abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52490793
quote:
De moord op Pim Fortuyn vond plaats op 6 mei 2002, vlak voor de parlementsverkiezingen waarbij voor de LPF, zijn politieke partij, een grote zege werd voorspeld. De dader is Volkert van der Graaf.
quote:
Onder andere door Pim Fortuyn niet te hard aan te vallen (in de media werd wel gesproken van een niet-aanvalsverdrag tussen Fortuyn en het CDA), kon Balkenende meeprofiteren van de anti-paarse stemming die kort voor de verkiezingen in Nederland heerste. Bij de Tweede Kamerverkiezingen 2002 was het CDA naast de LPF de grote winnaar. Het CDA steeg van 29 naar 43 zetels en werd veruit de grootste partij. Jan Peter Balkenende werd op 22 juli 2002 minister-president van het Kabinet-Balkenende I, een samenwerking van het CDA, de VVD en de LPF. Vanaf het begin had dit kabinet het moeilijk. Staatssecretaris Philomena Bijlhout trad al na enkele uren af nadat oude foto's van haar waren opgedoken waaruit bleek dat zij onjuiste informatie had verstrekt over haar verleden. Nederland bevond zich ten tijde van het aantreden van Balkenende in een diepe economische recessie en het vorige kabinet had enkele moeilijke besluiten (onder meer over herziening van het zorgstelsel en de WAO) voor zich uitgeschoven.

Maar het moeilijkst had Balkenende het met zijn ministers. In tegenstelling tot zijn voorgangers Ruud Lubbers en Wim Kok, die als premier overal bovenop zaten, gaf Balkenende zijn ministers veel meer de ruimte en hield hij zich op de achtergrond. Deze vrijheid bij ministers leidde tot een groot aantal proefballonnetjes: ministers die in interviews ferme verklaringe aflegden en daarop later moesten terugkomen. Al snel werd duidelijk dat met name de LPF-ministers Eduard Bomhoff en Herman Heinsbroek veel publiekelijk ruzie maakten. Toen hierover in de Tweede Kamer vragen werden gesteld, stuurde Balkenende de Tweede Kamer een door alle ministers 'in gezamenlijkheid en eenheid' ondertekende ansichtkaart met groeten uit de Trêveszaal. Dit schoot bij onder meer de PvdA in het verkeerde keelgat.

Balkenendes leiderschap werd mede hierdoor al snel in twijfel getrokken. Sommigen zagen in de minister van justitie Piet-Hein Donner de ware strateeg van het kabinet Balkenende-I. Tijdens het kamerdebat over de affaire-Margarita moest Balkenende zich meerdere malen laten bijpraten door Piet-Hein Donner.

In oktober 2002, 87 dagen na het aantreden, diende Balkenende het ontslag van het kabinet in bij de Koningin, nadat de ministers Heinsbroek en Bomhoff eerder die dag waren afgetreden. Dit ontslag van het kabinet vond plaats op de dag van de begrafenis van Prins Claus en velen verweten het Balkenende dat zijn ministers zelfs tijdens de rouwdienst hun conflict niet opzij konden zetten.
nu is mijn vraag heeft balkenende geprofiteerd van pim zijn dood

geld ook hier het spreekwoord de eene zijn dood is de andere zijn brood???

is balkenende eerlijk aan zijn stemmen gekomen of is hij gewoon een lijkprikker die handig gebruik heeft gemaakt van pim zijn dood

graag argumenteren

ik zelf denk dat als pim niet doodgeschoten zou zijn dat kabinet balkenende er dan niet geweest zou zijn
  zondag 19 augustus 2007 @ 01:27:56 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_52491475
Veel succes bij het vak geschiedenis en maatschappijleer.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 19 augustus 2007 @ 08:04:00 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_52494421
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 01:00 schreef sophieisdebeste het volgende:
is balkenende eerlijk aan zijn stemmen gekomen of is hij gewoon een lijkprikker die handig gebruik heeft gemaakt van pim zijn dood

graag argumenteren

ik zelf denk dat als pim niet doodgeschoten zou zijn dat kabinet balkenende er dan niet geweest zou zijn
Ja en nee

Balkenende kwam eind 2001 toen het CDA weer in een dieptepunt zat. En iedereen vond hem maar een rare nerd en had er niet al teveel verwachtingen van. Maar zn ster begon te rijzen toen juist Foruytn de Paarse coryfeeen aanviel en Balkenende daar niet echtpartij in koos maar wel begrip toonde voor Fortuyn. Hij werd een soort bondgenoot van Fortuyn maar toch weer niet. En dat al voor zn dood. De gemeenteraadsverkiezingen van 2002 zijn de eerste en enige sind ik geloof 1986 dat er zetels werden gewonnen (verder brokkelt het CDA op dat gebied nog steeds verder af). Ook hadden veel mensen de opest aan de Paarse partijen met hun reacties gekregen en kozen uit arren moede maar op het CDA.

Dus lijkenpikker: nee Mazzelaar: Ja
pi_52501438
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_52502719
Wie is Pim Fortuyn?
  zondag 19 augustus 2007 @ 16:21:18 #6
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52503148
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 01:00 schreef sophieisdebeste het volgende:

Lijkprikker? Ik prefereer de term necrofiel.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_52503199
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 16:10 schreef Fastmatti het volgende:
Wie is Pim Fortuyn?
Dat is de man die met zijn dood vele politici heeft geroyeerd.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_52509548
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 16:21 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Lijkprikker? Ik prefereer de term necrofiel.
Grappig. Hoe noem je trouwens iemand die er plezier aan beleeft het stoffelijk overschot van iemand te mishandelen? Een necrosadist? Dan weet ik hoe ik Jeltje kan noemen.
quote:
"Ik zal niet zeggen dat ik blij ben dat hij dood is, maar de schade die hij aangericht zou hebben aan de Nederlandse samenleving is wel groter dan drie kogels."

[ Bericht 1% gewijzigd door Zwaardvisch op 19-08-2007 20:52:03 ]
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
  zondag 19 augustus 2007 @ 20:50:58 #9
125878 Gabry
Lento Violento
pi_52509939
quote:
"Ik zal niet zeggen dat ik blij ben dat hij dood is, maar maar de schade die hij aangericht zou hebben aan de Nederlandse samenleving is wel groter dan drie kogels."
De politieke balans is met de dood van Fortuyn echt weer hersteld in de oude staat.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_52510025
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 20:50 schreef Gabry het volgende:

[..]

De politieke balans is met de dood van Fortuyn echt weer hersteld in de oude staat.
Die uitspraak deed ze vlak na de moord, maar goed.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
  zondag 19 augustus 2007 @ 20:56:50 #11
125878 Gabry
Lento Violento
pi_52510118
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 20:53 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Die uitspraak deed ze vlak na de moord, maar goed.
Dus mag ik geen reactie op die respectloze uitspraak meer geven?

[ Bericht 4% gewijzigd door Gabry op 19-08-2007 21:07:47 ]
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_52510511
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 20:56 schreef Gabry het volgende:

[..]

Dus mag ik geen reactie op die respectloze uitspraak meer geven?
O, ik dacht juist dat je hem wat relativeerde. Zo van "alsof alles hetzelfde gebleven is".
pi_52510654
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 20:50 schreef Gabry het volgende:

[..]

Wie zei dat dan precies?
  zondag 19 augustus 2007 @ 21:47:24 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52511839
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 20:36 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Grappig. Hoe noem je trouwens iemand die er plezier aan beleeft het stoffelijk overschot van iemand te mishandelen? Een necrosadist? Dan weet ik hoe ik Jeltje kan noemen.
[..]
CPN Jeltje, Armenocide Jeltje. Verzin maar iets, daar ben je wel goed in.
pi_52514105
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:47 schreef Sidekick het volgende:

[..]

CPN Jeltje, Armenocide Jeltje.
Die kende ik nog niet. Volgens mij is Van Nieuwenhoven nooit lid geweest van de CPN.
quote:
Verzin maar iets, daar ben je wel goed in.
De Armeense genocide?
  zondag 19 augustus 2007 @ 22:48:48 #16
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_52514220
Ja, Balkenende heeft geprofiteerd van de sentimenten die Pim heeft losgeweekt, maar eigenlijk is Wilders de onbetwiste koning als het gaat om misbruik of recycling van de dramatiek en het meesterlijke stukje toneel wat Fortuijn heeft nagelaten. Deze nieuwe 'jezus' ontbeert het echter aan de juiste touch en kennis.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zondag 19 augustus 2007 @ 22:50:40 #17
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52514278
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 22:45 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Die kende ik nog niet. Volgens mij is Van Nieuwenhoven nooit lid geweest van de CPN.
Dat is toevallig, dat jij een Jeltje van Nieuwenhoven kent in je kennissenkring.
pi_52514280
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 21:13 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Wie zei dat dan precies?
Dat zwijn Van Nieuwenhoven bij Buitenhof. Zelfs Van Ingen wist niet waar hij moest kijken.
  zondag 19 augustus 2007 @ 22:53:42 #19
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52514377
Maar goed, voordat Zwaarsvis het topic gaat kapen met niet onderbouwde onzin: Balkenende had een slim pact gesloten op de typische CDA-manier: in het midden blijven, zaken in het midden laten en gewoon de betrouwbaarheidskaart spelen.
pi_52514585
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 22:50 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dat is toevallig, dat jij een Jeltje van Nieuwenhoven kent in je kennissenkring.
Het lidmaatschap van een partij wordt meestal bekend gemaakt op Parlement.com. Zoiets kan zelfs dat spook niet verhinderen.
pi_52514821
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 22:53 schreef Sidekick het volgende:
Maar goed, voordat Zwaarsvis het topic gaat kapen met niet onderbouwde onzin:
Je zou m'n username tenminste correct kunnen spellen.
quote:
Balkenende had een slim pact gesloten op de typische CDA-manier: in het midden blijven, zaken in het midden laten en gewoon de betrouwbaarheidskaart spelen.
Al dat gepapegaai. Balkenende heeft helemaal niets gesloten, dat heeft zijn partij voor hem gedaan. Fortuyn wilde zélf lijsttrekker worden voor het CDA, die wilden hem uiteindelijk niet maar ze besloten elkaar wel met rust te laten.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:26:47 #22
19231 Basze
Lap Sap, mijn broek is te krap
pi_52576810
Pim was bevlogen, Pim was recht door zee, Pim zijn openheid heeft hem de kop gekost en flapdrollen als JP, Rita en Geertje hebben daar allen dankbaar gebruik van gemaakt. Bij alledrie zijn steekhoudende argumentaties van Pim teruggevonden waar ze "vroeger" nooit over hadden durven reppen.

Wat mij betreft zijn het allemaal lijkenpikkers in Den Haag, waar 1 iemand ooit een ideaal had maar onfortuynlijk was...

Politiek is weer mat, het volk is weer lam en Nederland gaat op z'n gat.
Wist ik maar wie ik was, waar ik wie ben, en waarom ik daar dan ben...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')