Kwestie van 'fingerspitzengefuhl' ying yangquote:Op dinsdag 11 september 2007 22:29 schreef HansvanOchten het volgende:
Ja
Met strikt bedoel ik dan ook de toepassing van de CHF-normen. Onregelmatig inkomen wordt haast nergens meegenomen, tenzij een gemiddelde van de afgelopen jaren.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:03 schreef Slasher het volgende:
Maar verwacht geen gouden bergen, het is dus niet zeker of een andere verstrekker alles van je inkomen meenement (mobiliteits zeker niet)
Tenzij het op je werkgeversverklaring staat aangegeven, zoals bij mijn vriendin het geval was, terwijl ze nog geen jaren daar werkte.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:07 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Met strikt bedoel ik dan ook de toepassing van de CHF-normen. Onregelmatig inkomen wordt haast nergens meegenomen, tenzij een gemiddelde van de afgelopen jaren.
Ja, maar dat is dan ook foutief ingevuld.....dan houden ze geen rekening met onregelmatig inkomen, maar is het gewoon een onderdeel van het loon.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tenzij het op je werkgeversverklaring staat aangegeven, zoals bij mijn vriendin het geval was, terwijl ze nog geen jaren daar werkte.
Kijk hier eens: Hypotheek #3quote:Op woensdag 12 september 2007 06:49 schreef HansvanOchten het volgende:
Nu is die bonus ook niet het grote probleem, dit loopt op tot ~200 eur per maand + eindejaarsuitkering.
Het is meer de mobiliteitsvergoeding. Deze is in principe een vast onderdeel van mijn salaris, als ik er geen lease-auto voor kies krijg ik het gewoon bruto extra.
Het is ook zo het bedrag wat zij berekenen op basis van mijn huidige loon + loonsverhoging 10.000 onder mijn bruto inkomen van 2006 ligt waarbij wel de bonus + mobiliteit zit maar niet de twee meest recente verhogingen.
Dat is vast de netto maandlast zeker..... Hebben ze je niet geleerd om van de bruto maandlast uit te gaan voor het geval ze aan de HRA gaan morrelen?quote:Op woensdag 12 september 2007 08:58 schreef HansvanOchten het volgende:
Het probleem is dat het verschil tussen mijn basis inkomen en inclusief alles 10.000k per jaar is. Hierdoor "mag" ik via de rekenregels maar zo weinig lenen, terwijl ik de maandlasten die bij dat bedrag horen (460 eur) makkelijk kan opbrengen.
Natuurlijk wel. Moet je je eigen eisen wat aanpassen, dat is alles.quote:Op woensdag 12 september 2007 09:08 schreef HansvanOchten het volgende:
Ja dan ga je op de fles, maar andere optie's zijn er niet.
Maar bij jou zijn er dus 2 risico's, en die vergoeding en de netto maandlastquote:Op woensdag 12 september 2007 09:08 schreef HansvanOchten het volgende:
Ja dat is iets om rekening mee te houden, maar aan de andere kant wordt er ook riant gestrooid met "generatie" hypotheken en startersleningen waar de 1e 3 jaar goedkoop zijn en dan pas verder kijken.
Het vreemde is dat als het nu 2006 was geweest ik het wel zou kunnen krijgen
Alsof de HRA wordt afgeschaft zonder dat daar iets tegenover staat.quote:Op woensdag 12 september 2007 09:00 schreef Slasher het volgende:
[..]
Dat is vast de netto maandlast zeker..... Hebben ze je niet geleerd om van de bruto maandlast uit te gaan voor het geval ze aan de HRA gaan morrelen?
Dat zeg ik niet, ik zeg ook "morrelen"quote:Op woensdag 12 september 2007 17:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Alsof de HRA wordt afgeschaft zonder dat daar iets tegenover staat.
Ik hoop dat iemand de tijd wil nemen om te helpen. Alvast erg bedankt hiervoor!!quote:1. Is 275.000 euro een haalbaar bedrag voor onze inkomens? Ik lees op sommige sites dat we niet meer dan 225.000 hypotheek kunnen krijgen, maar de offerte van de Rabobank laat zien dat 275.000 prima kan.
2. Is het verstandig om een relatief laag bedrag (50.000 euro) als spaarhypotheek te nemen? Dit levert toch weinig op na 10 jaar?
2a. Is het in dat geval niet beter om voor 100% aflossingsvrij te gaan en zelf een paar honderd euro te sparen 10 jaar te sparen op een aparte rekening? (vaak ook nog met hogere rente)
3. NHG kan tot 265.000 euro. Betekent dit dat wij hier buiten vallen om zijn er nog manieren om rentekorting te verwerven?
4. Is het verstandig om 25.000 euro extra op te nemen (dus een hypotheek van 300.000 totaal)? Dit voor de inrichting van het huis en een inleg (bijv. 5.000 euro) op de spaarrekening.
4a. Je krijgt meer rente op zo'n (internet)spaarrekening dan bij je spaarhypotheek, dus is het toch heel aantrekkelijk om een hogere hypotheek op te nemen om deze rekening te "spekken"? Of zie ik iets over het hoofd?
Is de netto maandlast niet een beetje weinig? Bijna 50% teruggaaf?quote:Op zondag 16 september 2007 21:37 schreef Moody het volgende:
Bruto maandlast: 1280
Netto maandlast: 648
Mijn vriendin en ik hebben ook net een huis gekocht, en qua inkomen en leeftijd zitten we ongeveer in hetzelfde schuitje. Ik kan je wel het een en ander vertellenquote:Op zondag 16 september 2007 21:37 schreef Moody het volgende:
Op navolging van mijn vorige post zijn er een aantal ontwikkelingen gaande. Hieronder de situatieschets.
Mijn vriendin (21 jaar) en ik (26 jaar) zijn van plan binnenkort ons 1e huis te kopen.
Ons bruto jaarinkomen is momenteel 50.000 euro. Dit over een half jaar 53.000 euro.
Dat is erg weinig.. Verderop geef je aan een redelijk kapitaal op te willen bouwen. Lage maandlasten betekenen in dit geval een hoog deel aflossingsvrij, en dat betekent weer dat je weinig opbouwt.quote:We waren ook van plan max. 700 euro uit te geven per maand. (liefst 650 euro).
Een hypotheek neem je voor 30 jaar. Na 10 jaar heb je over het algemeen nog lang niet 1/3e van het op te bouwen bedrag verzameld, omdat er in de eerste periode nog wat kosten van je inleg afgaan.quote:1. Is 275.000 euro een haalbaar bedrag voor onze inkomens? Ik lees op sommige sites dat we niet meer dan 225.000 hypotheek kunnen krijgen, maar de offerte van de Rabobank laat zien dat 275.000 prima kan.
2. Is het verstandig om een relatief laag bedrag (50.000 euro) als spaarhypotheek te nemen? Dit levert toch weinig op na 10 jaar?
Zie onder..quote:2a. Is het in dat geval niet beter om voor 100% aflossingsvrij te gaan en zelf een paar honderd euro te sparen 10 jaar te sparen op een aparte rekening? (vaak ook nog met hogere rente)
Ja. NHG mag tot +/- 236.000 ex kosten koper. Dat lijkt me in jullie situatie een reëlere prijs om je op te richten. Ook mag je bij NHG een maximaal percentage aflossingsvrij nemen (50% van de koopprijs, geloof ik), en daar zou je met de hier geschetste constructie ver overheen gaan.quote:3. NHG kan tot 265.000 euro. Betekent dit dat wij hier buiten vallen om zijn er nog manieren om rentekorting te verwerven?
De hoogte van de hypotheek is gekoppeld aan de waarde van het onderpand. Hypotheekverstrekkers zijn meestal niet geneigd je 'zomaar' extra geld te lenen, anders dan voor een verbouwing oid.quote:4. Is het verstandig om 25.000 euro extra op te nemen (dus een hypotheek van 300.000 totaal)? Dit voor de inrichting van het huis en een inleg (bijv. 5.000 euro) op de spaarrekening.
De rente van je spaarverzekering bij de hypotheek is gekoppeld aan de rente die je betaalt op de hypotheek. Nou, doe mij maar een spaarrekening waar ik ruim 5% rente krijgquote:4a. Je krijgt meer rente op zo'n (internet)spaarrekening dan bij je spaarhypotheek, dus is het toch heel aantrekkelijk om een hogere hypotheek op te nemen om deze rekening te "spekken"? Of zie ik iets over het hoofd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |