Aangezien ik het gehad heb, maar geen zin heb om het te herkauwen wil ik je toch tegemoet komen. Hierbij de quote:
quote:
Eigenlijk hoef je alleen de getallen bij de regel waar staat Pearson Chi-Square te bekijken. De andere twee regels bevatten twee variaties op de chi-kwadraat toets.
De waarde 2,262 6,484 is de berekende chi-kwadraat waarde. De waarde df (in jouw geval 2 3) geeft het aantal vrijheidsgraden (degrees of freedom) bij de uitgevoerde toets weer. Het belangrijkst is de overschrijdingskans die is af te lezen in de kolom Asymp. Sig. In dit voorbeeld is die overschrijdingskans 0,323, 0,090 dus 9% en dat is groter dan 5%, zodat we de nulhypothese moeten handhaven.
Die 5% is de onbetrouwbaarheid a bij deze toets. De nulhypothese is altijd dat er geen verband bestaat tussen de twee kenmerken. Die hypothese wordt door de toets dus bevestigd.
De beslisregel bij chi-kwadraat toetsen met SPSS luidt:
Overschrijdingskans ≤ a ® H0 verwerpen ® er is verband.
Overschrijdingskans a ® H0 handhaven ® er is geen verband.
Met vriendelijke groet
JaDeX
Zoals je ziet heb ik de getallen aangepast aan jouw voorbeeld. Conclusie uit het voorbeeld is anders dan in jouw opdracht. Dit lijkt me logisch. Zie volgende post voor de betreffende topic. De conclusie uit de quote heb ik dan voor het gemak ook even cursief gezet (zodat er geen misverstanden ontstaan)
[ Bericht 2% gewijzigd door CrazyTaxi op 07-08-2007 10:14:38 ]
Je kunt geen identiteit vormen op basis van iets wat je niét bent, dat is puur nihilisme.