Een P/E ratio is een goede graadmeter, alleen kun je niet klakkeloos getalletjes vergelijken maar moet je toch echt even onderzoeken wat er precies achter zit.quote:Op donderdag 8 november 2007 14:23 schreef JimmyJames het volgende:
Wat is dan een betere graadmeter?
'Beleggen' is nogal een groot onderwerp. Ik heb een kast vol staan.quote:Op maandag 12 november 2007 13:27 schreef mvc het volgende:
Wie kan mij een goed boek aanbevelen waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe beleggen precies in zijn werk gaat ? Ik heb op bol.com gekeken, maar daar staan nogal wat boeken over beleggen voor beginners.
Bedankt !
Een beetje de basis, wat is een aandeel hoe het verhandelen daarvan in zijn werk gaat, aandeelkoersen dat soort dingen.quote:Op maandag 12 november 2007 19:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
'Beleggen' is nogal een groot onderwerp. Ik heb een kast vol staan.
Dus de vraag is wat je precies zoekt.
Gewoon uitleg wat is een aandeel etc?
Fundamentele analyse?
Technische analyse?
Trading system design?
etc
Wat is een filerally?quote:Op maandag 12 november 2007 20:33 schreef Richie_Rich het volgende:
Even een simpel vraagje tussendoor.
Ik heb deze ochtend meegedaan met de Tomtom filerally, verder niet zo heel interessant. Maar om 7u 's ochtends werd even verteld wat voor product ze gingen lanceren die dag (veelbelovend). De officiele persconferentie was om 10u, en op dat tijdstip zi je de koers ook een procentje omhoog gieren. Stel ik had gelijk bij beursopening hierop geanticipeerd. Is dat dan volgens de letter van de wet handel met voorkennis? (het feit dat het niet te controleren is e.d. laten we er even buiten)
Heel erg basic dus.quote:Op maandag 12 november 2007 20:55 schreef mvc het volgende:
[..]
Een beetje de basis, wat is een aandeel hoe het verhandelen daarvan in zijn werk gaat, aandeelkoersen dat soort dingen.
Publiciteitsstunt http://www.tomtom.com/page/filerally?Lid=5quote:Op maandag 12 november 2007 21:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat is een filerally?
Anyway, als de informatie niet openbaar is maar alleen aan een besloten kring bekend wordt gemaakt is er sprake van voorkennis. Maar het feit dat de persconferentie om 10 uur is wil nog niet zeggen dat er niet voorbeurs al een bericht is uitgegaan. Het zou wel heel onprofessioneel zijn als ze het bericht al naar een aantal mensen hebben gelekt (tegen de wet zelfs).
Ja en vergeet niet de transactiekosten mee te nemen in dit verhaal. Alas je bijv. 0.2% kosten betaalt kun je op jaarbasis alweer zo'n 0.34% aftrekken van het effectieve rendement.quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het couponrendement is 5.25%. Dat is meer dan de marktrente, daarom betaal je ook >100% van de nominale waarde (100.73%). De betreffende obigatie wordt afgelost op 15 juli. Met nog 249 dagen te gaan betaal je 0.73% meer dan de nominale koers. Annualized is dat 365/249 * 0.73% = 1.07%. De yield is dus ongeveer 5.25%-1.07 = 4.18%.
Als je het iets nauwkeuriger uitrekent (rekening houden met meegekochte rente e.d.) kom je op 4.08%. Dat is in lijn met de marktrente.
Ook nog maar even hier gepost, in het topic waar het hoort
Ik zit de hele dag achter Reuters trader en Bloomberg. Dit hadden ze een jaar geleden al aangekondigd en bevestigden nu dat ze ermee gaan starten. Overigens is dat gisteren wel officieel bekendgemaakt.quote:Op maandag 12 november 2007 20:33 schreef Richie_Rich het volgende:
Even een simpel vraagje tussendoor.
Ik heb deze ochtend meegedaan met de Tomtom filerally, verder niet zo heel interessant. Maar om 7u 's ochtends werd even verteld wat voor product ze gingen lanceren die dag (veelbelovend). De officiele persconferentie was om 10u, en op dat tijdstip zi je de koers ook een procentje omhoog gieren. Stel ik had gelijk bij beursopening hierop geanticipeerd. Is dat dan volgens de letter van de wet handel met voorkennis? (het feit dat het niet te controleren is e.d. laten we er even buiten)
Dat dat wel zal gebeuren.quote:Op maandag 12 november 2007 21:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik verwacht niet dat de VS door een zware recessie zal gaan.
De VS hoeft niet in een recessie te komen om de beurs flink onder druk te zetten. Er zijn erg veel indicatoren die geen positieve signalen afgeven. Dit hoeft niet te leiden tot een zware recessie. Maar als we de signalen op een rijtje zetten en de koersniveaus van de financiële markten kunnen we niet anders concluderen dan dat de markten nog een flinke daling kunnen doormaken. Ik verwacht dat de financiële markten het nog wel even moeilijk zullen hebben de komende maanden.quote:Op maandag 12 november 2007 21:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik verwacht niet dat de VS door een zware recessie zal gaan.
Wat zijn verder de verwachtingen?
Ik wil het ook oppakken maar ik ben met een turbo een beetje bang dat we richting 10e gaan. Anyways, ik wacht zeker tot de 15de dan gelden nieuwe boekhoudregels(?) en dan zouden de banken, door paniekerig beleggers, nog wel eens flink in de min kunnen belanden.quote:Op dinsdag 13 november 2007 08:51 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Hoe kijken jullie tegen fortis aan trouwens? Staat wel erg laag nu, mocht hij onder de 15E komen dan ben ik geneigd zwaar long te gaan met een flinke hefboom. Of denken jullie dat het nog erger wordt ?
Transactiekosten komen niet voor in de berekening van yield. Dat is waar de vraag over ging.quote:Op dinsdag 13 november 2007 11:13 schreef jokotokolino het volgende:
[..]
Ja en vergeet niet de transactiekosten mee te nemen in dit verhaal. Alas je bijv. 0.2% kosten betaalt kun je op jaarbasis alweer zo'n 0.34% aftrekken van het effectieve rendement.
Leg eens uit waarom je vindt dat Fortis 'laag' staat?quote:Op dinsdag 13 november 2007 08:51 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Hoe kijken jullie tegen fortis aan trouwens? Staat wel erg laag nu, mocht hij onder de 15E komen dan ben ik geneigd zwaar long te gaan met een flinke hefboom. Of denken jullie dat het nog erger wordt ?
Voorlopig zijn er geen massa ontslagen, blijven mensen geld uitgeven, gaat het in Zuid Amerika, Europa, China en India goed.quote:Op dinsdag 13 november 2007 11:25 schreef jokotokolino het volgende:
[..]
De VS hoeft niet in een recessie te komen om de beurs flink onder druk te zetten. Er zijn erg veel indicatoren die geen positieve signalen afgeven. Dit hoeft niet te leiden tot een zware recessie. Maar als we de signalen op een rijtje zetten en de koersniveaus van de financiële markten kunnen we niet anders concluderen dan dat de markten nog een flinke daling kunnen doormaken. Ik verwacht dat de financiële markten het nog wel even moeilijk zullen hebben de komende maanden.
quote:Op dinsdag 13 november 2007 11:20 schreef gronk het volgende:
[..]
Dat dat wel zal gebeuren.
http://www.rgemonitor.com/blog/roubini/226072
http://www.hussmanfunds.com/wmc/wmc071112.htm
Bron.quote:AMERIKA DEUGT NIET
10 Nov 07, 08:25
door Jaap van Duijn
Sommige columns leveren meer reacties op dan andere, maar vorige week, met het stuk over de Amerikaanse economie, was het weer raak. De reacties waren allemaal negatief. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om te beweren dat het misschien toch beter ging in Amerika dan de meesten dachten. De reacties verraadden veel negatieve emotie over de VS en bevestigden de stelling waarmee de column begon, namelijk dat er heel veel mensen rondlopen die menen dat het met Amerika helemaal verkeerd gaat aflopen. En die dat soms al twintig jaar doen.
In 1985 had ik een debat met de toen aanstormende PvdA-politicus Ad Melkert. Het ging – juist – over de VS en Melkert begon een verhaal over ’Amerikaanse toestanden’. Wat daar gebeurde wilden wij toch niet. Wij waren toch een stuk beschaafder.
Nederland had toen overigens 800.000 werklozen, maar dit terzijde. Ik had in de VS gewoond en meende iets te mogen zeggen over de Amerikaanse samenleving. Op mijn vraag aan Melkert of hij wel eens in Amerika was geweest, antwoordde het PvdA-Kamerlid ontkennend. Nu woont Melkert alweer een aantal jaren in Washington, na wat Nederlandse toestanden, en wellicht denkt hij nu wat genuanceerder over de VS. Ik heb in ieder geval nog niet gelezen dat hij snel naar Nederland terug wil.
De Amerika-critici komen uit alle hoeken van de samenleving. Naast Melkert was er Rienk Kamer, bij de lezers waarschijnlijk welbekend. Deze belegger, die ooit nog eens met Amerikaans onroerend goed in de weer ging, welk muisje een flink staartje kreeg, daagde mij begin jaren negentig uit voor een debat over de Amerikaanse economie. Wanneer zouden bij mij eindelijk de schellen eens van de ogen vallen? Wist ik dan niet dat Amerikanen in kartonnen dozen onder bruggen sliepen? Volgens Kamer stond Amerika aan de vooravond van een depressie die minstens tien jaar zou duren (een voorspelling die hij later vele malen in diverse nuances heeft herhaald). Welnu, Amerika stond wel aan de vooravond van iets, maar het was geen depressie. Het was de vooravond van het Digitale Tijdperk, dat – geleid door Amerikaanse ondernemingen – de wereldeconomie revolutionair zou veranderen en de VS en andere landen hoge productiviteitsgroei en welvaartstoename zou brengen.
Tussen Melkert en Kamer bevinden zich talloze anderen. Met een van hen had ik het genoegen jarenlang om de twee maanden te vergaderen. Die vergaderingen werden altijd gevuld met tirades van mijn collega over de Amerikaanse economie. Het zou nu binnen een jaar toch echt helemaal fout gaan. In het begin wierp ik nog wel eens wat tegen, maar dat had als enig effect dat de woede-uitbarstingen over Amerika alleen maar langer duurden.
Als de emotie overheerst doen de feiten er eigenlijk niet meer toe. Ze worden of genegeerd of ze worden zo geïnterpreteerd dat ze weer binnen de eigen opvattingen passen. Zo schreef een lezer dat je ’gezonde’ economische groei had en ’ongezonde’. De groei is in de VS sinds 1992, op twee uitzonderingen na, ieder jaar hoger geweest dan in de eurozone, maar dat was dus ongezonde groei geweest. De Amerikaanse economie groeide weliswaar harder, maar bij ons ging het toch eigenlijk veel beter. Ja, tegen dit soort argumenten heb ik geen verweer. Ik ga ook niet meer beweren dat 4,7% werkloosheid (VS) beter is dan de 8%-plus van Frankrijk, Duitsland en Spanje. Want in Amerika slapen de mensen in dozen onder een viaduct.
Mee wachten. Fortis even uit laten stuiteren. Zo gauw de koers in rustiger vaarwater komt zwaar long gaan.quote:Op dinsdag 13 november 2007 08:51 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Ik zou het zoieso niet al mijn euros er in één keer tegenaan gooien (ik zou het spreiden over een jaar ofzo), maar ik wil eigenlijk weten of ik er iets aan overhoud na aftrek van beheerskosten en andere ongein waar ik misschien nog niets vanaf weet. Ik haal nu 4,5% rente op een spaarrekening, dus voor een mogelijk rendement van 4,7% doe ik het natuurlijk niet.quote:Op woensdag 14 november 2007 10:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Lijkt me dat je het beter bij een spaarrekening kan houden of in een of 2 fondsen te kopen en proberen iedere maand bijvoorbeeld 50 euro te sparen en daar ook weer fondsen van te kopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |