Omscholingscursus voor Opdam
Pas 31 jaar is hij, en toch al met afstand de oudste in de selectie van AZ. Vooral in aantal dienstjaren torent Barry Opdam ver uit boven zijn collega's. Herinneringen ophalen aan de tijd dat AZ degradatievoetbal speelde, is er niet meer bij. Degradatievoetbal? AZ? Veel van zijn medespelers zullen amper weten dat AZ er zeven, acht jaar geleden zo voor stond.
Zelfs over het seizoen waarin AZ de halve finale van de Uefa Cup haalde, twee jaar geleden nog maar, kan Opdam met nog maar één collega praten: Kew Jaliens. De overige spelers van toen zijn allemaal vertrokken. Zo snel is het gegaan in Alkmaar.
Ook Opdam leek vorig jaar te vertrekken, maar hij verlengde uiteindelijk zijn contract bij AZ tot 2010. Zo gaat hij nu al zijn twaalfde seizoen in. Het zal een heel ander jaar worden dan de voorgaande elf. Opdam is namelijk een nieuw vak aan het leren.
Hij moet zich, na elf jaar bijna alleen maar centrale verdediger te zijn geweest, nu omscholen tot linksback. "De trainer gaf eind vorig seizoen aan dat hij een andere bezetting van het centrum voor ogen had. Ik moest me richten op de positie van linksback", vertelt Opdam.
Hij had wel eens leukere gesprekken gehad met de trainer. "Ja, het valt niet gemakkelijk als je zo'n opmerking naar je hoofd geslingerd krijgt. Hij zei niet dat ik er niet meer zal spelen, maar wel dat de kans klein is. Dat deed wel even zeer. Ik heb het daar volgens mij goed gedaan. Maar ja, er komen jonge jongens aan en Ryan Donk heeft het tijdens mijn blessure ook goed ingevuld. Misschien is het dan logisch dat de trainer kiest voor jongens die hij eventueel nog kan vormen."
Opdam had weinig tijd nodig om voor zichzelf te beslissen wat hij wilde. "Je kunt je erbij neerleggen, de makkelijkste weg kiezen en zeggen: 'dan heb ik er geen zin meer in', maar er breken bij AZ mooie jaren aan. Daar wil ik bij zijn. Dus ga ik knokken voor die plek op links. Doe ik dat niet, dan weet ik dat ik hier weinig toekomst heb, gezien de opmerkingen van de trainer." Op links moet Opdam de strijd aangaan met aankoop Sébastien Pocognoli. Inzet: de erfenis van Tim de Cler, die deze zomer na vijf jaar AZ vertrok naar Feyenoord. Het is daarbij niet de bedoeling dat ze De Cler gaan imiteren. "Nee, want wij zijn anders dan Tim", zegt Opdam. "De trainer heeft ook gezegd dat het elftal op bepaalde punten misschien wat inlevert door het vertrek van Tim, maar dat in aanvallend opzicht het rendement hoger kan zijn dan met Tim. Nou, dat zijn dan wel dingen die je goed doen."
Een jaar na het WK, waarvoor hij op het laatste moment afviel, is het Nederlands elftal bij Opdam geen item meer. "Oranje? Daar houd ik me helemaal niet mee bezig. Dat ik erbij zat, is hartstikke leuk geweest en een onwijs mooie ervaring. In het begin zat ik voor teletekst als de voorselectie bekend werd gemaakt, want ja, het is natuurlijk spannend allemaal. Nu weet ik niet eens meer wanneer die voorselectie bekend wordt gemaakt", zegt Opdam, die tot acht interlands kwam.
Het ligt voor de hand dat het bij dat aantal blijft, al weet je het met bondscoach Marco van Basten nooit. "Als linksback maak ik sowieso geen kans op Oranje, lijkt me. Mijn echte kracht ligt in het centrum, met mijn opbouwende kwaliteiten. De jongens die er nu staan, doen het goed en dat vind ik leuk voor ze."
"Ik heb eind vorig seizoen ook geen moment gedacht 'ik moet dit of dat doen want dan kom ik weer in beeld bij Oranje'. Ik heb er gewoon voor gekozen om bij AZ te knokken voor de plek van linksback. En tegelijk heb ik aangegeven dat ik de hoop op een plek in het centrum ook nog niet heb opgegeven. Want je weet nooit hoe het loopt. Alles is mogelijk. Vorig jaar begon ik op de bank en werd Joris Mathijsen na één wedstrijd verkocht. Stond ik er toch weer in. En bovendien gaat de voorkeur van de trainer nog altijd uit naar een links- en een rechtspoot. En laat ik nou de enige linksbenige centrale verdediger in de selectie zijn."
Bron: Provinciaals Zeeuwse Courant
Confidence through competence