abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:01:52 #1
172358 oddman
Introspecteur
pi_52654432
Beste zuiderburen en kennishebbenden,
Als zeer geïnteresseerd Hollander sla ik onze zuiderburen met aandacht gade. Ook in politiek opzicht, maar niet heel erg actief. Zo is jullie politieke systeem mij grotendeels onduidelijk, hoewel ik wel weet dat Wallonië en Vlaanderen behoorlijk autonoom zijn. En dat Wallonië Vlaanderen geld kost.

Nou hoor ik geruchten op de radio dat er wel degelijk stromingen zijn die pleiten voor een afsplitsing van Vlaanderen van België.
Objectief gezien lijkt dat niet eens zo'n slecht idee en historisch gezien zijn er plannen geweest voor een Groot-Nederland / Dietsland, nog afgezien van het land van vóór 1830.
Wallonië kan bij Frankrijk en Brussel kan het officiële federale grondgebied van de staat Europa worden, of beide landen kunnen onafhankelijk blijven. De precieze gevolgen maken mij niet zo veel uit. Beste zuiderburen, mijn vraag is:
Hoe waarschijnlijk en / of realistisch is het eigenlijk, het einde van de staat België als tweetalig geheel?

Verlicht mij!
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:38:29 #2
172358 oddman
Introspecteur
pi_52655388
Meer dan 50 views maar geen ideeën?
Kennelijk een moeilijkere vraag dan ik dacht.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
pi_52655482
Naar mijn mening zal er geen splitsing komen. De regering is wel bezig met vernieuwingen welke de waalse partijen tegen houden. Vandaar dat er nu nog geen coalitie is gevormd. Even voor de duidelijkheid we hebben 3 regeringen. Een vlaamse, een Waalse en een overkoepelende nationale.
Een gediplomeerde gek is niet raar
Een vriend vooor even is geen vriend
pi_52655567
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 17:01 schreef oddman het volgende:
het einde van de staat België als tweetalig geheel?

Verlicht mij!
Je eerste verlichting moet zijn dat ook Duits een officiële taal van België is.
Boo-fucking-hoo
pi_52657406
Als het al ooit gebeurd is het gewoon vijgen na Pasen. Als Vlaanderen zich had afgescheurd 20 jaar geleden dan was nu hun deel van de staatsschuld afgelost en was er genoeg geld om de vergrijzing te betalen.

Maar naar goede Belgische gewoonte dronken we een glas, we deden een plas en alles blef gelijk het was
pi_52657483
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:02 schreef tupolev141 het volgende:
Als het al ooit gebeurd is het gewoon vijgen na Pasen. Als Vlaanderen zich had afgescheurd 20 jaar geleden dan was nu hun deel van de staatsschuld afgelost en was er genoeg geld om de vergrijzing te betalen.

Maar naar goede Belgische gewoonte dronken we een glas, we deden een plas en alles blef gelijk het was
En dat allemaal omdat er toch maar een Vlaming premier kon worden. Zo zijn ze ook wel, "Ik eerst is de mentaliteit die er heerst." Toegeven om postjes te pakken, was in het verleden een gewone zaak, daarom vind ik het knap dat Leterme voet bij stuk hield.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 21:55:10 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_52662012
tvp
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:41:42 #8
189777 zagevent
what's in a name
pi_52663592
Een splitsing zit er vroeg of laat aan te komen. Het is zoals in het Vlaams volkslied staat:
quote:
De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan.
De legerbenden sneven: een volk zal nooit vergaan.
Vroeg of laat is elk land gedoemd om te verdwijnen. Zelfs Rome is verdwenen, zelfs het Britse Rijk, Zelfs de SU, en vroeg of laat zal dat gebeuren met belgië. Ofwel wordt het verkleint het, (Wallonië gaat verder onder de naam België) opgesplitst (Vlaanderen en Wallonië als twéé aparte staten), of gaat het op in één groter geheel (Wallonië bij Frankrijk en Vlaanderen al dan niet bij Nederland)
Gebeurt dit niet op middelkorte termijn, dan zal belgië ook opdelen, maar dan als twee autonome staten/regio's in één groter geheel, zijnde de EU die dan een soort USA maar dan binnen Europa zullen worden.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:51:38 #9
862 Arcee
Look closer
pi_52663933
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 17:01 schreef oddman het volgende:
Als zeer geïnteresseerd Hollander sla ik onze zuiderburen met aandacht gade.
Same here. Of, zelfde hier, zouden de Vlamingen met hun wonderschone accent zeggen.

Vlamingen. Erg fijn volk.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:40:41 #10
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_52665461
Dit kan beter in het centrale topic: Belgische Politiek #6 Noooooooon, rien de rien
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')