abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 augustus 2007 @ 16:43:20 #1
172848 chrisr
nom nom nom
pi_52120896
De electra voor de verlichting in ons toilet liep vroeger buitenom via een pvc pijp. We hebben nu de electra een beetje omgelegd en zitten nu dus met deze nutteloos geworden kabels. Het probleem is dat deze als het ware uit de vloer van de 1e verdieping komt. En bij de contactdoos kunnen we niet, die zit nl ook onder de vloer. Ik heb net de pvc pijp al eraf gehaald, maar begin me toch af te vragen hoe ik die draden het beste kan wegwerken. Trekken gaat niet, tis allemaal hout en wie weet wat er nog meer mee gaat komen
Is het een kwestie van kort afknippen en isolatietape erom heen en naar binnen duwen? Twee lasdoppen gaan niet passen.

Iemand ideeen?
  zondag 5 augustus 2007 @ 16:47:39 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_52120988
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 16:43 schreef chrisr het volgende:
De electra voor de verlichting in ons toilet liep vroeger buitenom via een pvc pijp. We hebben nu de electra een beetje omgelegd en zitten nu dus met deze nutteloos geworden kabels. Het probleem is dat deze als het ware uit de vloer van de 1e verdieping komt. En bij de contactdoos kunnen we niet, die zit nl ook onder de vloer. Ik heb net de pvc pijp al eraf gehaald, maar begin me toch af te vragen hoe ik die draden het beste kan wegwerken. Trekken gaat niet, tis allemaal hout en wie weet wat er nog meer mee gaat komen
Is het een kwestie van kort afknippen en isolatietape erom heen en naar binnen duwen? Twee lasdoppen gaan niet passen.

Iemand ideeen?
Tapen is prima.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 5 augustus 2007 @ 16:50:18 #3
172848 chrisr
nom nom nom
pi_52121043
Ok, gaan we dat lekker doen. Dank je wel.
pi_52121687
Dus de lasdoos waar deze kabel heengaat is onbereikbaar
Dat is niet echt handig.

Zelf zou ik het niet met tape doen, je weet nooit wat muizen doen, en over 5 jaar weet je cht niet meer waar die kabel precies zit, en dat dat het probleem zou kunnen zijn.

Ik zou toch de hele draad weghalen, en dus binnen maar wat wegbreken. Dan kun je meteen die lasdoos bereikbaar maken, er zit ongetwijfeld nog meer op gelast.
  zondag 5 augustus 2007 @ 17:31:55 #5
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_52121812
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 16:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Tapen is prima.
tape gaat na verloop van tijd meestal los zitten....
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zondag 5 augustus 2007 @ 17:36:20 #6
172848 chrisr
nom nom nom
pi_52121887
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 17:24 schreef Marsepein het volgende:
Dus de lasdoos waar deze kabel heengaat is onbereikbaar
Dat is niet echt handig.

Zelf zou ik het niet met tape doen, je weet nooit wat muizen doen, en over 5 jaar weet je cht niet meer waar die kabel precies zit, en dat dat het probleem zou kunnen zijn.

Ik zou toch de hele draad weghalen, en dus binnen maar wat wegbreken. Dan kun je meteen die lasdoos bereikbaar maken, er zit ongetwijfeld nog meer op gelast.
Niet handig, maar dat heb je niet altijd zelf in de hand. En ik zie het niet zitten om er een houten vloer uit te breken alleen maar voor die lasdoos, daarnaast gaan de schilders morgen weer verder, dus er is eigenlijk ook geen tijd voor
pi_52122120
Lasdozen MOETEN bereikbaar zijn. Als je de vloer moet openbreken om er bij te komen is je elektrische installatie niet in orde. Normaliter komen de draden van uit de centraaldoos in de ruimte zelf of van de ruimte er onder. soms van de ruimte er naast. Je kunt dan door de lamp van het haakje af te halen bij de schroefjes om de installatie te veranderen of te inspecteren. Is het niet mogelijk om het vanuit een centraal doos te doen is het gebruikelijk om van een nabije wandcontactdoos of schakelaar 'door te lussen'. Als dat ook niet mogelijk is of de leiding te lang wordt of te veel bochten heeft wordt er een trekdoos demonteert in een muur of plafond. Deze moet worden afgedekt met een afdekplaatje. Om het plaatje te camoufleren kan dit worden geschilderd. Als deze nu niet berijkbaar is moet je dat zo snel mogelijk corregeren voordat je straks als je er als nog later bij komt nog veel meer slopen.
pi_52123025
als het tijdelijk zou zijn zou je gewoon kunnen tapen.. zo niet > compleet verwijderen.. indien onmogelijk door een krappe bocht ofzo dat de draad vast zit > spanningsloos maken :-)
  zondag 5 augustus 2007 @ 19:00:42 #9
172848 chrisr
nom nom nom
pi_52123614
Hij zal wel doorgelust zijn, maar ik weet niet waarvandaan. Ik heb een vermoeden, maar ja, oude huizen he. Hoe dan ook, het is nu getaped, kort afgeknipt, dus mocht de tape loslaten is de kans nog minimaal dat er contact is. Ik zal vanavond of morgen nog wel eens kijken naar die doos vanwaar ie waarschijnlijk is gelust. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
pi_52131663
als je gaat tapen, dan zou ik zorgen dat de 2 (of 3 als het geaard is) draden niet even lang zijn, zodat in ieder geval de uiteindes niet dichtbij elkaar zitten. Als dan de tape loslaat, kunnen de koper-delen elkaar in ieder geval niet raken.
Da gao nie nou!
pi_52134632
Het gaat niet alleen om contact tussen de koper kernen om sluiting te voorkomen. Het gaat om om lek stromen te voorkomen. Als spanningsvoerende draden los of getaped weg gewerkt worden in de muur gaat er bouwstof en stucmortel op de uiteinden zitten. Dor het vocht wat de muren hebben krijg je lek stromen naar aarde toe. Hierdoor krijg je een sluipverbruik en kan de aardlek schakelaar vreem gedrag krijgen. Daarnaast is het niet veilig bij werkzaamheden zal iet verwacht worden dat er ergens zomaar een paar spanningsvoerende draden in de muur zit zonder dat daat verder iets zit. Dit is vooral gevaarlijk als het kort afgeknipte stompjes zijn bij een vloer of plafond overgang.
pi_52138327
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 10:53 schreef tnimble het volgende:
knip
hmm een centraal/trekdoos plaatsen waarin de draden eindigen mag toch weer wel?
  Moderator dinsdag 7 augustus 2007 @ 19:10:19 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_52175728
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 13:20 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hmm een centraal/trekdoos plaatsen waarin de draden eindigen mag toch weer wel?
Zolang het maar bereikbaar is; maar zo ie zo mag die lasdoos al niet weggewerkt worden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')