Die eerste doe je alvast niet goed, je moet hier niet alleen de productregel maar ook de somregel gebruiken. En gebruik liever superscript, dat maakt de zaak wat prettiger leesbaar.quote:Op maandag 12 november 2007 00:31 schreef stekemrt het volgende:
Differentiëren, doe ik het goed? en kan het compacter dan dit?
Nee, differentieren kan soms waar hufwerk of doom zijnquote:Op maandag 12 november 2007 00:31 schreef stekemrt het volgende:
En kan het compacter dan dit?
Je differentieert nou alleen de tweede term, maar je had ook nog een x. De afgeleide wordt dan -ln(x)quote:1: y=x-x*ln(x)
y'= -x*(1/x) + -ln(x) = -x/x + -ln(x)
quote:2: y=xe^(2x)
y'=x*2e^(2x)+e^2(x)
quote:3: y=3x*log(x)
y'= 3x*1/(x*ln(10))+3*log(x) = 3x/(x*ln(10))+3*log(x) = 3/ln(10)+3*log(x)
De eerste moet je dus differentiëren naar X (en Y als constant beschouwen) en de tweede naar Y, en X als constant beschouwen. Vervang eerst eens Y en X respectievelijk door een échte constante, zeg 3. Kijk eens of het dan wel lukt. Dan moet het niet zo moeilijk zijn.quote:Op maandag 12 november 2007 14:55 schreef borisz het volgende:
Z = X/Y
∂z/∂x ? en ∂z/∂y ?
Het zal wel weer zo simpel zijn, maar ik kom er niet uit![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar daar ging ik even niet vanuit. Het zou echter best kunnen zijn dat er een functie in x bedoeld wordt met X, daar wordt het echter niet veel moeilijker van. Als Y een functie in y is, dan heb je wel een kettingregel nodig.quote:Op maandag 12 november 2007 18:24 schreef Marinus het volgende:
Ja tenzij X en Y functies van de variabelen x en y zijn (en eventueel zelfs van elkaar). Dan zit je met de productregel en impliciete afgeleides.
Ik lees hierin dat je wilt aantonen dat HomR(M,N) een R-moduul is, en dat je in je argument om dit aan te tonen al gebruikt dat HomR(M,N) een R-moduul is?quote:Op dinsdag 13 november 2007 19:27 schreef teletubbies het volgende:
Helllo:)
Als R een commutatieve ring is en M en N twee R-modulen zijn.
Dan is HomR(M,N) ook een R-moduul door te definieren (rf)(x)=rf(x) voor alle r in R en alle x in M.
Om dit na te gaan, moet men o.a nagaan dat als r en s in R zitten dan geldt:
((rs)f)(x)=(r(sf))(x)
Ik deed het als volgt:
((rs)f)(x)=((sr)f)(x)
=(sr)f(x)
=s(rf(x)) want HomR(M,N) is een R-moduul dus zo ' spelen' met haakjes is toegestaan.
=sf(rx)
=(sf)(rx)
=r(sf)(x) want HomR(M,N) is een R-moduul dusf f(rx)=rf(x).
=(r(sf))(x)
is dit goed..of maak ik fouten?
Je hebt een exacte rij 0 -> ker(f) -> M -> im(f) -> 0. Een van de dingen die voldoende is om na te gaan is dat f:M->im(f) een sectie heeft, dus dat er een g:im(f)->M is met fg de identiteit op im(f).quote:Op donderdag 15 november 2007 22:12 schreef teletubbies het volgende:
Zij M een R-moduul is en f:M->M een R-homomorfisme. Als je moet bewijzen dat M isomorf met de directe som van twee deelmodulen ker(f) en im(f) , wat moet je eigenlijk nagaan?
Nee.quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:54 schreef borisz het volgende:
even controle Matrixen
A =(2 4) B = (-2 4)
(1 2 ) (1 -2)
bereken AB
Ik weet niet zeker of het goed is
AB = (0 12)
(-3 0)
uitwerking
AB= (2*-2 +4*1 , 4*4 + 2*-2)
(1*1 + 2*-2 , -2*2 4*1)
klopt het of niet ?
Nee, Matrices gaan niet elementsgewijs. Dat zou ook niet kunnen. Want in het algemeen kun je matrices met elkaar vermenigvuldigen als het aantal kolommen van de linker gelijk is aan het aantal rijen van de rechter. Heb je een m x k matrix die je met een k x n matrix vermenigvuldigt is het resultaat een m x n matrix. Dat gaat altijd op. Als je zo zou doen als jij zou willen zou het niet kunnen.quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:38 schreef borisz het volgende:
moet je nu gewoon simpel doen dus (2*-2 , 4*4) en dan daaronder (1*1 , 2*-2) ?
en zo nee hoe moet het dan ? ik weet het niet... en met het boek wordt ik ook niet veel wijzer.
1 2 | [1 2] [ 1 -2] |
g=f zelf toch?Trouwens formeel moet ik in feite een linkerinverse zoeken dus eigenlijk een g met gf de identiteit op imf(f)?quote:Op donderdag 15 november 2007 22:26 schreef thabit het volgende:
[..]
Je hebt een exacte rij 0 -> ker(f) -> M -> im(f) -> 0. Een van de dingen die voldoende is om na te gaan is dat f:M->im(f) een sectie heeft, dus dat er een g:im(f)->M is met fg de identiteit op im(f).
-(x+11)² = -(x²+22x+121) = -x² - 22x - 121, en dus wat anders dan -x²+22x+144. De tweede is helaas ook fout.quote:Op zondag 18 november 2007 11:53 schreef borisz het volgende:
Klopt dit nu ?
P(x,y) = -x^2 – Y^2 +22x +18y – 102
Kan je herschrijven naar
Kijken naar -x^2 + 22x + C = -(x+11)^2 met c = 144
Kijken naar –Y^2 + 18Y + C = -(Y+9)^2 met C = 181
P(x,y) = (-x+11)^2 (-Y+9)^2 + 427
?
Dan blijft hij fout, zie edit. En in je uiteindelijke functie komt het minteken plotseling binnen de haakjes, dat is ook opmerkelijk.quote:Op zondag 18 november 2007 12:03 schreef borisz het volgende:
Die ene was een typo op de rekenmachine had 12 ipv 11 en die ander is 81 ipv 181.
hoe ik die daar neer heb gezetquote:Op zondag 18 november 2007 12:04 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dan blijft hij fout, zie edit. En in je uiteindelijke functie komt het minteken plotseling binnen de haakjes, dat is ook opmerkelijk.
Als je g=f neemt zal dat in het algemeen niet werken. Sterker nog, voor de meeste f'en bestaat g niet.quote:Op zaterdag 17 november 2007 23:26 schreef teletubbies het volgende:
[..]
g=f zelf toch?Trouwens formeel moet ik in feite een linkerinverse zoeken dus eigenlijk een g met gf de identiteit op imf(f)?
f[f[M]]=f[im(f)]=im(f) met de identiteit op im(f) bedoel je de identieke afbeelding.. gewoon f(x)=x.
In ieder geval, ik doe nu alsof ik met groepen werk, de extra structuur die men krijgt omdat M een moduul is ..wordt niet aangetast toch?
We hebben a=F/m, dus a is constant (F is namelijk de component langs de helling van de zwaartekracht, minus de wrijvingskracht en de massa verandert ook niet). Omdat x=1/2*a*t2, geldt dat t=sqrt(2x/a). Vul in: Ek = 1/2*m*v2 = 1/2*m*(at)2 = 1/2*m*a2*2x/a = m*a*x. Dit is lineair in x.quote:Op maandag 19 november 2007 15:07 schreef luckass het volgende:
ff natuurkundig vraagje:
Op het SE ging het over een sleetje dat van een helling af ging.
Nu moest je een grafiek maken: Ek uitzetten tegen de afstand.
Wrijving was gemiddeld 25N.
Nu dacht ik dat het een kromme lijn was (als wortel(x)),
maar iemand anders dacht dat het een rechte lijn was.
Ik begin zelf eigenlijk ook steeds meer te twijfelen.
Anyone?
Bedankt, dat dacht ik dus ook, alleen jammer dat het me pas 2 uur na het examen te binnen schietquote:Op maandag 19 november 2007 17:07 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
We hebben a=F/m, dus a is constant (F is namelijk de component langs de helling van de zwaartekracht, minus de wrijvingskracht en de massa verandert ook niet). Omdat x=1/2*a*t2, geldt dat t=sqrt(2x/a). Vul in: Ek = 1/2*m*v2 = 1/2*m*(at)2 = 1/2*m*a2*2x/a = m*a*x. Dit is lineair in x.
Met de stoot gaat het nog makkelijker: delta Ek = F*s. Omdat F niet van s afhangt, is Ek lineair in s.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |