abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 augustus 2007 @ 08:16:14 #1
27929 piere
doe mij maar bier
pi_52772147
Helahola,

Ff een vraagje; wat is nou beter voor gewoon TV- en DVD gebruik? Kan je beter voor een plasma of een LCD kiezen? Ieder zijn voorkeur natuurlijk maar wat is nou overall de beste keuze?

Grtz,

Piere
fok you ja!
pi_52772263
TVP,

Ik wil hier ook wel wat meer van weten.

Wat ik weet is dat een plasma veel meer stroom gebruikt, en dat een plasma pas te verkrijgen vanaf 90 CM oid...
  woensdag 29 augustus 2007 @ 08:27:38 #3
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_52772276
ik heb een 42" plasme en een 42" tft en blijf toch de plasma gebruiken. Boven een bepaalde maat is plasma nog steeds beter en vooral zuiniger dan tft.
  woensdag 29 augustus 2007 @ 08:33:12 #4
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_52772353
Ik heb een lcd en een plasma in huis.
Toen ik alleen de lcd had vond ik dat een prachtig beeld, nu ik plasma heb vind ik die lcd er
verschrikkelijk uitzien..

Kortom..
De kleuren van een plasma zijn veel mooier dan van een lcd.
Je kan er van de zijkant ook naar kijken en je blijft goed beeld houden, wat bij menig lcd scherm
te wensen overlaat.

En ja ze verbruiken wat meer stroom, maar daar heb je wel meer kijk plezier van.
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
pi_52772378
Als je veel films kijkt gewoon een Plasma kopen (vooral bij donkere films)
Contrast is vaak veel hoger bij Plasma
  woensdag 29 augustus 2007 @ 08:48:54 #6
101354 Kyller
The One And Only
pi_52772560
Nadeel van plasma is wel dat ie sneller inbrand. dus niet de hele dag belspelletjes kijken he, anders blijft de balk vanzelf onder in beeld staan
The One And Only
pi_52772573
Plasma geeft een veel beter beeld dan lcd. Wat betreft het stroom verbruik dat valt erg mee.

ter vergelijking voor de wat grotere formaten:

lcd tv +/- 80 - 100 watt
normale tv +/- 100 - 125 watt
Plasma tv +-/ 125 watt
Hij kwam, zag en dronk een pilsje
  woensdag 29 augustus 2007 @ 08:50:06 #8
27929 piere
doe mij maar bier
pi_52772577
Bedankt voor de info!

Ik kijk gewoon TV (niet digitaal) en DVDs dus de TV moet voor beide geschikt (en liefst het beste zijn).
Qua merk zit ik aan Samsung te denken daar ik die erg mooi vind en heb gehoord dat die op dit moment het beste zijn qua kwaliteit. Is dat waar?
fok you ja!
pi_52772597
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 08:48 schreef Kyller het volgende:
Nadeel van plasma is wel dat ie sneller inbrand. dus niet de hele dag belspelletjes kijken he, anders blijft de balk vanzelf onder in beeld staan
Dat was 1 à 2 jaar geleden zo
Tegenwoordig heb je dingen als pixelscan etc
  woensdag 29 augustus 2007 @ 08:53:09 #11
27929 piere
doe mij maar bier
pi_52772628
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 08:51 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Dat was 1 à 2 jaar geleden zo
Tegenwoordig heb je dingen als pixelscan etc
en dat is? (help!)
fok you ja!
pi_52772640
Ik heb weleens gehoord dat je in lichte ruimten, dus bijvoorbeeld je woonkamer als de zon naar binnen schijnt, beter een LCD tv kan hebben, omdat die veel helderder is.
Ook zouden plasma tv's meer spiegelen.

Is dit waar of onzin?
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
  woensdag 29 augustus 2007 @ 09:02:19 #13
27929 piere
doe mij maar bier
pi_52772789
Goede vraag Michiel! Daar had ik dus niet van gehoord dus ik hoop op een goed antwoord
fok you ja!
pi_52772835
plasma spiegelt inderdaad, als je naar een plasma kijkt zorg je er best voor dat er geen direct invallend licht is, en voor 's avonds als het donker is & je wil een lamp aansteken, dan gebruik je best van die CCFL buislampjes achter je TV. Dan is het niet zo "hard" om op te kijken, maar heb je ook geen last van weerspiegelingen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52772836
TeeveePee!
pi_52772837
Een plasma scherm heeft een glasplaat, LCD niet en en een nadeel van glas is ... juist, de spiegeling
Ik zelf trek wel een gordijn dicht (heb een plasma), maar niet iedereen ziet dit zitten. Wel iets om rekening mee te houden als je veel zonlicht in je kamer hebt!
!
  woensdag 29 augustus 2007 @ 09:09:36 #17
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_52772898
je oude tv had ook een glasplaat had je daar zoveel last van met spiegelen.
ik zou absoluut voor een plasma gaan veel natuurlijkere kleuren en geen last van onscherpte bij snel bewegende beelden.
qua merk.. de top is pioneer maar daar betaal je ook goed voor
een goede tweede is panasonic.
Life never gets darker then midnight
  woensdag 29 augustus 2007 @ 09:12:22 #18
27929 piere
doe mij maar bier
pi_52772936
quote:
Ja, ik meld me aan voor
Consumentengids Online

* Ik krijg direct toegang tot Consumentengids Online op de website
* Als welkomstgeschenk ontvang ik gratis het boek 'Kiezen, kopen en klagen'
* Ik betaal 40 Euro per jaar tot wederopzegging
* Ik wacht met betalen tot na ontvangst van de acceptgiro
fok you ja!
pi_52772948
Bedankt Athmozz en Tag-Speedy!

Het is dus niet zo dat er ontspiegeld glas wordt gebruikt? Of de mate van ontspiegeling is te gering om spiegeling volledig tegen te gaan?
Bij ontspiegelde fotolijsten e.d. zijn de resultaten best okay, maar kan me voorstellen dat vooral als er veel zwart wordt wergegeven de spiegeling toch vrij sterk is.

En hoe donker moet een kamer precies zijn om er geen last van te hebben? Is alleen het wegnemen van dirtect zonlicht voldoende of moet er echt verduisterd worden? Heb zelf lichte gordijnen die het licht eigenlijk alleen verstrooien en niet tegenhouden.
pi_52772963
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:05 schreef Athmozz het volgende:
plasma spiegelt inderdaad, als je naar een plasma kijkt zorg je er best voor dat er geen direct invallend licht is, en voor 's avonds als het donker is & je wil een lamp aansteken, dan gebruik je best van die CCFL buislampjes achter je TV. Dan is het niet zo "hard" om op te kijken, maar heb je ook geen last van weerspiegelingen.
Hm das kut, ik heb een serre van glas waarin de tv terecht komt, dus dan kan ik beter LCD nemen?
pi_52772979
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:12 schreef piere het volgende:

[..]

Ja, ik meld me aan voor
Consumentengids Online

* Ik krijg direct toegang tot Consumentengids Online op de website
* Als welkomstgeschenk ontvang ik gratis het boek 'Kiezen, kopen en klagen'
* Ik betaal 40 Euro per jaar tot wederopzegging
* Ik wacht met betalen tot na ontvangst van de acceptgiro
Die consumentenbond testen van dit soort apparaten vind ik altijd vrij nutteloos.
Voor een stofzuiger zijn ze nog wel nuttig, maar voor een tv? Meestal scoort alles rond een 6,5 weet je nog niks.
pi_52772987
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:13 schreef michiel5 het volgende:

Het is dus niet zo dat er ontspiegeld glas wordt gebruikt? Of de mate van ontspiegeling is te gering om spiegeling volledig tegen te gaan?
Bij ontspiegelde fotolijsten e.d. zijn de resultaten best okay, maar kan me voorstellen dat vooral als er veel zwart wordt wergegeven de spiegeling toch vrij sterk is.

En hoe donker moet een kamer precies zijn om er geen last van te hebben? Is alleen het wegnemen van dirtect zonlicht voldoende of moet er echt verduisterd worden? Heb zelf lichte gordijnen die het licht eigenlijk alleen verstrooien en niet tegenhouden.
Same problem here
pi_52773050
quote:

Ik heb zelf een Samsung 42Q91, deze heeft een anti spiegel coating, echter er is nog duidelijk spiegeling aanwezig. Ik zelf vind het niet storend en trek wel een gordijn dicht (heb een groot raam naast en achter mij). Deze zijn niet ook niet echt dik dus er komt nog licht door heen en als je er op gaat letten zie je je zelf toch zitten bij donker beeld. Ik zelf vind dit niet hinderlijk en je moet er ook echt op gaan letten, maar toch ...

Met een sere van glas waar veel de zon op staat zou ik zelf waarschijnlijk voor een goede LCD gaan + goede digitale ontvanger ondanks dat ik plasma beter beeld vindt geven. Als je constant zit te turen naar je zelf wordt je ook niet vrolijk van (of juist wel ) en ik neem aan dat je niet een glazen sere hebt om em vervolgens volledig te verduisteren.

[ Bericht 8% gewijzigd door TAG-Speedy op 29-08-2007 09:24:56 ]
!
pi_52773114
quote:
wegnemen van direct zonlicht & andere bronnen van direct licht is genoeg, het is niet dat hetperfect donker moet zijn. Als ze enkel het licht verstrooien en het dus niet wat donker is dan normaal, dan ga je wel last hebben van die weerspiegeling, maar het beste om daar een indruk van te krijgen is eens naar de MM gaan en daar kijken, daar staan er altijd een hoop plasma's uit, en kan je je een beeld vormen hoe het eruit ziet met invallend licht van lampen (iets dat echt irritant is op zo'n toestel)
pi_52773186
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hm das kut, ik heb een serre van glas waarin de tv terecht komt, dus dan kan ik beter LCD nemen?
Ik snap niet direct waarom je je TV in een serre zet, maar goed. Ik vermoed dat je sowieso al last van reflecties gaat hebben op die serre, dus het lijkt me niet eens mooi beeld te kunnen geven, maar hoe een LCD / Plasma er achter een serre uit gaat zien wil ik echt niets over zeggen, dat heb ik ook nog nooit gezien.

Volgens mij gaat zelfs een LCD er dan slecht uit zien, neem vb een standaard laptop die toch eigenlijk een scherm is achter een plastic plaat (bij jou is het nu glas, maar ik vermoed dat het op hetzelfde neerkomt), en daar heb je al genoeg reflectie om het echt beu te maken om met direct zonlicht / lamplicht erop te werken.

Die reflectie is op zich storend als je erop let, maar als ik vb op mijn laptop bezig ben terwijl ik met de auto aan het rijden ben (dus continu invallend licht en dan nog eens vanuit 1 hoek) valt daar nog steeds mee te werken. Je ziet in het begin die reflecties wel, maar het is gelijk je oog/hersenen die reflecties er na een eindje gewoon uitlaten en dat ze niet meer opvallen. Of dat met een TV ook zo is weet ik niet, er is nl nog steeds een verschil tussen TV kijken of wat werken op de laptop...

edit; ik denk met de post hierboven dat ik het snap, je wil samen mét je tv in je serre zitten. Ik had al zo'n beeld voor me van jij in de zetel met een mini-serre op je schouw en daarin je TV . Dan zou ik zeker niet voor een plasma gaan, dat ga je nooit goed krijgen anders. Vergeet trouwens ook niet dat een Plasma / LCD nu ook weer niet gemaakt zijn om tegen 50à60+° te overleven, iets wat in een serre 's zomers (ja dat seizoen dat hier niet voorkomt ) makkelijk gehaald wordt.
pi_52773297
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:24 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ik snap niet direct waarom je je TV in een serre zet, maar goed. Ik vermoed dat je sowieso al last van reflecties gaat hebben op die serre, dus het lijkt me niet eens mooi beeld te kunnen geven, maar hoe een LCD / Plasma er achter een serre uit gaat zien wil ik echt niets over zeggen, dat heb ik ook nog nooit gezien.
Punt is dat de serre aan de achterzijde van de huiskamer is, over de hele breedte van het huis (dus zeg maar 1 hele open kant).

Foto:

Deze serre dus. En de indeling gaan we min of meer aanhouden, wat ik wel zou kunnen doen is de televisie wat schuiner neerzetten, zodat de serre achter de televisie staat.
pi_52773332
Als je je plasma neerzet zoals hij daar staat heb je enorme last van reflectie als de zon van langs achter komt (wat me zo lijkt), maar ik denk dat je met je tv schuin geplaatst nog steeds wat last gaat hebben aangezien het zonlicht gewoon door je dak op die tv kan schijnen dan...

Ik zou in die situatie voor een goede LCD gaan.

(wordt dat trouwens niet véél te warm in de zomer & veel te koud in de winter? Wij hebben ook een veranda staan, en daar wordt het 's zomers makkelijk 50+°, en in de winter daalt het daar tot -5°)
pi_52773382
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:32 schreef Athmozz het volgende:
Als je je plasma neerzet zoals hij daar staat heb je enorme last van reflectie als de zon van langs achter komt (wat me zo lijkt), maar ik denk dat je met je tv schuin geplaatst nog steeds wat last gaat hebben aangezien het zonlicht gewoon door je dak op die tv kan schijnen dan...

Ik zou in die situatie voor een goede LCD gaan.

(wordt dat trouwens niet véél te warm in de zomer & veel te koud in de winter? Wij hebben ook een veranda staan, en daar wordt het 's zomers makkelijk 50+°, en in de winter daalt het daar tot -5°)
Neuh, valt wel mee. De serre staat oostelijk, waardoor er s`zomers na 12 uur geen zon meer opvalt.
En -5 gaat het niet worden, want er ligt vloerverwarming en CV, dus dat moet wel goedkomen

Maar ik ga dan wel voor een goeie LCD.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2007 09:36:10 ]
pi_52773450
Bedankt voor het verdere commentaar mannen.

Ben me nu nog aan het orrienteren voor een nieuwe tv maar ga zeker bij de MM en dergelijke zaken kijken om te zien hoe alles er precies uitziet, en zal ook op reflecties letten.
Als de tl buizen daar niet gereflecteerd worden zal het in mijn woonkamer ook wel meevallen denk ik.
  woensdag 29 augustus 2007 @ 09:51:42 #30
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_52773745
nog een kleine hint, als je voor plasma gaat. een Samsung behoort tot de absolute top
pi_52773813
Panasonic zijn nieuw serie 1080p plasma's zijn anders ook niet slecht hoor
pi_52795019
Als je een plasma neemt, neem dan een pioneer. Kost wat maar dan heb je ook wat. Panasonic is ook niet slecht
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_52795290
zelf heb ik laats nog gekozen voor een crt, maar als ik toch naar een plat scherm moet overstappen zou ik zeker voor een Plasma gaan. Zwart zwart is toch wel belangerijk
"Those unforgettable days, for them I live"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')