quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 18:16 schreef Byte_Me het volgende:ik ga dit jaar 2 weken boarden in gulmarg, in kashmir, india. maar ik heb dan wel wat nieuwe spullen nodig, lijkt me. in dit topic lopen vast wat mensen rond die er verstand van hebben wat je allemaal nodig hebt als je serieus off piste gaat. wat ik zelf al had bedacht: lawinepieper, helm, rugbeschermer, rugzak, zo'n prikstok om door de sneeuw te zoeken naar lawineslachtoffers, schepje (?). vergeet ik iets? neem ik overbodige zaken mee?
sfeerimpressie gulmarg:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Dit is mijn uitrusting (had ik nodig voor de alpincurs en dus professioneel. Zonder op te scheppen)
Rugzak 20 liter (1 waar je snowboard achterop geplaatst kan worden. de hele tijd rondslepen met dat ding is ook niet alles)
Lawinepieper
Schep (HEEEEL!!!! erg belangrijk. Hoe wil je iemand opgraven als je geen schep hebt? geloof me, je snowboard en handen werken niet)
Sonde ("prikstok")
Eerste hulp setje (Stel je voor dat iemand onder de sneeuw vandaan komt en hij is gewond. Ff de pistedienst bellen is er ook niet bij)
Telescoop skistokken (van die inschuifbare skistokken. Geloof me, als je een eind moet hiken, wat je met echt off piste rijden zult moeten doen, zijn ze onmisbaar)
Topografische kaart van het gebied (en natuurlijk de kennis om hem te gebruiken. Mits je gids hem niet bij zich heeft)
kompas (anders heb je weinig aan je kaart)
Speciale verzekering waarbij je verzekerd bent buiten de piste (geloof me, de rekening van de dokter en helikopter wil je niet betalen en bij standaard verzekeringen ben je alleen op de piste verzekerd)
Dit is echt het minimaalste van het minimaalste.
Wat verder nog aan te bevelen is:
Helm (spreekt voor zich)
andere bescherming (backprotector etc)
potlood.(handig om op je kaart aan te geven waar je zit enzo)
Zakmes (het kan echt handig zijn)
Touw (misschien iets wat overdreven)
Hellingshoekmeter (ook iets wat overdreven)
en dan als laatste nog de Lawinebal. Niet noodzakelijk maar als je denkt veel offpiste te gaan rijden is het zo'n toevoeging aan je uitrustig die je leven kan redden dat ik het best noemenswaardig vindt.
http://www.lawinenball.at/Ik heb er 1 gekocht en het is echt een superhandig ding.
Korte uitleg: Het is een pakketje met een bal erin die zit opgevouwen. Die monteer je op je rugzak. Op het moment dat je in een lawine dreigt te komen trek je aan het koord en komt de bal naar buiten (en klapt hij zich uit door de veer die eraan zit). Er zit een touw aan van 6 meter. De bal blijft boven de sneeuw drijven. Waarom is dit handig?
Je zit altijd binnen 6 meter van de bal. Vaak kun je het touw al een heel stuk terug geleiden waardoor je al een heel stuk dichter bij je slachtoffer bent. Stel je voor dat de lawine 100m lang is en 10m breed. Je moet dus of dat gebied uit kammen of een straal van 6m rond die bal. Meer hoef ik niet uit te leggen denk ik?
En wat ongelooflijk belangrijk is, is een GIDS!!!!
Je hebt zo iemand nodig om je langs alle gevaarlijke punten te leiden.
Heel veel mensen doen er een beetje lacherig over maar die weten ook niet wat ze doen. Een hang kan nog zo mooi zijn. Als je niet heel veel weet van sneeuwcondities en dergelijken is het echt heel gevaarlijk. Daarnaast voorkomt een gids dat je een verkeerde afslag neemt en een klere eind omhoog moet lopen
![]()
)
Ik heb al verschillende tochten gemaakt met leerlingen in het gebied waar ik werk. Dat is trouwens niet een heel gevaarlijk gebied. Maar ik heb er wel veel kennis van. Daarnaast heb ik er een opleiding voor gevolgd en weet ik wat de gevaren zijn en waar ze zijn.
Officieel mag ik niet hiken met de leerlingen en dat doe ik dan ook bijna nooit. Bij meer heb je echt een bergfuhrer nodig of een snowboardgids. Ik ben slechts (gedeeltelijk) bevoegd leraar.
Als ik naar een ander gebied zou gaan, zou ik zeker weten een gids mee nemen.
Kijk trouwens s'morgens ook het weerbericht na. Als het slecht weer wordt (bewolkt op bepaalde hoogtes is lastig voor het zicht en je richtingsgevoel. Als het sneeuwt is offpiste natuurlijk helemaal uit den boze. Maar ja, als het goed hard gesneeuwd heeft s'nachts en het sneeuwt nog steeds s'morgens. Waarom dan offpiste gaan als er een halve meter op de piste ligt
![]()
Een aantal dingen lijken misschien overbodig als je met een gids mee gaat en dat zijn ze misschien ook wel. Maar het meeste is wel heel erg aan te bevelen. De eerste zijn bij serieus offpiste onmisbaar.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"