Ik weet niet waar jij geschiedenis hebt gehad, maar het algemeen (mannen)kiesrecht is ingevoerd in 1917, dus ruim voor WOII. Overigens was Nl daarvoor ook al een democratische rechtsstaat (eigenlijk al sedert Thorbecke), zij het dat niet iedereen mocht stemmen.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 18:22 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Nederland had in die tijd absoluut geen democratische rechtsstaat. Stemmen was alleen weggelegd voor de rijke mensen met aanzien. De armeren of later de mensen die op de steun leefden hoefden niet te rekenen op een stembiljet. Over apenlanden gesproken.
Schitterende taal, dat Zuid-Afrikaans. Ik heb eens een keer een uur lang in de eigen taal met een Zuid-Afrikaan gepraat en dan merk je hoe veel de twee talen op elkaar lijken. Hun taal klinkt wat vriendelijker (net als het Vlaams), waardoor ik snel het gevoel kreeg erg lomp over te komen.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 23:29 schreef Golradir het volgende:
Ik vind het opvallend dat niemand in deze discussie opmerkt dat we het hier niet hebben over zomaar wat blanken. De meerderheid spreekt immers een Nederlands dialect. Nu maakt dit voor de linkse zelfhaters niks uit, sterker nog, voor hen is dit juist reden te meer om zich negatief uit te laten over de blanke Zuid-Afrikanen.
Wat een onzin. Israel is in 30 jaar tijd van een dorre zandbak naar het sterkste en modernste land in heel het M.O. gegaan. Singapore is in 40 jaar tijd van rijstplas naar modern industrieland gegaan. Noem eens EEN land in Afrika dat iets gepresteerd heeft sinds de onafhankelijkheid, ondanks hun enorme natuurlijke rijkdommen? Het is nooit de schuld van henzelf, nee, nooit, het is altijd de discriminatie, de blanken, of ze hebben tijd nodig, of wat dan ook...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:21 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]Hippiegelul. Het was goddomme een fascistisch land waar zwarten geen enkele rechten hadden.
Maar waar ze wel fatsoenlijk konden leven. Ze mochten niet stemmen - big deal. Ze hadden te eten, te drinken en hadden genoeg rechten naast een aantal die inderdaad weggenomen was. Tip: lees http://en.wikipedia.org/wiki/Apartheid#The_Apartheid_System eens.
Er vallen waarschijnlijk meer zwarte doden per dag nu dan per jaar onder de apartheid. Ze hebben echt veel aan hun nieuwe rechten ja... de economie staat op instorten, de stroom valt continu uit, de steden zijn een open vuilnisbelt en op iedere straathoek wordt iemand verkracht, beroofd of vermoord.
[quote]Het is volkomen normaal dat landen waar bevolkingsgroepen aan de macht komen die geen enkele ervaring hebben met leidinggeven dat nog moeten leren. Het kost tijd voordat er een stabiele situatie ontstaat.
HAHAHAHA! Z.A. een werkende democratie? Dat land is zo corrupt als maar kan en dat hele parlement is een poppenkast. Wat zeg ik, het parlement? Het hele land, bedoel ik. Het maakt niet uit wat je kunt, maar enkel wie je kent en of je lid bent van het ANP.quote:Corruptie is er inderdaad, maar dat wordt in kranten breed uitgemeten. Kritiek is er genoeg en dat wordt niet onderdrukt. Je kan zeggen wat je wilt maar het is wel een werkende democratie.
Wat een kolder. Het gaat niet om oorlog. Het gaat om beschaving. Industrie. Cultuur. Economie. Onderwijs. Openbare voorzieningen.quote:Het superioteitsgevoel dat je uit je post laat blijken is beschamend. Je moet je s beter verdiepen. Europa was tot en met de 2e wereldoorlog een onstabiel zootje. De Balkanoorlog in de jaren 90 is hier nog een voorbeeld van. Het is nogal arogant om te roepen dat die blanken het wel voor elkaar hebben terwijl wij pas 60 jaar geen oorlog kennen hier. Er zijn wereldwijd rijken geweest die honderden jaren stabiel zijn geweest. En 90% daarvan waren niet blank.
Linkse zelfhaters. Dus als ik het goed begrijp. mag je geen kanttekeningen plaatsen bij, kritiek leveren op, omdat een deel van de blanke bevolking daar een Nederlands dialect praat.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 23:29 schreef Golradir het volgende:
Ik vind het opvallend dat niemand in deze discussie opmerkt dat we het hier niet hebben over zomaar wat blanken. De meerderheid spreekt immers een Nederlands dialect. Nu maakt dit voor de linkse zelfhaters niks uit, sterker nog, voor hen is dit juist reden te meer om zich negatief uit te laten over de blanke Zuid-Afrikanen.
DE weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen... Kortom, het gaat er niet om dat ze hun best doen, het gaat erom dat ze het goed doen. En daar lijkt het nog niet echt op, wat jij?quote:Op donderdag 23 augustus 2007 09:56 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Linkse zelfhaters. Dus als ik het goed begrijp. mag je geen kanttekeningen plaatsen bij, kritiek leveren op, omdat een deel van de blanke bevolking daar een Nederlands dialect praat.
Wat veel hier doen is totaal de nuance uit het oog verliezen. Het is veel te zwart-wit. Uiteraard geen onwijs veel dingen fout, en schandelijk ook. Maar daar staat tegenover dat een groot deel van de zwarte bevolking wel zijn best doet. En het wordt tijd dat dit beter opgeleide deel ook een belangrijke stem krijgt in de democratie.
Een rechtstaat waarin razzia's werden gehouden en killing squads rondreden. Het leven is voor een groot deel van de blanken niet beter geworden en aanzienlijk deel van de gekleurde bevolking verrijkt zich op geoorloofde wijze, maar je kan toch niet beweren dat dit slechter is dan het onderdrukken van 40 miljoen mensen?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 18:51 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
ZA was een rechtsstaat, maar alleen voor een deel van de inwoners, niet voor allen. Dat maakt die principes echter nog niet waardeloos, de oude Romeinen hielden ook slaven, toch staat hun rechtsgeleerd denken aan de basis van onze moderne beschaafde staat. Maar goed, jij lijkt te denken dat het gaat om geld, en daar heeft dit echt niets mee te maken, het is een puur juridisch probleem.
Misschien moet ik het even verduidelijken: wat jij doet is leed meten, en aan de hand daarvan bepalen wat slechter is. Wat ik doe is het functioneren van het systeem bekijken, en kijken wat werkt en wat niet werkt. Dat kan mij dus tot de conclusie brengen dat een systeem wat zich aan de ene kant schuldig maakt aan schandalige vergrijpen, aan de andere kant wel functioneert (i.c. beter dus dan onder het ANC). Dat is wat ik i.c. heb gedaan.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:05 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Een rechtstaat waarin razzia's werden gehouden en killing squads rondreden. Het leven is voor een groot deel van de blanken niet beter geworden en aanzienlijk deel van de gekleurde bevolking verrijkt zich op geoorloofde wijze, maar je kan toch niet beweren dat dit slechter is dan het onderdrukken van 40 miljoen mensen?
Het is inderdaad moeilijk om de goeden van de kwaden te onderscheiden.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 09:59 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
DE weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen... Kortom, het gaat er niet om dat ze hun best doen, het gaat erom dat ze het goed doen. En daar lijkt het nog niet echt op, wat jij?
Nee, wat jij doet is de werkelijkheid uit het oog verliezen...quote:Op donderdag 23 augustus 2007 09:56 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Wat veel hier doen is totaal de nuance uit het oog verliezen. Het is veel te zwart-wit. Uiteraard geen onwijs veel dingen fout, en schandelijk ook. Maar daar staat tegenover dat een groot deel van de zwarte bevolking wel zijn best doet. En het wordt tijd dat dit beter opgeleide deel ook een belangrijke stem krijgt in de democratie.
Ja laten we persoonlijke anekdotes erbij halen om je stelling kracht bij te zetten.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:21 schreef Kieboom het volgende:
[..]
Nee, wat jij doet is de werkelijkheid uit het oog verliezen...
Een kleine corrupte elite verrijkt zich, terwijl het land wegzakt in een staat van ontbinding. Komt dat scenario je bekend voor? Vast wel. Er bestaat zelfs een naam voor: dekolonisatie.
Hier het verhaal van een meisje dat ook geloofde in het nieuwe Zuid Afrika: Belgian student tells of gang-rape ordeal.
Misschien helpt het, want over argumenten stappen sommigen moeiteloos heen.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:23 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ja laten we persoonlijke anekdotes erbij halen om je stelling kracht bij te zetten.
Hoho, ik heb blanke Z-A vrienden, mijn vriendin heeft een jaar in Z-A op een zwarte universiteit lesgegeven en ben er zelf geweest.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:27 schreef Kieboom het volgende:
[..]
Misschien helpt het, want over argumenten stappen sommigen moeiteloos heen.
Goed, het is natuurlijk ook niet makkelijk om je los te maken van de onzin die je in dit land met de paplepel krijgt ingegoten over Zuid-Afrika.
Ik ben niet optimistisch...quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:36 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Hoho, ik heb blanke Z-A vrienden, mijn vriendin heeft een jaar in Z-A op een zwarte universiteit lesgegeven en ben er zelf geweest.
Wat ik wederom stel, is dat de Z-A regering corrupt is en er een impasse is ontstaan waardoor dit niet eenvoudig is op te lossen. Er zit een groot stel zwarten dat niet gewend is om te regeren (er is geen degelijke kennis) en dat wreekt zich. Maar daarmee kan je niet de gehele bevolking afschrijven.
Dekolonisatie is ook geen vreemd fenomeen. Je hebt een bevolkingsgroep dat nooit wat gehad heeft en die geef je opeens volkomen vrijheid en macht. Geen wonder dan dat alles instort. 95% vd bevolking had/heeft nauwelijks opleiding en die krijgen opeens macht. Daarbij komt nog eens dat er een sterke stammencultuur heerst onder de zwarte bevolking. De stam ondersteunt elkaar, wat overigens ook nodig was tijdens de apartheid. Maar door die cultuur krijg je enorme vriendjespolitiek. Het zal dus nog wel een hele tijd duren voor dat dit verbetert, als het al verbetert.
Tuurlijk, apartheid is de schuld van alle problemen in het huidige ZA. Gewoon het feit dat er nu een generatie is die nooit onder apartheid geleefd heeft, negeren. Ook verklaart jouw redenatie niet waarom de problemen alleen maar verergeren, terwijl de zwarten steeds meer ervaring krijgen.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:36 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Hoho, ik heb blanke Z-A vrienden, mijn vriendin heeft een jaar in Z-A op een zwarte universiteit lesgegeven en ben er zelf geweest.
Wat ik wederom stel, is dat de Z-A regering corrupt is en er een impasse is ontstaan waardoor dit niet eenvoudig is op te lossen. Er zit een groot stel zwarten dat niet gewend is om te regeren (er is geen degelijke kennis) en dat wreekt zich. Maar daarmee kan je niet de gehele bevolking afschrijven.
Dekolonisatie is ook geen vreemd fenomeen. Je hebt een bevolkingsgroep dat nooit wat gehad heeft en die geef je opeens volkomen vrijheid en macht. Geen wonder dan dat alles instort. 95% vd bevolking had/heeft nauwelijks opleiding en die krijgen opeens macht. Daarbij komt nog eens dat er een sterke stammencultuur heerst onder de zwarte bevolking. De stam ondersteunt elkaar, wat overigens ook nodig was tijdens de apartheid. Maar door die cultuur krijg je enorme vriendjespolitiek. Het zal dus nog wel een hele tijd duren voor dat dit verbetert, als het al verbetert.
Dat zeg ik toch niet? Er zijn nog veel meer problemen. Dat illegale immigratie vanuit de noordelijke staten leveren ook grote problemen op. Vooral omdat dat verknipte voormalige kindsoldaten zijn.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 17:19 schreef Golradir het volgende:
[..]
Tuurlijk, apartheid is de schuld van alle problemen in het huidige ZA. Gewoon het feit dat er nu een generatie is die nooit onder apartheid geleefd heeft, negeren. Ook verklaart jouw redenatie niet waarom de problemen alleen maar verergeren, terwijl de zwarten steeds meer ervaring krijgen.
Wat ik verwerpelijk vind, is dat je een manier zoekt om de problemen die worden veroorzaakt door de zwarten toch nog af te schuiven op die nare blanken. Op die manier ontsla je de zwarte bevolking van hun eigen verantwoordelijkheid en creëer je een blanke zondebok. Juist die houding zorgt voor veel problemen in Afrika.
dat is knap want de mens verschilt nog geen 5% van een chimpanseequote:Op zaterdag 8 september 2007 16:45 schreef dewanand het volgende:
Dat doet niets af aan de rest van zijn post dat er geen enkel zwart land, zwarte stad of wat dan ook is waar het geen chaos en ellende is.quote:Op zaterdag 8 september 2007 16:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat is knap want de mens verschilt nog geen 5% van een chimpansee1op 1 wat wel kan is dat bij ieder mens andere regel/master genen worden geactiveerd
Liever niet.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 10:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dadelijk zijn alle blanken weg en is het over kut in Afrika
De blanken mogen mooi weer allemaal naar Nederland komen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |