Elixabete | dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:20 |
zoals de TT al zegt. Ik heb nu vanmiddag een 64bit Windows erop gezet. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen een 32 en een 64bit? Ik zie amper verschil. ![]() | |
athlonkmf | dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:26 |
je kan meer dan 3GB geheugen erin pleuren. | |
Elixabete | dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:28 |
quote:ehm, meer dan 4GB. Maar is dat alles? | |
sh4dow | dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:29 |
Mag ik vragen wat je in godsnaam met Windows 2003 "Datacenter" edition moet voor thuis? | |
DJ.KRIZZ | dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:30 |
Je kan speciale 64bit-applicaties draaien. | |
Elixabete | dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:34 |
quote:Omdat ik die orgineel heb en Windows XP illegaal en ik wil geen illegale Windows. En op zolder heb ik een game server en een radio server draaien en dat uiteraard op Windows 2003. En ach, 2003 vind ik beter werken dan XP en met games, muziek, films etc heb ik geen problemen op 2003. | |
athlonkmf | dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:52 |
quote:meer dan 3. als je 4GB in een 32bits windows steekt, wordt maar 3GB gebruikt. En 64 bit zal sneller moeten gaan. | |
Schnabbeltje | dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:16 |
Het is toch zo dat een 64-bits Windows beter gebruik kan maken van de 64-bits processor? | |
dikkedorus | dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:17 |
Je zult idd meer geheugen kunnen prikken, maar je hebt ook wat snelheidswinst en wat nieuwerwetse geheugentruukjes waar je niets van zal merken. Hoewel dat nu nog minimaal is, zal dat hopenlijk toenoenemen zodra games ed. 64-bits executables gaan meedragen. (Verschil is ongeveer 10% geloof ik, op normaal "32-bits" gebruik) Zolang je goede drivers hebt voor je hardware is er geen reden om geen 64-bits OS te draaien. Ikzelf ga ook 64-bits Vista draaien. ![]() | |
Sander | dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:19 |
Als je goede 64bits software draait, dat wil zeggen, geen windows, dan is het verschil in prestaties enorm. Hoe het technisch zit weet ik niet precies maar het scheelt gigantisch. | |
Aaargh! | dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:40 |
quote:Het is vooral sneller als je veel 64 bit rekenwerk moet doen, omdat dat nu in een keer in een register past. | |
Giem | dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:42 |
quote:Xp64 was inderdaad een ramp... dat was gewoon de 32bits versie opnieuw gecompileerd.. Meer een probeersel. Dat vista64 slecht is.. onderbouw dat eens.. wat dat draai ik nu 3 maanden zonder problemen.. Daarvoor waren er inderdaad erg veel problemen met drivers.. maar laten we het maar niet over linux hebben.. want das nog een stapje ergens... (ja uitgeprobeerd) | |
Giem | dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:43 |
quote:Het kan als 64bit Int worden verwerkt ja... Dus veel grotere getallen, deze hoeven niet meer gesplits te worden in 2X32 en later weer gekoppeld te worden. Daar zit je snelheidswinst.. | |
Elixabete | dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:45 |
maar 64bit is voor een thuisgebruiker eigenlijk wel nutteloos? | |
Giem | dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:46 |
quote:Nee, als je een 64bits pc hebt, en alle drivers zijn goed (wil nog wel eens tegenvallen) dan is het iets sneller, en je kan meer dan 3 gig geheugen aanspreken (in mijn geval van toepassing) | |
dikkedorus | dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:48 |
Als je een normale x68 (32-bits) applicatie draait zal je processor moeten terugschakelen naar 32-bits protected mode. Windows gebruikt dan WoW (Windows on Windows) om een soort omgeving te emuleren zodat het programma wel leuk kan draaien. Pas als je echt x64 code gaat uitvoeren kan je PC in 64-bits modus blijven draaien tijdens het uitvoeren van de code. 64-bits betekent dat je CPU opdrachten en data van 64 bits, ipv 32 bits kan behandelen. Er is wel degelijk snelheidswinst. Het is nu nog niet zo erg veel, maar als de software het zal ondersteunen zal je verschil zien. Beetje hetzelfde met dual-core ed. | |
chibibo | dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:58 |
quote:Waar zit die snelheidswinst dan in, wanneer je een computer hebt met 4GB of minder? Ik heb namelijk altijd begrepen dat de x64-instructieset vrijwel dezelfde is als die van x86, met aanpassingen voor het adresseren van 64-bits geheugenlocaties. | |
Sander | dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:59 |
quote:Zonder problemen zegt weinig. Linux was overigens eerder met goede native 64bit support dan Windows, voor zover ik weet. Ze hadden allebei last van slechte driver en software support, maar in het geval van Linux was de basis iig prima. Hoe het met Vista zit, geen idee. ![]() | |
ACT-F | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:09 |
quote:De snelheidswinst zit met name in complexe wiskundige berekeningen. Denk maar eens aan het decoderen van 1080p HDTV films met H.264 compressie. De snelheid kan makkelijk 3 tot 4 keer toenemen. Waarom denk je dat grafische kaarten tegenwoordig minimaal 128 bits of 256 bits zijn? Die rekenkracht is hard nodig voor al dat 3D geweld. Het normale huis tuin en keuken spul zoals een beetje tekstverwerken of bestanden kopieren zal niet merkbaar sneller worden. | |
dikkedorus | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:09 |
quote:Ik ken de instructieset niet, maar ik gok dat de instructieset flink is ge-update voor multimedia toepassingen, en er is nu meer plek voor de opcodes, dus er kunnen veel complexere instructies worden uitgevoerd per cycle, meer pipelining enzo. Verder is het kopieren van geheugen twee keer zo snel geworden. edit: zoals de beste man boven mij al zegt. Grotere opcodes, en dus meer ruimte om complexe berekeningen te coderen. | |
chibibo | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:11 |
quote:Maar dat wil niet zeggen dat Windows slecht is met 64-bit. Dat Windows XP x64 geen succes was is bekend, maar ik zou niet weten wat er mis is met de x64-edities van Windows Server 2003 (met Itanium heb ik dan weer geen ervaring). | |
Giem | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:15 |
quote:Dat zijn niet de grafische kaarten (GPU), maar de geheugencontrollers op de kaart.. denk dat je nu even iets door elkaar haald. | |
Giem | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:20 |
quote:Xp64 was echt een ramp.. probeer het maar eens uit.. dat os is namelijk nooit bedoeld al 64bits os.. De 64bits versie is niet meer dan een hercompilatie.. ook omdat vista er toen al bijna aan kwam hebben ze er niet veel tijd meer in gestoken.. (vista werd alleen nog een paar keer uitgesteld) | |
Sander | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:20 |
Wikipedia heeft er overigens veel info over ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/64_bit | |
Giem | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:25 |
quote:Niet... kijk maar.. tis puur alleen grotere getallen.. http://nl.wikipedia.org/wiki/EM64T | |
Markster | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:29 |
ff klein vraagje tussendoor, maar waarom zijn VGA kaarten al x aantal jaar 128/256 bits (nu zelfs al hoger) en is 64 bit voor een CPU zo een ontzettende vooruitgang? | |
chibibo | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:30 |
quote:Ik ging er van uit dat een 'x64' processor hetzelfde was als een x86, met als enige toevoeging 64-bit geheugenadressering; het eigenlijke rekenwerk zou nog steeds met 32-bit waardes gebeuren, in tegenstelling tot de Itanium processor. Vandaar dat ik de grote winst in rekensnelheid niet kon verklaren. Ik begrijp dank zij jullie (en Wikipedia) echter dat dit niet klopt, en dat een x64 processor wel degelijk rekenoperaties op 64-bit waardes kan uitvoeren (toch?), even los gezien van andere nieuwe mogelijkheden. Mijn excuus is dat ik me heb laten misleiden door Intel's vroegere "Extended Memory" benaming. | |
Giem | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:31 |
quote:Dat zijn dus NIET de GPU's dat zijn de GEHEUGEN controllers.. Die verzorgen alleen de bandbrete van het geheugen naar de GPU en hoe meer bits (breed) die zijn hoe meer er over kan.. | |
Markster | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:32 |
oja kut, natuurlijk ![]() Tiz al laat ![]() | |
Giem | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:33 |
quote:Jup hij rekent met 64bits intergers.. En daardoor kan hij zijn snelheidswinst halen. Voor de rest zitten er geen nieuwe Media instuctieset in zoals bij SSE SSE2 SSE3 en nu SSE4 | |
Giem | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:34 |
quote: ![]() | |
ACT-F | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:37 |
quote: ![]() Hoe groot is de ALU van een moderne GPU? | |
Giem | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:40 |
quote:De afkorting zegt me iets, maar je moet me even op weg helpen.. ![]() | |
Giem | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:44 |
http://www.nvidia.com/page/8800_tech_specs.html De Geforce 8800 heeft dus wel 128bits Floating point units... Leuke is dat is een core2duo intern ook heeft een stuk over gestaan in de hardware.info | |
ACT-F | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:48 |
quote:ALU = Arithmetic Logic Unit Bij de Z80 (8 bits) had je bijvoorbeeld het A (Accumulator) register waar het te bewerken getal werd geplaatst. Bij de 8086 (16 bits) is dat AX die opgedeeld is in AL (lowbyte) en AH (highbyte) Bij de 80386 (32bits) is dat EAX Bij de x64 (64 bits, duh) is dat RAX Of word ik nu te technisch? ![]() | |
mvt | woensdag 15 augustus 2007 @ 00:48 |
Voordat we trouwens definities door elkaar gaan gooien. Voor het huis tuin en keuken processorgebruik hebben we x86 processors (met IA32 instructieset). De 64 bits varianten die in normale PC's verdwijnen zijn x86-64 processors. In principe 32 bits procs met 64 bit uitbreidingen. Daarnaast heb je natuurlijk de IA64 instructieset van de Itanium, welke een pure 64 bit proc is, net als zo ongeveer elke andere server processor. Behalve de Itanium zal je die niet kunnen gebruiken als je Windows draait/ | |
Giem | woensdag 15 augustus 2007 @ 01:11 |
quote:Nee hoor ![]() | |
Elixabete | woensdag 15 augustus 2007 @ 02:17 |
Dus als ik het goed begrijp Is een 64 X2 CPU (nemen wij even mijn AMD) is die gebasseerd op 32bits met 64bits uitbereidingsmogeljikheden? | |
mvt | woensdag 15 augustus 2007 @ 02:54 |
quote:en tevens een dualcore | |
Elixabete | woensdag 15 augustus 2007 @ 02:54 |
quote:jup | |
Giem | woensdag 15 augustus 2007 @ 11:05 |
quote:Jup die heeft gewoon 2 instructiesets aanboord. (intern zal de ene in de andere worden geëmuleerd) | |
Poeke | woensdag 28 januari 2009 @ 09:45 |
Ik weet niet of het slimmer was om een nieuw topic te openen of deze te kicken maar ik hoop dat deze in de MyAt bij kenners weer naar boven komt.. (Als het niet goed is, sluit hem maar, dan open ik wel een nieuwe) Ik heb hier een server waar Windows 2003 server edition 64 bit op geïnstalleerd is. Nu moeten een aantal applicaties op draaien die alleen draaien op een 32 bit Ik krijg dan ook de melding: ![]() In dit topic heb ik gelezen dat er een mogelijkheid is om een emuliation van een 32bit systeem te draaien op een 64bit machine. Ben er ook achter dat dit zou moeten met WOW64 (Windows on Windows 64). Ik kom er alleen niet achter of dit een applicatie is die al in Windows Sever Edition is ingebouwd (en waar die dan te vinden is) of dat dit een externe applicatie is die ik moet vinden en installeren. Wie o wie kan/wil me helpen? | |
Netsplitter | woensdag 28 januari 2009 @ 09:47 |
WoW64 zit als ik het goed heb standaard in de installatie. Het is goed mogelijk dat die applicaties simpelweg niet overweg kunnen met WoW virtualisatie. | |
Poeke | woensdag 28 januari 2009 @ 09:57 |
quote:Dat moet ik nog uitproberen, ik kan simpel weg die applicatie niet vinden. Heb je enig idee waar ik die ergens zou moeten vinden? | |
Netsplitter | woensdag 28 januari 2009 @ 10:00 |
quote:Er is geen WoW64 applicatie. Het zijn dll's die worden aangesproken wanneer er een 32bit applicatie gedetecteerd wordt. http://en.wikipedia.org/wiki/WOW64 http://blogs.msdn.com/cra(...)04/12/14/301155.aspx | |
Visitor.Q | woensdag 28 januari 2009 @ 10:02 |
Hoe kan het eigenlijk dat je nog steeds maar 3,25 GB aan geheugen in de pc hebt zitten? Dit lijkt mij een 32-bit limiet voor 4GB. Of heb je 3x1GB in je pc gestopt en een reepje van 256MB erbij ![]() | |
Netsplitter | woensdag 28 januari 2009 @ 10:06 |
quote:Golden oldie ![]() http://www.brianmadden.co(...)-it-really-mean.aspx | |
Visitor.Q | woensdag 28 januari 2009 @ 10:38 |
quote:Ja, maar hij draait toch een 64 bits systeem op een 64 bits processor? Dat artikel gaat over x86 systemen. | |
Netsplitter | woensdag 28 januari 2009 @ 10:41 |
quote:Heb je het over dat screenshot met het Datacentre OS?? ![]() | |
Apekoek | woensdag 28 januari 2009 @ 10:55 |
quote:ja | |
Netsplitter | woensdag 28 januari 2009 @ 11:01 |
quote:Dacht ik al. ![]() Het is mogelijk dat ze inderdaad een rare memoryconfig heeft. | |
maartena | woensdag 28 januari 2009 @ 20:26 |
quote:32bits programma's werken zonder problemen en zonder emulatie op 64bits Windows, omdat zowel de processor als het OS native 32bits code ondersteund. Daar zit het probleem denk ik niet. Het probleem wat je hoogstwaarschijnlijk hebt is dat de Installer van het bewuste programma 16-bits is (de SETUP.EXE). Waarschijnlijk is het programma zelf gewoon 32bits, maar tot een jaar of 5 a 6 geleden was het nog vrij normaal om een 16bits installer te gebruiken, omdat het makkelijker was voor de developers, en die zijn meestal lui. ![]() Neem contact op met de fabrikant van dit programma, en vraag om een nieuwere versie met een 32bits installer zodat je het programma wel op je 64bits server kunt installeren. Om wat voor programma gaat het? Hou er ook rekening mee dat bepaalde programma's (zoals Anti-Virus) wel perse een 64bits versie moet zijn. | |
maartena | woensdag 28 januari 2009 @ 20:30 |
quote:Even opletten, het topic is gekicked met een andere vraag. ![]() | |
Visitor.Q | woensdag 28 januari 2009 @ 20:35 |
quote:Niet gezien! ![]() wel knap dat die plaatjes van TS het nog steeds doen! | |
cobain1994 | woensdag 28 januari 2009 @ 21:39 |
Is er ook een mogelijkheid om 32 en 64 bit programma's in 1 directory te zetten? ipv een extra dir zoals Program Files (x86) | |
Mano_ | woensdag 28 januari 2009 @ 23:51 |
Volgens mij is dat geen enkel probleem. Weet het wel zeker eigenlijk. Ik heb een partitie voor enkel Vista en een andere voor programma's. Werkt perfect. | |
Houzer | donderdag 14 mei 2009 @ 09:16 |
tvp | |
Netsplitter | donderdag 14 mei 2009 @ 09:21 |
quote:Tuurlijk, maar waarom zou je dat willen veranderen? | |
DABAMaster | donderdag 14 mei 2009 @ 09:21 |
Windows Server 2003 R2 Datacenter Edition $2,999 Available in 32-bit and 64-bit versions. | |
Netsplitter | donderdag 14 mei 2009 @ 09:23 |
quote: ![]() | |
sweboy | donderdag 14 mei 2009 @ 09:40 |
quote:Yea right. Datacentre is niet eens te krijgen in de winkel, alleen bij aanschaf van heeel veel hardware en servers | |
Cruise.Elroy | donderdag 14 mei 2009 @ 09:43 |
Rare kick van een half jaar oud topic. | |
DABAMaster | donderdag 14 mei 2009 @ 10:15 |
quote:tussen 28 januari en 14 mei zit geen half jaar (hoop ik) | |
Cruise.Elroy | vrijdag 15 mei 2009 @ 11:49 |
quote:Het blijft een rare kick. TS is volgens mij allang met de noorderzon vertrokken. |