abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52440293
Het volgende heeft zich afgespeeld:

Om 00.05 reed ik op een weg naar een bushalte 15 meter na een kruispuint met de auto(met felle koplampen, die hele nare felle). Ik zag van een paar honderd meter al dat de bus de knipperlichten aanhad om in te voegen en haalde mn voet van de accel. en zette em in de buurt van de rem. Binnen de bebouwde kom moet je namelijk voorrang verlenen aan bussen die hun knipperlicht aanhebben om in te voegen.

Het licht op het kruispunt was voor mij groen, no wonder aangezien er geen hond op de weg is en de kruisende straat aan de ene kant doodloopt naar een industrieterrein. Ik naderde en naderde de bushalte met steeds dalendere snelheid. De bus maakte nog steeds geen aanstalten om te vertrekken. Ik naderde de bus met een afnemende snelheid, aangezien ik geen gas meer gaf maar puur op inertia uitrolde.

Ongeveer 10 meter achter de bus, die dus al echt heel lang met het knipperlicht aanstond, besloot ik dan maar voorzichtig langs de bus te rijden. Dat kreng maakte al een fikse tijd geen aanstalten om weg te rijden. Rustig reed ik langs de bus en ik was met de neus van mn auto al ter hoogte van de neus van de bus toen deze plots dan maar besloot toch maar in te voegen.

Door extra gas te geven heb ik kunnen voorkomen dat ik een paar ton staal in mn zijkant had.
In het hypothetische geval dat er schade geweest zou zijn, am I the only one to blame?

Ik begrijp dat ik voorrang had moeten verlenen aan de bus, maar is het niet gestoord om, terwilj je weet dat er een auto naast je rijd die je ook honderdenden meters van te voren zag aan komen, in te snijden? En stel dat ik netjes stop op dat punt, 10 meter na een kruispunt. Moet ik dan wachten tot de bus doorrijd of zn knipperlicht uitzet? Als ik moet wachten zouden in principe buschauffers mooi bij staking dan moeten overwegen niet gewoon te stoppen met werken, maar alle bussen op de haltes te zetten met een knipperlicht aan.

Wie heeft hier meer insight over?

[ Bericht 0% gewijzigd door Tagged op 17-08-2007 02:01:12 ]
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 01:39:53 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_52440656
am I the only one to blaim?

alhoewel 't niet netjes is van die chauffeur natuurlijk..

maarja 't zijn vaak ook klootzakken (niet allemaal nee, maar vaak wel )
Huilen dan.
pi_52440735
Heet "wegrijden bij een halte" tegenwoordig "invoegen"?
pi_52440958
OMFG

Blaim lol... Ik zit de laatste 4 dagen op 11 uur slaap totaal.
Als ik het morgen teruglees zal ik vast meer fouten vinden.
pi_52441058
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 02:00 schreef Tagged het volgende:
OMFG

Blaim lol...
roflcopter enzo

OT: ga dan je nest eens opzoeken ipv hier op Fok! te blijven rondhangen
pi_52441235
De bus heeft letterlijk volgens de wet geen voorrang, maar je moet deze de mogelijkheid geven om weg te rijden bij de halte. Ergo, afremmen als je ziet dat de bus de richtingaanwijzer aanheeft is voldoende. Dat de bus niet kiest om daar dan gebruik van te maken is niet jouw probleem..

Of het te bewijzen zou zijn geweest dat de bus fout zat is een tweede.. ik vermoed van niet.
bye
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 02:38:53 #8
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_52441269
Met als dan is nog nooit een stad gebouwd.

Het gaat erom dat je duidelijke signalen geeft. Halfzacht afremmen en er op het laatste moment toch langs sneaken hoort gewoon niet. Je remt OF duidelijk af OF je rijdt er in 1x langs.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_52441286
Als de bus zich met zn neus in jouw auto boort is wel te zien dat de bus fout zat.

Als jij en achterin de bus rijdt is ook duidelijk te zien dat jij fout zat. Simpel lijkt me
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 03:45:42 #10
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_52441609
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 02:09 schreef r_one het volgende:
OT: ga dan je nest eens opzoeken ipv hier op Fok! te blijven rondhangen
Liever dat dan achter het stuur
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_52441787
Yes, heb mn 3 uurtjes slaap weer achter de kiezen en ga weer druk druk druk.

"De bus heeft letterlijk volgens de wet geen voorrang, maar je moet deze de mogelijkheid geven om weg te rijden bij de halte."

Maar ik heb tijdens mn rijexamen dacht ik toch echt in moeten vullen dat een knipperende bus voorrang heeft...

En over duidelijke signalen, als ik 50 meter aan kom kruipen lijkt me toch wel een duidelijk signaal. Het was voor de bus sowieso minder debiel geweest om in de 10 seconden voor ik er was weg te rijden of even 2 tellen te wachten tot ik er voorbij was. Als er iemand over duidelijke signalen wil zeiken dan ben ik het wel... Die bus seint dattie weg wil, maar onderneemt verder geen acties. Normaal rossen buschauffers dat stuk schroot op de weg tegelijk met wanneer ze de richtingaanwijzer aanzetten en nou gaattie doodleuk met zn lamp aan zitten wachten tot ik er langs rij

Ik denk namelijk ook dat de bus fout zat, omdat je toch wel eerst ff kijkt of er een auto naast je rijd voor je instuurt. Al heb je 100 keer voorrang.
pi_52441990
Had de bus toevallig schade aan de zijkant?
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 07:58:07 #13
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_52442134
de bus heeft wettelijk wel voorrang als hij wegrijdt bij een bushalte dus waar het bekende bordje staat. Bussen in Limburg waar Veolia rijdt hebben dat niet meer omdat ze daar andere bordjes neer hebben gezet. Het gaat dus om dit bordje :

maar ook alleen bij dergelijke bordjes hebben ze voorrang
pi_52443095
Ik heb altijd op rijles geleerd dat als je binnen de bebouwde kom rijdt, een bus altijd voorrang heeft met wegrijden. Kom je buiten de bebouwde kom, dan heb jij als bestuurder voorrang.
Nu is jouw situatie natuurlijk net iets anders, maar ik had het er denk ik nog niet op gewaagd, om dat ding voorbij te gaan.
Wel een beetje aso van die busman/vrouw, die zat duidelijk niet op te letten.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 09:31:06 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_52443122
Als je de bus al bijna voorbij bent heeft ie echt geen voorrang meer. Die kun je hem dan namelijk niet meer verlenen zonder het verkeer in gevaar te brengen. Dan is het gewoon roekeloos rijden van de buschauffeur.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_52443429
wanneer de bus aangeeft dat hij weg wilt rijden, moet jij als bestuurder wachten, niet met slakke gang erlangs doorrijden.... jij moet wachten tot bus wegrijdt. Als de bus jouw had aangereden terwijl hij al lange tijd met knipperlicht er staat is het dus jouw schuld niet van de buschauffeur (Ja het is krom)

Zie de bus als voorrangsweg, die jij wilt oversteken vanaf een zijstraat. Als jij langzaam aan komt rijden, en op de voorrangsweg komt er een auto aan... Als die auto tegen jouw aanrijdt, omdat jij aan het oversteken bent is het jouw schuld, niet van die auto op de voorrangsweg
pi_52443631
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 09:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als je de bus al bijna voorbij bent heeft ie echt geen voorrang meer. Die kun je hem dan namelijk niet meer verlenen zonder het verkeer in gevaar te brengen. Dan is het gewoon roekeloos rijden van de buschauffeur.
Daarom had hij ook gewoon moeten wachten .. Je moet een bus altijd voorrang verlenen als hij zijn knipperlicht aan heeft bij een bushaltje. Je mag trouwens ook pas je knipperlicht gebruiken als je daadwerkelijk gaat invoegen of van rijbaan gaat wisselen. Dus ja, de buschauffeur had ook beter moeten opletten. Neemt niet weg dat de ts gewoon fout zat.
pi_52443938
De buschauffeur is fout! dat is het enige juiste antwoord. Vanwege de simpele reden.... Hij heeft wel voorrang maar hij mag geen voorrang nemen. Als jij er al langs bent voor hij start met rijden is hij fout. Ik heb het zelf (al meerdere keren ) meegemaakt. Het is zelfs zo dat ik een keer mijn gelijk heb gekregen toen een auto van rechts die voorrang had mij van rechts achter raakte. Omdat ik al op het kruispunt was voordat hij er was mocht hij geen voorrang nemen. Hetzelfde geld voor de busschauffeur.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:12:58 #19
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_52443943
Ik ben het eens met alle voorgaande. Ik heb in mijn rijlessen altijd geleerd dat je een bus voorrang moet verlenen binnen de bebouwde kom en als de bus zijn knipperlichten aan heeft staan, dus met andere woorden binnen enkele seconden gaat vertrekken van de halte.

Als de chauffeur de lichten aan zet en vervolgens nog een half uur blijft staan, dan is dat hoogst irritant en onverstandig van de chauffeur, maar voorrang krijgt hij dan niet meer. Maar ja, de manier waarop hij het nu deed is ook niet goed.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_52444014
Het zou anders trouwens wel mooi zijn... ik koop een gare auto van de sloop... ga bij een weggetje staan waar ik voorrang heb... wachten tot er een auto aan komt die gaat voor omdat ik toch sta te wachten en zodra die voor me is rij ik hem aan onder het motto ik had voorrang.... Lekker geld vangen...
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:49:42 #21
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_52444663
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:16 schreef boegschroef het volgende:
Het zou anders trouwens wel mooi zijn... ik koop een gare auto van de sloop... ga bij een weggetje staan waar ik voorrang heb... wachten tot er een auto aan komt die gaat voor omdat ik toch sta te wachten en zodra die voor me is rij ik hem aan onder het motto ik had voorrang.... Lekker geld vangen...
Dacht je dat dat nooit gedaan werd? Daar zijn zelfs mensen voor opgepakt..

OT: bij 'normaal' verkeer kun je door richting aangeven nooit voorrang opeisen (bij bv. van baan verwisselen), maar met bussen in de bebouwde kom (die sowieso voorrang hebben bij wegrijden) zou ik maar uitkijken. Die nemen hun voorrang wel en krijgen bij een botsing veel sneller hun gelijk dan jij. In dit geval was ik mooi gestopt achter die bus tot ie wegreed. (of in geval van geen tegenliggers en goed zicht er met een héél grote bocht omheen gereden)
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_52444666
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 09:45 schreef hiolpi het volgende:
wanneer de bus aangeeft dat hij weg wilt rijden, moet jij als bestuurder wachten, niet met slakke gang erlangs doorrijden.... jij moet wachten tot bus wegrijdt. Als de bus jouw had aangereden terwijl hij al lange tijd met knipperlicht er staat is het dus jouw schuld niet van de buschauffeur (Ja het is krom)

Zie de bus als voorrangsweg, die jij wilt oversteken vanaf een zijstraat. Als jij langzaam aan komt rijden, en op de voorrangsweg komt er een auto aan... Als die auto tegen jouw aanrijdt, omdat jij aan het oversteken bent is het jouw schuld, niet van die auto op de voorrangsweg
Nee volgens mij is het anders. De bus stond lange tijd stil namelijk. De laatste vergelijking gaat niet op.

Als ik aan kom rijden om een voorrangsweg te kruisen en ik zie van afstand een auto staan die voorrang heeft stilstaan op dat punt. Ik laat mn gaspedaal los om em door te laten, ik nader en nader maar die auto met voorrang blijft stilstaan. Ik steek dan maar over en hij besluit als ik al op de helft ben maar even gas te geven. Ik zat dan idd fout omdat ik geen voorrang verleen aan een voertuig dat voorrang zou moeten hebben, maar hij mag toch geen voorrang meer nemen op het moment dat ik al OP het kruispunt ben...

Ik had absoluut geen moeite gehad om even stil te staan achter de bus, maar die mafkees stond echt lang stil. Ik heb nog nooit een bus zo lang stil zien staan op een halte met een knipperlicht aan. En toen ik nipt ontsnapte toeterde de buschauffer niet eens, of seinde niet met zn lampen. Ik heb ook het gevoel dattie et erom deed om te kijken of ik netjes achter em zou stoppen .
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:52:30 #23
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_52444717
Het klopt dat voorrang wordt verleend en niet genomen. Misschien had je duidelijker moeten laten blijken dat je voorrang verleende.

Bij bussen zou ik zelf de gok nooit nemen.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:53:58 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_52444756
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:16 schreef boegschroef het volgende:
Voorrang is een recht, geen plicht. Je moet voorrang geven maar je mag geen voorrang nemen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_52444812
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:49 schreef Dromer het volgende:

[..]

Dacht je dat dat nooit gedaan werd? Daar zijn zelfs mensen voor opgepakt..

OT: bij 'normaal' verkeer kun je door richting aangeven nooit voorrang opeisen (bij bv. van baan verwisselen), maar met bussen in de bebouwde kom (die sowieso voorrang hebben bij wegrijden) zou ik maar uitkijken. Die nemen hun voorrang wel en krijgen bij een botsing veel sneller hun gelijk dan jij. In dit geval was ik mooi gestopt achter die bus tot ie wegreed. (of in geval van geen tegenliggers en goed zicht er met een héél grote bocht omheen gereden)
Ja ik denk wel dat je gelijk hebt dat bussen vaker gelijk krijgen, hoewel het zoals de TS beschrijft hier niet het geval zou zijn. Als je al bij de voorkant van de bus bent met een trage snelheid (wat bij een botsing wel achterhaald kan worden) dan sta je toch heel sterk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')