You're welcome! Als ik jou was zou ik de lucy meteen schrappen. Mocht je dan ooit je maler of espresso apparaat willen upgraden heb je een probleem en die lucy' zijn nauwelijks door te verkopen itt zowel de rocky als de silvia. Die RVS base voor 40 euro is geen slecht idee, ik heb een losse knockbox en dat doet 't ook perfect maar zo'n base is wel makkelijk denk ik. Het is echter niet nodig en de grindenstein knockbox voor +- 25 E is ook erg aan te bevelen. Stevig en kan in de vaatwasser.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 11:38 schreef Mark_V het volgende:
Ik heb de afgelopen dagen goed alle sites doorgenomen en ik geloof dat ik er wel uit ben. Het wordt sowieso een Rancilio Silvia als basis, en dan ws een Rocky als maler. Iets duurder dan mijn oorspronkelijke budget, maar dit schijnt toch wel voldoende te zijn voor een vrijwel perfecte bak koffie. Na wat zoeken op internet, vond ik deze zaak als goedkoopste:
http://shop.lagondola.it/manufacturers.php?mid=14&nav=
620 euro incl verzenden voor een silvia en doserloze rocky
660 euro voor een silvia, doserrocky en rvs base
690 euro voor een lucy.
Tja, prijzen allemaal vrijwel gelijk, ik zet denk ik een paar kopjes per dag dus is een doser dan aan te raden? Over de lucy is niet zoveel bekend, er is maar 1 review op coffeegeeks, en zelfs op de rancilio site is hij alleen maar met moeite te vinden. Het lijkt erop dat het gewoon een silvia+rocky ineen is, wel fijn natuurlijk, scheelt ruimte enzo, maar ook weer lastiger als je wil upgraden. Op die ene coffeegeeksreview stond wel dat er dat er tov de silvia een three hole nozzle voor stoom is, maar die review is al oud.
Welke van de drie combo's zouden jullie kiezen? Of is het zooitje elders nog goedkoper te regelen?
@ W1ZZ, dat verhaal over dat roeren is eigenlijk heel logisch, goede tip!
Hey, jij hebt toch ook een Cimbali Junior? Ik heb een steamtip met 4 gaten (geloof origineel Cimbali) via Peeze, maar d'r komt voor mij dan veels te veel stoom uit. Ik heb drie gaten dichtgestopt en dan kan ik er goede microfoam uitkrijgen. Met meer gaten lukt me dat niet.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 16:57 schreef W1ZZ het volgende:
Met een 4gats stoomding zorg je voor een beter circulatie en daarnaast schijnt het zo te zijn dat de stoom minder krachtig eruit komt (op zich logisch, dezelfde hoeveelheid stoomkracht komt nu uit vier ipv één gat persen dus met minder grote druk) waardoor je rustiger aan kunt doen met stomen. Ik ga 'm binnenkort bestellen en als ik 'm dan heb gebruikt laat ik 't weten wat m'n bevindingen zijn!
Hier heb ik op m'n werk ook erg veel last van. De 3groeps die daar staat heeft zo enorm veel meer stoomkracht dan m'n silvia dat ik er no way de microfoam uit krijg die ik met m'n silvia wel krijg...quote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:52 schreef marmhz het volgende:
De Junior geeft gewoon gigantisch veel stoom en dat vraagt denk ik gewoon een andere techniek dan met een Silvia.
Dat ken ik wel ja maar daar wilde ik voorlopig eigenlijk nog niet aan. Ben niet superhandig met inbouwen van elektrisch spul enzoquote:Op donderdag 16 augustus 2007 17:08 schreef marmhz het volgende:
WZZ1 heb je wel eens gelezen over het PID-en van de Silvia? Dan zet je er een electronische temperatuurbeheerser tussen waardoor je dus zelf kan bepalen hoe heet het water is wat uit de boiler komt. Setjes speciaal voor de Silvia zijn hiervoor te koop o.a. via Ebay. Dan heb je een constante temperatuur tegen relatief geringe kosten. Het is zo´n zelfde ding als op de Brwetus zit.
Je moet er maar eens op googlen er is heel veel info over.
Heb de tip zelf nooit vervangen. Wel een paar keer bij een vriend van me gestoomd en die had een (nog) ouder model Silvia dan ik had. Ik had als ik het me goed kan herinneren een stoomtip met 1 gat en hij had er eentje met twee en die werkte wat prettiger.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:59 schreef W1ZZ het volgende:
Mirugai, jij hebt de tip weleens vervangen toevallig? Zo ja, ging het stomen er makkelijker door?
Aha, die zat ook op mijn apparaat:quote:Op donderdag 16 augustus 2007 17:34 schreef marmhz het volgende:
http://xs218.xs.to/xs218/07334/IMAGE_010.jpg
Hier is een plaatje mirugai. Op het plaatje zie je aan een zijkant een gat maar er zitten er dus twee. De eigenlijke stoomtip heeft 1 gat en zit binnenin net boven die twee gaten aan de zijkant.
Er zijn uiteraard wel meer als drie plekken waar koffie wordt gebrand.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 17:09 schreef W1ZZ het volgende:
Ik zou eerlijk gezegd ook niet op uiterlijk eentje van 2001 of eerder van een nieuwere kunnen onderscheiden. Die met de nieuwe driptray is in NL idd pas vanaf 2007 te koop dacht ik...
Van Kaldi heb ik de Sicilian Blend altijd wel lekker gevonden en de Evening Espresso Delight ook. De Guatemala en de Javaanse vind ik te ongebalanceerd.. Je moet overigens niet verwachten dat je bij Kaldi bonen krijgt die pak 'm beet drie dagen daarvoor zijn gebrand. Als je dat echt wilt kun je in NL voor zover ik weet maar op drie plekken terecht:
http://www.gebrand.nl
http://www.goldencoffeebox.nl
http://www.blanchedael.nl
Van die drie heb ik alleen ervaring met Blanche Dael. Hoewel zij een prettige service en snelle levering hebben vond ik de bonen te lang gebrand. De service van gebrand.nl is prima neem ik aan. Zelfde eigenaar als ongebrand.nl waar ik m'n groene bonen bestel. The Golden Coffeebox weet ik niets van.
P.S.: Niets mis met een moka hoor, komt goede koffie uit zolang je er mee om weet te gaan
Ja, de Pelikaan is fantastisch.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:30 schreef W1ZZ het volgende:
maar weet je bij de pelikaan ook wanneer je koffie is gebrand en kun je daar koffie krijgen die pak 'm beet de dag ervoor is gebrand? Dat is wel belangrijk namelijk...
zijn ze nu 2 of 3 jaar op een rij het beste kopje koffie van Nederland in de AD Test?quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 20:58 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Er zijn uiteraard wel meer als drie plekken waar koffie wordt gebrand.
Bij mij in de stad is de Pelikaan. Toch wel één van de betere koffiewinkels van Nederland.
Golden Coffebox, daar heb ik begin dit jaar mijn Silvia gekocht. Goede service, aardige mensen.
Afgelopen test kwamen ze er iets minder uit meen ik me te herinneren.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
zijn ze nu 2 of 3 jaar op een rij het beste kopje koffie van Nederland in de AD Test?
Als je weinig koffie drinkt zou ik 'm zeker zonder doseerder nemen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:47 schreef marnix73 het volgende:
Ik heb een Rancilio Silvia en gebruik momenteel servings. Servings, omdat ik gedurende de week ('s avonds) niet zo heel veel koffie drink. Overdag wel, maar dat is op mijn werk.
Zit te overwegen om toch een koffiemolen te kopen met bonen. Bijvoorbeeld een Rancilio Rocky.
Ben er echter nog niet uit of ik nu met of zonder doseerder moeten nemen.
Heeft iemand tips?
Het eerste wat ik bij m'n rocky heb gedaan is het metalen dekplaatje van de doser eruit schroeven, want één keer trekken vind ik net iets te weinig en twee keer is teveel.quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:17 schreef Fixers het volgende:
Ik vind die doseer unit toch al een onding. Ik heb 'm ook ingebruik, maar de hoeveelheid koffie is zodanig weinig dat ik met één keer klikken de koffie nieteens kan aanstampen omdat de stamper het metaal van het filterbakje raakt. Ik heb de handleiding erbijgepakt maar kan niks vinden over afstellen van de hoeveelheid koffie per klik. En er staat echt één keer trekken voor één kopje, twee keer trekken voor twee kopjes. ZIjn er rocky gebruikers hier die meer weten over het afstellen van die doser?
Meestal haal ik Costa rica SHB, gewoon een lekkere koffieboon. Niet te zwaar, daar houd ik wel van. En chocolade achtig, dat vind ik ook erg lekker. Die cuba lavado zal ik onthouden, dat klinkt goed!quote:Op maandag 20 augustus 2007 17:16 schreef marmhz het volgende:
Mirugai wat voor bonen haal je meestal bij Ongebrand? Heb je bepaalde favorieten of wissel je steeds? Ik brand sinds ongeveer een half jaartje en ben nog zoekende naar wat ik allemaal lekker vind.
Tot nu toe vind ik Cuba Lavado, de Boliviaanse boon van Ongebrand en die uit Panama wel lekker. Ik houd niet zo van veel ''acidity'' in de koffie hoewel sommige mensen dat juist erg aantrekkelijk vinden. Mijn samken zijn meer richting nootachtig/chocolade.
Nee maar, kijk ik even bij die shop, is de Rancilio Rocky gewoon best goedkoop daar! Die moest ik maar eens gaan bestellen. ¤220,83 voor de doserless rocky inclusief verzenden. Das toch geen geld?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 11:08 schreef Mark_V het volgende:
@ Lassekjus, veel te duur, voor zo'n oude silvia zou ik zelf niet meer dan 200 betalen. Je moet hem nog ergens op gaan halen (reken daar ook nog 20 euro voor, qua tijd/brandstof etc) en je zit op 270. Voor 400 euro heb je een nieuwe met garantie incl. verzenden bij:
http://shop.lagondola.it/manufacturers.php?mid=14&nav=
Jep, en 660 euro voor de combo van silvia+rocky+inox base (die los ook 130 euro is) kost je 650 euro ofzo, geen geld allemaal.....quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 11:22 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Nee maar, kijk ik even bij die shop, is de Rancilio Rocky gewoon best goedkoop daar! Die moest ik maar eens gaan bestellen. ¤220,83 voor de doserless rocky inclusief verzenden. Das toch geen geld?
Ik kan me voorstellen dat jullie er zo over denken. Toch geloof ik (en velen met mij) dat de maler belangrijker is dan het espresso-apparaat. Boven een bepaald bedrag wordt de espresso uit een apparaat niet beter, hij wordt alleen makkelijker te zetten. Gemalen koffie blijft niet lang écht vers, dat is een kwestie van minuten. Ik zal vanavond proberen wat filmpjes te schieten om het verschil duidelijk te maken. (dan zet ik twee kopjes, eentje van koffie die net gemalen is en eentje van koffie die ik een paar uur heb laten staan na het malen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 12:23 schreef snoopy het volgende:
Ooit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |