Zéker.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 14:07 schreef Elixabete het volgende:
is het mogelijk om die "stroom" stekkertjes te gebruiken die bijvoorbeeld dop IDE schijven zitten?
Of is 220 teveel voor die stekkertjes?
maar hoe meer Ampere des te dikker moeten de kabels zijn, anders worden ze heel erg heet.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 14:26 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Zéker.
Hoe hoger je spanning, hoe dunner de draadjes mogen zijn om een bepaald vermogen door te voeren. Een harde schijf trekt continu 1A, dus als je zo'n draadje hebt waar je 4 harde schijven aan hangt (mits ontdubbelaars indien nodig), dan trek je daar 4A door zonder dat die daar enig probleem mee geven.
4A op 220v = 880 wat, dus RUIM voldoende voor die wekker (of anders moet je echt een andere halen)
Dikte van je kabels hangt af van de stroomsterkte, daarmee ook dat ze hoogspanningslijnen leggen. Op véél hogere spanning heb je een veel kleindere stroom, dus een minder dikke kabel nodig.
Ja, maar zo'n klokje dat misschien 20w verbruikt zal op 220v 0.1A trekken, dus dat is voor gelijk welke kabel te doen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 14:32 schreef Elixabete het volgende:
[..]
maar hoe meer Ampere des te dikker moeten de kabels zijn, anders worden ze heel erg heet.
die klok zit op 220 en er zit dan een travo tussen die het omzet naar 9volt.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 14:33 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Ja, maar zo'n klokje dat misschien 20w verbruikt zal op 220v 0.1A trekken, dus dat is voor gelijk welke kabel te doen.
9v gelijkspanning of 9v wiselspanning? wissel zeker of zit er ook een gelijkrichtertje op? Probleem blijft natuurlijk dat je van 5V moet vertrekken, aangezien er geen 12V standby beschikbaar is (en van 5 naar 9v gaat je wat kosten voor elektronica, dan ben je goedkoper af met op 220 te blijven. Steek er een zekering van 0.2A of 0.3A tussen en zélfs als het verkeerd loopt zal het dan nog meevallen)quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 14:34 schreef Elixabete het volgende:
[..]
die klok zit op 220 en er zit dan een travo tussen die het omzet naar 9volt.
Wisselquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 14:47 schreef Athmozz het volgende:
[..]
9v gelijkspanning of 9v wiselspanning? wissel zeker of zit er ook een gelijkrichtertje op?
Welke HD kabeltjes hebben jullie het over? 220 door zo'n klein klotekabeltje lijkt me geen tof idee. Het kan wel, omdat je klok weinig nodig heeft, maar het is niet echt veilig.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 14:26 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Zéker.
Hoe hoger je spanning, hoe dunner de draadjes mogen zijn om een bepaald vermogen door te voeren. Een harde schijf trekt continu 1A, dus als je zo'n draadje hebt waar je 4 harde schijven aan hangt (mits ontdubbelaars indien nodig), dan trek je daar 4A door zonder dat die daar enig probleem mee geven.
4A op 220v = 880 wat, dus RUIM voldoende voor die wekker (of anders moet je echt een andere halen)
Dikte van je kabels hangt af van de stroomsterkte, daarmee ook dat ze hoogspanningslijnen leggen. Op véél hogere spanning heb je een veel kleindere stroom, dus een minder dikke kabel nodig.
edit; je kan trouwens gerust zijn, ik trek op die standaard stroomkabeltjes zelfs 5 harde schijven (2 sets), dus 5A continu en 10A piek vallen te trekken door die kabeltjes. Het wordt echter anders als je die IDE-datakabels als relaisaansturingen gebruikt, dan krijg je miserie. Al doende leer je zeggen ze
uiteraard, die kleine klotekabeltjes. Spanning mag je gelijk waarover steken, zelfs al zou je daar 500kV willen door jagen, dat kabeltje zal daar geen probleem van hebben als je je aan de maximale toegelaten amperage houdt. Het enige wat kan is dat je spanningsdoorslag hebt door je plastiek heen, maar met 220v heb je zo goed als nooit last van spanningsdoorslag.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 14:50 schreef dikkedorus het volgende:
[..]
Welke HD kabeltjes hebben jullie het over? 220 door zo'n klein klotekabeltje lijkt me geen tof idee. Het kan wel, omdat je klok weinig nodig heeft, maar het is niet echt veilig.
Beetje uit je doppen kijken en dat valt te verhinderen hoor, en verder kan er niets mislopen als er toch een zekeringetje van 0.3A ofzo tussengezet wordt. In België is de algemene verliesstroomschakelaar in je huis 300mA (Nederland is 30mA), en die is er juist om bij een aardlek de persoon te beschermen door aan meer dan 300mA uit te slaan, dus als je er zelf een 300mA zekering tussen zet zit je even veilig of de wettelijke reglementering in Belgiëquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 15:27 schreef dikkedorus het volgende:
je hebt altijd kans dat je het kabeltje per ongeluk ergens tussen knelt als je de kast weer dichtmaakt ed.
heb een paar keer 220v van de stopcontact door mijn handjes gehad en 1 keer door mijn voetjesquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 15:59 schreef dikkedorus het volgende:
Een aardlek is bedoelt om spanning op behuizing etc tegen te gaan, niet om je te redden als je zelf sluiting maakt. Verder is 300mA door je hart 15x dood. Niet dat het ooit gebeurt, maar een zekering zegt weinig, vooral als je op een hoge tafel werkt met je kast op borsthoogte.
quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 17:17 schreef Elixabete het volgende:
[..]
heb een paar keer 220v van de stopcontact door mijn handjes gehad en 1 keer door mijn voetjes
quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 18:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
220 door je klauwen is idd:p
net nog gehad :p
was best shockingquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 18:29 schreef Elixabete het volgende:
[..]
Ik kreeg 220v van mijn kachel.
Ik wist niet dat mijn PC zo lek als een mandje was.
Dus ik deed mijn schoenen uit en gooide mijn voeten tegen de kachel en toen voelde ik een schok
Pimpen heet datquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 14:36 schreef nietzman het volgende:
En ik maar denken dat zo''n gooi en smijtbak niet lelijker te maken was.
Sommige mensen ookquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 18:39 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Pimpen heet dat
Systeemkasten zijn natuurlijk sowieso al lelijke dingen die je uit het zicht moet houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |