en de tegenargumenten:
- Zeur niet!Betekent: Ik wil er niet over nadenken of ik kan geen tegenargumenten bedenken. Dus klaag niet, dan hoef ik namelijk niets te doen. Schuld bij de klager leggen omdat-ie klaagt
![]()
.
- Open maar één los rookvrij caféJa, dat begrijpt iedereen, een rookvrij café naast een rookhok, dat gaat niet werken. Nee, het rookverbod wordt alles of niets. Dit is een uitwijkmaneuvre en niemand trapt er in.
- Cafe's lopen leeg / gaan fallietDit is gebaseerd op de stelling dat rokers allemaal wegblijven en dat niet-rokers toch al niet naar het café gingen.
In landen met een rookverbod bestaan de café's nog steeds. Of de klandizie meer of minder wordt moeten we afwachten. Beide kampen draaien de cijfers in hun eigen voordeel. Er zullen nog steeds falliesementen zijn. Die zijn er altijd al geweest. Maar dat de horeca integraal falliet gaat is flauwekul.
- Als je last hebt van de rook, kom dan niet in het café.Dat is een mooie. Wie bepaalt er of iemand in het cafe mag komen? Jij jaagt mijn sigaret het café uit; blijf thuis, dan stoor je mij niet.
Maar de roker is begonnen. Als hij/zij geen sigaret opsteekt worden anderen niet gehinderd.
Een beetje omgekeerd om de gehinderde weg te sturen omdat hij klaagt, of niet?
- Het hoort er bij.Voor rokers wel ja. Voor niet-rokers niet natuurlijk!
Maar gewoonterecht is geen recht.
Heroine, cocaine, doodstraf, slavernij: Het feit dat een gebruik bestaat betekent niet dat het 'dus' ook altijd moet blijven bestaan.
- Verbied alcohol / alles / ander voorbeeld ook maarNeemt de roker hier een slachtofferrol aan?
Roken heeft als speciale eigenschap dat de gevolgen (de rook) niet bij hun baasje blijven. Die verspreiden zich in de ruimte naar mensen die daar niet om gevraagd hebben.
Alcohol is ook slecht voor de gezondheid, maar niet voor mensen die daar niet om gevraagd hebben.
- Alcohol is veel gevaarlijker: het veroorzaakt autoongelukken.Snel! Wijzen naar iets dat ook gevaarlijk is.
Alcohol en verkeer zul je bedoelen.
Die combinatie is dan ook verboden.
- Auto's / fabrieken / laserprinters vervuilen ookSnel: Wijzen naar iets of iemand anders. Pak mij niet aan, hij/zij vervuilt nog meer!
Dat is ontlopen van verantwoordelijkheid.
Roken is slecht voor de mensen die naast je staan. Dat een fabriek ook slecht is, of dde laserprinter op kantoor verandert daar niets aan. Wat betreft die laserprinter: Als dat klopt, mag daar toch ook iets aan gedaan worden?
- Ik klaag ook niet over jouw biertje / eten / parfum / scooter, dus jij niet over mijn sigaret.Tsja, in een klein land met 16 miljoen mensen merk je de aanwezigheid van anderen wel eens op.
En misschien dat je die ander ook wel eens zult horen of ruiken. Dat heb je zo in een samenleving.
Maar zodra die ander een gevaar vormt voor jouw gezondheid is het een ander verhaal. Dat mag namelijk niet.
En dan moet je niet tegen die ander zeggen dat hij maar een ander plekje moet opzoeken. De oplossing moet gezocht worden bij de veroorzaker van het probleem.
[ Bericht 4% gewijzigd door mgerben op 03-08-2007 16:38:13 ]