quote:De moord op Pim Fortuyn vond plaats op 6 mei 2002, vlak voor de parlementsverkiezingen waarbij voor de LPF, zijn politieke partij, een grote zege werd voorspeld. De dader is Volkert van der Graaf.
nu is mijn vraag heeft balkenende geprofiteerd van pim zijn doodquote:Onder andere door Pim Fortuyn niet te hard aan te vallen (in de media werd wel gesproken van een niet-aanvalsverdrag tussen Fortuyn en het CDA), kon Balkenende meeprofiteren van de anti-paarse stemming die kort voor de verkiezingen in Nederland heerste. Bij de Tweede Kamerverkiezingen 2002 was het CDA naast de LPF de grote winnaar. Het CDA steeg van 29 naar 43 zetels en werd veruit de grootste partij. Jan Peter Balkenende werd op 22 juli 2002 minister-president van het Kabinet-Balkenende I, een samenwerking van het CDA, de VVD en de LPF. Vanaf het begin had dit kabinet het moeilijk. Staatssecretaris Philomena Bijlhout trad al na enkele uren af nadat oude foto's van haar waren opgedoken waaruit bleek dat zij onjuiste informatie had verstrekt over haar verleden. Nederland bevond zich ten tijde van het aantreden van Balkenende in een diepe economische recessie en het vorige kabinet had enkele moeilijke besluiten (onder meer over herziening van het zorgstelsel en de WAO) voor zich uitgeschoven.
Maar het moeilijkst had Balkenende het met zijn ministers. In tegenstelling tot zijn voorgangers Ruud Lubbers en Wim Kok, die als premier overal bovenop zaten, gaf Balkenende zijn ministers veel meer de ruimte en hield hij zich op de achtergrond. Deze vrijheid bij ministers leidde tot een groot aantal proefballonnetjes: ministers die in interviews ferme verklaringe aflegden en daarop later moesten terugkomen. Al snel werd duidelijk dat met name de LPF-ministers Eduard Bomhoff en Herman Heinsbroek veel publiekelijk ruzie maakten. Toen hierover in de Tweede Kamer vragen werden gesteld, stuurde Balkenende de Tweede Kamer een door alle ministers 'in gezamenlijkheid en eenheid' ondertekende ansichtkaart met groeten uit de Trêveszaal. Dit schoot bij onder meer de PvdA in het verkeerde keelgat.
Balkenendes leiderschap werd mede hierdoor al snel in twijfel getrokken. Sommigen zagen in de minister van justitie Piet-Hein Donner de ware strateeg van het kabinet Balkenende-I. Tijdens het kamerdebat over de affaire-Margarita moest Balkenende zich meerdere malen laten bijpraten door Piet-Hein Donner.
In oktober 2002, 87 dagen na het aantreden, diende Balkenende het ontslag van het kabinet in bij de Koningin, nadat de ministers Heinsbroek en Bomhoff eerder die dag waren afgetreden. Dit ontslag van het kabinet vond plaats op de dag van de begrafenis van Prins Claus en velen verweten het Balkenende dat zijn ministers zelfs tijdens de rouwdienst hun conflict niet opzij konden zetten.
Ja en neequote:Op zondag 19 augustus 2007 01:00 schreef sophieisdebeste het volgende:
is balkenende eerlijk aan zijn stemmen gekomen of is hij gewoon een lijkprikker die handig gebruik heeft gemaakt van pim zijn dood
graag argumenteren
ik zelf denk dat als pim niet doodgeschoten zou zijn dat kabinet balkenende er dan niet geweest zou zijn
Lijkprikker? Ik prefereer de term necrofiel.quote:Op zondag 19 augustus 2007 01:00 schreef sophieisdebeste het volgende:
is balkenende eerlijk aan zijn stemmen gekomen of is hij gewoon een lijkprikker die handig gebruik heeft gemaakt van pim zijn dood
Dat is de man die met zijn dood vele politici heeft geroyeerd.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:10 schreef Fastmatti het volgende:
Wie is Pim Fortuyn?
Grappig. Hoe noem je trouwens iemand die er plezier aan beleeft het stoffelijk overschot van iemand te mishandelen? Een necrosadist? Dan weet ik hoe ik Jeltje kan noemen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:21 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Lijkprikker? Ik prefereer de term necrofiel.
quote:"Ik zal niet zeggen dat ik blij ben dat hij dood is, maar de schade die hij aangericht zou hebben aan de Nederlandse samenleving is wel groter dan drie kogels."
De politieke balans is met de dood van Fortuyn echt weer hersteld in de oude staat.quote:"Ik zal niet zeggen dat ik blij ben dat hij dood is, maar maar de schade die hij aangericht zou hebben aan de Nederlandse samenleving is wel groter dan drie kogels."
Die uitspraak deed ze vlak na de moord, maar goed.quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:50 schreef Gabry het volgende:
[..]
De politieke balans is met de dood van Fortuyn echt weer hersteld in de oude staat.![]()
Dus mag ik geen reactie op die respectloze uitspraak meer geven?quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:53 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Die uitspraak deed ze vlak na de moord, maar goed.
O, ik dacht juist dat je hem wat relativeerde. Zo van "alsof alles hetzelfde gebleven is".quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:56 schreef Gabry het volgende:
[..]
Dus mag ik geen reactie op die respectloze uitspraak meer geven?
Wie zei dat dan precies?quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:50 schreef Gabry het volgende:
[..]
De politieke balans is met de dood van Fortuyn echt weer hersteld in de oude staat.![]()
CPN Jeltje, Armenocide Jeltje. Verzin maar iets, daar ben je wel goed in.quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:36 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Grappig. Hoe noem je trouwens iemand die er plezier aan beleeft het stoffelijk overschot van iemand te mishandelen? Een necrosadist? Dan weet ik hoe ik Jeltje kan noemen.
[..]
Die kende ik nog niet. Volgens mij is Van Nieuwenhoven nooit lid geweest van de CPN.quote:
De Armeense genocide?quote:Verzin maar iets, daar ben je wel goed in.
Dat is toevallig, dat jij een Jeltje van Nieuwenhoven kent in je kennissenkring.quote:Op zondag 19 augustus 2007 22:45 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Die kende ik nog niet. Volgens mij is Van Nieuwenhoven nooit lid geweest van de CPN.
Dat zwijn Van Nieuwenhoven bij Buitenhof. Zelfs Van Ingen wist niet waar hij moest kijken.quote:
Het lidmaatschap van een partij wordt meestal bekend gemaakt op Parlement.com. Zoiets kan zelfs dat spook niet verhinderen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 22:50 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat is toevallig, dat jij een Jeltje van Nieuwenhoven kent in je kennissenkring.
Je zou m'n username tenminste correct kunnen spellen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 22:53 schreef Sidekick het volgende:
Maar goed, voordat Zwaarsvis het topic gaat kapen met niet onderbouwde onzin:
Al dat gepapegaai. Balkenende heeft helemaal niets gesloten, dat heeft zijn partij voor hem gedaan. Fortuyn wilde zélf lijsttrekker worden voor het CDA, die wilden hem uiteindelijk niet maar ze besloten elkaar wel met rust te laten.quote:Balkenende had een slim pact gesloten op de typische CDA-manier: in het midden blijven, zaken in het midden laten en gewoon de betrouwbaarheidskaart spelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |