quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 17:51 schreef Sjoewe het volgende:[..]
Herriestopper doen waar de naam voor staat. Herrie stoppen. Dan hoor je weinig muziek meer kan ik je vertellen. Voor 35 euro heb je al een setje Alpine doppen (bij iedere muziekzaak te koop) en die doen het prima.
25 euro inderdaad, te koop bij muziekhandels.
En voor de mensen die zeggen dat ze geen oordoppen inwillen, een muziektechnicus op mijn werk heeft me een keer verteld dat je zonder oordoppen, in een gemiddelde disco of bij een gemiddeld concert (in een zaal) je na een kwartier, zo niet nog korter, al permanente gehoorbeschadiging oploopt. Nou merk je daar niks van, tenzij de gehoorbeschadiging echt langer doorgaat. Dan ga je een piep horen. Na een dag is die piep weg, lijkt het, maar die is er nogsteeds, je hersens hebben alleen de frequentie van de piep uit je gehoorervaring gefilterd. Die piep is er continue, en dat is de gehoorbeschadiging. Je merkt het alleen niet.
Los van de gehoorbeschadiging, waar je helaas niet echt van kan merken dat je het hebt, tenzij je dus die piep hoort/gehoord hebt, zijn oordoppen om meerdere redenen aan te raden. Wie is het niet overkomen dat een vriend keihard in je oor gaat schreeuwen om je over de muziek iets te kunnen vertellen, maar schreeuwt te hard, direct in je oor, waardoor jij je kapotschrikt omdat hij zo hard schreeuwt ? Dat heb je dus ook niet met oordoppen. Je hoort de stemmen van mensen naast je beter door de muziek heen, zonder dat de muziek aan klankkleur verliest, wat dus wel het geval is bij herriestoppers. Je ervaart de geluiden om je heen rustiger en evenwichtiger dan zonder doppen, en dat vind ik zelf erg fijn.
Ik geef toe, de eerste avond dat je met doppen in ergens bent zal het zeker wennen zijn. Je bent je opeens heel erg bewust van je plaats in de ruimte waar je bent, omdat het niet meer 1 muur van geluid en herrie om je heen is. Dat is raar, en als je danst lijkt het soms alsof iedereen op je let. Maar, dat is 1 avondje, en als je het eenmaal gewend bent, wil je niks anders meer.
En mensen, echt waar, gehoorbescherming is geen grap, en HEEL ERG NODIG als je naar een concert of disco gaat, of het nou binnen of buiten is.