie draait, een eindige hulpbron. Vooralsnog is er geen goed alternatief om het huidige tempo van energieverbruik op te vangen met alternatieven. De komende jaren/decennia moet er een alternatief gevonden worden en in gebruik genomen worden of het totale energieverbruik moet drastisch worden beperkt.
  † In Memoriam † vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:22:50 #12
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_52839479
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 13:02 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Maar gaat dat hele SCO wel werken? China en Rusland staan nou niet echt bekend als de grootste vrienden en als India en Pakistan er ook nog eens bijkomen slaat het al helemaal nergens op.
China en Rusland vormen de spil, de anderen zijn satelliten, die hoeven onderling dus niet per se de beste vrienden te zijn. Turkije en Griekenland zitten ook beide bij de Nato bijvoorbeeld.

De samenwerking tussen Rusland en China gaat al behoorlijk ver. En ze zijn verenigd in hun doel om de unipolaire wereld van de VS te weerstaan.

Dat laatste is imo ook het mogelijke grote conflict, een wereldoorlog, wat zou kunnen komen. Uiteindelijk komen ze tegenover elkaar te staan en zal een van de twee hun doel moeten opgeven. Of de VS stapt af van hun globale hegenomie ambities, of China/Rusland onderwerpen zich, of ze gaan het uitvechten.
pi_52839661
Hmm, WFL materiaal, guys help me out here?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2007 13:28:36 ]
pi_52839713
Met de global warming zie ik ook oorlogen aankomen:

Wat denk je van een water-oorlog? Niet onwaarschijnlijk, want er zullen meer en meer tekorten komen op bepaalde plaatsen.

Of een oorlog rond Antarctica? Ooit zullen er mensen wonen. En er zullen grondstoffen ontdekt worden. Dat laat niet iedereen beroerd.

Een wereldoorlog zal eerder gaan om wie de wereldmacht wil hebben. Dat wordt een gevecht tussen de oude en de nieuwe grootmachten: VS, Japan en EU tegen China, Rusland en De arabieren.
pi_52839813
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 13:18 schreef Perrin het volgende:
Vergeet ook niet dat de wereldeconomie voor een groot deel op olie draait, een eindige hulpbron. Vooralsnog is er geen goed alternatief om het huidige tempo van energieverbruik op te vangen met alternatieven. De komende jaren/decennia moet er een alternatief gevonden worden en in gebruik genomen worden of het totale energieverbruik moet drastisch worden beperkt.
Olie is niet alleen een energiebron, maar ook een grondstof voor enorm veel producten. Nóg een probleem erbij, ook al wordt daar door Al Gore niet over gesproken.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
pi_52839910
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 12:57 schreef NorthernStar het volgende:
Dat wist ik niet, maar de situatie is niet te vergelijken toch. Een Duits bedrijf was vroeger Duits, nu kan het volledig eigendom zijn van Chinese aandeelhouders. Dat heeft toch enorme financiële gevolgen voor China dan ook etc.

Een bezettingsmacht zie ik inderdaad ook niet direct meer komen, gewoon al omdat de alle sterke landen qua inwonersaantal te groot zijn om te bezetten.
[url]http://www.fixx.be[/url]
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:47:01 #17
38496 Perrin
pi_52842274
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 13:26 schreef Triggershot het volgende:
Meer POL lijkt me..
pi_52842588
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 13:26 schreef Triggershot het volgende:
Vind Dat het in WFL hoort. (Filosofie) Het draaid meer dan alleen om politiek
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:24:09 #19
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_52843379
Ik ben voor

Ik heb een autarkisch gebiedje (met schuilkelder) klaar staan. Beetje uitdunning kan nooit kwaad
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:49:19 #20
172358 oddman
Introspecteur
pi_52844073
Multinationals zullen niet in de weg staan als de oorlog er eenmaal is.
Wat er wèl zal gebeuren is dat ze er voor zullen zorgen dat er geen oorlog komt die voor hen nadelig is. Ze zullen alle middelen gebruiken om te voorkomen dat ze hun offshore capital assets kwijtraken. En dat zijn er best wat. Zeker de Amerikaanse politiek kan niet opboksen tegen de belangen van de grote bedrijven en de VS zullen dus nooit een wereldoorlog beginnen.

Kleine oorlogjes met snelle winst en bonussen voor het bedrijfsleven (wat Irak had moeten zijn, zeg maar): zeker. Wereldoorlog tegen een min of meer vergelijkbare mogendheid? No fucking way.

Wat er daarentegen gebeurt als de Russen / Chinezen hem beginnen, I shudder to think.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
pi_52844837
Geen enkele natie of gemeenschap zal een oorlog willen veroorzaken, maar wat te denken van een 3e partij - 1 die niet door landsgrenzen of wetten wordt begrenst?
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:31:48 #22
181367 je_oma
Dus niet je moeder...
pi_52845319
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:15 schreef Boswachtertje het volgende:
Geen enkele natie of gemeenschap zal een oorlog willen veroorzaken, maar wat te denken van een 3e partij - 1 die niet door landsgrenzen of wetten wordt begrenst?
1. Terroristen organisatie
2. Buitenaardse intelligentie
3. Intelligente levensoort op de bodem van de oceaan die zich buiten ons weten om heeft kunnen ontwikkelen
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:38:13 #23
172358 oddman
Introspecteur
pi_52845520
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:31 schreef je_oma het volgende:

[..]

1. TerroristenReligieuze / politieke organisatie
2. Buitenaardse intelligentie
3. Intelligente levensoort op de bodem van de oceaan die zich buiten ons weten om heeft kunnen ontwikkelen
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
pi_52845624
Het aantal landen wat momenteel deelneemt aan de War on Terror is groter dan het aantal landen betrokken bij de 2e wereldoorlog.
pi_52845713
oorlog zit in de mens....

slechts een kwestie van tijd tot de derde wereld oorlog...
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:47:46 #26
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52845764
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:45 schreef iamthezenmaster het volgende:

Juist. En een vierde..en een vijfde. Oorlog zal er altijd zijn want men wil altijd meer dan de buurman en men is het nooit eens met de religie van de buurvrouw.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_52845781
quote:
oneens, in een menselijk kader is oorlog niet productief of constructief.
in een financieel kader wel .
pi_52845818
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:47 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Juist. En een vierde..en een vijfde. Oorlog zal er altijd zijn want men wil altijd meer dan de buurman en men is het nooit eens met de religie van de buurvrouw.
Het draait niet om religie.
Religie wordt alleen maar misbruikt om de massa te overtuigen.
Uiteindelijk zijn de motieven voor oorlog puur financieel.
pi_52845855
quote:

of dat de mens oorlog ontgroeit (ik weet het, iets minder realistisch dan jouw analyse )
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:51:22 #30
38496 Perrin
pi_52845863
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:49 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Roofoverval op wat grotere schaal idd.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:54:34 #31
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52845945
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:49 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Tegenwoordig in de Westerse Wereld heb je gelijk. . Maar ik weet niet of je hebt opgelet op 11 September? En naar al die vage kutlandjes in die zandbak die met dreigementen komen om de ongelovige honden naar de hel te sturen door middel van het kromzwaard?

Religie en geld/land/macht zijn altijd de drijfveren geweest.
pi_52846242
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:54 schreef Nembrionic het volgende:
Eensch, maar van wie?
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 17:11:14 #33
181367 je_oma
Dus niet je moeder...
pi_52846424
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 17:05 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Eensch, maar van wie?
Niet van mij
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 17:17:58 #34
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52846629
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 17:05 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Eensch, maar van wie?
Van de heren met de grootste pikken.
pi_52846733
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:54 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Tegenwoordig in de Westerse Wereld heb je gelijk. . Maar ik weet niet of je hebt opgelet op 11 September? En naar al die vage kutlandjes in die zandbak die met dreigementen komen om de ongelovige honden naar de hel te sturen door middel van het kromzwaard?

Ik heb zeker opgelet op 11 september.
Daar gebeurde exact wat ik zeg, het concept religie werd misbruikt om oorlogen goed te praten die met bedoeling hebben om meer geld en controle te vergaren.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 17:25:29 #36
111528 Viajero
Who dares wins
pi_52846855
Een derde wereldoorlog?

You must be MAD!

Nee dus.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 17:27:26 #37
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52846926
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 17:22 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Daar gebeurde exact wat ik zeg, het concept religie werd misbruikt om oorlogen goed te praten die met bedoeling hebben om meer geld en controle te vergaren.
Je doet nu net alsof Amerika de oorlog begonnen is?
Je hebt duidelijk niet opgelet.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 17:28:07 #38
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52846947
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 17:25 schreef Viajero het volgende:
Een derde wereldoorlog?

You must be MAD!

Nee dus.
Dat is slechts een theorie.
pi_52847278
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 17:27 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Je doet nu net alsof Amerika de oorlog begonnen is?
Je hebt duidelijk niet opgelet.
Dat maak jij er van.

De woorden die ik plaatste laten in het midden wie er "de oorlog" begonnen is.

Of het nou extremistische moslims zijn, zoals de USA zegt, of de USA zelf, hetgeen wat ik zei gaat voor allebei op, dus doe eens even rustig.
pi_52847816
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 17:22 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ja, want alles is met 11 september begonnen
pi_52847964
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 17:58 schreef Triggershot het volgende:
Die zin (Ik heb opgelet) doet me altijd denken aan 'Opgezwolle - Gekkenhuis'
pi_52847988
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 18:03 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Die zin (Ik heb opgelet) doet me altijd denken aan 'Opgezwolle - Gekkenhuis'
Welke zin?

ah, begrijp het.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2007 18:04:54 ]
pi_52847990
tvp
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 18:40:58 #44
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52848903
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 17:38 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Dat maak jij er van.

De woorden die ik plaatste laten in het midden wie er "de oorlog" begonnen is.
Nee...je maakte de opmerking "die met bedoeling hebben om meer geld en controle te vergaren".
Dan was niet de bedoeling van de terroristen. En die hebben de oorlog gestart met 9/11.

Dus dan kan ik hooguit concluderen dat je Amerika bedoelde want die heeft welke zulke motieven.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 18:43:28 #45
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52848978
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 17:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Helegaar niet. Maar als beweerd wordt dat religie geen drijfveer is(geweest) voor oorlog dan heeft 'ie het mis. En dat wilde ik even aantonen.
pi_52849054
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 18:43 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Helegaar niet. Maar als beweerd wordt dat religie geen drijfveer is(geweest) voor oorlog dan heeft 'ie het mis. En dat wilde ik even aantonen.
Wat een onzin, zeggen dat religie wel de drijfveer was/is, is het probleem, het ware probleem niet zien.
pi_52851375
Laatst gevonden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doomsday_klok

Sinds '91 is de klok alleen verder opgeschoven naar uur 0, geen goed teken
Are you nuts??
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 20:15:02 #48
181367 je_oma
Dus niet je moeder...
pi_52851556
Als er ongeveer elke 5 jaar 2 minuten bijkomen dan zal de eerste kernoorlog ongeveer in 2020 plaatsvinden!!!
pi_52851665
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 18:40 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Nee...je maakte de opmerking "die met bedoeling hebben om meer geld en controle te vergaren".
Dan was niet de bedoeling van de terroristen. En die hebben de oorlog gestart met 9/11.

Dus dan kan ik hooguit concluderen dat je Amerika bedoelde want die heeft welke zulke motieven.
Jep .
pi_52856929
Wat denken jullie van de situatie in het midden oosten?
Zou dat niet kunnen uitmonden in een derde wereld oorlog? Bijv. als tussen Iran en Israel een oorlog komt.
Are you nuts??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')