Dankjewel! Ik ga er nu langs, ik hou jullie op de hoogte...quote:Op maandag 3 september 2007 10:11 schreef marmhz het volgende:
Dat je een Silvia hebt. Dan moeten ze weten wat voor maling je nodig hebt. Zo niet dan zou ik vragen voor een maling die ze ook in hun eigen machine doen (bij de meeste Kaldi's een Kees v/d Westen) En zodra je het kan besteden koop een molen, desnoods een horecamolen van Marktplaats.
Tof! Ik ben benieuwd naar de resultaten....quote:Op maandag 3 september 2007 18:00 schreef W1ZZ het volgende:
Gene Café besteld samen met een kilo Cuba en een kilo Indonesian Kalossi... Can't wait!
1. Direct na het stomen met een vochtige doek het pijpje afvegen. En ik denk dat je de melk iets te heet hebt laten worden. Als je het kannetje voelt schudden dan zit je tegen het kookpunt aan. Als het is aangekoekt: gewoon je pijpje in een hoog glas met spa-rood hangen. (of een ander bruisend watertje). Dan kan je binnen de kortste keren de melkrestjes eraf vegen.quote:Op maandag 3 september 2007 18:40 schreef Mark_V het volgende:
@ Marmhz, dankjewel voor het commentaar. De foto is inderdaad wat licht, maar sowieso kwamen de koffies niet in de buurt van die van W1zz op pagina 1.
Hier nog een foto op een krant, misschien geeft dat een betere referentie
[[url=http://xs319.xs.to/xs319/07361/IMG_3458.JPG.xs.jpg]afbeelding][/url]
Ik had nog wat vraagjes:
1. Ik heb net melk geschuimd, het ging erg goed maar na ongeveer 1seconde na het schuimen zat alle melk aangekoekt op het stoomventiel. Ik heb het er met een schuursponsje af moeten halen. Is daar een handigheidje voor?
2. Mijn apparaat staat nu de hele dag al aan. Ik voelde net in het reservoir en het water dat daarin zit is ongeveer 30 graden. Dat lijkt me niet echt gezond ivm micro-organismen die daarin kunnen gaan feesten. Is daar iets over bekend?
Afwasmiddel?? Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor de smaak van het water, toch? Ik spoel het reservoir met heet water en m'n stoomkannetje ook... Nooit met zeep.quote:Op maandag 3 september 2007 19:07 schreef Fixers het volgende:
2. Ik heb een hele batterei machines dagelijks aanstaan en vul ze regelmatig bij. Eén keer per week gaan de resevoirs eruit en was ik ze af met een beetje afwasmiddel. Maar das alles wat ik verder doe. Het water wordt in de boiler toch wel gepasteuriseerd.
Tuulk gewoon even onder de kraan met een sponsje (borstels zijn zo onhandig) en warm water met een drupje afwasmiddel. Daarna goed naspoelen en terug de machine in.quote:Op maandag 3 september 2007 19:08 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Afwasmiddel?? Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor de smaak van het water, toch? Ik spoel het reservoir met heet water en m'n stoomkannetje ook... Nooit met zeep.
Was wel benieuwd naar de ervaring van anderen met opschuimen. Welke grootte van het kannetje kunnen jullie aanbevelen voor 1 à 2 kopjes: 0.4, 0.6 of 0.9 liter?quote:1. Ik heb net melk geschuimd, het ging erg goed maar na ongeveer 1seconde na het schuimen zat alle melk aangekoekt op het stoomventiel. Ik heb het er met een schuursponsje af moeten halen. Is daar een handigheidje voor?
Ik heb vandaag de zak even gecheckt en er staat inderdaad hetzelfde op.quote:Op woensdag 5 september 2007 15:29 schreef W1ZZ het volgende:
Bestelling binnen!! Helaas kan ik vandaag niet branden, heb geen tijdMaar morgenochtend wel, kan niet wachten!
Marmhz staat er op de cubaanse die jij koopt ook cuba altura lavado ipv cuba turquino lavado?
mijn profiel klopt niet helemaal, ik woon het grootste deel vd tijd in jena, duitsland, en hier is zover ik weet geen fatsoenlijke koffie te krijgen. er is een koffiewinkel, maar daar kreeg ik zo'n slechte espresso voor mn neus dat ik me niet voor kan stellen dat ze wel goede koffie verkopen. ik zou eens kunnen kijken bij die kaldi als ik weer eens in eindhoven ben.quote:Op donderdag 6 september 2007 01:34 schreef W1ZZ het volgende:
Als je deze koffie wilt blijven gebruiken is eigenlijk de enige keuze die ik zie meer koffie gebruiken. Een alternatief is naar bijv. Kaldi gaan. Ook in Eindhoven is een Kaldi: http://www.kaldi.nl/kaldi-eindhoven.html die kunnen je koffie voor je malen op een fijnere stand dan de lavazzakoffie (die eigenlijk voor een mokapotje bedoeld is en dus grover is).
bedankt voor de tips, ik ga eens kijken. het nadeel van bestellen vind ik de verzendkosten, aangezien je beter niet teveel tegelijk besteld, ivm de versheid. maar als de koffie echt goed is heb ik het er wel voor over.quote:Op donderdag 6 september 2007 13:20 schreef marmhz het volgende:
Hoi Byte_me. Ken je het grote Duitse forum kaffeenetz.de? Als je daar je vraag stelt weet ik zeker dat je geholpen kan worden aan een goede koffieleverancier. Als bestellen via de post geen probleem is voor je dan bestel eens koffie bij www.blanchedael.nl of www.gebrand.nl. Van gebrand weet ik bijna 100 procent zeker dat ze naar het buitenland leveren en hun koffie is echt heel vers.
Ziet er netjes uit die boontjes! Grappig dat je bij Kaldi hebt getest. Deden ze de Dieckmann nu de deur uitquote:Op donderdag 6 september 2007 22:00 schreef W1ZZ het volgende:
Dat van de verzendkosten klopt maar als je bijvoorbeeld bij ongebrand.nl espressomelange bestelt ben je 20E voor een kilo dagverse koffie kwijt. Voor een kilo niet zo dagverse maar wel 'premium' koffie ben je bij Kaldi of Simon Levelt ook zo'n 20E kwijt.
marmhz, couldn't be happier! Vandaag bij Kaldi brandsessie gehouden en getest op hun Kees van der Westen. Wat me vooral opvalt is hoe egaal de bonen er uitkomen, ook SO's. Dit is een El Salvador (en ik heb niet de mooiste bonen uitgezocht voor de foto):
[[url=http://xs319.xs.to/xs319/07364/DSC01169.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
Ik heb een aantal keer gebrand met verschillende hoeveelheden en ik merkte dat er geen noemenswaardig verschil is. De 100gr brazil ging tot full city in 14 mins en de 300gr el salvador in 16 mins. De afkoeltijd is inderdaad wat lang maar 't is echt niet zo dat wanneer je tot city brandt je bonen er als full city uitkomen ofzo...
Dan heb je ze wel gigantisch vol gedaan. In principe heeft in ieder geval de Tea een over pressure valve (OPV) die teveel druk op de puck wegfiltert en een 3 weg klep die als je de koffiehendel naar beneden drukt het water direct bij de puck weghalen. Je krijgt toch sowieso al bijna het piston er niet in als je de filterbak te vol doet?quote:Op vrijdag 7 september 2007 11:01 schreef Fixers het volgende:
Zeg hebben jullie wel eens last van espressoblunders danwel flaters? Ik heb namelijk afgelopen week tot twee keer toe een piston overvuld. Eén keer bij een isomac Venus met het gevolg dat ie enorm begon te lekken en koffiedrap langs de rand sproeide. De tweede was bij een Isomac Tea (met een E-61) met als gevolg dat het piston eruitknalde. In dat laatste ben ik gelukkig niet de enige, dat heeft een collega ook wel eens gehad.
Erg genant als je aan een klant uit aan het leggen bent dat de basis van espressomaken heel niet zo vreselijk moeilijk is.![]()
![]()
Iets minder genant, maar nog steeds vervelend: als iemand aan je koffiemolens zit. Op de fijnste stand doet je espressomachine dan niks.![]()
De Dieckmann gaat hoogstwaarschijnlijk de deur uit jaquote:Op vrijdag 7 september 2007 17:45 schreef marmhz het volgende:
[..]
Ziet er netjes uit die boontjes! Grappig dat je bij Kaldi hebt getest. Deden ze de Dieckmann nu de deur uit? Wel erg relaxte mensen daar in Groningen bij de Kaldi. Hier zijn ze echt zo van 'we krijgen aangeleverd wat we aangeleverd krijgen'' en dat is het dan ook. Zo weinig passie en kennis. Geen wil om nieuwe dingen te ontdekken en daarvoor kom je toch in zo'n winkel. Ik Maastricht verkochten ze wel een brander en dat vertelde ik hier en dan is het antwoord '' dat is niet des Kaldi's'' met andere woorden moet je dus maar die Smit en Dorlas drinken waarvan je niet weet wanneer die gebrand is.
Je kan trouwens met de Gene ook gaan klooien met brandprofielen. Ik kwam gister een stukje tegen op toomuchcoffee, waarbij je begint op 148 voor 5 min dan 230 voor 5 min enz. Het idee is dat je de bonen eerst voorbereid door vrij laag te beginnen en ze dan de echte boost te geven.
Een soortgelijk procedé gebruikt een bepaalde koffiebranderij ook. Je kan ook eens proberen om 4 minuten tot 149 te doen, een dag te wachten en dan langzaam afbranden, oftewel doppio tostato Je kan dan iets donkerder branden zonder dat de koffie verbrandt wordt.quote:Op zaterdag 8 september 2007 09:13 schreef W1ZZ het volgende:
Ik gebruik tot nu toe een iets ander profiel dat ik op coffeegeek vond: tot 4 mins op 149, dan tot 10:30 op 234 en dan op max (250) tot ze klaar zijn.
Ik kan van perla bonen wel redelijke espresso zetten (met gaggia mdf molen). Ik krijg nu overigens steeds vaker alleen lekkere koffie als ik de dubbele portafilter gebruik (voor twee kopjes). Als ik de enkele (bottomless) gebruik krijg ik geen lekkere espresso meer, daar baal ik van, en ik heb ook veel last van side channeling. Als ik die brander koop schaf ik misschien ook maar een la marzocco filterbakje aan, dan gaat het wellicht beter.quote:Op zondag 9 september 2007 16:07 schreef Mark_V het volgende:
Hey mensen, ik heb vandaag een molentje gekocht. Ik zat was op marktplaats te zoeken en daar stond een Gaggia MDF met base erbij voor 30 euro. Die heb ik dus gekocht, maar ik ben zeker nog van plan snel te upgraden. Ik heb even niet zoveel geld, dus ik spaar liever even door voor een mazzer mini ofzo dan dat ik nu een net-niet molen koop.
Aangezien het zondag is, was alleen de AH open. Daar heb ik dus even wat bonen gehaald, maar de espresso die eruit komt (op stand 4 van de 35 ofzo, dan loopt hij in 20 seconden door) smaakt erg goor. Zijn die AH bonen gewoon brak, of is het echt een prul-molen?
Qua textuur lijkt het heel erg op wat ze mij bij simon levelt hebben gegeven.
Gebruik jij die Gaggia MDF als primaire molen? En ben je er tevreden mee? Kan je iets meer vertellen over welke maalstanden je gebruikt en welk apparaat je hebt? En welke koffie bij jou goed werkt? (Liefst van Kaldi of Simon Levelt, die zitten in de buurt).quote:Op zondag 9 september 2007 19:16 schreef faberic het volgende:
[..]
Ik kan van perla bonen wel redelijke espresso zetten (met gaggia mdf molen). Ik krijg nu overigens steeds vaker alleen lekkere koffie als ik de dubbele portafilter gebruik (voor twee kopjes). Als ik de enkele (bottomless) gebruik krijg ik geen lekkere espresso meer, daar baal ik van, en ik heb ook veel last van side channeling. Als ik die brander koop schaf ik misschien ook maar een la marzocco filterbakje aan, dan gaat het wellicht beter.
Ik gebruik kaldi sicilian blend, meestal op stand 4 of 5. Simon Lévelt werkt niet lekker bij mij, Sicilian blend gaat erg goed, dus ik ben best tevreden over die molen.quote:Op maandag 10 september 2007 14:07 schreef Mark_V het volgende:
[..]
Gebruik jij die Gaggia MDF als primaire molen? En ben je er tevreden mee? Kan je iets meer vertellen over welke maalstanden je gebruikt en welk apparaat je hebt? En welke koffie bij jou goed werkt? (Liefst van Kaldi of Simon Levelt, die zitten in de buurt).
Alvast bedankt!
Ik had er nog niets over geschreven, maar wil wel wat kwijt.quote:Op maandag 10 september 2007 21:37 schreef W1ZZ het volgende:
wow, mooi! Daar kun je inderdaad van blijven afschaven de eerstkomende heel veel jaar! Misschien heb ik je eerdere posts gemist maar vertel 'ns iets over je apparaat en hoe 't bevalt? Ik zie op de achtergrond een E61 groep maar die hebben er heel veel...
Dat deze een stuk mooier is dan de Ranchillio is natuurlijk zeker. Ook zonder de plaatjes. Een van de plaatjes was trouwens bekrast. Op een demo model zat wel een goed plaatje. Mijn vrouw wilde die graag gewisseld hebben. De verkoper is bijna drie kwartier bezig geweest om de boel te wisselen. Had hij eindelijk de moertjes weer een beetje vast zegt mijn vrouw: ik wil niet vervelend doen, maar je bent de oude plaat er weer op aan het schroevenquote:Op maandag 10 september 2007 22:17 schreef W1ZZ het volgende:
Ja zeker weten! Mooie aankoop hoor, ik vind die plaatjes ook wel wat hebben! Mag ik vragen hoeveel je ongeveer kwijt was?
Ik zit te overwegen om gewoon die hele doser eraf te zagen ofzo. Ik heb op internet gelezen dat de meesten er erg tevreden over zijn. Qua maalkwaliteit is hij ongeveer gelijk met de rocky, alleen dan met een paar nadelen:quote:Op maandag 10 september 2007 17:50 schreef faberic het volgende:
[..]
Ik gebruik kaldi sicilian blend, meestal op stand 4 of 5. Simon Lévelt werkt niet lekker bij mij, Sicilian blend gaat erg goed, dus ik ben best tevreden over die molen.
Het grote nadeel is de Doser die toch echt veel restjes koffie vasthoudt en de grove instellingsmogelijkheden.
Dit probleem hebben alle malers met platte maalschijven, ook bijvoorbeeld de Mazzer mini. Ik haal altijd met m'n pink het tunneltje leeg waar de koffie door de doser in valt.quote:Op dinsdag 11 september 2007 09:38 schreef Mark_V het volgende:
3. Horizontale uitgang van de maalschijven, waardoor er altijd wat gemalen koffie achterblijft die niet in de doser valt.
Bedenk wel dat zodra je doserless gaat de koffie er vaak in brokjes uit komt die je weer moet breken om channeling tegen te gaan.quote:Als je die doser eraf sloopt, heb je weinig last meer van nadeel 2 en 3. Zonder doser kan je die reeds gemalen koffie er namelijk makkelijk uithalen. Maar die doser zit vast in de constructie, dus het wordt echt zagen.... ik zie het voorlopig nog even aan, want hij irriteert me nu al mateloos.
Dat klopt en ook daar hebben alle malers last van. Mazzer plaatst bijvoorbeeld een sticker op al z'n malers om het startpunt aan te geven. Deze sticker zit dus bij alle molens op een andere plaats.quote:Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat die standen zich totaal niet verhouden van exemplaar tot exemplaar. Je moet dus gewoon zelf proberen....
eigenlijk is het gewoon heel simpel; als je eenmaal écht goede koffie hebt geproefd wil je niet anders meer.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:59 schreef marmhz het volgende:
We hebben het hier nooit zo over gehad in dit forum maar misschien is het leuk eens te bespreken hoe de omgeving van de thuisbarista reageert op het feit dat je zo gek op koffie. Mijn omgeving vind het wel leuk en kan het wel waarderen maar ik zie ook wel veel mensen die denken van ''al dat gedoe voor een kopje koffie'' en zetten vervolgens weer lekker hun Senseo aan
Ik snap soms zelf ook niet waarom ik er zo'n passie voor ontwikkeld heb (ik had eerst ook een Senseo) maar ik kan er niet meer omheen dat ik supergoede koffie wil en niet anders meer. Daarnaast is het ook een leuke hobby.
Heb ik heel geen last van. Behalve de enkele keer dat m'n espressotje mislukt, omdat ik er met mijn hoofd niet bij ben. Maar dat heb ik met alle machines wel eens. Uit de silvia krijg ik toch altijd een op zijn minst redelijk goede espresso. Cappucino is niet mijn sterkste kant, maar met het nylon stoompijpje van de Aquaviva vind ik het gemakkelijkste.quote:Op dinsdag 11 september 2007 17:09 schreef W1ZZ het volgende:
Ik krijg dit als gemiddeld kopje maar dat betekent niet dat ik er geen moeite voor moet doen. De Silvia is erg kieskeurig vooral wat betreft distributie, dus ik gebruik de WDT en daarnaast moet je temp surfen. Behalve dat is het zoals ieder ander apparaat.
Sloop de plastic froth aider eraf, lees de FROTHING GUIDE van CoffeeGeek en veel oefenen. Dan gaat het vanzelf beter.quote:Op dinsdag 11 september 2007 17:41 schreef zatoichi het volgende:
Latte art is fantastisch, maar met de Gaggia Classic krijg je de melk volgens mij niet goed geschuimd (tenzij jullie tips hebben natuurlijk!).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |