quote:
Het zijn uiteindelijk de
Haamstra ultra's geworden, je hoeft dus niet meer te kijken
quote:
Gelukkig heb ik naar buiten draaiende ramen.
De eerste 2 horren zijn gemonteerd. Het was gelukkig niet zo eenvoudig als dat de verpakking deed geloven. De breedte was op maat, en daar hoefde ik niets aan te doen. Dat kan ook niet met dit type rolhor. De lengte is tot 150 cm en eventueel inkortbaar. Maar leg me eens uit waarom ik dt zou inkorten? Kortom aan de maten hoefde ik niets te veranderen.
Nu heb ik kozijnen met naar buiten draaiende ramen, maar vanwege het hele dikke glas en de driedubbele sponning kon ik ze niet in de dag monteren. Op het kozijn dus.
De casette was snel geplaatst, de geleiders op lengte maken was ook een fluitje van een eurocent. Maar dan. Vastzetten met kleine schroefjes. Eerst maar even aan beide kanten 2 stuks, zodat het in ieder geval vat zit. Even testen. Ja hoor, gaat mooi door de geleiders ....
Maar helaas hier hield de pret op. Het klik mechanisme wat voor de sluiting moet zorgen werkte niet, of heel slecht. Met een klein zuchtje wind, KLABAM, hor weer open.
Hoe dat nu weer op te lossen. Even heel goed naar kozijn en hor gekeken, nu bleek het dat het deel van het kozijn waar de kliksluiting zit iets naar voren te kantelen waardoor automatisch de greep uit 'de klik' wordt geduwd. Eerst geprobeerd met kleine vulplaatjes dat op te lossen, dat bleek niet te werken en zag er ook heel slecht uit. Daarna eerst maar eens alle schroeven van de geleiders vastgezet, en dat ging al beter. De horren bleven dicht, ook met een klein zuchtje wind, maar met ferme tocht oid, PLOF, weer omhoog.
Toen heb ik uiteindelijk helemaal onderin de geleiders ook nog maar een schroefje gezet. Daardoor dwing je de geleiders op zijn plaats en worden ze niet omgedrukt door het kozijn wat iets gekanteld zit. EN voila, dat was de oplossing. We kunnen nu genieten van een mugvrije, spinvrije slaapkamer.
Net nog even de website van de fabrikant gecontroleerd, blijkt dat het een instelbaar sluitmechanisme is, wat niet in de handleiding wordt uitgelegd. Ik heb ook geen idee hoe dat werkt, want er is niets te stellen. Het zijn 2 nokjes die in de greep vallen. Zonder schroefje om te stellen oid.
Er wachten nog wel 2 uitdagingen, een hor in de voorslaapkamer, dat is ongeveer hetzelfde als in onze slaapkamer. En een hor in de kleinste kamer. En dat wordt lastig als ik voor hetzelfde type kies. Het randje waar ik wat kan opschroeven is slechts 1,5 cm breed en valt niet binnen de standaardmaten van dit type hor. Ik moet daar ws een lat langs maken, om een passend geheel te krijgen, maar dan komt er ook weer schilderwerk etc etc bij kijken. Omdat dat toch de babykamer wordt, en we daar sowieso nog moeten schilderen stel ik dat even uit tot we daar aan de gang gaan.