Mijn ervaringen met de Ikea...
Nou, dat hebben wij dan weer.
Een nieuwe kledingkast moest er komen en na lang zoeken en vergelijken kwamen we toch maar bij een kast van Ikea uit.
Lekker handig, losse onderdelen en alles apart te kopen en dus altijd aan te passen of te veranderen.
Dus wij op een vrijdagavond "even" naar de Ikea, naar de afdeling en de kast kopen, we hadden besloten om 4 delen te kopen, 2 van een meter breed, 2 van 50 cm breed, totaal 3 meter breed, 4 dozen en verder wat los spul, planken, roedes, manden e.d.
Ikea mannetje alles invoeren en komt met de ontnuchterende conclusie dat de "bestelling 251 kilo weegt en of we het mee willen nemen, dat was even slikken maar ach het gewicht is toch verdeeld over meerdere pakketten dus hoe zwaar kan het zijn denken we dapper en besluiten het mee te nemen.
Daarvoor moesten we naar een ander filiaal in Delft-zuid, we komen daar gaan naar binnen en ja hoor!! daar staat "ons"karretje al klaar en na de bon gecontroleerd te hebben mogen we hem meenemen.
Dat viel tegen.
Kregen het karretje amper van zijn plaats en beseften toen pas hoe zwaar 251 kilo eigenlijk is, met de grootste moeite kregen we de kar bij de auto en met nog veel grotere moeite de pakketten in de auto die toen ook ernstig scheef hing en vervaarlijk laag bij de grond.
Op naar Zoetermeer! en met een gangetje van 80 en de voorwielen bijna van de grond waren we on tour.
Eenmaal thuis de auto uiteraard de stoep op om maar zo dichtbij mogelijk de voordeur te komen, alles moest nog 3 trappen op en het koude zweet brak me bij de gedachte alleen al uit.
Gelukkig was het koopavond en stond er een groepje jongelui te hangen vlak bij de voordeur en op de vraag of er iemand 20 euro wilde verdienen kwam er al snel een reactie en wilde een van de jongens wel even helpen om die 4 doosjes naar boven te tillen.
De eerste ging al moeilijk, laat staan nummer 2 3 en 4.
Een ding heb ik wel geleerd , of ik was nog net zo sterk als een jongen van 20 of de jeugd is ook niet meer wat het geweest is, anyway waren we allebei net zo afgepeigerd, helemaal totall loss, maar de jongen gelukkig want die ging direct naar de drankenhal.
Ik ging aan de beademing.
Toen nog even de doosjes naar binnen en toen was ik echt gesloopt maar, we hadden de kast, nog even een paar uurtjes schroeven en timmeren en klaar!! dat viel ietwat tegen...
Ruim een dag en vele vloeken uitputtingen en aanverwante zaken verder stond de kast dan als een noeste vrucht van hard werken, nog steeds als ik ernaar kijk voel ik me weer trots en voel ik weer die uitputting en spierpijn.
Gelukkig hadden we besloten nog geen deuren bij de kast te nemen, daar zouden we een apart item van maken, want dat is Ikea alles is los te koop en aangezien we gekozen hadden voor 2 schuifdeuren a 1.50 x2.38 meter scheelde dat heel veel gewicht, veel sjouwen en nog meer werk op die zwarte vrijdag.
Tot we van de week, pakweg 2 weken na aanschaf van de kast de nieuwe Ikeagids kregen...
Nieuwsgierig als we zijn lekker doorbladeren wat er zoal voor leuke nieuwe dingen instaan, inspiratie opdoen, en , ohja!, even kijken of de deuren niet duurder geworden waren.
Nou, dat waren ze niet, ze waren helemaal niet meer los te koop, alleen in combinatie met 4 kastdelen, je raad het al, 2 van 1 meter en 2 van 50 centimeter, precies zoals wij ze nu hebben...
En om nu weerzo'n kast te kopen, dan maar voorlopig zonder deuren.
Dat van die deuren is opgelost, gelukkig hadden ze de Stordal deuren wel en , wat geweldig Ikea!!, zo mooi en makkelijk het in elkaar past.
Wel zwaar, dat dan weer wel...