Maisons de la Mer ken ik niet. Maar Sousse of Port el Kantaoui zijn echt touristische steden maar daarom niet minder leuk.
Sousse is groter dan Port el Kantaoui. Port el Kantaoui heeft 3 mooie plekken. Een plein met grote fontein die 's avonds een mooie lichtshow geeft met muziek en verder op het plein leuke terassen en zat van eetgelegenheden.
Verder zijn er zat terassen aan de haven en iets verderop heb je al het strand. Alles is makkelijk aan te lopen.
Sousse heeft een leuke medina. Bereid je wel voor op het geroep om je de winkels binnen te krijgen. Als je iets wil kopen bied dan zeker 1/3 van de prijs en vaak nog minder.
Op zondagochtend is er een lokale markt, die kamelenmarkt word genoemd, maar geen kameel te zien hoor. Je komt dan weinig toeristen tegen.
Persoonlijk vind ik dat het leukste. Hij is ook zeer groot, daar zie je ook dat de tweedehands kledingmarkt big bussines is daar.
De markt begint al om een uur of 6/7 tot een uur of 12/1. Ik zou zo vroeg mogelijk gaan.
Eten en drinken is niet duur. Maar ligt er ook aan waar je het nuttigt.
Als je koffie besteld in een echt mannen koffiehuis, kost je bakje koffie 20 cent zoiets.
In Sousse bij eetstalletjes kan je bijvoorbeeld een broodje chappatti bestellen. Dit als je van tonijn houdt.
Ikzelf ben er gek op. Deze kost 1 dinar, met kaas ietsje meer.
Je krijgt dan een rond plat broodje met tonijn, soort groentepast en komkommer en sla en dergelijke en een roerei met kruiden daartussen.
Als je van een beetje pittig houdt zeg dan "swea" (betekend een beetje) als ze vragen of je er harissa op wilt (een peperpasta)
Celtia is het lokale bier en heel goed te drinken.
Als ik op vrijdags in de stad loop (Sousse) in de buurt van een supermarkt word ik soms door moslims aangesproken of ik bier voor hun wil halen
Want op vrijdag word er geen bier aan locals verkocht, alleen aan toeristen.
Ze geven je dan geld mee, je kan er dan natuurlijk mee weglopen

, maar ik haal dan netjes bier.
Alleen als ik er zin in heb hoor
In beide plaatsen lopen excursie-verkoop-figuren rond met hun fotoboek. Als je hier van houdt kan je dat natuurlijk ook doen. Je hebt excursie van een dagdeel of een dag of meerdere.
In Kantoui is er ook een pretpark. Leuk om eens door heen te lopen omdat het tamelijk ouderwets is.
Vlakbij Kantoui is een groot waterpark met vele slides. Is ook een aanrader.
In Sfax (zo'n 2 uur rijden met de trein) heb je de mooiste medina.
Het mooie aan sfax is ook dat het niet zo touristisch is. Dus dat geroep en gepluk heb je daar totaal niet. En kan je echt rustig winkelen.
Soms een verademing
Ik ben daar een echte taxifan, want het kost daar haast niets.
Om de preciese prijzen te weten van een taxirit van Kantoui naar Sousse zou ik mijn vriend moeten raadplegen.
Let erop dat de meter aanstaat!!!!! Of spreek een prijs vantevoren af.
's Avonds kost de taxi ietsje duurder.
Als je Shisha (waterpijp) wil roken doe dit dan in zo'n mannencafe. Hier is het het goedkoopst.
Als je een vrouw bent gewoon meegaan, je bent toch een tourist.
Ik ga dan wel altijd buiten zitten, tsja verschillen moeten er zijn in Tunesie
Nou tot zover

Ik hoop dat je er iets aan hebt.