abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52575612
Hey,
Ik ben op zoek naar soortgelijke films als de film 'Le fameux desin l'Amélie Poulain'. Films die een boodschap hebben over liefde of geluk bijvoorbeeld, met een filosofisch tintje en een beetje 'zweverig' in elkaar gezet
Iemand tips?

xx
'Sans toi, les émotions d'aujourd 'hui me seraient que la peau morte des émotions d'autrefois...' (Hipolito - Le fabuleux destin d'Amélie Poulain)
pi_52575751
Is hier al eens ter sprake gekomen, maar voor mij is dat dan
Goodbye Lenin
ook met een jong hoofdpersonage dat voor zichzelf een missie heeft gekozen, zodat hij of zij goed kan doen voor anderen. Met allemaal toffe eigenaardigheidjes. Het bekende deuntje van Amélie wordt op een bepaald moment zelfs gewoon overgenomen.
pi_52575796
Eternal sunshine of the spotless mind
pi_52575810
La vita et bella!
pi_52575887
Eternal sunshine en La vita et bella zijn super idd Ben benieuwd naar Goodbye lenin!
'Sans toi, les émotions d'aujourd 'hui me seraient que la peau morte des émotions d'autrefois...' (Hipolito - Le fabuleux destin d'Amélie Poulain)
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:08:18 #7
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_52576231
Il Mare (De koreaanse versie) voldoet ook wel aan die eisen.
La Double vie de Véronique vind ik ook wel iets Ameliesque achtig hebben.
The Science of Sleep, van dezelfde regisseur als ESOTSM, is ook de moeite waard.
pi_52576265
Garden State misschien?
pi_52576332
niet 'zweverig' wel met een boodscap :"No man's land"
pi_52576366
Ligt het aan mij of zijn veel van dit soort films niet-amerikaans/engels ?
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:13:39 #11
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_52576389
Me and You and Everyone We Know, misschien?
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_52576408
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 23:11 schreef Der_Onkel het volgende:
niet 'zweverig' wel met een boodscap :"No man's land"
Heel veel films hebben 'een boodschap'.
pi_52576409
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain bedoel je?

(Kon het gezien je usericon echt niet laten)
pi_52576518
ja zie mijn 1e bericht (+t)
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:19:33 #15
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_52576572
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 23:12 schreef Poppedeintje het volgende:
Ligt het aan mij of zijn veel van dit soort films niet-amerikaans/engels ?
Ja, de meeste beetje zweverige romcoms met een boodschap zijn niet-amerikaans/engels. Amerikaanse romcoms zijn toch meestal de cliché Meg Ryan, Hugh Grant verhikelen
pi_52576573
haha wat dom, (+fabuleux)
pi_52576634
Iemand Big Fish gezien toevallig?
pi_52576653
Un Long Dimanche de Fiancailles is nagenoeg hetzelfde vind ik, alleen andere omgeving en wat andere thema's.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_52576717
Notthing Hill
pride and prejudice
The Notebook
Maar niets komt in de buurt van Le fabuleux desin l'Amélie Poulain
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:24:09 #20
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_52576720
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 23:21 schreef Poppedeintje het volgende:
Iemand Big Fish gezien toevallig?
Ja, kon ook wel in het rijtje.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:24:56 #21
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_52576744
Junebug is wellicht ook een optie.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_52576774
Ik kom er niet doorheen, Big Fish..
pi_52576826
tvp, goodbye lenin, eternal sunshine of the spotless mind en amelie vind ik super, zeker dus wat andere films uit dit topic een keertje kijken
pi_52576864
the notebook viel me echt erg tegen!
pi_52580190
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 22:55 schreef spoor4 het volgende:
Misschien Toto le héros (1991)
Die komt inderdaad het meest in de buurt.
Verder: Nuovo Cinema Paradiso, Le Papillon en Leef!
  woensdag 22 augustus 2007 @ 02:27:15 #26
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_52580308
Goed topique voor mij om in de gaten te houden, want dan weet ik gelijk welke films ik moet mijden. Amelie is natuurlijk al een draak en Eternal Sunsine, Big Fish en Me You and Everyone We Know vond ik bijvoorbeeld ook pure crap. Ik ging net voor de grap eens kijken wat voor cijfers ik die drie laatste had gegeven op IMDb en daar zit duidelijk een patroon in: respectievelijk een 5, een 4 en een 3. Dit genre is dus niet aan mij besteed. Magisch realisme noemen ze het toch, geloof ik? Vind ik in literatuur ook al nooit aansprekend.

Om niet al te negatief te eindigen bij deze een (de enige?) wél leuke quote uit Big Fish.
quote:
I had a dream where this crow came and told me, "Your Aunt is going to die." I was so scared I woke up my parents. They told me it was just a dream, to go back to bed. But the next morning, my Aunt Stacy was dead. Terrible for her, but think about me, young boy with that kind of power. Wasn't three weeks later that the crow came back to me in a dream and said, "Your Grampa is going to die." Well, I ran right back to my parents. My father said, no, Gramps is fine, but I could see there was trepidation. And true enough, that next morning my Grampa was dead. For the next couple weeks, I didn't have another dream. Until one night the crow came back and said, "Your Daddy is going to die." Well, I didn't know what to do. But finally I told my father. And he said not to worry, but I could tell he was rattled. That next day, he wasn't himself, always looking around, waiting for something to drop on his head. Because the crow didn't tell how it was going to happen, just those words: your Daddy is going to die. Well, he went into town early and was gone for a long time. And when he finally came back, he looked terrible, like he was waiting for the axe to fall all day. He said to my mother, "Good God. I just had the worst day of my life." "You think you've had a bad day," she said. "This morning the milkman dropped dead on the porch!"
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_52580333
Lost in Translation misschien?
  woensdag 22 augustus 2007 @ 02:32:59 #28
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_52580341
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 02:32 schreef Terpentin07 het volgende:
Lost in Translation misschien?
Amelie mag de voeten van LiT nog niet eens kussen, dahling.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_52580350
The Science of Sleep
Come on you cunt, let's have some Afx. acid.
pi_52580354
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 02:32 schreef Marble het volgende:

[..]

Amelie mag de voeten van LiT nog niet eens kussen, dahling.
Dat is jouw mening.Misschien vindt ts het wel leuk, darling
pi_52580438
Normaal zou ik jou de Vlaamse film Manneken Pis moeten aanraden, maar dat doe ik niet, omdat ik me kapot verveeld heb toen ik die film zag en ik me al tien jaar -zoals elke kijker trouwens-afvraag wat nu eigenlijk het punt was.
pi_52580448
Amelie. .

Kunnen leuke films tussen zitten, volgpost.
pi_52580607
Into my heart is niet zo bekend, maar voldoet misschien aan jouw voorwaarden.

Adam en Ben zijn al heel lang kameraden wanneer ze aan de universiteit Nina leren kennen. Uiteindelijk trouwt Adam met Nina, en Ben met Kat (die wat anders studeerde). Later komen ze in contact, en groeien Ben en Nina dichter naar elkaar toe...Nogal tragisch.
pi_52581953
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 02:27 schreef Marble het volgende:
Goed topique voor mij om in de gaten te houden, want dan weet ik gelijk welke films ik moet mijden. Amelie is natuurlijk al een draak en Eternal Sunsine, Big Fish en Me You and Everyone We Know vond ik bijvoorbeeld ook pure crap. Ik ging net voor de grap eens kijken wat voor cijfers ik die drie laatste had gegeven op IMDb en daar zit duidelijk een patroon in: respectievelijk een 5, een 4 en een 3. Dit genre is dus niet aan mij besteed. Magisch realisme noemen ze het toch, geloof ik? Vind ik in literatuur ook al nooit aansprekend.

Om niet al te negatief te eindigen bij deze een (de enige?) wél leuke quote uit Big Fish.
[..]
Sorry maar als jij films een laag cijfer geeft omdat je het genre niet aan staat snap je gewoon het systeem niet. Je kan je mening niet met een cijfer waarderen wel de kwaliteit van de film. (beeld, geluid etc.) dus doe dat dan tenminste. In Amelie worden er risico's genomen, in LiT worden er totaal geen risico's genomen, zeg je niet veel kan je ook niet veel verkeerds zeggen. Nou ja veel plezier met The Terminator.
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  woensdag 22 augustus 2007 @ 09:17:44 #35
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_52582037
Kamikaze Girls.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 09:20:10 #36
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_52582080
Before sunrise en Before sunset . Die laatste speelt zich ook af in Parijs .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 22 augustus 2007 @ 09:25:54 #37
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_52582185
Pocahontas.

Serieus!

Ok, het is 'maar' een tekenfilm, maar hij is romantisch, filosofisch, zweverig, droevig, grappig, alles tegelijk.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 09:36:29 #38
15967 Frollo
pi_52582362
One from the Heart van Francis Ford Coppola. Gigantisch geflopt destijds in 1982, en het verhaaltje heeft ook niet veel om het lijf, maar de romantiek is zeer aanwezig en de beelden zijn fenomenaal. Elk shot is een lust voor het oog.

En:
The Fisher King van Terry Gilliam. Heeft alles: ridders in Central Park, de Heilige Graal midden in NYC, een walsende menigte op het station en verder veel schuld, boete en verlossing. Een van de beste films die ik ken.

woensdag 22 augustus 2007 @ 09:52:11 #39
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_52582663
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 09:13 schreef Ame_thyst het volgende:

[..]

Sorry maar als jij films een laag cijfer geeft omdat je het genre niet aan staat snap je gewoon het systeem niet.
Jij draait mijn woorden om. Ik ging kijken wat voor cijfers ik die films had gegeven, constateerde dat daar een patroon in zit, en concludeerde DAARUIT dat het hele genre me blijkbaar niet aanstaat, omdat ik al die films niet heb kunnen waarderen. Ik snap het syteem perfect en ben altijd erg zorgvuldig en secuur in het geven van beoordelingen op IMDb. Dat ze bijvoorbeeld niet allemaal een 1 hebben gekregen laat zien dat ik ze nog wel punten heb gegeven voor andere zaken die me enigszins wel konden bekoren.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 10:01:06 #40
15967 Frollo
pi_52582816
quote:

[..]

Sorry maar als jij films een laag cijfer geeft omdat je het genre niet aan staat snap je gewoon het systeem niet. Je kan je mening niet met een cijfer waarderen wel de kwaliteit van de film. (beeld, geluid etc.) dus doe dat dan tenminste.
Nee hoor, je mag je cijfer op IMDb op alles baseren wat je maar wilt, leuk hè?

Volgens jouw theorie zou ik LOTR een 10 moeten geven omdat het geluid zo perfect is? Sorry hoor, de technische kwaliteit is inderdaad hoog, maar ik heb me grotendeels verveeld vanwege het lage tempo, het zwakke verhaal en de irritante personages, dus hij krijgt hooguit een vijfje van mij. Dat is mijn systeem en iemand anders zijn systeem is misschien weer anders. Zo werkt het op IMDb.
pi_52582878
Le Ballon Rouge..
  woensdag 22 augustus 2007 @ 10:51:59 #42
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_52583870
quote:

[..]

Sorry maar als jij films een laag cijfer geeft omdat je het genre niet aan staat snap je gewoon het systeem niet. Je kan je mening niet met een cijfer waarderen wel de kwaliteit van de film. (beeld, geluid etc.) dus doe dat dan tenminste. In Amelie worden er risico's genomen, in LiT worden er totaal geen risico's genomen, zeg je niet veel kan je ook niet veel verkeerds zeggen. Nou ja veel plezier met The Terminator.

Wat een ongelovelijke onzin. Films zijn kunst en kunst beoordeel je in eerste instantie op wat het persoonlijk met je doet. En daar baseer ik (e.v.a.) dus mijn cijfer op voor het grootste deel. Technische vaardigheden zijn maar een klein deel van het cijfer. Zoals Frollo hierboven ook al zegt dus. Maar hier zijn al andere topics over.
Verder wordt er in LiT ook risico's genomen. Juist door niet veel te zeggen. Alsof een film alleen bestaat bij de gratie van dialoog. En die arrogante afsluiter van je slaat ook totaal de plank mis.
pi_52584731
Pocahontas is ook 1 van mijn favorieten En is het trouwens niet Le Ballon d'or? Of is dat weer een andere ballon (die is trouwens ook best ok). The Fisher King lijkt me wel wat.
pi_52584803
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 23:09 schreef Dylanesque het volgende:
Garden State misschien?
Ja ik denk dat deze toch wel goed past hier Wel Amerikaans, maar ik vond m erg goed. Én een 8.0 op imdb.
pi_52584871
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 11:24 schreef Poppedeintje het volgende:
Pocahontas is ook 1 van mijn favorieten En is het trouwens niet Le Ballon d'or? Of is dat weer een andere ballon (die is trouwens ook best ok). The Fisher King lijkt me wel wat.
nee ik bedoel echt Le Ballon Rouge, tis een vrij oude film maar zo mooi....
pi_52585124
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 11:24 schreef Poppedeintje het volgende:

The Fisher King lijkt me wel wat.
alhoewel die film imho idd fantastich is en idd ook het magisch ealisme heeft dat Amélie hook heeft vind ik het wel heel andere filmen... de 'romantiek' in Fisher King is veel harder en gebaseerd op harde en gedesillusioneerde mensen, terwijl de 'lieve' mensen eigenlijk zwaar genaaid worden gedurende de film...
alhoewel dr zeker ook een bepaalde feel-good-sfeer overblijft als je de film eenmaal gezien hebt, moet je wel de film eerst weten uit te zitten... dat als waarschuwing als je vanuit Amelie die film wenst te zien....

In dit topic zou ik eigenlijk ook zeker de gebroeders Coen vermeld willen zien (bv met The Big Lebowski)...
hun beste 'feelgood-drama met ook veel magisch-realisme erin is imho een ietwat onbekendere film van hen: 'The Hudsucker Proxy'... met Tim Robbins en Paul Newman
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_52585280
Clara et Moi
L'Auberge Espagnole
  Redactie Games woensdag 22 augustus 2007 @ 11:53:24 #48
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_52585605
Ik vind Amelie toch wel een film op zich zelf, echt een toppertje

Even een saillant detail: de muziek van de film Amelie is van dezelfde componist die ook de muziek geschreven heeft voor Goodbye Lenin.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_52586551
Nou dat is zeker een saillant detail....
Is dat ook die componist die de muziek heeft gemaakt onder 100-en reportages, documentaires enzo? Dat zou wel toevallig zijn...
  Redactie Games woensdag 22 augustus 2007 @ 13:26:04 #50
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_52588245
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 12:26 schreef MevrouwLili het volgende:
Nou dat is zeker een saillant detail....
Is dat ook die componist die de muziek heeft gemaakt onder 100-en reportages, documentaires enzo? Dat zou wel toevallig zijn...
Dat zou ik niet weten, maar iig hier staan de film waarvoor ie muziek gemaakt heeft...

Bij mij was het vrij snel duidelijk, ik had Amelie gezien en de dag erna Goodbye Lenin , puur toevallig en ik hoorde gewoon dat de muziek op zowat hetzelfde was..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')