Dat dacht ik ook maar dat zou HELEMAAL nergens op slaanquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:06 schreef -J-D- het volgende:
Moet het niet dx + dy zijn voor de lengte van één tree?
Daarmee is je probleem niet opgelost, maar wordt het verhaal "iets" anders.
Ja, dat kan.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:05 schreef Greus het volgende:
Hier het volgende:
lengte van een lijnstuk berekenen:
[ afbeelding ]
Zie het lijnstuk gegeven door de formule y=-(a/b)x+a
De lengte is simpel te berekenen door gebruik van de formule van pythagoras: L = sqrt(a^2 + b^2)
Maar kan het ook door te integreren???
Hoe kom je hier nu bij? De lengte van een tree is niet dx - dy, bovendien gaat het niet om de lengtes van de treden, de totale lengte hiervan is immers constant als je de treden kleiner maakt en niet gelijk aan de lengte van je lijnstuk.quote:Stel ik benader de lijn door een trappetje.
De lengte van één 'tree' is dx - dy = dx + dx (dy/dx) = dx - dx [ -(a/b) ] = dx + dx (a/b) = dx [ 1 + (a/b) ]
Bij rectificatie (de bepaling van de lengte van een curve (of in dit geval een rechte) verdeel je het interval waarover je de lengte wil bepalen in stukjes en benader je de curve door lijnsegmentjes. Volgens Pythagoras is de lengte van één zo'n segmentje:quote:Wie helpt mij?
okee gelukkig dat t kloptquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:54 schreef maniack28 het volgende:
f(x)= 12 + 4 sin(1/2 PI x - 1/4 PI)
f'(g(x)) = 4/2 PI * cos (1/2 PI x - 1/4 PI) = 2 * PI * cos (1/2 PI x - 1/4 PI)
g'(x) = 1/2 PI
geeft f'(g(x))*g'(x) = PI^2 * cos (1/2 PI x - 1/4 PI)
Wat je zegt klopt dus idd, alleen je bent vergeten datgeen wat voor de afgeleide komt van de sin x (dus 1/2 PI * 4 = 2 PI) erbij te zetten, waardoor je een factor 2 PI te weinig hebt...
edit - wat je op het eind zegt is dus waar
edit2 - probeer het in nette stappen waarin je f(x),g(x) en g'(x) netjes opschrijft en definieert, dat scheelt fouten!
Je moet goed weten wat een functie is, en dan kun je gewoon kijken hoe je je functie kunt schrijven: is dat het product van twee functies, of zijn het twee functies die na elkaar worden uitgevoerd.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:00 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
kun je me misschien uitleggen hoe je precies ziet wanner ketting/som/die andere regel te gebruiken?
Als de berekende waarde groter is dan de kritische waarde zit je bij de chi-kwadraattoets in het kritieke gebied (bij andere toetsen kan het kritieke gebied ook links van de kritieke waarde zitten), wat betekent dat je de nulhypothese verwerpt. Wat de nulhypothese is, ligt bij een chi-kwadraattoets niet vast omdat er verschillende chi-kwadraattoetsen bestaan. Voordat je gaat toetsen, moet je die hypothesen uiteraard goed definieren. Je conclusie zal zijn dat er waarschijnlijk geen verband bestaat.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:31 schreef znarch het volgende:
Ik heb ook een vraag. Bij de chikwadraat test.
Als je berekende chi waarde hoger is dan de gevonde kritische waarde (dmv vrijheidsgraden) Is er dan een verband of niet ?
Anders geformuleerd: Wanner was er nu een verband ? Als de berekende (chi) waarde groter is dan de kritische waarde (dmv vrijheidsgraden) of juist andersom ?
Hmmm.. even kijken of ik dat kan. Je hebt de kettingregel en de productregel. De kettingregel gebruik je als je de afgeleide wilt weten van een "samengestelde" functie. In de meeste gevallen functies die zijn samengesteld uit cosinus/sinus/exponent/logaritme en iets waarvan je de cosinus/sinus/exponent/logarimte neemt waarvan de afgeleide ongelijk aan 0 is.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:00 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
okee gelukkig dat t klopt
kun je me misschien uitleggen hoe je precies ziet wanner ketting/som/die andere regel te gebruiken?
Volgens mij is er een significant verschil als de waarde groter is dan de kritieke waarde. Dacht ik...quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:31 schreef znarch het volgende:
Ik heb ook een domme vraag. Bij de chikwadraat test.
Als je berekende chi waarde, hoger is dan de gevonde kritische waarde (dmv vrijheidsgraden) Is er dan een verband of niet ?
Anders geformuleerd: Wanner was er nu een verband ? Als de berekende (chi) waarde groter is dan de kritische waarde (dmv vrijheidsgraden) of juist andersom ?
Een hyperedge is een gewoon een kant die meerdere punten tegelijk met elkaar verbindt. En die set is dan natuurlijk de verzameling van hyperedges.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:49 schreef Bioman_1 het volgende:
Zelf ook nog een vraagje:
Ben in R bezig met wat data-mining, maar heb een vraag waar ik niet uitkom. Ik moet voor een dataset de zogenaamde hyperedges berekenen. Nu is dit niet zo moelijk, want het algoritme wat ik gebruik, kan dit gewoon. Maar een andere vraag is: wat is een hyperedgeset?
Als ik google op hyperedgeset krijg ik als results alleen de papers/websites waar ik juist de vraag vandaan heb, maar daar staat alleen in uitgelegd dat het algoritme wat ik gebruik dat kan uitrekenen (en hoe), maar niet wat het is.
Is er hier toevallig iemand die weet wat een hyperedgeset is???
Halloquote:
Dat is categorie-theorie. Wijze heren met grijze baarden hebben ooit bedacht dat je wiskundige objecten veel beter kunt bestuderen door ze in een categorie te stoppen en er morfismen tussen te gooien dan 'los', en eigenlijk meer op de morfismen te focussen dan op de objecten. Een inzicht dat mijns inziens getuigt van een uitzonderlijke genialiteit. Dan maakt het natuurlijk wel uit welke morfismen je tussen je objecten definieert; zoiets ligt nog geenszins vast bij de definitie van de objecten. Voor verschillende en/of toepassingen van een theorie blijken soms verschillende definities van de morfismen het best te werken.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 20:59 schreef teletubbies het volgende:
Heey:) ik heb weer wat vragen:
Nu even ringen:
soms hoort f(1)=1 bij de defnitie van ringhomomorfisme en soms wordt f(1)=1 als extra eis genomen en in dit geval wordt t ringhomomorfisme een lichaamshomomorfisme... Waarom is het niet één definitie?
Merk eerst op dat p niet gelijk is aan 2 en dat y niet congruent is met 0 mod p.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 20:59 schreef teletubbies het volgende:
Zij p een priemgetal ongelijk aan 5. Stel dat p = x^2 + 5y^2 met x en y in Z. Te bewijzen: p is 1 of 9 mod 20.
Het is wel duidelijk dat of x of y even zijn. Maar volgens mij moet ik nog aantonen dat y even moet zijn...
hoe gaat dit verder?
groetjes
Z/(Z-5) + 1/3 = -5/(5-Z)quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:21 schreef duncannn het volgende:
Z/(Z-5) + 1/3 = -5/(5-Z)
hoe moet je dit ook alweer oplossen.
NEE!quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:40 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Z/(Z-5) + 1/3 = -5/(5-Z)
Zie in dat:
(5-Z) = -(Z-5)
Geeft:
-Z (Z-5)/(Z-5) - 1/3 (Z-5) = -5
Ah kijk, slordigheidje, maar goed..het idee is helder, kandie het verder zelf wel uitwerkenquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 17:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
NEE!
Als je beide leden met (Z-5) vermenigvuldigt krijg je in het rechterlid +5, niet -5.
Ja. Je vergelijking heeft overigens geen oplossing. Had je dat ook al gezien?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 17:31 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ah kijk, slordigheidje, maar goed..het idee is helder, kandie het verder zelf wel uitwerken![]()
Nope, had hem niet uitgewerkt met de -, ben te luiquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 17:33 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja. Je vergelijking heeft overigens geen oplossing. Had je dat ook al gezien?
De vorige keer ook, zie toelichting post boven je... maakt niet uit of je links vervangt met - of rechts met + of omgedraaid... komt op hetzelfde neerquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 18:46 schreef GlowMouse het volgende:
Je werkwijze is ditmaal juist, en de oplossingsverzameling van het stelsel is inderdaad leeg.
Je kunt het ook zo bekijken: vermenigvuldig teller en noemer van de breuk in het rechterlid met -1, dan heb je:quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 18:51 schreef maniack28 het volgende:
[..]
De vorige keer ook, zie toelichting post boven je... maakt niet uit of je links vervangt met - of rechts met + of omgedraaid... komt op hetzelfde neer
kans op goed product = goed EN goed EN goed EN (...) = goed^25 = (299/300)^25 = 0,9199quote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:23 schreef Cracka-ass het volgende:
Een product dat uit 25 onderdelen bestaat, moet worden gemonteerd. Voor elk onderdeel geldt dat één op de driehonderd ervan een fout heeft. Hoe groot is de kans op goede producten?
Het is wat te lang geleden voor me, ik heb al eerder zo'n vraagstuk voor mijn snufferd gehad maar ik kom er gewoon niet uit.![]()
Hellup!!
Dit is fout. Je berekening voor een goed product is correct, maar voor een fout product niet.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 19:16 schreef R-Mon het volgende:
[..]
kans op goed product = goed EN goed EN goed EN (...) = goed^25 = (299/300)^25 = 0,9199
kans op fout product = fout OF fout OF fout OF (...) = 25 * (1/300) = 0,0833
kans op goed product + kans op fout product = 0,9199 + 0,0833 = ~ 1 door onnauwkeurige afronding
Maar pin me er niet op vast![]()
som van y = -22 tot y = 22 over y = 0quote:Op woensdag 31 oktober 2007 19:42 schreef nickybol het volgende:
Even een hele simpele van de SAT Test:
If the sum of the consecutive integers from -22 tot x, inclusive, is 72, what is the value of x?
Antwoord: 25
Hoe?
Ok bedankt voor de controle. En Cracka-ass heeft z'n antwoordquote:Op woensdag 31 oktober 2007 19:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit is fout. Je berekening voor een goed product is correct, maar voor een fout product niet.
Je hebt een fout product als het eerste onderdeel fout gaat en de rest goed. Of het tweede onderdeel, en de rest goed, of het eerste én tweede onderdeel, en de rest goed. De som van al deze mogelijkheden (incl. de mogelijkheid dat alles fout gaat, welke (1/300)^25 is) wordt gewoon gegeven door 1 - (299/300)^25.
Wat jij uitrekent is niet correct. Stel, je hebt een dobbelsteen, wat is de kans dat je één keer 6 gaat, terwijl je 10x gooit? Dat is niet 1/6 + 1/6 ... en dat 10 keer, dat zou groter zijn dan 1. Want de kans dat je de eerste keer weliswaar 6 gooit is wel 1/6e, maar er zit bij die mogelijkheden ook al een mogelijkheid dat je de 2e keer 6 gooit. En die mogelijkheid tel je weer mee bij de volgende 1/6e. Je telt zaken dubbel. Dat doe jij ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |