abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54691516
Ik heb de Nederlandse versie net uit, van mij had die epiloog niet gehoeven Dat maakte het wel erg: 'en ze leefden nog lang en gelukkig', beetje jammer. Verder vond ik hem erg goed.
Eén ding snap ik alleen niet, ik weet niet of deze vraag al eerder voorbij is gekomen, maar de onzichtbaarheidsmantel wordt in boek 7 omschreven als een mantel die ook bescherming biedt tegen alle spreuken of bezweringen (behalve de onvergeeflijke vloeken wat later naar voren komt) maar vlak voordat Perkamentus dood gaat, op het moment dat Draco tevoorschijn komt laat Perkamentus Harry verstijven terwijl hij de onzichtbaarheidsmantel draagt, hoe kan dat dan? Komt door de toverstok van Perkamentus?
Will we take it to that step - Will we do more than just connect?
And will you bring the thunder in my life - And the fire in my eyes?
  zondag 18 november 2007 @ 12:57:22 #202
88233 Steve
Still the best.
pi_54691626
Het sprookje is heel erg opgeklopt. De Zegevlier (Elder Wand) kan worden verslagen, de steen brengt de doden niet echt terug en de mantel houdt niet alles tegen.
Wat wel speciaal is is dat de mantel zelf niet kapot gaat door al die spreuken, die mantel blijft nog steeds in perfecte staat.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_54691815
Zegevlier is trouwens wel een briljante vertaling!
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
  Redactie Frontpage zondag 18 november 2007 @ 14:10:03 #204
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_54692902
zegevlier is echt goed
en ik vond de oorgrapjes ook wel redelijk vertaald (dat is onmogelijk om perfect te doen natuurlijk)

de mantel houdt denk ik wel degelijk alles tegen. want Perkamentus wilde niet dat de mantel wegviel, omdat anders Harry verraden zou zijn. Toen ze in Zweinsveld aankwamen, kon de mantel niet ge-accio-d worden.

de epiloog had voor mij ook niet gehoeven. Ik vond ineens al die nieuwe namen een beetje verwarrend. Wie is Victoire de dochter van ron en hermelien
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  zondag 18 november 2007 @ 14:16:36 #205
88233 Steve
Still the best.
pi_54693040
quote:
Op zondag 18 november 2007 14:10 schreef Etcetera het volgende:
de mantel houdt denk ik wel degelijk alles tegen. want Perkamentus wilde niet dat de mantel wegviel, omdat anders Harry verraden zou zijn. Toen ze in Zweinsveld aankwamen, kon de mantel niet ge-accio-d worden.
Vloeken hebben geen effect op de mantel, wel op degene die eronder zit. Ik denk dat dat het is.
quote:
de epiloog had voor mij ook niet gehoeven. Ik vond ineens al die nieuwe namen een beetje verwarrend. Wie is Victoire de dochter van ron en hermelien
Victoire is de dochter van Fleur en Bill.
  Redactie Frontpage zondag 18 november 2007 @ 14:19:23 #206
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_54693094
quote:
Op zondag 18 november 2007 14:16 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Vloeken hebben geen effect op de mantel, wel op degene die eronder zit. Ik denk dat dat het is.
ja zoiets
quote:
Victoire is de dochter van Fleur en Bill.
hoe weet je dat of heb ik weer eens te snel gelezen
With four other people
And aliens
  zondag 18 november 2007 @ 14:38:42 #207
88233 Steve
Still the best.
pi_54693558
quote:
Op zondag 18 november 2007 14:19 schreef Etcetera het volgende:
hoe weet je dat of heb ik weer eens te snel gelezen
Nee dat staat niet in het boek. Maar Victoire is een Frans-achtige naam, en is later door Rowling bevestigd in een webchat.
pi_54693914
quote:
Op zondag 18 november 2007 14:38 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Nee dat staat niet in het boek. Maar Victoire is een Frans-achtige naam, en is later door Rowling bevestigd in een webchat.
Ik snap van een hoop namen niet dat ze perse vertaald moeten worden, 9 van de 10 keer lijkt de vertaling nergens meer naar (hoewel Victoire dan nog wel te doen is)

Verder houd ik het maar bij de Engelse versie. Ik ben niet van plan de Nederlandse nog eens te gaan lezen.
Just because you can doesn't mean you should
  zondag 18 november 2007 @ 15:12:16 #209
88233 Steve
Still the best.
pi_54694260
quote:
Op zondag 18 november 2007 14:55 schreef MissLeDuq het volgende:
Ik snap van een hoop namen niet dat ze perse vertaald moeten worden, 9 van de 10 keer lijkt de vertaling nergens meer naar (hoewel Victoire dan nog wel te doen is)
Victoire was in het Engels ook Victoire. Of bedoel je dat niet?
pi_54741470
I had a signature once. It was awful.
pi_54744952
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 17:09 schreef zoeperzazke het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_54774824
Zo! Hij is uit Toch niet verkeerd door elke avond een uurtje te lezen. Wilde eigenlijk gaan slapen maar was erg benieuwd naar wat er hier allemaal geschreven werd.

De epiloog Dat had van mij ook niet gehoeven, of misschien op een andere manier. Al die namen die opeens in dat korte stuk genoemd werden. Misschien was ik gewoon te moe, maar ik wist op een gegeven moment niet meer wie nu wie z'n zoon/dochter was.

De rest van het boek. Ik vond hem bijzonder goed Het zorgde er in ieder geval voor dat ik elke avond met tegenzin het boek weg moest leggen om te gaan slapen. Erg spannend geschreven, al was het op een gegeven moment wel de ene ramp na de andere ramp. Maar goed, in die spannende speurtocht naar de relieken én de gruzielementen is dat te verwachten. (Wat misschien een beetje DaVinci Code achtig aan deed!?)

De slag om Zweinstein was me er ene zeg. Soms erg moeilijk om het allemaal in je verbeelding te bevatten, van reuzen die een paar verdiepingen aan het vernielen waren tot de spinnen aan toe. Het aantal doden onder de 'kern' groep viel me eigenlijk nog mee. Jammer dat Fred niet echt door een gevecht het loodje gelegd heeft, hij kwam toch om in een ontploffing right?

Misschien raar, maar ben érg benieuwd hoe ze dit verhaal gaan verfilmen. Er gebeurd erg veel, en er is ook veel informatie best van belang voor het verhaal.

Goed, nu ga ik toch maar pitten
Michael Scott: If I were joking, you'd be laughing. Do you look like you're laughing?
Dwight K. Schrute: Impossible to say. I can't see myself.
  donderdag 22 november 2007 @ 01:06:29 #213
146874 DANILXL
timeo danaos et dona ferentes
pi_54774841
quote:
Op donderdag 22 november 2007 01:04 schreef DaFrenk het volgende:
. Er gebeurd erg veel, en er is ook veel informatie best van belang voor het verhaal.
het is dat je schrijft dat je moe bent, argh spelling
woensdag 24 juni 2008 01:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Je topics zijn kut. Die klacht bijvoorbeeld, is pure vervuiling.
pi_54774852
quote:
Op donderdag 22 november 2007 01:06 schreef DANILXL het volgende:

[..]

het is dat je schrijft dat je moe bent, argh spelling
Michael Scott: If I were joking, you'd be laughing. Do you look like you're laughing?
pi_54786986
quote:
Op zondag 18 november 2007 15:12 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Victoire was in het Engels ook Victoire. Of bedoel je dat niet?
Ik had het meer over de namen in het algemeen
Just because you can doesn't mean you should
pi_54787294
Ik vond het geweldig spannend, ik vond de Gruzielelementen erg goed gevonden, het idee idee was echt goed. Maar hoe klote vond ik de epiloog. Had van mij echt niet gehoeven.

Ook gewoon dat Harry z'n kinderen naar z'n Pa, Ma en Perkamentus heeft genoemd.. Nee.

En waarom moesten Tops en Lupos nou dood? :/ Heb je weer een kind zonder ouders. En wie had de voogdij over Teddy? Want hij kwam 4x in de week eten bij Ginny en Harry..?

[ Bericht 20% gewijzigd door hetzusjevan op 22-11-2007 19:50:31 ]
pi_54787484
Spoiler tags lijkt me niet nodig, dat staat al in de TT aangegeven

Die namen vond ik ook niks hoor. Kijk, een tweede naam oké. Henry Albus Potter ofzo. Dat van die voogdij vond ik ook wel vreemd. Harry was toch de peetvader? Al was hij met 17 wel erg jong, helemaal als hij nog afgestudeerd is en een baan gezocht heeft.
pi_54787591
quote:
Op donderdag 22 november 2007 19:33 schreef hetzusjevan het volgende:
En wie had de voogdij over Teddy? Want hij kwam 4x in de week eten bij Ginny en Harry..?
Teddy is opgevoed door zijn oma. (niet uit m'n duim gezogen, maar bevestigd door jkr)
pi_54787634
quote:
Op donderdag 22 november 2007 19:45 schreef DaFrenk het volgende:
Spoiler tags lijkt me niet nodig, dat staat al in de TT aangegeven

Die namen vond ik ook niks hoor. Kijk, een tweede naam oké. Henry Albus Potter ofzo. Dat van die voogdij vond ik ook wel vreemd. Harry was toch de peetvader? Al was hij met 17 wel erg jong, helemaal als hij nog afgestudeerd is en een baan gezocht heeft.
Dat bedoel ik idd, jij snapt me . 't Is nu dat ik hier lees dat Victoirine of zoiets de dochter is van Fleur en Bill anders had ik dat er écht niet uitgehaald. Maar niemand weet nu dus wie de voogdij over Teddy heeft? Ik denk Tops ma want die leeft nog..
  donderdag 22 november 2007 @ 20:54:59 #220
88233 Steve
Still the best.
pi_54789035
Teddy is wees om de cirkel rond te maken. En om te laten zien dat het ook goed kan komen met mensen zonder ouders.

Ik neem aan dat Tops' moeder de voogdij heeft, zij heeft Teddy opgevoed. Hij kwam gewoon regelmatig bij Harry en Ginny op bezoek.

Victoire de dochter van Fleur leek me eerlijk gezegd wel duidelijk gezien de Frans-achtige naam.

[ Bericht 40% gewijzigd door Steve op 22-11-2007 21:02:14 ]
pi_54792252
quote:
Op donderdag 22 november 2007 20:54 schreef alwaysthebest het volgende:

Victoire de dochter van Fleur leek me eerlijk gezegd wel duidelijk gezien de Frans-achtige naam.
Dat vond ik wel fijn aan de epiloog, veel kleine dingetjes die klein beetje van de toekomst prijs geeft. Ik ben het geheel oneens over de mening over suffe namen. Dumbledore verdient meer dan slechts als 2de naam vernoemen.
pi_54792777
Zeg, dat taboe op de naam Voldemort, het was toch handiger geweest om een taboe op de naam Harry of Hermelien te zetten, dan hadden ze ze zo gevonden!
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
  vrijdag 23 november 2007 @ 06:47:55 #223
13250 Lod
Sapere aude!
pi_54794687
Nou inderdaad, hoeveel mensen kunnen er nou zijn die Harry heten? Vast een stuk minder dan Voldemort
GNU Terry Pratchett
pi_54795952
quote:
Op donderdag 22 november 2007 19:52 schreef hetzusjevan het volgende:

[..]

Dat bedoel ik idd, jij snapt me . 't Is nu dat ik hier lees dat Victoirine of zoiets de dochter is van Fleur en Bill anders had ik dat er écht niet uitgehaald. Maar niemand weet nu dus wie de voogdij over Teddy heeft? Ik denk Tops ma want die leeft nog..
Dat zei ik toch, de moeder van Tonks

Victoire lijkt me logisch dat het de dochter van Fleur en Bill is met zo'n naam, was voor mij gelijk duidelijk....
pi_54796036
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 00:19 schreef Svensational het volgende:
Zeg, dat taboe op de naam Voldemort, het was toch handiger geweest om een taboe op de naam Harry of Hermelien te zetten, dan hadden ze ze zo gevonden!
Ik had de naam "JeWeetWel" of "Hij Die Niet Genoemd Mag Worden" ook vervloekt.. dan was het helemaal lastig Of gingen ze er vanuit dat alleen Harry "Voldemort" durfde te zeggen?
pi_54797306
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 09:36 schreef DaFrenk het volgende:

[..]

Ik had de naam "JeWeetWel" of "Hij Die Niet Genoemd Mag Worden" ook vervloekt.. dan was het helemaal lastig Of gingen ze er vanuit dat alleen Harry "Voldemort" durfde te zeggen?
neej, Ze wisten dat vooral de order of the phoenix de naam wel uitspraken. Ze wouden juist dat er angst kwam achter de naam voldemort en daarom 'you-know-who' gebruikten.
pi_54797487
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 10:45 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

neej, Ze wisten dat vooral de order of the phoenix de naam wel uitspraken. Ze wouden juist dat er angst kwam achter de naam voldemort en daarom 'you-know-who' gebruikten.
Ahja, dat klinkt logisch ja.
  Redactie Frontpage vrijdag 23 november 2007 @ 11:44:54 #228
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_54798467
én die mensen die de naam Voldemort wel durfden uit te spreken, waren hoogstwaarschijnlijk mensen die hem daadwerkelijk bestreden dus inderdaad die van de leden van de Orde
With four other people
And aliens
  vrijdag 23 november 2007 @ 11:54:54 #229
13250 Lod
Sapere aude!
pi_54798711
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 10:45 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Nee, de angst was er al ruim voordat de boeken zich afspeelden. Ze hebben de spreuk er op het laatst opgezet om op die manier leden van de Order te kunnen opsporen, de weinigen die de naam Voldemort durfden te gebruiken. Wordt volgens mij ook uitgelegd in een van de hoofdstukken in deel 7
GNU Terry Pratchett
pi_54798836
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 11:54 schreef Lod het volgende:

[..]

Nee, de angst was er al ruim voordat de boeken zich afspeelden. Ze hebben de spreuk er op het laatst opgezet om op die manier leden van de Order te kunnen opsporen, de weinigen die de naam Voldemort durfden te gebruiken. Wordt volgens mij ook uitgelegd in een van de hoofdstukken in deel 7
Ik zeg ook niet dat wat je hierboven zegt niet klopt. Ik reageerde enkel over de suggestie om de phrase 'you-know-who' te jinxen.
pi_54814112
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 85% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 23:57:07 ]
pi_54815312
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 23:51 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik las hier ergens dat Rowling de beroepen had bekend gemaakt.. Iemand een linkje?

Ik vond het boek helemaal geweldig.. De kaft mooi.. En de epiloog heerlijk.. anders had ik me altijd afgevraagd of hij met Ginny getrouwd was En misschien zit er zo een lekker vervolg in.. Over James, Albus, Lily, Roos en die ene xD
ron en harry auror's, Hermione ook bij MoM bij Magical Creatures

George door met WWW, Ron geholpen enkele jaren. Ginny gequidditch't en nu bij de daily prophet. Percy MoM, En meer, maar niet echt boeiend imo.

http://www.the-leaky-cauldron.org/
pi_54816117
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:29 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

ron en harry auror's, Hermione ook bij MoM bij Magical Creatures

George door met WWW, Ron geholpen enkele jaren. Ginny gequidditch't en nu bij de daily prophet. Percy MoM, En meer, maar niet echt boeiend imo.

http://www.the-leaky-cauldron.org/
Ik snap er geen hout van, ik lees de Nederlandse versie .
  zaterdag 24 november 2007 @ 01:10:00 #234
88233 Steve
Still the best.
pi_54816328
http://www.accio-quote.org/articles/list2007.html
Daar staat (onderaan) alle info die ze later gegeven heeft puntsgewijs.

The_disheaver, waar heeft ze gezegd dat Percy MoM wordt? Ik kan het niet vinden in elk geval. Kingsley (Wolkenveldt) wordt Minister, Percy gewoon een hoge functionaris.

Harry en Ron zijn Schouwers. Harry is zelfs hoofd van dat departement. Ron heeft ook nog in de winkel van zijn broer gewerkt. Hermelien heeft gezorgd voor betere omstandigheden van magische wezens, en is daarna in de Magische Wetshandhaving gedoken. Ginny speelde professioneel Zwerkbal en is daarna journaliste geworden.

[ Bericht 10% gewijzigd door Steve op 24-11-2007 01:16:14 ]
pi_54816748
Ik zie nu pas dat de Halvemaanstraat in het Engels Godric's Hollow heet ! Dat kon Wiebe natuurlijk nog niet weten in boek 1, dat dat de voornaam was van Griffoendoer !
pi_54819296
quote:
The_disheaver, waar heeft ze gezegd dat Percy MoM
Nee, dat hij in het MoM werkt (ministerie)
pi_54821443
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:10 schreef alwaysthebest het volgende:
http://www.accio-quote.org/articles/list2007.html
Daar staat (onderaan) alle info die ze later gegeven heeft puntsgewijs.
quote:
The third thing Hermione smells with Amortentia is the scent of Ron's hair.
!

Ik ben het met een aantal hier eens dat de romance tussen Ron en Hermelien niet echt goed tot zijn recht komt in deel 7. Er worden een stuk of drie zinnen aan besteed (als ze dan uiteindelijk zoenen) en dat is dat. Beetje zonde nadat het allemaal zo is opgebouwd in de vorige delen..

Maar wat een geweldig boek . Heb hem eindelijk helemaal uit gelezen en ik vond hem super! Ik zat heel vaak op het puntje van mijn stoel van de spanning.
pi_54822106
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:31 schreef Svensational het volgende:
Ik zie nu pas dat de Halvemaanstraat in het Engels Godric's Hollow heet ! Dat kon Wiebe natuurlijk nog niet weten in boek 1, dat dat de voornaam was van Griffoendoer !
Klopt, dat hebben ze nu in deel 7 veranderd naar Goderics Eind..
Anders klopt er geen hout van..
  Redactie Frontpage zondag 25 november 2007 @ 12:47:41 #239
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_54822208
dat is het nadeel van vertalingen, maar ik vind het ergens ook wel z'n charmes hebben
With four other people
And aliens
pi_54822715
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:43 schreef Angelic_Rose het volgende:

[..]

Nee, zo heet het dorp, de straat heet nog steeds hetzelfde.
pi_54823009
quote:
Op zondag 25 november 2007 13:13 schreef Svensational het volgende:

[..]

Nee, zo heet het dorp, de straat heet nog steeds hetzelfde.
Ja dat bedoel ik..
pi_54826626
Wat ik me trouwens ook afvroeg, in boek 2 weten de Duffelingen in het begin niet dat Harry niet mag toveren, maar Petunia zou dat toch van vroeger moeten weten, toen Lily in de zomers thuiskwam
pi_54827112
quote:
Op zondag 25 november 2007 16:15 schreef Svensational het volgende:
Wat ik me trouwens ook afvroeg, in boek 2 weten de Duffelingen in het begin niet dat Harry niet mag toveren, maar Petunia zou dat toch van vroeger moeten weten, toen Lily in de zomers thuiskwam
Misschien wilde Petunia er niks over weten.. Die houding heeft ze aangenomen toen bleek dat zij niet naar Hogwarts mocht en Lily wel..
Dat ze alle onderwerpen over toveren etc ontweek en er niet bij was al ze het erover hadden..
Of misschien wisten Lily's ouders er wel van af maar hebben het gewoon niet tegen Petunia gezegd..
pi_54872932
Zo ik heb m dit weekend ook maar even gekocht en ook gelijk uitgelezen, Ik vind dat ze heel sterk closure heeft gegeven over alle vraagstukken, zoals de rol van Sneep/Snape, wat Perkamentus nu echt met Harry in petto had etc. Het stuk van de hersenpan was erg sterk vond ik. Ook het rondreizen met het tentje vond ik een erg leuk stuk om te lezen.
De epiloog was echt een teleurstelling idd. Ik snap wel wat ze bedoelde en soms werkt dat, maar in dit geval werkte het niet. Zeker niet door al die namen.

Ik moest 2 keer een traantje wegpinken tijdens dit boek: toen Knijster 'lief' werd behandeld en daardoor zelf lief werd en toen Dobby dood ging.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_54873182
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:43 schreef Angelic_Rose het volgende:

[..]

quote:
Goderics Eind (Engels: Godric's Hollow) is de geboorteplaats van Harry Potter in de Harry Potter-boeken van J.K. Rowling. In de Nederlandse boeken wordt vaak ook de straatnaam (Halvemaanstraat) er nog bij genoemd. In de orginele boeken wordt de straatnaam niet genoemd.

[...]

Bron: Wikipedia
Dus Wiebe Buddingh' heeft er voor de Nederlandse versie een straatnaam bij verzonnen? Wist ik niet.
  dinsdag 27 november 2007 @ 18:39:32 #246
88233 Steve
Still the best.
pi_54874008
In de eerste 6 boeken werd Godric's Hollow als Halvemaanstraat vertaald. In boek 7 bleek dat Godric's Hollow een dorp is in plaats van een straat, dus heeft Buddingh' er maar van gemaakt dat de Potters In Goderics Eind woonden in de straat Halvemaanstraat. Gewoon een vertaalfoutje rechtgezet dus.
pi_54876515
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 18:39 schreef alwaysthebest het volgende:
In de eerste 6 boeken werd Godric's Hollow als Halvemaanstraat vertaald. In boek 7 bleek dat Godric's Hollow een dorp is in plaats van een straat, dus heeft Buddingh' er maar van gemaakt dat de Potters In Goderics Eind woonden in de straat Halvemaanstraat. Gewoon een vertaalfoutje rechtgezet dus.
naja. Ik las Godric's Hollow meer als plaats/wijk/gebied dan een straat. Het is zeker nooit geschreven, wat je (waarschijnlijk niet bewust) half suggereert. Toch een beetje vreemd dat dit foutje erin iis gelopen.
pi_54878021
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 18:39 schreef alwaysthebest het volgende:
Ik kan me uberhaupt niets herinneren over dat in de eerste paar delen over die straat gepraat is maargoed, is lang geleden en ik onthou ook niet elk detail natuurlijk . Wel netjes rechtgezet vind ik. Kudows aan Wiebe!
  woensdag 28 november 2007 @ 11:39:54 #249
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_54888213
Snape hij was slecht maar ook weer niet ik vind dat een mooi hoofdstuk
  woensdag 28 november 2007 @ 22:43:44 #250
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_54907411
Ik heb 'm ook uit, en vind het een prachtig laatste deel

alleen wat ik me afvraag, er waren dus 8 gruzielementen ipv 7?
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')