Alhoewel je commentaar niet juist is voor het grootste gedeelte is dat niet de hamvraag. Hoe kan het dat alle methodes fout zijn en ze toch overeenstemmen? Leg dát eens uit?quote:Op zondag 19 augustus 2007 17:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij had ik alleen geen antwoord op de koralen hoor. Dendrochronologie is behandeld en de oudste boom was een jaar of 4000 als ik het me goed herinner, afzettingen in rivieren etc. vormen echt niet jaarlijks maar kunnen veel sneller ontstaan evenals die ijslagen. Vertel mij eens waarom je bladeren tegenkomt die door jaren van afzetting heenlopen, terwijl die dan dus allang weggerot zouden moeten zijn. C14 is vaak in overeenstemming met een jonge aarde en de andere meetmethoden zijn ook behandeld.
Alleen op aarde kan de dobbelsteen over miljarden jaren ontelbaar vaak gegooid worden. Dan is de kans dat 1 van de winnende combinaties valt toch best aanwezig?quote:Op zondag 19 augustus 2007 17:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is gebaseerd op de kans dat de moleculen die de bouwstenen voor het leven vormen tot stand komen en ook daadwerkelijk leven vormen in de condities waarin de aarde verkeerde toen het leven tot stand zou zijn gekomen.
Nou jij mag dus kiezen om te geloven in 1 op 10^127, keer op keer, voor elk gen (en volgens mij zijn de getallen nog veel groter bij veel genen), wat dus zo goed als 0 is ookal heb je miljoenen universa en triljoenen jaren, of in een schepper. We waren allebei niet bij het begin van het leven, ik heb er geen foto's van, maar ik weet wel wat ik waarschijnlijker acht.quote:Op zondag 19 augustus 2007 17:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het "nieuwe informatie" gelul hebben we besproken in het evolutie topic. Hier mag je bewijzen dat God bestaat. Anders mag je weer een evolutie topic openen.
De assumptie van uniformiteit dus. Overigens blijen ze lang niet zo in overeenstemming met elkaar als altijd werd aangenomen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 17:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Alhoewel je commentaar niet juist is voor het grootste gedeelte is dat niet de hamvraag. Hoe kan het dat alle methodes fout zijn en ze toch overeenstemmen? Leg dát eens uit?
Tja, als er een kans is kan iets gebeuren. Maar het kost nogal wat geloof om te geloven dat het ook is gebeurd omdat de kans dus zo klein is. Je kan je er makkelijk van afdoen met 'we zijn er, dus het is gebeurd'. Dan hoef je er niet langer over na te denken. Dat van die boeing en New York is om aan te geven over wat voor kansen we praten, hoe onvoorstelbaar klein ze zijn.quote:Op zondag 19 augustus 2007 17:50 schreef MrData het volgende:
[..]
Alleen op aarde kan de dobbelsteen over miljarden jaren ontelbaar vaak gegooid worden. Dan is de kans dat 1 van de winnende combinaties valt toch best aanwezig?
Dat suffe Boeing argument is ook al tot in den treure ontkracht, zie hoofdstuk 4 van The God Delusion.
Tuurlijk, 7 methodes die allemaal dezelfde resultaten geven. Hier heb je een aardige uitleg in een debat tussen een christen die wel weet waarover hij praat en een religieus fundamentalist. hier een aardig stukje:quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De assumptie van uniformiteit dus. Overigens blijen ze lang niet zo in overeenstemming met elkaar als altijd werd aangenomen.
quote:The varve chronology/calibration with dendrochronology and C14 dating of in-situ layer organic detritus - overlaps other calibration metrics, such as the Greenland and Antarctic ice-core chronologies and the Vostok record. These ice-core chronologies are themselves calibrated by such mechanisms such as annual layer counts, electrical conductivity, laser light scattering of dust, stable isotopes, major anions and cations, insoluble particles, lead levels, and carbon from CO2 bubbles trapped in the ice. (Alley et al., 1993; Dibb, 1992; Meese et al., 1994a,b; Taylor et al., 1992; Wilson and Donahue, 1990). Other calibration metrics such as U-Th coral dating, Atlantic marine sediments are also applicable (Hughen, et. al., 1998; Hughen, et, al., 2004; Nakagawa, et. al., 2005).
Bij wetenschappers zijn het vaker argumenten als 'fine-tuning' bijvoorbeeld d.w.z. dat een kleine afwijking in variabelen als de cosmologische constante zouden resulteren in een chaotisch universum waarin geen leven mogelijk zou zijn of esthetische argumenten. (ongefundeerde) Kansrekening is eerder het stokpaardje van geloofsfundamentalisten.quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar laten we er inderdaad geen evolutietopic van maken. Ik wilde alleen maar aangeven dat ik denk veel wetenschappers op basis van kansrekening afstappen van hun geloof in evolutie en overgaan op het geloof in een schepper, in plaats van dat ze dat zomaar als kip zonder kop doen zoals het hier werd voorgesteld.
Wat is er ongefundeerd aan kansrekening? Als je een gen hebt met een bepaalde lettercombinatie kan je toch uitrekenen hoe groot de kans is dat die combinatie uit zichzelf tot stand komt?quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bij wetenschappers zijn het vaker argumenten als 'fine-tuning' bijvoorbeeld d.w.z. dat een kleine afwijking in variabelen als de cosmologische constante zouden resulteren in een chaotisch universum waarin geen leven mogelijk zou zijn of esthetische argumenten. (ongefundeerde) Kansrekening is eerder het stokpaardje van geloofsfundamentalisten.
Daar ga je al. Combinaties komen niet 'uit zichzelf' tot stand. Het is een beetje als Hoyle die berekende dat de kans op abiogenese 10^-40000 zou zijn omdat hij er vanuit ging dat een of andere proteine spontaan in elkaar moest flikkeren voor abiogenese. Dat is dus niet het geval.quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is er ongefundeerd aan kansrekening? Als je een gen hebt met een bepaalde lettercombinatie kan je toch uitrekenen hoe groot de kans is dat die combinatie uit zichzelf tot stand komt?
Hoe komen ze anders tot stand dan pure kans? Natuurlijke selectie creëert niets op genotypisch niveau maar selecteert slechts op fenotype dus alleen kans blijft over.quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar ga je al. Combinaties komen niet 'uit zichzelf' tot stand. Het is een beetje als Hoyle die berekende dat de kans op abiogenese 10^-40000 zou zijn omdat hij er vanuit ging dat een of andere proteine spontaan in elkaar moest flikkeren voor abiogenese. Dat is dus niet het geval.
quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe komen ze anders tot stand dan pure kans? Natuurlijke selectie creëert niets op genotypisch niveau maar selecteert slechts op genotype dus alleen kans blijft over.
Gaan we weer. Een willekeurige 'lettercombinatie' komt niet plots tot stand maar is het gevolg van vele generaties waarbij geleidelijke genetische processen uiteindelijk leiden tot een bepaalde combinatie. Maar goed, daar is dit niet het topic voor. Probeer het eens in het net geopende creationisten topic als je er weer eens over wilt discussieren.quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe komen ze anders tot stand dan pure kans? Natuurlijke selectie creëert niets op genotypisch niveau maar selecteert slechts op genotype dus alleen kans blijft over.
Je hebt combinaties nodig om bijvoorbeeld de voorgenoemde zenuwcel en spiercel te maken plus moeten ze met elkaar kunnen communiceren. Dat kan niet geleidelijk.quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Gaan we weer. Een willekeurige 'lettercombinatie' komt niet plots tot stand maar is het gevolg van vele generaties waarbij geleidelijke genetische processen uiteindelijk leiden tot een bepaalde combinatie. Maar goed, daar is dit niet het topic voor. Probeer het eens in het net geopende creationisten topic als je er weer eens over wilt discussieren.
Ja dat kan wel, ga eens even een honderd jaar aan biologisch wetenschappelijke literatuur lezen. Maar goed, het andere topic dus.quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt combinaties nodig om bijvoorbeeld de voorgenoemde zenuwcel en spiercel te maken plus moeten ze met elkaar kunnen communiceren. Dat kan niet geleidelijk.
Die communicatie tussen verschillende "soorten" cellen lijkt me een aanwijzing voor hun gemeenschappelijke oorsprong. Mensen communiceren beter met elkaar dan met vissen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt combinaties nodig om bijvoorbeeld de voorgenoemde zenuwcel en spiercel te maken plus moeten ze met elkaar kunnen communiceren. Dat kan niet geleidelijk.
Wil jij echt bewijs voor God? Wil je dat hij bestaat dan?quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ali, ga s naar je eigen topic. Ik wil hier bewijs van God. Jouw evolutie posts worden steeds passender voor je naam-topic.
Leg dat ook maar eens uit in je creationismetopic, zowel die aanname, als de overeenstemming.quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De assumptie van uniformiteit dus. Overigens blijen ze lang niet zo in overeenstemming met elkaar als altijd werd aangenomen.
Dan moet je er ook niet op ingaan, natuurlijkquote:Op zondag 19 augustus 2007 18:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ga je nou weg? Dit is geen evolutie topic!
Graag.quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wil jij echt bewijs voor God?
Sinds wanneer is het een kwestie van 'willen'?quote:Wil je dat hij bestaat dan?
Dat lijkt me de enige rechtvaardiging voor religie-fundamentalisten om zich met politiek en wetenschap te bemoeien. Anders is religie alleen maar een hobby.quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wil jij echt bewijs voor God? Wil je dat hij bestaat dan?
Waarom?quote:
Kan iemand niet naar het bestaan van God verlangen?quote:Sinds wanneer is het een kwestie van 'willen'?
Interesse, ik ben benieuwd wat voor bewijs er aangedragen wordt.quote:
Tuurlijk, maar het bestaan an sich is toch geen kwestie van willen?quote:Kan iemand niet naar het bestaan van God verlangen?
En wat voor bewijs verwacht je dan? Wanneer accepteer jij iets als bewijs voor God en sluit je andere verklaringen uit of acht je die zo onwaarschijnlijk dat God de meest voor de hand liggende is?quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:02 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Interesse, ik ben benieuwd wat voor bewijs er aangedragen wordt.
Nee zeker niet.quote:Tuurlijk, maar het bestaan an sich is toch geen kwestie van willen?
Ik verlang naar bewijs.quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Kan iemand niet naar het bestaan van God verlangen?
Gewoon bewijs dat op het bestaan van jouw god naar keuze duidt. Niet iets vaags dat bij gebrek aan beter maar aan god wordt toegeschreven, dat is verkeerd om.quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En wat voor bewijs verwacht je dan? Wanneer accepteer jij iets als bewijs voor God en sluit je andere verklaringen uit of acht je die zo onwaarschijnlijk dat God de meest voor de hand liggende is?
Waarom dan?quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik verlang naar bewijs.
Omdat allerlei religieuze mensen de wereld willen regeren (en wetenschap vervuilen) met hun religieuze waandenkbeelden. Het maakt het voor mij makkelijker te accepteren als er idd een God is.quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom dan?Voor jezelf ofzo?
Omdat gelovigen serieus genomen willen worden.quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom dan?Voor jezelf ofzo?
Natuurwetenschappelijk bewijs?quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik verlang naar bewijs.
Is er ander bewijs dan?quote:
Dat zul je waarschijnlijk geen bewijs noemen. Ik vraag me af of je in de natuurwetenschappelijke hoek bewijs voor God zult vinden.quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is er ander bewijs dan?
Als God bestaat en de bijbel zijn woord en de waarheid is moet dat ook duidelijk in ons leven doorschemeren. Aangezien de wederkomst van Jezus Christus nog niet geweest is moeten wij dus in een tijd leven die door de bijbel geprofeteerd is. Veel christenen geloven dat wij in de eindtijd leven, mede op basis van berekeningen waaruit zou blijken dat sinds 1844 de eindtijd begonnen is. Ik heb hier al een aantal topics over lopen. Als je werkelijk alle feiten op een rij zet van wat er aan de hand is op politiek en economisch niveau, de situatie in het midden oosten, globalisering maar met name religie vind ik dat zeer sterke bewijsvoering voor de waarheid van de profeties in de bijbel en dus voor Goddelijke inspiratie en daarmee het bestaan van God. De bijbel beschrijft een groot complot en massale misleiding door de duivel en bondgenoten (mensen en andere entiteiten) om de gehele wereld te onderwerpen aan zijn heerschappij in zijn satanisch koninkrijk op aarde, en hoe bizar dat ook klinkt, het is precies wat ik in mijn zoektocht ben tegengekomen. Het is echter zo complex dat ik niet echt weet waar ik moet beginnenquote:Op zondag 19 augustus 2007 19:12 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Gewoon bewijs dat op het bestaan van jouw god naar keuze duidt. Niet iets vaags dat bij gebrek aan beter maar aan god wordt toegeschreven, dat is verkeerd om.
Ik kan het artikel niet lezen, maar goed.... ander onderzoek vindt juist tegenovergestelde.quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:42 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat zul je waarschijnlijk geen bewijs noemen. Ik vraag me af of je in de natuurwetenschappelijke hoek bewijs voor God zult vinden.
Zou het effect van bidden tot de Joods-Christelijke God, bewijs genoeg zijn voor Gods bestaan?
Het leuke is natuurlijk van speciale genezing dat dit niet natuurlijk is, en ook niet aan natuurwetten gehoorzaamd. Het kan dus heel goed dat onderzoeken geen resultaat laten zien. (Afgezien van de kans dat de wonderen in de ruis van de statistiek verdwijnen). Als gelovige hoef je niet te verwachten dat IEDER onderzoek resultaat oplevert. Een naturalistisme aanhanger zal echter ELK positief resultaat moeten wegredeneren op de 1 of andere manier. Klagen over de slechte opzet van het onderzoek enzo.quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:48 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik kan het artikel niet lezen, maar goed.... ander onderzoek vindt juist tegenovergestelde.
Study of the Therapeutic Effects of Intercessory Prayer (STEP) in cardiac bypass patients: A multicenter randomized trial of uncertainty and certainty of receiving intercessory prayer
Dus als er 1 anomalie is, dan is het voor jou al genoeg? Eén slecht(e) onderzoek(er) of andere onderzoeksmethode en jij gelooft ineens in het bestaan van een perpetuum mobile of energie uit een glaasje water?quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:52 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het leuke is natuurlijk van speciale genezing dat dit niet natuurlijk is, en ook niet aan natuurwetten gehoorzaamd. Het kan dus heel goed dat onderzoeken geen resultaat laten zien. (Afgezien van de kans dat de wonderen in de ruis van de statistiek verdwijnen). Als gelovige hoef je niet te verwachten dat IEDER onderzoek resultaat oplevert. Een naturalistisme aanhanger zal echter ELK positief resultaat moeten wegredeneren op de 1 of andere manier. Klagen over de slechte opzet van het onderzoek enzo.
Ja, zo kun het wel aardig dichtimmeren.quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:52 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het leuke is natuurlijk van speciale genezing dat dit niet natuurlijk is, en ook niet aan natuurwetten gehoorzaamd. Het kan dus heel goed dat onderzoeken geen resultaat laten zien. (Afgezien van de kans dat de wonderen in de ruis van de statistiek verdwijnen). Als gelovige hoef je niet te verwachten dat IEDER onderzoek resultaat oplevert. Een naturalistisme aanhanger zal echter ELK positief resultaat moeten wegredeneren op de 1 of andere manier. Klagen over de slechte opzet van het onderzoek enzo.
Dat gaat dus weer WEL over natuurlijke zaken. Daar verwacht ik ook dat de resultaten gerepliceerd kunnen worden.quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:56 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dus als er 1 anomalie is, dan is het voor jou al genoeg? Eén slecht(e) onderzoek(er) of andere onderzoeksmethode en jij gelooft ineens in het bestaan van een perpetuum mobile of energie uit een glaasje water?
Ik vraag je alleen of resultaat van gebed tot God genoeg natuurwetenschappelijk bewijs zou zijn!? Als het iets niet is, dan is het een cirkelredenatie. Er zijn nogal wat mensen die geloven in de God van de bijbel. Verder wordt er wel eens onderzoek gedaan naar het effect van bidden tot die bijbelse God. Dubbelblinde toestanden enzo.quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nou probeer je God te bewijzen volgens de Bijbel, maar dan moet je geloven dat de Bijbel iets met de werkelijkheid te maken heeft. Cirkel redenatie.
Ik reageerde op een post van Aliquote:Op zondag 19 augustus 2007 20:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik vraag je alleen of resultaat van gebed tot God genoeg natuurwetenschappelijk bewijs zou zijn!? Als het iets niet is, dan is het een cirkelredenatie. Er zijn nogal wat mensen die geloven in de God van de bijbel. Verder wordt er wel eens onderzoek gedaan naar het effect van bidden tot die bijbelse God. Dubbelblinde toestanden enzo.
Als ik zou zeggen dat de God van de bijbel bestaat, omdat er over wondergenezingen IN DIEZELFDE BIJBEL wordt gesproken, DAN is er sprake van cirkeltjes. Nu wordt er echter in de natuur gekeken OF er nog steeds wondergenezing mogelijk is.
Welke God is dat dan? Voor hetzelfde geld heeft Brahman een goeie dag, en denkt "ik kan vandaag ook wel es een Christen genezen met mijn onmetelijke almacht".quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik vraag je alleen of resultaat van gebed tot God genoeg natuurwetenschappelijk bewijs zou zijn!? Als het iets niet is, dan is het een cirkelredenatie. Er zijn nogal wat mensen die geloven in de God van de bijbel. Verder wordt er wel eens onderzoek gedaan naar het effect van bidden tot die bijbelse God. Dubbelblinde toestanden enzo.
Als ik zou zeggen dat de God van de bijbel bestaat, omdat er over wondergenezingen IN DIEZELFDE BIJBEL wordt gesproken, DAN is er sprake van cirkeltjes. Nu wordt er echter in de natuur gekeken OF er nog steeds wondergenezing mogelijk is.
Tja, als die profeties kloppen ga ik uit van goddelijke inspiratie en dus het bestaan van God, is dat zo raar?quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nou probeer je God te bewijzen volgens de Bijbel, maar dan moet je geloven dat de Bijbel iets met de werkelijkheid te maken heeft. Cirkel redenatie.
Woeps, had ik even niet door.quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik reageerde op een post van Ali![]()
Maar als het om gebed gaat spelen er twee zaken.
- Het placebo-effect
- Positief denken, meditatie en het Ratelband effect hebbben ook mensen geholpen. Dus als bidden gezond zou zijn zou dat nog niet meteen het bestaan van God bewijzen.
Wanneer vindt jij dat de profeties niet zijn uitgekomen? En hoe bescherm jij jezelf tegen de confirmation bias die nogal op de loer ligt bij dit soort zaken?quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tja, als die profeties kloppen ga ik uit van goddelijke inspiratie en dus het bestaan van God, is dat zo raar?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |