NAC - FC Groningen is best een mooie affiche. NAC is een club met een sterke supporterscultuur. Een dynamisch voetbalbolwerk waar altijd iets gebeurt in en om het veld. Absoluut geen grijze muis dus. FC Groningen is ook zo'n bolwerk, maar tot niet zo lang geleden wel één met een chronisch uitsyndroom. Daarom is het best opmerkelijk dat FC Groningen vanavond de competitie is begonnen met een ruime uitzege in Breda. Zonder al te flitsend te spelen wordt er met 0-3 gewonnen. Voor iemand die supporter is geworden van een club die jarenlang met spelers als Alberda, Landerl, Tuhuteru en Boekweg aan de aftrap verscheen, blijft dat zonder meer een onwerkelijke ervaring.
Sankoh en Kruiswijk stonden als een rots in de branding. Die eerste heeft dan af en toe wel weer zoveel zelfvertrouwen dat hij het even met heel veel risico wil oplossen. Een 'Sankohtje' komt elke wedstrijd wel 2 of 3 keer voorbij. Maar hé, het 'Frank de Boertje' is ook naar een topverdediger vernoemd!
Berg kwam nog niet zo uit de verf, maar erg veel ballen heeft die ook niet gehad. Daarnaast bereidde hij de 0-2 van Nevland knap voor.
Nijland viel positief op. Ik hoorde dat AZ hem al sinds de voorbereiding zou volgen. Ik neem aan dat die hier nog wel even zit, want om nu een arbitragezaak tegen papa aan te spannen...
Na de - geheel terechte - rode kaart van Mtiliga kreeg heel NAC even lost van collectieve kortsluiting in de kop. De ene na de andere lompe houthakkerscharge werd uitgevoerd onder de vocale begeleiding van een aanhoudend "Bossen hoerenjong" uit Vak-G. Misschien dat het daarom was dat Bossen NAC niet verder durfde te bestraffen, want zelfs voor de smerigste acties kwam niet eens geel. Ik weet dat voetbal weinig met redelijkheid te maken heeft, maar ik vraag me toch af hoe je je echt door de scheidsrechter benadeeld kan voelen wanneer je je ploeg onbestraft zo tekeer ziet gaan.
Na de 0-2 was alle strijdlust bij de NAC-spelers overigens verdwenen en speelde Groningen het simpeltjes uit.
Nog even een opmerkelijk moment: wat bezielde Meerdink om zo opzichtig naar de grond te gaan als je in zo'n kansrijke positie komt? Hij was volledig vrij in het Bredase strafschopgebied, maar besloot toch nog maar te vallen over het Bredase been waar die vijf meter terug overheen gestapt was. Dan durf je het blijkbaar niet aan om door te spelen en het risico te nemen die kans te verneuken. Daar kwam trouwens ook geen geel voor.
Net als vorig seizoen begonnen met een 3-0 overwinning. Wat een luxe