abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52621482
Sinds heel mijn leven zit ik met het probleem dat als ik in een nieuwe sitatie kom, zoals nieuw werk/school dat ik niet durf om nieuwe sociale contacten te maken.
Ik praat bijvoorbeeld heel weinig met mijn medestudenten en spreken elkaar alleen als er iets moet gebeuren.
Vroeger had ik dit ook altijd op school, als ik in een totaal nieuwe klas kom durfde ik met niemand te praten, of een gesprek aan te knopen.
Als anderen met mij praten praat ik wil gewoon terug, maar ik durf nooit zelf de knoop door te hakken dat ik zelf diegene eens ga aanspreken.

Ik baal er zelf van dat dit niet zo simpel gaat. De reden voor deze verlegenheid is denk ik toch wel om gepest te worden. Want ik ben vroeger heel vaak gepesten en daarom kijk nu nu meer uit.

Iemand een advies aan mij wat ik hieraan kan doen?

[ Bericht 1% gewijzigd door F04 op 23-08-2007 14:40:23 ]
  donderdag 23 augustus 2007 @ 14:31:34 #2
185491 Shitonya
Same shit, different day
pi_52621696
Het enige wat je kunt doen is proberen met alle kracht je gedachtes te verdringen en je over de irreeele angst heen te zetten. Jezelf dwingen te praten, ondanks alle weerstand.
Het luisteren naar een mens is als steeds weer hetzelfde boek moeten lezen..
pi_52621856
Ik ken dit, hier heb ik ook meegezeten en geloof ik: ik werk nu 4 maanden en als ik er niet ben valt het best op

Weet je wat het is, je zal er nooit helemaal overheen komen, die klote opmerkingen, de blikken, heel het gepest, maar! je kan zelf kiezen hoe je ermee om ga. Laat jij hun stommiteiten nog langer jouw leven bepalen? Of maak je dat mooi zelf ff uit?!!

Ikzelf ben ook altijd gepest, tot ik 18 werd en mijn smoel zo ver open trok, dat heel de klas er stil van werd! Van je afbijten! Ik ben van mening: take it or leave it!

gewoon laten gaan, wat maakt het nou uit wat mensen denken, het is pas waarheid als jij erin geloof! Het wordt tijd om dat achter je te laten... i did
Don't blame me, it's a hardware problem
pi_52622005
Om het even te verduidelijken, ik zit hier in een nieuwe situatie, dus een nieuw begin. Ik wil dit goed aanpakken, maar ik word nu niet gepest.

Om mijn positie binnen de groep te versterken denk ik dat het toch genoodzaakt is om sociale contacten binnen de groep te maken, omdat ik dan wel zeker weet dat ik onderaan de rang kom en dus gepest zal gaan worden.
Alleen is het probleem van mij dat ik TE verlegen ben om iemand van de groep aan te spreken en een gesprek te beginnen. De angst van mij is juist om dan een negatieve opmerking te krijgen of op ten duur gepest zal worden. Ik wil dat graag goed aanpakken aangezien hier bij mijn reputatie nog goed is.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 14:43:45 #5
185491 Shitonya
Same shit, different day
pi_52622164
je situatie was al duidelijk, het advies ook.. dat je er niets mee wilt doen is jouw probleem
Het luisteren naar een mens is als steeds weer hetzelfde boek moeten lezen..
pi_52622189
Ik begreep dat dit een nieuw begin is... Daarom dat je je dan ook anders moet opstellen!!

Ikzelf ben zo verlegen als het maar zijn is, maar niemand zal dat woordje aan mij linken, omdat ik me gewoon gezellig opstel, ik praat, vertel dingen, ik luister, maak grapjes, maak nog meer grapjes, okay ik maak heeeel veel grapjes ... Als je in een losse groep zit, wordt je vanzelf losser!

Toen ik hier kwam werken, omg, was een bonk zenuwen, durfde niets te zeggen of te doen... maar dat is nu wel anders, simpel omdat ik tegen mezelf zei: en nu laat je het achter je en begin je een nieuwe start!! JIj mag ook wel gehoord worden en jij hebt ook wel wat capiciteiten die handig zijn!! tis niet makkelijk en ik val nog vaak in mijn oude gewoontes, mede door onzekerheid, maar het is echt aan jou om te veranderen
pi_52622467
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:43 schreef Shitonya het volgende:
je situatie was al duidelijk, het advies ook.. dat je er niets mee wilt doen is jouw probleem
Al klinkt het zo simpel, maar voor mij persoonlijk is het toch een moeilijke grote stap. één op één zou ik het nog misschien durfen, maar in een groep niet.
Alhoewel ik wel op het punt stond om mijn verstand gewoon op nul te zetten, moest ik steeds denken aan wat voor consequentie het zou hebben achteraf, dus ik heb me weer stil gehouden. Ik weet dat ik mezelf niet al te lang stil moet houden omdat ik dan vanzelf weer helemaal naar beneden val.
pi_52622588
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:53 schreef F04 het volgende:

[..]

Al klinkt het zo simpel, maar voor mij persoonlijk is het toch een moeilijke grote stap. één op één zou ik het nog misschien durfen, maar in een groep niet.
Alhoewel ik wel op het punt stond om mijn verstand gewoon op nul te zetten, moest ik steeds denken aan wat voor consequentie het zou hebben achteraf, dus ik heb me weer stil gehouden. Ik weet dat ik mezelf niet al te lang stil moet houden omdat ik dan vanzelf weer helemaal naar beneden val.
het is simpel om het jezelf dan af tevragen: zou hun reactie erger zijn dan mijn reactie na het inhouden?! Want je komt thuis en voel je weer zoals toen je van school thuis kwam... verschrikkelijk!!

Het is een hele stap hoor, dat is voor mensen die niet gepest zijn moeilijk te begrijpen!! "Dat doe je dan toch gewoon" Helaas. Doe het eerst een op een... en daarna twee op een... en zo ga je verder ... En lukt het niet, krijg je niet de respons die je wilt, probeer je het volgende keer gewoon weer....
pi_52622616
Ooit gedacht om hier eens met een psycholoog over te praten?
Misschien dat deze oefeningen of tips voor je heeft die je helpen
pi_52622682
Paar flessen bier drinken de eerste tijd voordat je gaat, wordt je beetje losser van
pi_52622874
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:59 schreef Hydrogeny het volgende:
Paar flessen bier drinken de eerste tijd voordat je gaat, wordt je beetje losser van
Het klopt dat je van bier een stuk losser komt, en dat helpt bij mij ook aardig goed, maar het lijkt me niet handig om dronken naar school/werk te gaan.
Ik moet eigelijk gewoon iets hebben wat me een stuk losser maakt, maar dan niet in biervorm.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 15:05:44 #12
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_52622901
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:53 schreef F04 het volgende:

[..]

Het wordt niet simpeler en ook niet anders door het nog 3 keer te zeggen
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
pi_52624812
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 15:04 schreef F04 het volgende:

[..]

Het klopt dat je van bier een stuk losser komt, en dat helpt bij mij ook aardig goed, maar het lijkt me niet handig om dronken naar school/werk te gaan.
Ik moet eigelijk gewoon iets hebben wat me een stuk losser maakt, maar dan niet in biervorm.
Iets meer ontspannen, that's all. Dat is mogelijk, je moet jezelf gewoon ff aansporen om het te doen!! Plaats dat je een hele senario verzint, terwijl je de ander niet kent, omdat je geen band opbouwt, gewoon ff laten gaan. Weet jij veel hoe zij reageren, je kent ze niet en om ze te kennen moet je eerst met ze praten... Hou het simpel en vraag bv: hey hoe gaat het, nog iets leuks gedaan gister/'t weekend?... je krijgt vanzelf een band, maar dat kost tijd en moeite....
pi_52624925
je bent vroeger gepest maar je kijkt wel graag naar de gouden kooi en nog liever naar "koning Jaap"
Hoe hypocriet ben je dan
0023
pi_52625011
Drink een biertje voordat je naar school gaat of onder de pauze. Wel een kauwgompje nemen.
pi_52625040
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 16:19 schreef Koewam het volgende:
Drink een biertje voordat je naar school gaat of onder de pauze. Wel een kauwgompje nemen.
goed plan, is tie alcoholist voor zijn 30ste!! 'het ene biertje deed het gewoon niet meer'....
pi_52625318
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 16:20 schreef Demellie het volgende:

[..]

goed plan, is tie alcoholist voor zijn 30ste!! 'het ene biertje deed het gewoon niet meer'....
Wat een trieste reactie, alsof hij 20000 vrienden wil maken... het gaat toch om het eerste kennismakingscontact? En drink jij nooit bier?
pi_52628950
tvp'tje. Thats it.
pi_52632370
Maargoed, alcohol valt sowiso af
pi_52638037
Topic nummer zoveel over dit...

Praten moet je leren, dat heb je niet in je. Je hebt je opvoeding op school/thuis/iets anders niet meegekregen, dus moet je het zelf doen. De basis is simpel: gewoon doen. De eerste keer is moeilijk, daarna wordt het steeds beter.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 06:51:37 #21
175029 TherAngelina
Cigarettes & Alcohol.
pi_52640809
Juist als je denkt: straks word ik weer gepest, kom je in een vicieuze cirkel terecht. Ik ben van mezelf ook absoluut niet sociaal, maar dat heeft niemand door. Ik leg namelijk erg makkelijk contact en kan gesprekken goed pratende houden. Daar ben ik nu aan gewend.

Op de basisschool had ik altijd twee vriendinnetjes die ik al mijn hele schooltijd kende, maar zodra ik in mijn eentje naar de middelbare school moest, ging het mis. Ik wist gewoon niet hoe ik contacten moest leggen. Daardoor werd ik ook erg gepest en dat ging door tot en met de tweede klas. Ook op de basisschool werd ik wel gepest, maar dat was toch heel anders; ik had vriendinnetjes.

Door al dat gepest durfde ik op een gegeven moment niet eens meer alleen naar de supermarkt. Ik had het gevoel dat iedereen over me roddelde en me raar vond. Dat heb ik in mijn achterhoofd nog steeds wel, maar ik weet dat het feitelijk niet zo is. Het is sowieso heel erg belangrijk om te beseffen dat mensen niet zoveel met je bezig zijn. Mensen zijn voornamelijk met zichzelf bezig; met hoe zíj overkomen en hún onzekerheden, want die heeft iedereen. Terwijl jij zelf misschien wel constant denkt aan hoe mensen jou zullen zien, zijn zij met heel andere dingen bezig - zichzelf - en denken ze niet aan jou. Als je je dat bedenkt wordt je waarschijnlijk al een stuk rustiger.

Hoe simpel het ook klinkt, je moet gewoon dóen. Ik ben absoluut geen zelfverzekerd persoon van mezelf, maar zo kom ik wel over. Als ik naar iets nieuws ga waar ik nieuwe mensen zal ontmoeten, knoop ik een praatje met ze aan. Ik ga dan niet alleen aan een tafeltje zitten of zo. Want zo sein je uit dat je verlegen bent. En dat wordt heel snel opgepikt, omdat mensen vaak op zoek zijn naar een 'slachtoffer' omdat ze zelf onzeker zijn.

Succes!
Because I'm so clever.
But clever ain't wise.
pi_52640816
Gewoon je eigen ding doen, meeste mensen die snel contact maken hebben dat nodig om er zelf beter van te worden.
pi_52646599
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 16:31 schreef Koewam het volgende:

[..]

Wat een trieste reactie, alsof hij 20000 vrienden wil maken... het gaat toch om het eerste kennismakingscontact? En drink jij nooit bier?
nee maat, ik drink geen alcohol!!! DUSSSS, daar ga je idee

Kennismaking contact? hoe triest ben je zelf als je alcohol nodig heb om los te komen
pi_52647206
Ik ben vroeger niet gepest (althans niet stelselmatig), maar ik herken je symptomen. Verlegenheid, angst voor negatieve reacties...

Wat je kan doen is voor jezelf je angsten en gedachten concretiseren. Dit kan je in je hoofd doen maar opschrijven werkt vaak beter. Bijvoorbeeld in de situatie dat je een voor jou onbekende persoon wilt aanspreken. Wat zijn de gedachten die je daarbij hebt. Waar ben je precies bang. Dan ga je kijken hoe realistisch deze gedachten zijn. Deze persoon kent jou niet. Jij kent hem/haar niet, waarom zou er al een negatieve mening over je gevormd zijn? Dit soort oefeningen kunnen je helpen om zelf rustiger te worden waardoor je ook zelfverzekerder in zo'n gesprek stapt. Hoewel ik me voor kan stellen dat dit erg moeilijk is als je een pestverleden hebt, is het het proberen waard.
pi_52647669
heb ik zelf ook wel eens last van
waar verlegenheid meestal vandaan komt is onzekerheid, lage eigendunk
daar moet je wat aan doen, bedenk wat er positief aan je is (en dat zal vast veel wezen )
iedereen heeft positieve punten en daar moet je je op richten
bovendien ben je niet de enige die verlegen is, dat scheelt meestal ook wel als je je dat bedenkt
ook dingen ondernemen, daar groeit je zelfvertrouwen van
wat ook het probleem bij verlegenheid is is dat je zo gefocused op jezelf bent dat 't daardoor misgaat, je moet je interesseren in iemand dan gaat het vanzelf, tenminste dat merk ik bij mezelf
tot zover mijn deskundige advies
pi_52649767
Probleem bij mij is ook als er iets tegen mij gevraagd word, dat ik er geen antwoord op weet.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:46:49 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_52652024
Waarom niet?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_52652041
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 14:24 schreef F04 het volgende:
Probleem bij mij is ook als er iets tegen mij gevraagd word, dat ik er geen antwoord op weet.
Je bedoelt iets waar je eigenlijk wel een antwoord op hebt maar het op dat moment niet uit kan brengen?
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:58:25 #29
90169 Binnetie
-=Met Een Hamer Past Alles=-
pi_52655899
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 15:47 schreef NilesCrane het volgende:

[..]

Je bedoelt iets waar je eigenlijk wel een antwoord op hebt maar het op dat moment niet uit kan brengen?
Dat heb ik nu ook bij een meisje, je vraagt haar wat en dan krijg je smsjes terug als "weet ik niet". Wat vind je van mij? "Weet ik niet". Ga je nog wat doen komend weekend? "Weet ik niet"
Snap daar niks van, je weet toch wel iets te zeggen? Niet negatief naar TS bedoeld hoor maar ik krijg bij dat meisje niks duidelijk.
pi_52656822
TVP
pi_52657660
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 19:04 schreef vencodark het volgende:
tvp'tje. Thats it.
TVP.
jij ziet er trouwens helemaal niet verlegen uit! (zeg niet dat je het niet bent)
"The sailor does not pray for wind, he learns to sail."
pi_52659523
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 19:13 schreef roburt het volgende:

[..]

TVP.
jij ziet er trouwens helemaal niet verlegen uit! (zeg niet dat je het niet bent)
Ik zie er niet verlegen uit? Hoe ziet een verlegen persoon er wel uit dan?
Enne ja, ik ben dus erg verlegen. Heb wel een hekel aan het woord. Don't know why.
pi_52659613
ja ik ook, net als het woord stil, "nee, ik ben gewoon rustig "

ik bedoelde meer dat je er niet onzeker uit ziet
pi_52659764
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 20:24 schreef roburt het volgende:
ja ik ook, net als het woord stil, "nee, ik ben gewoon rustig "

ik bedoelde meer dat je er niet onzeker uit ziet
Foto's zijn foto's. Das anders.
Ik viel ook altijd op (en nog) omdat ik 'zo stil ben' maar waarom is dat zo raar? Ik vind sommige mensen ook weleens stil maar niet uitgesproken stil ofzo. Moeten we dan allemaal van die herrieschoppers zijn die constant in de aandacht willen staan? Nee dus.
pi_52660541
Hmm..het probleem is denk ik dat je er zoveel druk op legt. 'Ik moet binnen x weken contacten leggen, anders word ik gepest!'. Dat hoeft toch helemaal niet? Niet iedereen hoeft in het middelpunt van de belangstelling te staan en iedereen te kennen. En no offense (want dit geldt voor mij ook), maar zeker jij hoeft dat niet, als verlegen/stil-achtig typ.

Ik spreek ook nooit iemand aan, zeker niet in nieuwe situaties. Maar er is altijd wel iemand die mij aanspreekt. Als je maar een open houding hebt, zijn er altijd mensen met meer lef. Laat die mensen lekker het werk doen, zij zijn er goed in! Als je dan maar gewoon blij en gezellig bent, komt alles goed. Voor je het weet wordt er aan je gevraagd of je ook mee uitgaat zaterdag, oid. Zo fiks ik altijd nieuwe vrienden

Er zijn gewoon verschillende typen mensen, en je hoeft jezelf echt niet tot popi jopi te maken terwijl je dat niet bent..

Nou ja, het is maar een idee
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 21:16:40 #36
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_52660995
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 15:04 schreef F04 het volgende:

[..]

Niet dronken maar aangeschoten Wel voor de tijd kauwgum
pi_52661767
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 21:16 schreef skippy22 het volgende:
Niet dronken maar aangeschoten Wel voor de tijd kauwgum
'Jongens, kijk eens wat een leuk en spontaan persoon ik ben! Ik heb alcohol nodig om met jullie te praten!'
Als je bang bent om gepest te worden, zou ik 'aangeschoten' naar school/werk gaan maar achterwege laten...
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 21:52:31 #38
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_52661918
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 21:46 schreef Alcarin het volgende:

[..]

'Jongens, kijk eens wat een leuk en spontaan persoon ik ben! Ik heb alcohol nodig om met jullie te praten!'
Als je bang bent om gepest te worden, zou ik 'aangeschoten' naar school/werk gaan maar achterwege laten...
Waarom niet is toch maar tijdelijk muts
pi_52662435
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 21:52 schreef skippy22 het volgende:
Waarom niet is toch maar tijdelijk muts
Mja, tijdelijk...
Ik wil niet zeggen dat alcohol nou zo schadelijk is voor een paar keer, maar als je je al zorgen maakt over wat voor indruk je maakt op anderen, zou ik geen risico nemen eigenlijk. Ook al is het tijdelijk.
Je zult maar net iets te veel drinken en verder bekend staan als de dronkelap
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:15:44 #40
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_52662728
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:07 schreef Alcarin het volgende:

[..]

Mja, tijdelijk...
Ik wil niet zeggen dat alcohol nou zo schadelijk is voor een paar keer, maar als je je al zorgen maakt over wat voor indruk je maakt op anderen, zou ik geen risico nemen eigenlijk. Ook al is het tijdelijk.
Je zult maar net iets te veel drinken en verder bekend staan als de dronkelap
Beter dan bekend staan als de contact gestoorde retard
pi_52662919
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:15 schreef skippy22 het volgende:
Beter dan bekend staan als de contact gestoorde retard
Daar heb je ook een punt..

Maar nog beter is gewoon bekend te staan als leuk persoon!
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:32:00 #42
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_52663294
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:20 schreef Alcarin het volgende:

[..]

Daar heb je ook een punt..

Maar nog beter is gewoon bekend te staan als leuk persoon!
Ik vind je wel leuk ?
pi_52665426
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 15:47 schreef NilesCrane het volgende:

[..]

Idd. Klopt helemaal.
pi_52665869
je praat er over, das al 1 begin. Ga anders eens naar een assertiviteits cursus of zoiets.
Verlegenheid zit tussen de oren. Faalangst nog veel meer!

En werk eens aan je self esteem, je weet donders goed wat je wel een beetje kunt zodat je daar voldoening uit kunt proberen te halen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_52666120
Ik zat zelf meer te denken aan Autisme, of PDD-nos, aangezien enkele symptomen wel kloppen.
pi_52666149
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 23:54 schreef sitting_elfling het volgende:
je praat er over, das al 1 begin. Ga anders eens naar een assertiviteits cursus of zoiets.
Verlegenheid zit tussen de oren. Faalangst nog veel meer!

En werk eens aan je self esteem, je weet donders goed wat je wel een beetje kunt zodat je daar voldoening uit kunt proberen te halen.
waar vind je die?

edit gevonden.
beetje duur trouwens bijna 3000euro
pi_52666353
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:43 schreef Shitonya het volgende:
Juist omdat hij dat probleem heeft, is dit topic.
pi_52666648
Wat me een goed begin lijkt voordat je daadwerkelijk daad bij woord zet (en dus mensen gaat aanspreken), is dat je mentaliteit ook snor moet zitten. Je bent nu nogal erg op gefixeerd dat je niet gepest wilt worden, wat naar m.i. een zoektocht naar goedkeuring is. Wat zo ironisch aan die zoektocht is ("Ik wil leuk gevonden worden!"), is dat je uiteindelijk die goedkeuring daardoor niet krijgt. Zodra je het totaal niet meer uitmaakt wat de consequenties van een gesprek zullen zijn zul je zien dat alles een stuk minder geforceerd en soepeler gaat.

En verder is het gewoonweg leren, zoals al velen hier hebben gezegd. Oefening baart kunst, zeker op dit gebied.
pi_52666730
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:35 schreef Demellie het volgende:
Ikzelf ben ook altijd gepest, tot ik 18 werd en mijn smoel zo ver open trok, dat heel de klas er stil van werd! Van je afbijten! Ik ben van mening: take it or leave it!
Mee eens. Het beste medicijn tegen pesterijen is pure assertiviteit.
pi_52666792
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 00:30 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Mee eens. Het beste medicijn tegen pesterijen is pure assertiviteit.
Mja, in theorie lijken assertiviteit en aggressiviteit zulke verschillende dingen, maar in praktijk vind ik het altijd lastig uit elkaar houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')