Bron: Nu.nlquote:Spyker bevestigt vordering verzekeraar
Uitgegeven: 28 augustus 2007 09:55
AMSTERDAM - De fabrikant van luxe sportwagens Spyker is verder in de financiële problemen geraakt. Een woordvoerster van het in Zeewolde gevestigde bedrijf bevestigde dinsdag dat Spyker een vordering heeft ontvangen van de Zwitserse verzekeraar Zürich.
Over de hoogte van die vordering deed de zegsvrouw geen mededelingen, behalve dat Spyker die betwist.
Het AD meldde dinsdag dat een Gronings incassobureau namens twee schuldeisers onder wie Zürich bij de rechtbank in Maastricht het faillissement heeft aangevraagd van Spyker Cars, dat zowel het autobedrijf als de Formule 1-renstal omvat.
Rechtbank
De woordvoerster liet desgevraagd weten dat Spyker geen contact heeft gehad met de rechtbank. Er zouden geen vorderingen van andere schuldeisers bij Spyker bekend zijn.
Aandeel
Het aandeel Spyker kelderde in de vroege handel ruim 18 procent tot 4,30 euro. Eerder dit jaar noteerde het nog een koers van ruim 21 euro, maar die waarde verdampte snel door aanhoudende berichten over grote financiële problemen.
(c) ANP
Bron: Telegraafquote:Spyker weer onder vuur schuldeisers
28 Aug 07, 09:13
AMSTERDAM (DFT) - Sportwagenfabrikant Spyker verkeert weer eens in zwaar weer. Twee schuldeisers hebben het faillissement aangevraagd. Dat geldt zowel voor het moederbedrijf als voor het Formule-1 Team, zo meldt het AD vanmorgen.
De schuldeisers zijn verzekeringsconcern Zurich - dat ¤295.000 aan premies vordert- en om een particulier uit Maastricht, die ¤50.000 tegoed heeft van de autofabrikant. Het faillisement is aangevraagd bij de griffie van de rechtbank in de Limburgse stad.
Volgens oprichter en mededirecteur Victor Muller gaat het bij de verzekeraar slechts om een dispuut over de hoogte van de premies, dat netjes zal worden afgehandeld.
Spyker verkeert financieel in zwaar weer en heeft zijn beurswaarde door een reeks negatieve berichten sterk zien dalen in de afgelopen maanden. .
Toch een kwestie van tijd voordat Spyker helaas weer uit elkaar klapt.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:09 schreef Fugie het volgende:
3 ton is peanuts, dan verkopen ze een paar autos en dan is dat ook weer opgelost
ja alleen koopt niemand diequote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:09 schreef Fugie het volgende:
3 ton is peanuts, dan verkopen ze een paar autos en dan is dat ook weer opgelost
Mwa, je hebt toch wel even wachttijd hoorquote:
ja als ze die suv eens zouden gaan bouwen zou het financieel een stuk beter gaan waarschijnlijkquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:13 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Mwa, je hebt toch wel even wachttijd hoor
Ik weet nog van mijn bezoekje aan de fabriek vorig jaar dat men die SUV had geintroduceerd en dat die nog lange niet in productie ging maar men wel al voor 2 jaar orders had
Precies en dan ook nog eens efficient, dat zou ook helpenquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:23 schreef Fugie het volgende:
[..]
ja als ze die suv eens zouden gaan bouwen zou het financieel een stuk beter gaan waarschijnlijk
ze hadden in hun jaar cijfers verkochte auto's staan die eigenlijk voorraad warenquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:13 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Mwa, je hebt toch wel even wachttijd hoor
Ik weet nog van mijn bezoekje aan de fabriek vorig jaar dat men die SUV had geintroduceerd en dat die nog lange niet in productie ging maar men wel al voor 2 jaar orders had
Het ergste is dat ze kwalitatief echt ondermaats zijn...quote:
Is dat zo? Ben is in de fabriek geweest en bij de rondleiding werd verteld dat ze door Le Mans toch behoorlijk wat kennis hadden over betrouwbaarheid. Nu neem ik dat wel met een korreltje zout, maar ik verwacht wel dat die Audi onderdelen het prima uithoudenquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 12:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het ergste is dat ze kwalitatief echt ondermaats zijn...
So what else is new... Het lijkt wel of de hele wereld uit is op het failissement van Spyker...quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 13:37 schreef dubidub het volgende:
Er worden elke dag faillisementsaanvragen voor Spyker Cars ingediend, beetje storm in een glas water dit
Door wie dan? En hoe weet jij dit?quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 13:37 schreef dubidub het volgende:
Er worden elke dag faillisementsaanvragen voor Spyker Cars ingediend, beetje storm in een glas water dit
Schuldeisers, nieuws.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 14:02 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Door wie dan? En hoe weet jij dit?
Vreemd dat het nooit in het financieele dagblad staat......quote:
Da's inderdaad vreemd.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 15:17 schreef sanger het volgende:
[..]
Vreemd dat het nooit in het financieele dagblad staat......
Goh, echt? Daar was ik zelf nou nooit opgekomen. Mag ik vragen welke schuldeisers en van welke nieuwsbron je dit vernomen hebt, aangezien ik er bar weinig van geloof.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 14:39 schreef dubidub het volgende:
Schuldeisers, nieuws.
Ik bewonder je optimisme. Ik zou nog wat Spykeraandelen kopen als ik jou was. Staat lekker laag nu en volgens jou kan het alleen maar beter worden dus.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 17:26 schreef Der_Onkel het volgende:
* zucht * Spyker gaat niet 1-2-3 failliet. Er zijn te veel mensen die er een heel groot belang bij hebben dat het niet failliet gaat (Lees: Mubadala, Boekhoorn e.a.). Daarnaast is het F! team vele miljoenen waard, aangezien er volgend jaar nog 1 team bij komt, dan gaat het 'op slot' en mogen er geen nieuwe teams meer bij, wat weer positief is voor de waarde van de teams.
Maar dan nog, het houdt ooit op. Ook voor de aandeelhouders. Het is de keuze om er nog meer geld in te pompen met kans op verlies, of nu stoppen het verlies zoveel mogelijk beperken. Het punt dat aandeelhouders voor de tweede optie zouden gaan kiezen komt wel erg dichtbij nu.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 17:26 schreef Der_Onkel het volgende:
* zucht * Spyker gaat niet 1-2-3 failliet. Er zijn te veel mensen die er een heel groot belang bij hebben dat het niet failliet gaat (Lees: Mubadala, Boekhoorn e.a.). Daarnaast is het F! team vele miljoenen waard, aangezien er volgend jaar nog 1 team bij komt, dan gaat het 'op slot' en mogen er geen nieuwe teams meer bij, wat weer positief is voor de waarde van de teams.
Leuk stukje.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 13:13 schreef Jimmeh het volgende:
Leuke documentaire over de zeepbel van Spyker op Netwerk van gister (skip naar 5:54)
http://player.omroep.nl/?aflID=5368386&md5=c6ede8ed855b334756dbe61204162cf0
Maar ze kunnen nergens geld loskrijgen om de productie op te startenquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 18:02 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Leuk stukje.Maar de strekking klopt wel inderdaad. Zoiets heeft tijd nodig om te groeien. Ik denk dat ze de F1 in gestapt zijn om meer naamsbekendheid te genereren om zodoende meer straatauto's te kunnen verkopen. Soort van mega reclamecampagne. Alleen op het moment dat de 'vlugge jongens' met cijfers gaan rommelen om netjes uit de boeken te komen, dan gaat het natuurlijk mis. Die D12 SUV moeten ze maar gauw eens gaan bouwen want iedereen zit op wat exclusievers te wachten als de Cayenne.
quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 18:13 schreef Oosthoek het volgende:
Ik had een mooie tip voor Muller en z'n maatjes: een auto kopen van dit caliber doe je op emotie en status. Het merk maakt nog bar weinig emotie los aangezien het geen (race)geschiedenis heeft (het oude merk telt absoluut niet mee aangezien het huidige spyker daar geen enkele band meer mee heeft, slechts de naam is opgekocht, en bovendien veel te oud was en daarom in niemands herinnering nog status heeft, zie Maybach) en verder bijzonder weinig status biedt. Wie heeft in hemelsnaam verzonnen om een x aantal modellen binnen een korte tijd te willen produceren? Zorg dat je één GOED model hebt wat je bekendheid laat genereren en wat jouw imago bouwt. Nu hebben ze 124078 verschillende rukmodellen die geen van allen verkoopt, lekker bezig! Bovendien zitten ze in de F1 wat véél te hoog gegrepen is voor een nieuwe fabrikant. Ik vond Le Mans al redelijk gewaagd, de F1 is gewoon totaal debiel.
De hele exercitie werd met de presentatie van die SUV al veel te riskant. Waarom hebben ze het bedrijf niet de kans gegeven te stabiliseren dmv 1 model? Kijk naar donkervoort, die lukt dat ook. Dan kun je daarna voorzichtig gaan denken aan uitbreidingsplannen. Muller is gewoon gek in z'n kop geweest door te denken dat hij wel eventjes de boel een vliegende start kon laten maken. Ondoordacht en zonde, want dit bedrijf had een prachtige toekomst kunnen hebben als het met beleid was bestuurd.
Maar de beste stuurlui staan altijd aan wal natuurlijk
quote:Spyker zakt diep in rode cijfers in eerste halfjaar
AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Spyker is diep in de rode cijfers gezakt in de eerste zes maanden van het jaar. De geplaagde fabrikant van luxe auto's leed een verlies van euro 29,9 mln. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog een min van euro 1,1 mln.
Van alle bedrijfsonderdelen leed het Formule 1-team van Spyker het grootste verlies. Het F1-team belandde voor euro 13 mln in het rood. Eind juni had de autofabrikant leningen verstrekt aan de renstal van in totaal euro 7 mln.
Het bedrijf maakte zijn halfjaarcijfers vrijdag laat op de avond bekend. Eigenlijk wilde de onderneming 's ochtends al met de resultaten naar buiten komen. De vertraging was te wijten aan een overleg over een mogelijke verkoop van het Formule 1-team.
Spyker liet weten exclusieve onderhandelingen te voeren met een consortium bestaande uit de familie Mol en een Indiase investeerder. Het consortium biedt euro 80 mln ($ 109 mln) voor de renstal. Spyker kocht het F1-team in september 2006 voor $ 106,6 mln van Midland.
Verder maakte het bedrijf bekend dat de Autoriteit Financiele Markten (AFM) wil dat het de jaarrekening over 2006 herziet. De toezichthouder start een procedure bij de Ondernemingskamer om dit gedaan te krijgen.
Spyker is van plan zijn vooruitzichten voor de rest van het jaar bekend te maken wanneer de herfinanciering van het concern is afgerond, aan het einde van het derde kwartaal. De zoektocht naar een bestuursvoorzitter en financieel directeur is nog in volle gang.
http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?Context=N%7C1&DocumentId=38266quote:AFM wil dat Spyker zijn cijfers herziet
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil van Spyker Cars N.V. een herziening van de financiële verslaggeving over 2006. De AFM heeft hiertoe vrijdag een verzoek ingediend bij de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam. Dat heeft de financiële waakhond zaterdag bekendgemaakt.
Volgens de AFM zijn de gebreken in de jaarrekening dusdanig dat zij de rechter daarover een oordeel wil laten uitspreken. De toezichthouder maakte dit nieuws bekend nadat de onderneming en de steenrijke Indiase industrieel Vijay Mallya vrijdagnacht bekend hebben gemaakt dat zij met elkaar exclusieve gesprekken voor over overname van het Formule 1-team van Spyker. Mallya wil dat samen doen met de Nederlandse zakenfamilie Mol. Het consortium heeft euro 80 mln geboden voor het raceteam. .
De Nederlandse fabrikant van luxe sportwagens kampt met schulden en heeft geld nodig om investeringen te doen. Spyker maakte het eerste half jaar een nettoverlies van euro 29,9 mln, aldus de vrijdagavond gepubliceerde halfjaarcijfers. Die hadden eerder op de dag bekendgemaakt moeten worden, maar werden in verband met de onderhandelingen met de bieders uitgesteld.
Spyker zat diep in de rode cijfers
Spyker kocht het raceteam een jaar geleden voor euro 77,8 mln van het Britse Midland. Michiel Mol, nu een van de bieders, stapte in augustus op als hoogste baas van Spyker. Hij liet weten mogelijk een bod uit te brengen op het team, waarvan hij zelf directeur is.
Met de overname 'zetten we de betrokkenheid van Nederland in Formule-1 voort', aldus Mol in een verklaring. 'Met de middelen die Vijay Mallya met zijn Indiase partners meebrengt, ben ik er zeker van dat het Formule-1-team een zeer mooie toekomst heeft.'
Mallya is al jarenlang betrokken bij de Formule-1. Hij wil er volgens een verklaring voor zorgen dat prestatie van de Spyker-bolides verder verbetert. De coureurs van het Spyker-team hebben zich dit raceseizoen nauwelijks in de kijker weten te spelen.
Mallya is eigenaar van de UB Group, dat met onder meer de doe-het-zelf-keten en vliegmaatschappij Kingfisher een miljardenomzet draait. De Indiër ziet in de groeiende economie van zijn land grote kansen voor de racesport. Mallya, behalve zakenman ook parlementslid, wil binnen twee jaar een F1-race naar India brengen.
Een auto die verkoopbaar is en waar winst op gemaakt wordtquote:Op zondag 2 september 2007 00:36 schreef StefanP het volgende:
Wat doet zo'n toko nou in de F1? Steek dat geld eens in de productie van een auto die er wel uitziet.
Denk dat ook nogal nuttig is om de wagens een wat fatsoenlijker weggedrag te geven...quote:Op zondag 2 september 2007 13:37 schreef Jimmeh het volgende:
Die GT activiteiten moeten ze houden, stukken leuker om te zien dan de F1 auto's van Spyker
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |