Volgens het AD is er een akkoord met Sevilla, en moet alleen Koné nog tot akkoord komen met Sevilla.
Daarnaast wil PSV het contract van Simons openbreken en met 2 jaar verlengen, Simons zelf heeft ook de intentie om langer te blijven.
Dit stukje vond ik overigens op de site van het AD:
quote:
Koné wil nu zelf ook weg
Door PETER VAN DUYL
EINDHOVEN - Arouna Koné gaat ervan uit dat hij zijn laatste wedstrijd voor PSV heeft gespeeld. De aanvaller staat in de belangstelling van Sevilla en als beide clubs tot een akkoord komen, pakt de Ivoriaan zijn koffers en verhuist hij naar Spanje.
Hoewel er gisteren opnieuw contact was tussen PSV en Sevilla zijn de clubs nog niet officieel tot een akkoord gekomen. De Eindhovenaren meldden afgelopen weekeinde dat de houder van de UEFA Cup een fiks stuk in de richting van de vraagprijs was opgeschoven. Gisteren kwamen de partijen weer dichter tot elkaar. Manager Stan Valckx zegt er rekening mee te houden dat de transfer snel rond komt, zeer waarschijnlijk vandaag al.
Voor Koné zelf staat het ook vast dat hij wil vertrekken. De Ivoriaan voelt zich in zijn eer aangetast door de woorden die trainer Ronald Koeman afgelopen vrijdag gebruikte. De oefenmeester zei toen teleurgesteld te zijn in de mens Koné. De aanvaller keerde pas vrijdag terug in Eindhoven, terwijl hij al woensdag werd verwacht. Vorige week maandag beviel de vrouw van Koné in Parijs van een zoon.
Koné vindt dat door de uitlatingen van Koeman een sfeer is gecreëerd alsof hij een breuk met PSV zou willen forceren. Dat, zei hij gisteren nadrukkelijk, is niet het geval. ,,Het was de bedoeling om nog een jaar hier te spelen en dan over te stappen naar een grote Europese club,’’ zei Koné. ,,Maar de technische staf is blijkbaar niet tevreden over mij. Dan wordt het allemaal wat makkelijker.’’
Valckx benadrukt dat PSV er niet van uitgaat dat Koné zijn vertrek wil afdwingen. ,,Als hij hier vertrekt, dan vertrekt hij door de voordeur,’’ zegt de technisch manager.
Koné zelf heeft het gevoel dat hij vorige week tegen Heracles voor het laatst het shirt van PSV heeft gedragen. Hij heeft ook sterk het idee dat de club wel van hem afwil. De landskampioen zou tussen de twaalf en dertien miljoen euro voor de Afrikaan willen hebben. Een deel van dat geld zal worden gebruikt voor een vervanger voor Koné, met de rest wordt weer een deel van de schuld afgelost.
Met die houding van PSV heeft Koné overigens geen enkele moeite. ,,PSV wekt niet de indruk dat ze me graag willen houden,’’ vindt hij. ,,En ik kan de opstelling van de club wel begrijpen. Uiteindelijk gaat het toch om het geld.’’
En dus houdt Koné ernstig rekening met een vertrek. ,,Ik denk dat ik ga vertrekken,’’ houdt hij een slag om de arm. ,,Het is een heel simpel verhaal. Als er een akkoord komt, dan ben ik weg. Zo niet, dan blijf ik bij PSV.’’
Arouna Koné kwam in de zomer van 2005 over van Roda JC. Met de transfer was meer dan negen miljoen euro gemoeid. Een jaar eerder dong ook Ajax al naar zijn diensten. In Amsterdam kwam de Afrikaan echter niet door de medische keuring, de doktoren van Ajax constateerden een lichte afwijking aan Konés hart. Omdat er geen tijd meer was voor een tweede onderzoek werd Koné afgekeurd. Bij PSV heeft Koné nooit problemen gehad.
In Eindhoven ontwikkelde Koné zich tot een attractie op zich. De fysiek sterke aanvaller is nauwelijks van de bal te krijgen en heeft daardoor voortdurend dreiging in zijn spel. Erg trefzeker is Koné echter nooit geweest.
In Spanje komt Koné automatisch in een messcherpe concurrentiestrijd terecht. Sevilla heeft in de aanval onder anderen de beschikking over de Rus Kerzhakov, de Braziliaan Luis Fabiano en de Malinese prijsschutter Frederic Kanouté. ,,Ik zal moeten vechten voor een plekje,’’ beseft Koné. ,,Maar daar zie ik niet tegenop, dat hoort nu eenmaal bij een club als Sevilla.’’