Besparen op de boodschappen doe je voornamelijk door zoveel mogelijk zelf te doen, en kant-en-klaar voedsel dus links te laten liggen. Een zak aardappels van 2 kg is net zo duur als een pak in plakjes gesneden aardappels van 400 gram. Hetzelfde geldt voor verpakte, voorgesneden groentes, etc Gemak dient de mens, uiteraard, maar daar betaal je fors voor. Daarnaast kun je voor veel producten net zo goed het AH-huismerk i.p.v. een willekeurig A-merk nemen. Het zijn vooral gewoontes die je moet doorbreken. Als je altijd gewend bent om Campina volle melk te drinken, zal die van de Zaanse hoeve in het begin minder smaken. Totdat je er aan gewend raakt, en juist de andere merken minder zult waarderen.
Hiervoor hoef je je gezondheid overigens echt niet op het spel te zetten, zoals sommigen in dit topic suggereren. Voorverpakt en gesneden worden groentes er niet speciaal gezonder op. Wat maakt een biefstuk gezonder dan gehakt, of slavinken? Zolang je maar gevarieerd eet, met veel groente en fruit, is er niets aan de hand. Alleen zal dat laatste er bij de meesten bij inschieten, ook bij degenen die voor 300 euro p/m boodschappen doen.
Wat betreft een appartement als student: lijkt me behoorlijk irreëel en een tikkeltje te hoog gegrepen. Natuurlijk kan ik me iets voorstellen bij de tegenzin bij de gedachte aan smerige, gemeenschappelijke keukens in studentenhuizen, met metershoge stapels afwas. Echter is dat ten eerste lang niet overal zo, en ten tweede vraag ik me af waarom je niet gewoon een zelfstandige kamer zoekt? Dus met eigen keuken, douche en toilet. Dan heb je in ieder geval alles voor jezelf en het is bovendien betaalbaar; afhankelijk van de stad natuurlijk, maar in ieder geval een stuk betaalbaarder dan een appartement.
Succes!
[ Bericht 0% gewijzigd door Pizza_Shooter op 18-08-2007 21:13:10 ]
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills