Bron: Z24quote:Artiesten lijden onder mp3
23-08-2007 | Gepubliceerd 15:48
Voor het eerst heeft de Stichting de Thuiskopie minder geld ontvangen om te verdelen onder muzikanten en andere artiesten.
De stichting int een heffing op blanco cd's en dvd's om artiesten toch nog iets te laten verdienen aan gekopieerde muziek en films. Maar consumenten kopen steeds minder van zulke schijfjes.
Dat schrijft de Stichting de Thuiskopie in haar jaarverslag. De stichting had in 2005 nog 27,9 miljoen euro uit te delen aan artiesten. Afgelopen jaar is dat gedaald tot 19,9 miljoen euro.
Nederlanders maken nog steeds veel kopieën van muziek en films, maar ze gebruiken daarvoor minder vaak een lege cd of dvd. Ze kiezen er vaker voor om kopieën te maken met een draagbare muziekspeler of dvd-recorder met harde schijf. En daar mag de stichting geen kopieertoeslag over berekenen.
Daar komt bij dat er meer en meer illegale blanco cd's en dvd's op de markt verschijnen. Daarover kan de stichting geen toeslag heffen.
De stichting vindt dat er snel een kopieerheffing moet worden ingevoerd op mp3-spelers en dvd-recorders. "Het is voor de rechthebben zeer belangrijk dat hierop alsnog een tarief wordt bepaald", heeft ze in het jaarverslag geschreven.
De kans dat een dergelijke heffing er komt, is erg klein. De Tweede Kamer is ertegen en minister Hirsch Ballin van Justitie heeft toegezegd dat consumenten voorlopig niet meer kwijt zijn voor een muziekspeler of dvd-recorder. Er moet al betaald worden voor het downloaden van films en muziek. Een extra heffing zou volgens de Kamer betekenen dat de consument twee keer moet betalen.
De Stichting de Thuiskopie is overigens onder vuur komen te liggen nadat uit een rapport van het College van Toezicht Auteursrechten was gebleken dat de organisatie haar zaken niet orde had. Er waren problemen met de financiële verantwoording en de verdeling van het geïnde geld.
De stichting heeft maatregelen genomen om haar leven te beteren. Zo is er een statutenwijziging doorgevoerd die de schijn van belangenverstrengeling van het bestuur moet voorkomen. Ook moet de stichting haar jaarverslag voortaan openbaar maken. Dat is nu voor het eerst gebeurd.
Daarmee zijn deze verkochte schijfjes dus helemaal niet illegaal. Grappig genoeg zegt Stichting de Thuiskopie dat het wel illegaal is. Prachtig stukjes propaganda en bangmakerij van een officiële instantie. Het is sowieso dubieus dat een niet-governmentele stichting als een soort fiscus gewoon heffingen mag opleggen.quote:Stichting De Thuiskopie verliest beroepszaak
Stichting De Thuiskopie heeft ook in hoger beroep een nederlaag geleden tegen Nederlandse ondernemers die vanuit Duitsland consumenten blanco cd's en dvd's leveren zonder de thuiskopievergoeding te betalen.
De Nederlanders opereren vanuit hun Duitse onderneming Opus. De stichting eist dat Opus de gebruikelijke heffing betaalt voor het kopiëren op de schijfjes van muziek en film. Fabrikanten en importeurs betalen die vergoeding en verwerken haar vervolgens in de prijs die de consument betaalt.
Het gerechtshof in Den Haag heeft de eis van de stichting afgewezen. Volgens het hof hoeft Opus de vergoeding niet te betalen omdat het bedrijf niet kan worden aangemerkt als een importeur. De rechtbank in Den Haag was in mei 2005 tot dezelfde conclusie gekomen. De stichting overweegt "serieus" in cassatie te gaan tegen het arrest bij de Hoge Raad, zei een woordvoerder. Hij noemde de argumentatie van het hof onvoldoende en niet overtuigend.
De Thuiskopie vindt dat Opus wel degelijk een importeur is. "Het is tien kilometer over de grens bij Venlo gevestigd en richt zich via zijn websites voor het grootste deel op Nederlandse consumenten."
BREINquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 17:40 schreef gronk het volgende:
Stichting de thuiskopie
BUMA/STEMRA
SONT
D'r zijn er nog veel meer. Volgens mij zijn er vijf of zes stichtingen die zich bezig houden met auteursrechten en het innen van vergoedingen daarvoor.quote:
Het is alleen niet illegaalquote:Illegale handel
Ook zou de illegale handel in buitenlandse blanco schijfjes, waarover geen heffing is betaald toenemen. Op Nederlandse beeld- en geluidsdragers zit deze automatisch bij de prijs inbegrepen.
even voor de compleetheid: het is dan ook meestal de platenmaatschappij die de kosten voor het opnemen van een album voor z'n rekening neemt, evenals de distributie. Beide zijn niet gratis, en moeten ook terugverdient worden. Aangezien niet iedereen honderdduizenden cds verkoopt (5000 is voor vele bandjes al veel) gaat procentueel gezien een groot deel van de prijs van een cd naar de platenmaatschappij, om die kosten er uit te halen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 17:21 schreef pberends het volgende:
Grappig detail: artiesten verdienen nauwelijks geld met de verkoop van muziek, maar het grootste deel van hun inkomsten verkrijgen zij uit optreden. De gros van opbrengst van muziekverkoop komt in de zakken van platenmaatschappijen en hun managers.
Maar 15 miljoen aan onverdeeld geld. Hoeveel “illegale” schijfjes is dat?quote:Donderdag 29 maart 2007, 10:00 - Binnen Stichting de Thuiskopie is er tot eind 2005 in de loop der jaren een bedrag van circa 57 miljoen euro aan onverdeeld geld opgebouwd. De minister eist maatregelen.
eKudos MSN Reporter NUjij.nl 79 reacties Door Judith Groot
In een eindrapportage van het College van Toezicht Auteursrechten (CvTA) over Stichting de Thuiskopie staat dat het gaat om geld dat bestemd is voor rechthebbenden die niet kunnen worden getraceerd en soms ook niet meer bestaan. Volgens Stichting de Thuiskopie moet dit bedrag worden genuanceerd, omdat sommige verdeelorganisaties een termijn van drie jaar en anderen een termijn van vijf jaar hanteren. Afhankelijk daarvan gaat het volgens de stichting uiteindelijk om een bedrag tussen de 15 en 25 miljoen euro aan onverdeeld geld.
http://www.matrixx-media.(...)c1f28581fa810bf2b341quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 20:49 schreef Athmozz het volgende:
In België is die fucking taks er al lang door. Als ik dus LEGAAL dvd's op grotere oplage kopieer (doe dat vaak voor vrienden die een optredentje geven & die dan achteraf hun optredentje op DVD "verkopen"), hang ik aan 0.8¤ per DVD'tje.
Het is dus zever om te stellen dat je grootkopieerders door die taks tegengehouden worden, als ik nieuwe DVD's nodig heb rijd ik met de auto 700km (@10c/km, dus voor 70¤ ben ik over en weer. Als je dan 5000DVD's ineens meeneemt heb je 4000¤ minder aan taks moeten betalen, dus die benzine weegt daar totaal niet tegen op) naar Luxemburg om mijn DVD'tjes af te halen (verzendingen naar België doet ook niemand meer aan), en zowat alle gasten die ik ken en ook op grotere schaal kopiëren rijden ook, en brengen direct pakken mee om aan vrienden door te verkopen tegen normale prijzen.
Ze kunnen trots zijn op hun maatregel die enkel het milieu verpest![]()
Joh, clubs als BUMA/STEMRA, SONT, Stichting thuiskopie zijn juist het soort clubs die hun gore grijpgrage hoofdjes opsteken als het libertaire paradijs van HenriO wordt waargemaakt.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 21:00 schreef StefanP het volgende:
Wat is er gebeurd met onschuldig zijn tot het tegendeel bewezen is? Waarom moet je betalen voor iets dat nooit bewezen kan worden? Wat een vreselijke onzin, maar goed, dat is dan weer tekenend voor de mate waarin de overheid in NL met z'n bemoeizucht zich in de persoonlijke levenssfeer van elke burger genesteld heeft.
Bwa, met de hoeveelheden die ik koop is het zelfs goedkoper om naar Luxemburg en terug te rijden dan om op te sturen, en verder wil ik niet dat er vanaf mijn rekening geld overgemaakt is op zo'n bedrijf zijn rekening. Ik ga wel en ik betaal het cash, liefst dat er nooit enig verband kan aangetoond worden.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 20:59 schreef heiden6 het volgende:
Het kan uiteraard veel goedkoper, maar deze toko is redelijk zo te zien en een van de weinigen die ook klanten uit België wil.
Daarmee moet je opletten, hier in België controleren ze erop. Enkel aan vrienden doorverkopen dus (die het op hun beurt weer aan vrienden doorverkopen, en op den duur zijn er netwerkjes voor de aanlevering van schijfjes. Ik weet sowieso dat het bij mij tot 5 lagen diep gaatquote:Heb aardig wat verdiend met het doorverkopen van lege DVD's, CD's enzovoorts via Marktplaats.![]()
Even voor de compleetheid: er zijn genoeg bandjes die met een DAT-tapeje aan komen zetten met het verzoek 'dit is het album, kan zo op CD, klaai'. Denk aan jongens in de house/techno-hoek.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 20:43 schreef Tokus het volgende:
even voor de compleetheid: het is dan ook meestal de platenmaatschappij die de kosten voor het opnemen van een album voor z'n rekening neemt, evenals de distributie.
Wat een treurnis, dat het blijkbaar nodig is je tot zulke praktijken te verlagen. Het doet me denken aan drugs. Ook zoiets waarbij je je in allerlei bochten moet wringen, zowel als consument als wanneer je optreedt als importeur of in de verkoop.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 21:10 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Bwa, met de hoeveelheden die ik koop is het zelfs goedkoper om naar Luxemburg en terug te rijden dan om op te sturen, en verder wil ik niet dat er vanaf mijn rekening geld overgemaakt is op zo'n bedrijf zijn rekening. Ik ga wel en ik betaal het cash, liefst dat er nooit enig verband kan aangetoond worden.
[..]
Daarmee moet je opletten, hier in België controleren ze erop. Enkel aan vrienden doorverkopen dus (die het op hun beurt weer aan vrienden doorverkopen, en op den duur zijn er netwerkjes voor de aanlevering van schijfjes. Ik weet sowieso dat het bij mij tot 5 lagen diep gaat)
Tja, in zo'n gevallen laat ik m'n pakjes gewoon leveren bij een oudere man 100 meter verder in m'n straat.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 20:49 schreef Athmozz het volgende:
edit; ook al is er vrij verkeer van goederen, CD & DVD's mogen niet geïmporteerd worden in België zonder het aan te geven, dus geen enkele handel verstuurt ze nog![]()
Ik wring me in geen enkele bocht voor drugs, 1 sms'je en hij staat 10 minuten later aan de deur, makkelijker kan niet.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 21:18 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat een treurnis, dat het blijkbaar nodig is je tot zulke praktijken te verlagen. Het doet me denken aan drugs. Ook zoiets waarbij je je in allerlei bochten moet wringen, zowel als consument als wanneer je optreedt als importeur of in de verkoop.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |