abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 augustus 2007 @ 15:19:34 #101
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_52529387
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 14:54 schreef Golradir het volgende:

[..]

In vergelijking met de rest van Afrika, ja.
Zimbabwe "was" nog wat welvarender. Met de nadruk op was.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_52529491
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:19 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Zimbabwe "was" nog wat welvarender. Met de nadruk op was.
Het punt dat het echt fout gaat is als de naam van het land gewijzigd wordt. Zelfde zie je in Zuid Afrika, daar hebben zijn ze de namen van de steden al flink aan het veranderen.
pi_52530018
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:22 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Het punt dat het echt fout gaat is als de naam van het land gewijzigd wordt. Zelfde zie je in Zuid Afrika, daar hebben zijn ze de namen van de steden al flink aan het veranderen.
Die nieuwe namen klinken ook zo ,,aapachtig''. Probeer eens Polokwane, Tshwane of Zimbabwe te zeggen zonder in de lach te schieten.
pi_52530255
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:39 schreef Golradir het volgende:

[..]

Die nieuwe namen klinken ook zo ,,aapachtig''. Probeer eens Polokwane, Tshwane of Zimbabwe te zeggen zonder in de lach te schieten.
Goed punt. En Mbeki als leider, dat klinkt toch niet. Terre'Blanche, dat is pas een naam.
pi_52530309
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 14:54 schreef Golradir het volgende:

In vergelijking met de rest van Afrika, ja.
nouja, de zwarte bevolking had twee keuzes

- de blanke machthebbers accepteren, waarmee welvaart, veiligheid en welzijn gegarandeerd waren, maar waarin ze niet voorin de bus mochten zitten of het zwembad in een blanke wijk gebruiken
- de blanke machthebbers niet accepteren, waardoor het land terug zou gaan naar een gemiddeld afrikaans land met ziektes, armoede, corruptie en criminaliteit, maar waarbij de 'zwarte eer' gered was..

blijkbaar koos men voor optie 2.. ik heb geen medelijden
Someday, people will look back and say 'Thank you, Al Gore. You're super awesome!
pi_52530520
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:47 schreef AlGore het volgende:
blijkbaar koos men voor optie 2.. ik heb geen medelijden
Ook niet met de blanken die nu het slachtoffer zijn?
pi_52530574
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:46 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Goed punt. En Mbeki als leider, dat klinkt toch niet. Terre'Blanche, dat is pas een naam.
Godwin in een andere vorm.
pi_52530750
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:53 schreef Golradir het volgende:

nee die zijn vrijwillig naar zuid-afrika gegaan en wisten dat ze een minderheid waren
Someday, people will look back and say 'Thank you, Al Gore. You're super awesome!
pi_52530780
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:59 schreef AlGore het volgende:

[..]

nee die zijn vrijwillig naar zuid-afrika gegaan en wisten dat ze een minderheid waren

Heb je toch even pech als je familie daar al honderden jaren zit.
pi_52530812
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:54 schreef Golradir het volgende:

[..]

Verkapte nazi-vergelijking.
Verkapt? Maar geef toe, Eugene Terre'Blanche heeft van alle politieke figuren wel de meest toepasselijke naam
pi_52530830
quote:

[..]

Je weet dat ze daar al 350 jaar zitten?
pi_52530857
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:53 schreef Golradir het volgende:

[..]

Want met blanken kun je [i]wel[i/] medelijden hebben.
pi_52530925
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:02 schreef Monidique het volgende:

[..]

Want met blanken kun je [i]wel[i/] medelijden hebben.
Zij zijn tegenwoordig wel het grootste slachtoffer.
  maandag 20 augustus 2007 @ 16:08:54 #114
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_52531070
Maar goed, ik vind dat hele koloniale verleden nu even niet helemaal relevant, je kunt je beter afvragen wat nu het beste is voor ZA.

Ik hoop dat de zwarte boeren de zaak op de rails hebben en over voldoende kennis beschikken anders stort daar straks de hele economie weer in elkaar.

Iets wat Mugabe ook prima voor elkaar kreeg na het vermoorden en opjagen van de blanke boeren.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_52531390
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:01 schreef Golradir het volgende:

Je weet dat ze daar al 350 jaar zitten?
so what, ze kunnen best naar nederland komen.. alhoewel het hier dezelfde kant op gaat

misschien is australië wel wat voor ze
pi_52531418
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:00 schreef Fastmatti het volgende:

Heb je toch even pech als je familie daar al honderden jaren zit.
shit happens
pi_52531470
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:08 schreef popolon het volgende:
Ik hoop dat de zwarte boeren de zaak op de rails hebben en over voldoende kennis beschikken anders stort daar straks de hele economie weer in elkaar.
De voedselprijzen zijn al verdrievoudigd en er wordt voor het eerst voedsel ingevoerd. Dit is wat er met een boerderij gebeurt als ze wordt onteigend:
http://youtube.com/watch?v=OVxVWnWENRs
pi_52531573
quote:
wisten dat ze een minderheid waren
Vroeger lagen die verhoudingen trouwens heel wat minder scheef. In 1900 waren er 1,4 miljoen zwarten, nu 40 miljoen. Allemaal natuurlijk dankzij die nare blanken.
  maandag 20 augustus 2007 @ 16:25:34 #119
56749 BlaZ
pi_52531675
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:17 schreef AlGore het volgende:

[..]

so what, ze kunnen best naar nederland komen.. alhoewel het hier dezelfde kant op gaat

misschien is australië wel wat voor ze
Australie is inderdaad zeer populair onder de blanke bevolking van o.a. Zimbabwe, Zuid Afrika. Laatste jaren zijn er overigens al 300.000 blanken vertrokken uit ZA.
pi_52531844
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 13:03 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee. De blanke boeren hebben daar land ontwikkeld dat van niemand was, er waren hooguit wat nomaden die af en toe langs kwamen.

De blanken hebben minstens zoveel recht op dat land als de zwarten, en meer echten op die boerderijen omdat ze ze zelf hebben opgebouwd.
Ik denk dat wij in het westen veel te vaak het idee hebben dat al die zwarte groepen al millennia gezellig en vredig op hun eigen plek zaten, en dat de balans verstoord is door de blanke nieuwkomer. Voortdurend zijn er migraties geweest (het conflict met de Hutus en de Tutsi's heeft ook wortels die veel dieper zitten dan het koloniale verleden).
Ik vraag me af hoeveel zwarten in Zuid-Afrika een oudere stamboom in Zuid-Afrika hebben dan die blanken.
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Australie is inderdaad zeer populair onder de blanke bevolking van o.a. Zimbabwe, Zuid Afrika. Laatste jaren zijn er overigens al 300.000 blanken vertrokken uit ZA.
Ik denk dat alle Nederlandstalige gebieden interessant zijn voor Afrikaanssprekenden, hier in Vlaanderen ken ik er ook een paar (die blijven iets spreken dat tussen de twee zweeft )
pi_52531968
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:19 schreef Golradir het volgende:

[..]

De voedselprijzen zijn al verdrievoudigd en er wordt voor het eerst voedsel ingevoerd. Dit is wat er met een boerderij gebeurt als ze wordt onteigend:
http://youtube.com/watch?v=OVxVWnWENRs
Het is toch te triest voor woorden

ZA is hard op weg naar een hongersnood.
pi_52532120
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:25 schreef BlaZ het volgende:
Laatste jaren zijn er overigens al 300.000 blanken vertrokken uit ZA.
Fout, 1 miljoen.
  maandag 20 augustus 2007 @ 16:44:36 #123
56749 BlaZ
pi_52532303
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:30 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik denk dat alle Nederlandstalige gebieden interessant zijn voor Afrikaanssprekenden, hier in Vlaanderen ken ik er ook een paar (die blijven iets spreken dat tussen de twee zweeft )
Jep zou wel slim zijn om actief blanke ZA te werven voor emigratie naar Nederland. Dit zouden nuttige immigranten zijn i.p.v. de rommel die we nu vooral binnenkrijgen.
pi_52532337
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:44 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Jep zou wel slim zijn om actief blanke ZA te werven voor emigratie naar Nederland. Dit zouden nuttige immigranten zijn i.p.v. de rommel die we nu vooral binnenkrijgen.
Blanke ZA zit ook niemand op te wachten hoor.
  maandag 20 augustus 2007 @ 16:46:58 #125
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_52532379
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:44 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Weet je het zeker? De Nederlandse regering doet er alles aan om 'de boer' het zo lastig mogelijk te maken.

Australie en Canada lijken me veel betere plekken voor deze boeren.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 20 augustus 2007 @ 16:46:59 #126
56749 BlaZ
pi_52532380
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:38 schreef Golradir het volgende:

[..]

Fout, 1 miljoen.
Bron graag? Ik dacht 300.000 gelezen te hebben. In ieder geval zou de groep blanken in ZA. +/- 5 miljoen bedragen.
pi_52532385
quote:

[..]

Ik denk dat wij in het westen veel te vaak het idee hebben dat al die zwarte groepen al millennia gezellig en vredig op hun eigen plek zaten, en dat de balans verstoord is door de blanke nieuwkomer. Voortdurend zijn er migraties geweest (het conflict met de Hutus en de Tutsi's heeft ook wortels die veel dieper zitten dan het koloniale verleden).
Ik vraag me af hoeveel zwarten in Zuid-Afrika een oudere stamboom in Zuid-Afrika hebben dan die blanken.
Inderdaad. De inheemse bevolking van Zuid-Afrika is niet zwart, maar bruin: de Bosjesmannen en de Hottentotten. Beide groepen zijn tegenwoordig vrijwel uitgestorven. De Bantoe kwamen pas later.
  maandag 20 augustus 2007 @ 16:48:08 #128
56749 BlaZ
pi_52532410
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:46 schreef popolon het volgende:

[..]

Weet je het zeker? De Nederlandse regering doet er alles aan om 'de boer' het zo lastig mogelijk te maken.

Australie en Canada lijken me veel betere plekken voor deze boeren.
De boeren gaan natuurlijk automatisch richting VS, Canada en Australie. Maar er zijn natuurlijk ook veel stadsbewoners die vertrekken.
pi_52532452
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:45 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

zover ik hoor zit men wel te wachten op hoog opgeleiden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_52532470
quote:

[..]

Ik denk dat wij in het westen veel te vaak het idee hebben dat al die zwarte groepen al millennia gezellig en vredig op hun eigen plek zaten,
en dat de balans verstoord is door de blanke nieuwkomer. Voortdurend zijn er migraties geweest (het conflict met de Hutus en de Tutsi's heeft ook wortels die veel dieper zitten dan het koloniale verleden).
[..]

idd en niet te vergeten ze doen net als of blanken daar de slavernij hebben geintroduceerd
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  maandag 20 augustus 2007 @ 16:51:05 #131
56749 BlaZ
pi_52532517
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:45 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Waarom niet? Over het algemeen hoog opgeleid, taal die op de onze lijkt.
pi_52532543
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Waarom niet? Over het algemeen hoog opgeleid, taal die op de onze lijkt.
Ik heb er toch een ander beeld bij, maar ik kan het mis hebben.
  maandag 20 augustus 2007 @ 16:53:42 #133
56749 BlaZ
pi_52532590
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

idd en niet te vergeten ze doen net als of blanken daar de slavernij hebben geintroduceerd
Inderdaad, terwijl de Arabieren al honderden jaren eerder slaven kochten in Afrika.
  maandag 20 augustus 2007 @ 17:00:14 #134
56749 BlaZ
pi_52532776
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:52 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ik heb er toch een ander beeld bij, maar ik kan het mis hebben.
Dan heb je het mis ja
pi_52533083
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:53 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Inderdaad, terwijl de Arabieren al honderden jaren eerder slaven kochten in Afrika.
je vergeet onderling al voordat de arbieren kwamen
pi_52534472
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:53 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Je bedoelt, dit terwijl Afrika al honderden jaren slaven verkocht. Over hun eigen rol hoor je al helemaal niets.

Dat van die Arabieren is sowieso niet zo heel relevant. Daar is tenslotte geen geld te halen.
pi_52536129
quote:

[..]

Je weet dat blanken zich in Z.A. bevonden toen er behalve wat bosjesmannen verder niemand woonde? Dat ze vanuit het niets een land en samenleving opgezet hebben? Dat de overgrote meerderheid aan zwarten zich daar later pas vestigde, om te werken in de landbouw, handel en industrie die opgezet was door de Boers en andere blanke Afrikanen? Ook de zwarten deden dat vrijwillig, omdat hun levensstandaard in -dat door blanken opgezette- land vele malen beter was dan wat ze achterlieten. Maar nu loopt iedereen -met dank aan de cultuurrelativisten- te janken dat het bijkans slaven waren die door die enge witte racisten misbruikt werden. Het is een grove schande dat blanke Zuid-Afrikanen als honden behandeld worden; men zou hen op de blote knietjes moeten bedanken. Een eeuw aan welvaart wordt nu een decennium ongedaan gemaakt, en binnenkort geniet iedereen dezelfde levensstijl als in Zimbabwe. Maar dat vinden figuren als Monidique immers fantastisch.
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 17:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

je vergeet onderling al voordat de arbieren kwamen
Slavernij is inderdaad niet door de blanken uitgevonden. Lang nadat het westen afschafte, was (en is) het nog de gewoonste zaak van de wereld in Afrika, het M.O. en Azie. Maar daar hoor je die linkse cultuurrelativisten niet over...

Trouwens, die slaven die door het westen gekocht werden mogen de hemel wel op hun blote knietjes bedanken. Slaven werden in het westen vrij goed behandeld (lijfeigenen en het plebs in het westen leefden niet echt beter), en al helemaal wanneer je het vergelijkt met het alternatief: gekocht worden door een kalief in het M.O., alwaar je ballen er bij aankomst meteen werden afgesneden.

[ Bericht 13% gewijzigd door StefanP op 20-08-2007 19:13:38 ]
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  maandag 20 augustus 2007 @ 20:49:10 #138
132386 Kieboom
Handelaar in kolen en olie
pi_52539557
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 13:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik ben ouder dan 40 en het idee van gelijkwaardigheid wordt terecht overgedragen, helaas het denken in andersoortige mensen minder waard vinden wordt ook doorgegeven.
Ook terecht is dat we onze kinderen leren geen oude vrouwtjes te slaan, honden niet te trappen etc..
Normale menselijke waarden dus...
Als je dat doctrine noemt.. dan zijn het prima doctrines
Ik zou zeggen kijk eens waar al die mooie idealen ons gebracht hebben...
pi_52569526
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 14:17 schreef Golradir het volgende:

[..]

Geen moorden, geen verkrachtingen, geen corruptie
, geen stroomuitval, drinkwater, infrastructuur, onderwijs, medische zorg, geen communisme, geen onteigeningen die honger tot gevolg zullen hebben, etc. Rampzalig.
Je hebt je er overduidelijk niet in verdiept. Er was wél spraken van moorden, vele ANC leden zijn zonder enige vorm van proces afgemaakt. Er waren wél verkrachtingen, die zijn namelijk van alle tijden. Er was wél corruptie, iedereen die commentaar had op het blanke bewind werd de mond gesnoerd. Het onderwijs was niet beter dan nu, vooral gezien het feit dat zwarten bijna elke vorm van goed onderwijs geweigerd werd. Je moest eens weten hoeveel moeite Mandela gedaan heeft om op de universiteit te mogen komen. Er was nauwelijks medische zorg voor zwarten, want wat had dat nu voor zin? Er waren wél onteigeningen, hele townships werden weggevaagd om woonruimte voor de blanken te creëren. Dit had tot gevolg dat alle zwarten bij elkaar op een piepklein stuk land werden gedwongen, met de nodige ziekten en voedselschaarste als gevolg. Over de overige zaken kan ik niet oordelen, maar het lijkt me duidelijk dat je daar ook niet echt goed onderbouwde bronnen voor kan aanvoeren. Je moest je schamen voor je onwetendheid.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:15:27 #140
56749 BlaZ
pi_52570098
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 20:00 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Je hebt je er overduidelijk niet in verdiept. Er was wél spraken van moorden, vele ANC leden zijn zonder enige vorm van proces afgemaakt. Er waren wél verkrachtingen, die zijn namelijk van alle tijden. Er was wél corruptie, iedereen die commentaar had op het blanke bewind werd de mond gesnoerd. Het onderwijs was niet beter dan nu, vooral gezien het feit dat zwarten bijna elke vorm van goed onderwijs geweigerd werd. Je moest eens weten hoeveel moeite Mandela gedaan heeft om op de universiteit te mogen komen. Er was nauwelijks medische zorg voor zwarten, want wat had dat nu voor zin? Er waren wél onteigeningen, hele townships werden weggevaagd om woonruimte voor de blanken te creëren. Dit had tot gevolg dat alle zwarten bij elkaar op een piepklein stuk land werden gedwongen, met de nodige ziekten en voedselschaarste als gevolg. Over de overige zaken kan ik niet oordelen, maar het lijkt me duidelijk dat je daar ook niet echt goed onderbouwde bronnen voor kan aanvoeren. Je moest je schamen voor je onwetendheid.
Het aantal moorden, verkrachtingen en misdaad in z'n algemeenheid zijn echter wel gigantisch gestegen. Nadat de zwarte regering het roer overnam.
pi_52571547
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 20:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Het aantal moorden, verkrachtingen en misdaad in z'n algemeenheid zijn echter wel gigantisch gestegen. Nadat de zwarte regering het roer overnam.
Ja, je hebt gelijk. Misschien is het dan toch beter om de zwarte bevolking weer te onderdrukken en als ongelijkwaardige te behandelen, laten we 90% van hun rechten afpakken, om te beginnen het stemrecht en toegang tot onderwijs. Dan zal het beter gaan.
pi_52573632
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 17:00 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dan heb je het mis ja
ken er ook wel een paar, bezetten reeds de betere banen.. in tegenstelling tot...
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_52573986
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 20:55 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Ja, je hebt gelijk. Misschien is het dan toch beter om de zwarte bevolking weer te onderdrukken en als ongelijkwaardige te behandelen, laten we 90% van hun rechten afpakken, om te beginnen het stemrecht en toegang tot onderwijs. Dan zal het beter gaan.
Cultuurrelativist?

Laten we het over een ding eens zijn: de zwarte bevolking werd tijdens de apartheid misdadig behandeld. Maar dat betekent niet dat ze nu een vrijgeleide tot mismanagement hebben.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:53:11 #144
132386 Kieboom
Handelaar in kolen en olie
pi_52575669
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 20:55 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Weet je wat het bizarre is, dat de zwarte bevolking van Zuid Afrika misschien best eens over zo'n voorstel zou nadenken...

Want die corrupte ANC kliek mag zichzelf sinds het einde van de apartheid dan flink hebben verrijkt, het gros van de zwarte bevolking gaat net zo gebukt onder de ongehoorde misdaadgolf die het land overspoelt heeft, als blank Zuid Afrika. Meer nog, want een deel van de blanken kan zich nog terugtrekken in gated communities en prive bewaking inhuren. Voor het merendeel van de zwarte bevolking is dat niet te betalen, dus die leven dag in dag uit met een dreiging van moord, geweld en verkrachting die in de tijd van de Apartheid ongehoord zou zijn geweest.

Maar dat had de leraar maatschapijleer die je eerdere post soufleerde je waarschijnlijk niet verteld....
pi_52576300
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 22:06 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Cultuurrelativist?

Laten we het over een ding eens zijn: de zwarte bevolking werd tijdens de apartheid misdadig behandeld. Maar dat betekent niet dat ze nu een vrijgeleide tot mismanagement hebben.
Het is een zelfstandig land dat over het algemeen geen verantwoording hoeft af te dragen aan het westen. Met andere woorden, dat vrijgeleide hebben ze dus wel. Ze kunnen binnen de grenzen van de grondwet en eventuele internationale verdragen doen en laten wat ze willen. Het enige wat wij westerlingen kunnen doen is onze mening ventileren.

Dat er sprake is van een vreemd beleid van de Zuid Afrikaanse overheid zal ik absoluut niet ontkennen. Wat mij echter buitengewoon irriteert zijn mensen die menen dat het zwarte ras inferieur is aan de blanken wat betreft leiderschap. De mensen die nog nooit een voet op het Afrikaanse continent hebben gezet maar toch menen een expert te zijn op het gebied van governmentele kwesties in Afrika. Mensen die denken dat de Afrikaanse cultuur hetzelfde is als de westerse, of die denken dat de Afrikaanse cultuur hetzelfde zou moeten zijn als de westerse. Mensen die denken dat het continent er onder blank bewind sneller bovenop zal komen, mensen die denken dat de kolonisatie een jammerlijk vergaan fenomeen is dat we eigenlijk gewoon voort hadden moeten zetten. Daar ligt mijn irritatie in dit topic, maar ook in andere topics hier. Er zweven bij die figuren heel wat ballonnetjes die doorgeprikt moeten worden. De illusie dat wij blanken het wel even regelen. Ik heb nieuws voor je: zo werkt dat niet.
pi_52577966
In jouw definitie mogen ze dan een vrijgeleide hebben, wij zouden veel meer druk op Zuid-Afrika uit moeten oefenen om ze tot better governance te dwingen. Dat doet de EU ook tegenover de VS als het over Guantanamo Bay gaat of tegenover China als het over lood in Chinees kinderspeelgoed gaat.

Je laatste stuk geeft IMHO dat je een cultuurrelativist bent. Ik citeer van Jonah Goldberg's wiki:

"He popularized and expanded on a commentary by the late Time writer William Henry III. Henry had written on the subject of multiculturalism and cultural equality, stating that "it is scarcely the same thing to put a man on the moon as to put a bone in your nose." Goldberg stated that "multiculturalism—which is simply egalitarianism wrapped in rainbow-colored paper—has elevated the notion that all ideas are equal, all systems equivalent, all cultures of comparable worth.""
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_52578249
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 23:10 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Het is een zelfstandig land dat over het algemeen geen verantwoording hoeft af te dragen aan het westen. Met andere woorden, dat vrijgeleide hebben ze dus wel. Ze kunnen binnen de grenzen van de grondwet en eventuele internationale verdragen doen en laten wat ze willen. Het enige wat wij westerlingen kunnen doen is onze mening ventileren.
Vroeger klagen over apartheid, maar nu mag klagen ineens niet meer omdat we ons dan zouden bemoeien met een zelfstandig land? Lekker een tweede Zimbabwe laten worden zonder een vinger uit te steken?
quote:
Er zweven bij die figuren heel wat ballonnetjes die doorgeprikt moeten worden. De illusie dat wij blanken het wel even regelen. Ik heb nieuws voor je: zo werkt dat niet.
Want? De geschiedenis bewijst juist dat het wel zo werkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Golradir op 22-08-2007 00:23:30 ]
pi_52586458
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 00:17 schreef Golradir het volgende:

[..]

Vroeger klagen over apartheid, maar nu mag klagen ineens niet meer omdat we ons dan zouden bemoeien met een zelfstandig land? Lekker een tweede Zimbabwe laten worden zonder een vinger uit te steken?
[..]
Waar lees jij dat we niet mogen klagen? Het zal alleen weinig uithalen. Waarom? Vanwege het feit dat Afrikaanse landen het advies van westerse landen sinds de kolonisatie flink relativeren.
quote:
Want? De geschiedenis bewijst juist dat het wel zo werkt.
In onze optiek misschien, ja. Een overheid die meer ruimte bied voor bureaucratie dan voor de ontplooiing van de zwarte bevolking. Een overheid die een enorme financiële steun krijgt uit het moederland, en zodoende het land een beetje kan structureren. Het draait bij ons westerlingen allemaal om dingen als orde, rijkdom en comfort. Breng eens een bezoek van 6 of meer maanden aan een Afrikaans land en je zal zien dat dit niet de speerpunten zijn. Blijf iets langer en je zal er misschien wel van gaan houden. Je denkbeeld veranderd.

Overigens zijn het niet allemaal successtories hoor. Verdiep je maar eens in Indonesië. Een land met ontelbaar veel grondstoffen, maar voordat het winstgevend was waren we 3 verschillende systemen van leidinghiërarchie etc. verder.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 12:44:20 #149
56749 BlaZ
pi_52587040
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 12:22 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

In onze optiek misschien, ja. Een overheid die meer ruimte bied voor bureaucratie dan voor de ontplooiing van de zwarte bevolking. Een overheid die een enorme financiële steun krijgt uit het moederland, en zodoende het land een beetje kan structureren. Het draait bij ons westerlingen allemaal om dingen als orde, rijkdom en comfort. Breng eens een bezoek van 6 of meer maanden aan een Afrikaans land en je zal zien dat dit niet de speerpunten zijn. Blijf iets langer en je zal er misschien wel van gaan houden. Je denkbeeld veranderd.
Ja inderdaad, wie zijn wij om Afrikanen te vertellen hoe ze hun samenleving moeten inrichten. Laat ze lekker aanklooien.
pi_52588397
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 22:06 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Cultuurrelativist?

Live free or die trying, toch? Of geldt dat niet voor zwarten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')