ik dacht aan precies hetzelfdequote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:12 schreef Noca het volgende:
Goede speler idd, maar die blijft liever in de CL spelen denk ik
true true..quote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:12 schreef Noca het volgende:
Goede speler idd, maar die blijft liever in de CL spelen denk ik
quote:Berg heeft eerste verjaardagscadeau al binnen
Marcus Berg heeft zijn handtekening gezet onder een vierjarig contract met FC Groningen en trainde gistermiddag voor het eerst mee met zijn nieuwe ploeggenoten. ”Ik had direct een goed gevoel bij FC Groningen” groningen - Ook verzorger Henk Hagenauw, sinds jaar en dag in dienst van de club, is het grote aantal mensen opgevallen dat zich rond het TCN Trainingsveld van FC Groningen heeft verzameld. Hij zegt er 130 te hebben geteld. ”Zo veel mensen heb ik nog zelden gezien bij een training van FC Groningen.” En allemaal zijn ze daar voor één man, een jonge man nog: Marcus Berg, 20 jaar, afkomstig van IFK Göteborg, topscorer van Zweden, opvolger van Luis Suárez en met een bedrag van 3,2 miljoen euro de duurste aankoop ooit van FC Groningen.
Hij wekt niet de indruk dat de kapitale som geld als een molensteen om zijn nek hangt. ”Daar houd ik me niet mee bezig.” Twee keer klinkt applaus voor hem op tijdens zijn eerste werkdag bij FC Groningen. De eerste keer gebeurt dat ’s morgens als hij in de Hattrick’s Pub van de Euroborg, waar hij aan de media en de sponsors van FC Groningen wordt gepresenteerd, het groenwitte shirt van zijn nieuwe club over de ranke schouders trekt. De tweede keer ’s middags op het trainingsveld, als hij in een onderling partijtje een fraai doelpunt maakt.
Erik Nevland heeft hem de diepte ingestuurd. Met een lichaamsschijnbeweging doet Berg doelman Brian van Loo omvallen en vervolgens schuift hij de bal tergend langzaam in het lege doel. Trainer Ron Jans noemt de actie later kenmerkend voor de spits. ”Hij is een koele kikker.” Jans neemt Berg een paar keer apart tijdens de training en legt hem de bedoeling van een aantal oefeningen uit. ”Ik heb hem eerst gevraagd of hij zich op zijn gemak voelde. En dat voelde hij zich.”
Berg, voor wie de Nederlands taal nog dezelfde klanken heeft als voor ons het Chinees, trekt tijdens de training logischerwijze vooral toe naar zijn landgenoten Rasmus Lindgren en Fredrik Stenman en de Noor Erik Nevland. Jans: ”Hij spreekt ook goed Engels hoor.” Zowel in de partijvorm vijf tegen vijf als in de afsluitende grote partij van zeven tegen zeven met twee keepers, vormt Marcus Berg een koppeltje met Erik Nevland. Eigenlijk is sprake van een trio, want Goran Lovre is door Jans ook steeds ingedeeld in het team waarvan Nevland en Berg deel uitmaken. Dat drietal gaat zaterdag ook de aanvalslinie vormen in FC Groningens eerste competitiewedstrijd in Breda tegen NAC. ”Dat zou maar zo kunnen”, zegt Jans.
Daarmee heeft Marcus Berg zijn eerste verjaardagspresentje alvast binnen. Morgen wordt hij 21 en tijdens de perspresentatie laat hij weten dat een basisplaats tegen NAC zijn mooiste cadeau zou zijn. ”Dat is het liefste wat ik wil.” Hij zegt dan ook dat het teambelang bij hem voorop staat, maar dat het maken van doelpunten eveneens een belangrijke doelstelling van hem is. ”Want dat is mijn job.” (DvhN, Jan Mennega)
quote:FC Groningen troeft SC Heerenveen af
Met het aantrekken van Marcus Berg heeft FC Groningen SC Heerenveen afgetroefd. De Friese club wilde de topscorer van Zweden eveneens vastleggen, deed hem ook een beter financieel voorstel, maar Berg legde de aanbieding naast zich neer. ”Ik was al in Groningen geweest, had de stad gezien en het stadion en toen kon ik geen nee meer tegen FC Groningen zeggen. Bovendien is geld in deze fase van mijn carričre niet het allerbelangrijkste.”
Daar kwam bij, vertelt Bergs zaakwaarnemer Kent Carlzon, dat SC Heerenveen zijn pupil pas vorige week donderdag een concrete aanbieding deed. En pas nadat het Lasse Nilsson had verkocht aan Saint-Etiënne. ”Marcus had toen voor zichzelf al besloten naar FC Groningen te zullen gaan. Ik denk dat hij hier ook goed op zijn plaats is. Maar Heerenveen is ook een mooie club. Een andere speler van mij, Petter Hansson, heeft er jarenlang met veel plezier gespeeld.”
De late aanbieding van SC Heerenveen heeft FC Groningen wellicht wel geld gekost. Algemeen directeur Hans Nijland beaamt dat ook min of meer. ”Wij zaten met onze aanbieding op een bedrag van 2,9 miljoen euro. Maar omdat het toch wat onrustig rond Marcus werd hebben wij op vrijdag toch maar besloten akkoord te gaan met het bedrag van 3,2 miljoen euro dat IFK Göteborg voor hem wilde ontvangen. Anders waren we misschien uitgekomen op een bedrag tussen de 2,9 en de 3,2 miljoen euro in. Maar wij wilden niet het risico lopen dat het nog mis zou gaan. Je mag de vogel die je wilt hebben niet over het net laten vliegen.” (DvhN, Jan Mennega)
Toe maar weer, 40.000 plaatsen.quote:Niemand zet Groningen onder druk
GRONINGEN - FC Groningen is geen eendagsvlieg meer. Ze is uitgegroeid tot stevige subtopper.
Hij is de langst zittende algemeen directeur in het Nederlandse betaald voetbal. Maar de in elf jaar bij FC Groningen opgebouwde ervaring biedt geen garantie dat Hans Nijland niet meer verrast kan worden. Al op zijn eerste vakantiedag op Rhodos ging hij terug naar huis. ‘Om Ajax duidelijk te maken dat je niet zomaar even om FC Groningen heen kunt.’
Ajax had voor de invulling van de vacature Babel het oog laten vallen op de Groningse groeibriljant Luis Suarez. De spits die een jaar eerder voor 1,5 miljoen euro in Montevideo was gekocht en bij FC Groningen nog een contract tot 2011 had. Ajax wilde 3,5 miljoen voor hem betalen. ‘Een schande’, brieste Nijland en er ontstond een steekspel waarin Suarez zijn toevlucht vergeefs bij de arbitragecommissie van de KNVB zocht, en FC Groningen uiteindelijk besloot de aanvaller voor 8 miljoen euro naar Amsterdam te laten vertrekken.
De vijandigheid tussen beide clubs is inmiddels afgezwakt. Partijen hebben elkaar de hand geschud. Wel zegt Nijland (47) ook nu: ‘Je kunt zeggen: eind goed, al goed. Maar dat is niet mijn gevoel. Formeel was dit een zaak tussen Suarez en FC Groningen, maar iedereen in het voetbalwereldje wist dat dit een zaak was tussen Ajax en FC Groningen.
‘Ik verafschuw dat clubs zo tegenover elkaar komen te staan, omdat ik de impact van de zaak vrees. Dit kan grote gevolgen hebben voor de verhoudingen tussen clubs, maar ook voor de wijze waarop supporters met elkaar omgaan.
‘Tussenkomst van de arbitragecommissie was niet nodig geweest. Dat geeft Ajax nu eigenlijk ook toe. Door uiteindelijk 8 miljoen te betalen voor Suarez, na eerst 3,5 te hebben geboden, zegt Ajax dat zijn eerste bod inderdaad belachelijk laag was.’
Nijland heeft zich gestoord, maar de controverse staat volgens hem op zich. Niet eerder mondde zijn overleg met andere clubs uit in zoveel ruis en ergernis. ‘Clubs gaan goed met elkaar om. Professionalisering is de winst van het laatste decennium. Toen ik begon was bij veel clubs de leiding in handen van bestuurders die overdag een andere job hadden te doen.’
De druk van het kapitaal heeft het betaald voetbal rigoureus veranderd, tegelijkertijd is het als publiekstrekker gegroeid. Onredelijk noemt hij het tegenover publiek en trainers dat spelers tot voorbij de competitiestart van club kunnen veranderen. ‘Na 1 juli moet de deur op slot, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.’
Het valt hem niet bitter om te erkennen dat Ajax zich heeft verrijkt met een geweldig talent. Voor de Amsterdamse zender AT5 zei hij zelfs: ‘Suarez wordt de beste na Johan Cruijff.’ Nu zegt hij met gevoel voor nuance: ‘Ik zag dat een Amsterdamse omroep me de vraag stelde en ik wilde wel wat prikkels uitdelen..’
Dat neemt niet weg dat hij overtuigd is van de grote betekenis die Suarez voor Ajax kan hebben ‘Hij zal slagen, want hij heeft ongekende voetbalcapaciteiten. Maar zijn belangrijkste eigenschap is, en dat bedoel ik positief, dat hij maling heeft aan de hele wereld. Hij is echt nergens van onder de indruk. Ik heb hem vorig jaar gezien in de bedreigende sfeer bij de kampioenswedstrijd van zijn club Nacional in Uruguay. Hij werd geschopt, geslagen en bespuugd en het maakte dat manneke van toen 19 niets uit, hij stond op en ging weer verder.’
Nijland deed daar ook zijn eerste ervaringen op met Zuid-Amerikaanse voetbalmakelaars, de begeleiders van Suarez, Fonseca en Pino. ‘Vergeleken met deze heren zijn Nederlandse voetbalmakelaars heilig. Voor Suarez was die arbitragezaak een verschrikking, hij begreep er immers niets van. Dan is het toch niet te geloven dat zijn zaakwaarnemers in geen velden of wegen waren te bekennen!
‘Ik heb geleerd dat je je nooit gek moeten laten maken. Vorig jaar, bij de eerste onderhandelingen, liepen ze te schelden, maakten kabaal, smeten lege koffiekopjes over tafel en liepen wel vijf keer, woest, mijn kantoor uit. Dat tafereel herhaalde zich deze zomer, voordat we in Emmeloord met Ajax gingen praten. Het enige dat voor hen telt is geld. Suarez heeft een jaar bij ons gespeeld, maar zij hebben zich bij niet één wedstrijd laten zien.’
FC Groningen moest destijds Arjen Robben voor ruim 4 miljoen gulden aan PSV verkopen om te overleven. Hoe de verhoudingen in de Euroborg zijn veranderd, blijkt als Nijland zegt: ‘We konden ons nu permitteren elk bod op Suarez naast ons neer te leggen. FC Groningen is financieel kerngezond.’
Met een gegarandeerde afname van alle 20.000 plaatsen is het stadion bij elk thuisduel uitverkocht. ‘We zijn met de directie van de Euroborg en de architect in overleg over uitbreiding van het stadion naar 40.000 plaatsen, we moeten wel. Kan-niet, vind ik geen argument. We kunnen naar de maan, dan moeten we het stadion ook een keer zo groot kunnen maken.’
Dat is wel leuk ja.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:31 schreef don-diablo het volgende:
En die klote friezen ook een keer afgetroefd
Bron: www.voetbalprimeur.nlquote:Luciano wil sterker worden bij Groningen
Luciano Da Silva verruilde afgelopen zomer Germinal Beerschot voor FC Groningen. In een interview met Gazet van Antwerpen spreekt hij over zijn eerste maanden in Nederland.
Luciano was dé publiekslieveling bij Germinal Beerschot, maar toch vertrok de doelman. "Ik had niet het gevoel dat Germinal Beerschot me echt wilde houden. Daarom koos ik voor een stap hogerop. Ik kan hier sterker worden."
Momenteel moet Luciano Brian van Loo nog voor zich dulden in de hiërarchie van de doelmannen. "Ik begrijp de coach, want Van Loo speelde een heel sterke voorbereiding."
Toch zal Luciano zich niet zomaar neerleggen bij zijn status van tweede doelman. "Ik kijk uit naar een kans om me hier te bewijzen, want daarvoor ben ik tenslotte naar Groningen gekomen. We willen play-offs spelen en ons tonen in de beker."
Het leven in het noorden bevalt Luciano wel. "Ik heb het hier naar mijn zin. Groningen is een leuk stadje. Klein en rustig. De mensen zijn erg vriendelijk."
Toch heeft Luciano een beetje heimwee naar Antwerpen. "Natuurlijk mis ik Antwerpen, het is mijn tweede thuis. Maar ik hoop ooit terug te keren."
Laten we het hopen. Op de beelden die ik van hem gezien heb tot nu toe ziet het er iig veel belovend uit.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 11:52 schreef Fides het volgende:
De topscorers van de Zweedse Liga bleken allemaal prima voetballers te zijn (Zlatan, Rosenberg, Alves, ..Berg?)
quote:Jans wil debuut Berg nog niet bevestigen
FC Groningen-trainer Ron Jans weigert zijn opstelling tegen NAC reeds te onthullen. Daardoor blijft het onduidelijk of aanwinst Marcus Berg zaterdag al zal debuteren, meldt het Dagblad van het Noorden.
Op basis van de training lijkt het er wel op dat de van IFK Göteborg overgenomen aanvaller direct al zal debuteren in de basisformatie. Berg werd onlangs aangetrokken van de aan Ajax verkochtte Luis Suárez.
Vraagtekens in de opstelling zitten vooral aan de rechterkant van het veld. Het is nog onduidelijk wie Jans zal positioneren op de rechtsback- en rechtsmidden-positie. Als rechtervleugelverdediger heeft Jans de keuze tussen Paul Matthijs en Bruno Silva, terwijl op het middenveld de strijd gaat tussen Martijn Meerdink en Koen van de Laak.
RTV Noordquote:Marcus Berg maakt debuut tegen NAC Breda
GRONINGEN - Marcus Berg, de nieuwe aanwinst van FC Groningen, maakt zaterdagavond tegen NAC Breda zijn debuut.
Trainer Ron Jans zal hem sowieso in actie laten komen. Hoogstwaarschijnlijk start Berg in de basis en staat hij samen met Erik Nevland voorin.
De opstelling van FC Groningen ziet er mogelijk als volgt uit:
In het doel Van Loo, achterin Silva, Sankoh, Kruiswijk en Stenman. Op het middenveld Van de Laak, Lindgren, Lovre en Fledderus. Voorin Nevland en Berg.
nieuwsbrief FCG.quote:FC heeft drie spitsen in vizier en geen verdediger
FC Groningen heeft nog drie spelers op het oog die de aanval eventueel nog voor het sluiten van de transfertermijn op 1 september zouden kunnen versterken. Het zijn stuk voor stuk jonge spelers met doorgroeimogelijkheden. Het is echter niet gezegd dat één van hen ook daadwerkelijk naar Euroborg komt. Ook voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld Stefan Nijland zou het goed zijn als nog voldoende speelminuten overblijven. Verdedigers heeft de club na de stage van de Braziliaan Leandro Castan niet meer concreet op het oog. Een eventuele aanwinst zou minimaal van het niveau Arnold Kruiswijk moeten zijn en in potentie zijn opvolger. In september, na het sluiten van de transfertermijn gaat FC Groningen overigens met Kruiswijk en zijn zaakwaarnemer Edwin Olde Riekerink om tafel om het contract met de linksbenige verdediger – dat nog tot medio 2008 loopt – open te breken, zo gaf directeur Hans Nijland afgelopen zondag aan bij Radio Noord.
Spijker en kop enzoquote:‘Tussenkomst van de arbitragecommissie was niet nodig geweest. Dat geeft Ajax nu eigenlijk ook toe. Door uiteindelijk 8 miljoen te betalen voor Suarez, na eerst 3,5 te hebben geboden, zegt Ajax dat zijn eerste bod inderdaad belachelijk laag was.’
Zou mooi zijn idd, ben benieuwd of Kruiswijk er op in zal gaan.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 17:31 schreef Prosac het volgende:
[..]
nieuwsbrief FCG.
Vooral de eventuele contractverlenging van Arnold zou echt geweldig zijn!
?quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 20:58 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
ik heb iig een hoop punten voro de manager binnen
al mijn fc groningen spelers die ik voor de voetbalmanager heb gekozen zitten in de basisquote:
quote:
Wel doen hequote:Op vrijdag 17 augustus 2007 20:52 schreef Slilen het volgende:
Ik heb voor de grap omdat ik me verveelde een site gemaakt over FC Groningen![]()
zouden jullie eens een kijkje willen nemen en zeggen wat jullie ervan vinden en misschien hebben jullie ook nog wel ideetjes.
Als de site een succes wordt koop ik er een domein voor![]()
http://www.fcgfansite.nl.tt
Doe maar niet. Heeft geen enkele toegevoegde waarde. Er zijn immers al zat goede fansites. Als je daadwerkelijk een fotosite maakt met verslagen van zowel alle uit- als thuiswedstrijden zoals Trotsvanhetnoorden.nl en GroningenFanatics.nl hoor je mij echter niet klagen, maar zo ziet het er niet uit.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 20:52 schreef Slilen het volgende:
Ik heb voor de grap omdat ik me verveelde een site gemaakt over FC Groningen![]()
zouden jullie eens een kijkje willen nemen en zeggen wat jullie ervan vinden en misschien hebben jullie ook nog wel ideetjes.
Als de site een succes wordt koop ik er een domein voor![]()
http://www.fcgfansite.nl.tt
Haha, echt waar?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:53 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
het eerste wt deze knul wil kopen is een fiets![]()
ja, het verbaast hem dat er heir zoveel fietsen zijn, overal zie je er een, is onbekend voor hemquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:54 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Haha, echt waar?![]()
Shit, dat stukje wil ik ook lezen..
jahhaa ik ga alquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:54 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Haha, echt waar?![]()
Shit, dat stukje wil ik ook lezen..
Is volgens mij ook vreemd als je uit een ander land komt. Bovendien is een fiets best handig in de stad, al heb ik altijd een grafhekel aan fietsen gehad.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:56 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
[..]
ja, het verbaast hem dat er heir zoveel fietsen zijn, overal zie je er een, is onbekend voor hem
Hup, beetje tempo.quote:
klopt, heeft nog geen rijbewijs, als ik het goed gelezen heb, rijdt Nevland hem nu rond enzoquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:05 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Is volgens mij ook vreemd als je uit een ander land komt. Bovendien is een fiets best handig in de stad, al heb ik altijd een grafhekel aan fietsen gehad.![]()
Hij heeft toch zo'n lekker klein race opeltje van de club gekregen? of heeft ie nog geen rijbewijs.![]()
Twee van die vikingen in een karretje de stad onveilig maken...quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:08 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
[..]
klopt, heeft nog geen rijbewijs, als ik het goed gelezen heb, rijdt Nevland hem nu rond enzo
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |