abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52373282
zoals de TT al zegt.

Ik heb nu vanmiddag een 64bit Windows erop gezet.
Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen een 32 en een 64bit?
Ik zie amper verschil.

pi_52373535
je kan meer dan 3GB geheugen erin pleuren.
pi_52373663
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 22:26 schreef athlonkmf het volgende:
je kan meer dan 3GB geheugen erin pleuren.
ehm, meer dan 4GB.
Maar is dat alles?
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:29:23 #4
76312 sh4dow
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_52373688
Mag ik vragen wat je in godsnaam met Windows 2003 "Datacenter" edition moet voor thuis?
pi_52373734
Je kan speciale 64bit-applicaties draaien.
pi_52373918
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 22:29 schreef sh4dow het volgende:
Mag ik vragen wat je in godsnaam met Windows 2003 "Datacenter" edition moet voor thuis?
Omdat ik die orgineel heb en Windows XP illegaal en ik wil geen illegale Windows.
En op zolder heb ik een game server en een radio server draaien en dat uiteraard op Windows 2003.
En ach, 2003 vind ik beter werken dan XP en met games, muziek, films etc heb ik geen problemen op 2003.
pi_52374655
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 22:28 schreef Elixabete het volgende:

[..]

ehm, meer dan 4GB.
Maar is dat alles?
meer dan 3. als je 4GB in een 32bits windows steekt, wordt maar 3GB gebruikt.

En 64 bit zal sneller moeten gaan.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:16:23 #8
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_52375783
Het is toch zo dat een 64-bits Windows beter gebruik kan maken van de 64-bits processor?
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:17:25 #9
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_52375827
Je zult idd meer geheugen kunnen prikken, maar je hebt ook wat snelheidswinst en wat nieuwerwetse geheugentruukjes waar je niets van zal merken. Hoewel dat nu nog minimaal is, zal dat hopenlijk toenoenemen zodra games ed. 64-bits executables gaan meedragen.
(Verschil is ongeveer 10% geloof ik, op normaal "32-bits" gebruik)

Zolang je goede drivers hebt voor je hardware is er geen reden om geen 64-bits OS te draaien. Ikzelf ga ook 64-bits Vista draaien.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:19:24 #10
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_52375906
Als je goede 64bits software draait, dat wil zeggen, geen windows, dan is het verschil in prestaties enorm. Hoe het technisch zit weet ik niet precies maar het scheelt gigantisch.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:40:43 #11
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_52376707
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:19 schreef Slarioux het volgende:
Als je goede 64bits software draait, dat wil zeggen, geen windows, dan is het verschil in prestaties enorm. Hoe het technisch zit weet ik niet precies maar het scheelt gigantisch.
Het is vooral sneller als je veel 64 bit rekenwerk moet doen, omdat dat nu in een keer in een register past.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_52376752
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:19 schreef Slarioux het volgende:
Als je goede 64bits software draait, dat wil zeggen, geen windows, dan is het verschil in prestaties enorm. Hoe het technisch zit weet ik niet precies maar het scheelt gigantisch.
Xp64 was inderdaad een ramp... dat was gewoon de 32bits versie opnieuw gecompileerd.. Meer een probeersel.

Dat vista64 slecht is.. onderbouw dat eens.. wat dat draai ik nu 3 maanden zonder problemen.. Daarvoor waren er inderdaad erg veel problemen met drivers.. maar laten we het maar niet over linux hebben.. want das nog een stapje ergens... (ja uitgeprobeerd)
pi_52376800
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:40 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Het is vooral sneller als je veel 64 bit rekenwerk moet doen, omdat dat nu in een keer in een register past.
Het kan als 64bit Int worden verwerkt ja... Dus veel grotere getallen, deze hoeven niet meer gesplits te worden in 2X32 en later weer gekoppeld te worden. Daar zit je snelheidswinst..
pi_52376833
maar 64bit is voor een thuisgebruiker eigenlijk wel nutteloos?
pi_52376890
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:45 schreef Elixabete het volgende:
maar 64bit is voor een thuisgebruiker eigenlijk wel nutteloos?
Nee, als je een 64bits pc hebt, en alle drivers zijn goed (wil nog wel eens tegenvallen) dan is het iets sneller, en je kan meer dan 3 gig geheugen aanspreken (in mijn geval van toepassing)
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:48:56 #16
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_52376949
Als je een normale x68 (32-bits) applicatie draait zal je processor moeten terugschakelen naar 32-bits protected mode. Windows gebruikt dan WoW (Windows on Windows) om een soort omgeving te emuleren zodat het programma wel leuk kan draaien. Pas als je echt x64 code gaat uitvoeren kan je PC in 64-bits modus blijven draaien tijdens het uitvoeren van de code. 64-bits betekent dat je CPU opdrachten en data van 64 bits, ipv 32 bits kan behandelen.

Er is wel degelijk snelheidswinst. Het is nu nog niet zo erg veel, maar als de software het zal ondersteunen zal je verschil zien. Beetje hetzelfde met dual-core ed.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_52377283
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:48 schreef dikkedorus het volgende:
Er is wel degelijk snelheidswinst. Het is nu nog niet zo erg veel, maar als de software het zal ondersteunen zal je verschil zien. Beetje hetzelfde met dual-core ed.
Waar zit die snelheidswinst dan in, wanneer je een computer hebt met 4GB of minder? Ik heb namelijk altijd begrepen dat de x64-instructieset vrijwel dezelfde is als die van x86, met aanpassingen voor het adresseren van 64-bits geheugenlocaties.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:59:25 #18
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_52377314
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:42 schreef Giem het volgende:

[..]

Xp64 was inderdaad een ramp... dat was gewoon de 32bits versie opnieuw gecompileerd.. Meer een probeersel.

Dat vista64 slecht is.. onderbouw dat eens.. wat dat draai ik nu 3 maanden zonder problemen.. Daarvoor waren er inderdaad erg veel problemen met drivers.. maar laten we het maar niet over linux hebben.. want das nog een stapje ergens... (ja uitgeprobeerd)
Zonder problemen zegt weinig. Linux was overigens eerder met goede native 64bit support dan Windows, voor zover ik weet. Ze hadden allebei last van slechte driver en software support, maar in het geval van Linux was de basis iig prima.

Hoe het met Vista zit, geen idee.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 00:09:13 #19
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_52377626
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:58 schreef chibibo het volgende:

[..]

Waar zit die snelheidswinst dan in, wanneer je een computer hebt met 4GB of minder? Ik heb namelijk altijd begrepen dat de x64-instructieset vrijwel dezelfde is als die van x86, met aanpassingen voor het adresseren van 64-bits geheugenlocaties.
De snelheidswinst zit met name in complexe wiskundige berekeningen. Denk maar eens aan het decoderen van 1080p HDTV films met H.264 compressie. De snelheid kan makkelijk 3 tot 4 keer toenemen. Waarom denk je dat grafische kaarten tegenwoordig minimaal 128 bits of 256 bits zijn? Die rekenkracht is hard nodig voor al dat 3D geweld. Het normale huis tuin en keuken spul zoals een beetje tekstverwerken of bestanden kopieren zal niet merkbaar sneller worden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 15 augustus 2007 @ 00:09:52 #20
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_52377646
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:58 schreef chibibo het volgende:

[..]

Waar zit die snelheidswinst dan in, wanneer je een computer hebt met 4GB of minder? Ik heb namelijk altijd begrepen dat de x64-instructieset vrijwel dezelfde is als die van x86, met aanpassingen voor het adresseren van 64-bits geheugenlocaties.
Ik ken de instructieset niet, maar ik gok dat de instructieset flink is ge-update voor multimedia toepassingen, en er is nu meer plek voor de opcodes, dus er kunnen veel complexere instructies worden uitgevoerd per cycle, meer pipelining enzo. Verder is het kopieren van geheugen twee keer zo snel geworden.

edit: zoals de beste man boven mij al zegt. Grotere opcodes, en dus meer ruimte om complexe berekeningen te coderen.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_52377703
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:59 schreef Slarioux het volgende:
Zonder problemen zegt weinig. Linux was overigens eerder met goede native 64bit support dan Windows, voor zover ik weet. Ze hadden allebei last van slechte driver en software support, maar in het geval van Linux was de basis iig prima.
Maar dat wil niet zeggen dat Windows slecht is met 64-bit. Dat Windows XP x64 geen succes was is bekend, maar ik zou niet weten wat er mis is met de x64-edities van Windows Server 2003 (met Itanium heb ik dan weer geen ervaring).
pi_52377801
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De snelheidswinst zit met name in complexe wiskundige berekeningen. Denk maar eens aan het decoderen van 1080p HDTV films met H.264 compressie. De snelheid kan makkelijk 3 tot 4 keer toenemen. Waarom denk je dat grafische kaarten tegenwoordig minimaal 128 bits of 256 bits zijn? Die rekenkracht is hard nodig voor al dat 3D geweld. Het normale huis tuin en keuken spul zoals een beetje tekstverwerken of bestanden kopieren zal niet merkbaar sneller worden.
Dat zijn niet de grafische kaarten (GPU), maar de geheugencontrollers op de kaart.. denk dat je nu even iets door elkaar haald.
pi_52377938
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:11 schreef chibibo het volgende:

[..]

Maar dat wil niet zeggen dat Windows slecht is met 64-bit. Dat Windows XP x64 geen succes was is bekend, maar ik zou niet weten wat er mis is met de x64-edities van Windows Server 2003 (met Itanium heb ik dan weer geen ervaring).
Xp64 was echt een ramp.. probeer het maar eens uit.. dat os is namelijk nooit bedoeld al 64bits os.. De 64bits versie is niet meer dan een hercompilatie.. ook omdat vista er toen al bijna aan kwam hebben ze er niet veel tijd meer in gestoken.. (vista werd alleen nog een paar keer uitgesteld)
  woensdag 15 augustus 2007 @ 00:20:58 #24
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_52377946
Wikipedia heeft er overigens veel info over

http://en.wikipedia.org/wiki/64_bit
pi_52378041
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:09 schreef dikkedorus het volgende:

[..]

Ik ken de instructieset niet, maar ik gok dat de instructieset flink is ge-update voor multimedia toepassingen, en er is nu meer plek voor de opcodes, dus er kunnen veel complexere instructies worden uitgevoerd per cycle, meer pipelining enzo. Verder is het kopieren van geheugen twee keer zo snel geworden.

edit: zoals de beste man boven mij al zegt. Grotere opcodes, en dus meer ruimte om complexe berekeningen te coderen.
Niet... kijk maar.. tis puur alleen grotere getallen..

http://nl.wikipedia.org/wiki/EM64T
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')