abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Official ESF Kreviewer donderdag 2 augustus 2007 @ 09:28:58 #76
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_52037347
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 09:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het wemelt op de wereld van bruggen die ontworpen zijn voor Autocad en die ook nog steeds overeind staan.
Hallo,

Ik wilde even melden dat het kernpunt van mijn repliek niet zozeer 'autocad' is, maar meer het feit dat 40 jaar niet 'niets' is. Er kan veel gebeuren in 40 jaar (waaronder nieuwe technieken die voor een specifieke geografische locatie enorm van belang kunnen zijn, terwijl dat voor een andere locatie niet van toepassing is). Tevens kun je stellen dat geen enkele brug van 40 jaar of ouder is ontworpen voor de hoeveelheid verkeer die er vandaag de dag overheen moet. (zeker in dit geval)
Er zijn ook rokers die 93 jaar oud worden, dat maakt roken ook niet gezond.

Groetjes,

Krea.
pi_52038273


De brug is kapot.
pi_52038378
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 05:09 schreef Jegorex het volgende:

[..]

Het was een stalen boogbrug, zelfs zonder het beton zou die brug overeind moeten blijven staan.
Maar door dat boren trilt het wel effe lekker, wat het scheuren flink kan versnellen.
pi_52038599
Ik zie op sommige foto's duidelijk een goederentrein onder de brug. Zou het niet daarmee te maken kunnen hebben? Door bepaalde trillingen ofzo?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 2 augustus 2007 @ 10:21:42 #80
3185 Adelante
To let it go now
pi_52038632
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:20 schreef Mutant01 het volgende:
Ik zie op sommige foto's duidelijk een goederentrein onder de brug. Zou het niet daarmee te maken kunnen hebben? Door bepaalde trillingen ofzo?
Ik zie er ook een rivier onder door stromen!
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_52038699
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:20 schreef Mutant01 het volgende:
Ik zie op sommige foto's duidelijk een goederentrein onder de brug. Zou het niet daarmee te maken kunnen hebben? Door bepaalde trillingen ofzo?
Wellicht ook met de 200.000 auto's die er dadelijks overheen rijden...

Zie ook http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/6927113.stm
quote:
Traffic had been "bumper to bumper" at the time of the incident as only one lane was open in either direction on the eight-lane road because of the construction work on the arched bridge. Tons of concrete crashed 64 feet (20 metres) into the water as the structure crumbled.

A freight train passing underneath was crushed as a 500ft (150m) span of steel and concrete collapsed.
Facts:
quote:
I-35W BRIDGE
Eight-lane, steel-arch bridge
Built in 1967
Used by 200,000 cars a day
  donderdag 2 augustus 2007 @ 10:24:31 #82
172731 JohnFoK
dikke vette goeie shit, ouwe!!
pi_52038713
sjeetje wat een chaos.
pi_52038727
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 05:09 schreef Jegorex het volgende:

[..]

Het was een stalen boogbrug, zelfs zonder het beton zou die brug overeind moeten blijven staan.
Ik zag net een aantal plaatjes waarbij het staal helemaal gebogen/dubbel was. Het lijkt me gewoon dat onderhoudsmensen een aantal dingen gemist hebben.
know'm sayin?
×
word? word.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 10:26:29 #84
172731 JohnFoK
dikke vette goeie shit, ouwe!!
pi_52038763
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 03:59 schreef maartena het volgende:
Het blijft toch vaag hoe zo'n brug zomaar KAN instorten. Het gebied staat niet bekend om aardbevingen, en er zijn er ook geen gemeten. Het was (voor zover we weten) geen terrorisme, en er is ook geen sprake geweest van een explosie. In 2004 kreeg de brug nog een "clean bill of health" bij een grote inspectie, en er waren toen ook geen tekenen van metaalmoeheid. De wegwerkzaamheden van de afgelopen maanden waren om het wegdek te vervangen, en aan de constructie van de brug zelf is dus niet eens gesleuteld....

Maar goed, het onderzoek zal dat wel uitwijzen uiteindelijk.
Ja apart inderdaad. Misschien toch iets van metaalmoeheid gecombineerd met andere problemen ofzo.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_52038831
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:26 schreef JohnFoK het volgende:
Voertuigen vliegen in de brand,

http://media.myfoxtwincities.com/livestream/web_channel/index.htm
Wat een respectvolle Nederlanders toch weer in die chat...
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 2 augustus 2007 @ 10:38:17 #87
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_52039025
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:30 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wat een respectvolle Nederlanders toch weer in die chat...
ik ben gebanned van de chat... En ik deed niets raars
* I intend to live forever, so far so good! *
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 2 augustus 2007 @ 10:38:24 #88
862 Arcee
Look closer
pi_52039029
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 08:05 schreef lurf_doctor het volgende:
Ik denk toch eerder achterstallig onderhoud. In de VS wordt over het algemeen weinig geld uitgetrokken voor de onderhoud van infra-structuur
Inderdaad, weinig belasting betalen betekent ook weinig geld voor onderhoud.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_52039066
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 09:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het wemelt op de wereld van bruggen die ontworpen zijn voor Autocad en die ook nog steeds overeind staan.
Ik denk toch echt dat de meeste bruggen die er zijn gewoon met de hand ontworpen zijn. En autocad was en is een leuke ontwerptool maar je kunt er geen sterkteberekening van vakwerkconstructies mee maken.

Het vervelende bij vakwerkconstructies is dat als er 1 cruciaal onderdeel verzwakt is het geheel als een kaartenhuis in elkaar stort zoals we hier hebben kunnen zien.

Ik ben benieuwd hoe dit is kunnen gebueren.

Worden die bruggen in de VS ook onderhouden en ontworpen door dezelfde organisatie die verantwoordelijk was voor het watermanagment in new orleans?
pi_52039108
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:38 schreef Arcee het volgende:

[..]

Inderdaad, weinig belasting betalen betekent ook weinig geld voor onderhoud.
Ja infrastructuur is er toch vaak een sluitpost. Die ontplofte stoomleiding laatst was ook fijn .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_52039311
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:38 schreef Arcee het volgende:

[..]

Inderdaad, weinig belasting betalen betekent ook weinig geld voor onderhoud.
Hoorde op het nieuws dat dat inderdaad het geval is...paar weken geleden ontplofte in Manhattan ook een stoompijp ofzo. Had ook met achterstallig onderhoud te maken.

zie dat het al gemeld is...

[ Bericht 4% gewijzigd door BobRooney op 02-08-2007 10:50:23 (edit) ]
pi_52039431
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:41 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja infrastructuur is er toch vaak een sluitpost. Die ontplofte stoomleiding laatst was ook fijn .
En de dijken die Katrina weinig weerstand boden.

Maar ja het is natuurlijk een kwestie van keuzes, wil je je eigen land een beetje onderhouden of voer je liever oorlog.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_52039462
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:54 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

En de dijken die Katrina weinig weerstand boden.

Maar ja het is natuurlijk een kwestie van keuzes, wil je je eigen land een beetje onderhouden of voer je liever oorlog.
Oorlog natuurlijk, lijkt me logisch.
For great justice!
pi_52039499
tvp
pi_52039505
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:39 schreef Basp1 het volgende:
Ik denk toch echt dat de meeste bruggen die er zijn gewoon met de hand ontworpen zijn. En autocad was en is een leuke ontwerptool maar je kunt er geen sterkteberekening van vakwerkconstructies mee maken.
Ansys kan dat wel, en kost (in vergelijking met Inventor) een peuleschil. Gewoon in Inventor je brug tekenen en invoeren in Ansys.

Verder is er al aangegeven dat er scheurtjes in de constructie waren ten gevolge van vermoeiing. Als dat fenomeen optreedt moet je in principe direct de brug neerhalen / de beschadigde onderdelen vervangen. Initiatiefase kan enkele miljoenen trillingen duren, propagatiefase is slechts enkele 100den tot 1000den en de restbreuk (zowat 90% van de doorsnede) gebeurt in 1 klap. Dan mag je nog zoveel sterkteberekeningen uitvoeren; tegen verschijnselen zoals vermoeiing kan je weinig doen, buiten van in het ontwerp proberen de vormen van de gebruikte onderdelen zo stress-resistent mogelijk maken.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52039586
20 vermisten nog
pi_52039609
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 08:05 schreef lurf_doctor het volgende:
Ik denk toch eerder achterstallig onderhoud. In de VS wordt over het algemeen weinig geld uitgetrokken voor de onderhoud van infra-structuur


oh, en rip aan de nabestaanden natuurlijk.
Deze conclusie is duidelijk nergens op gebasseerd. Dergelijk onderhoud is een lokale aangelegenheid, dat heeft nauwelijks iets met het landelijk beleid te maken.
pi_52039811
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 10:57 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ansys kan dat wel, en kost (in vergelijking met Inventor) een peuleschil. Gewoon in Inventor je brug tekenen en invoeren in Ansys.
Ja er zijn tegenwoordig pakketten zat die het wel kunnen maar als de modellen niet goed het pakket in gaan heb je er nog niets aan.
40 jaar geleden moesten zulke berekening nog echt met de hand gemaakt worden.

Het probleem van veel ontwerpers tegenwoordig is dat hun volledig vertrouwen op hun pc en vaak niet eens meer hun gezonde verstand kunnen gebruiken omdat ze alles intypen totaal geen feeling meer hebben met de werkelijkheid.

Op mijn werk hierkomt wel eens een tekenaar langs als er een lijntje door een conversie een 0.001 mm verkeerd staat wat hij er mee moet doen. Aangezien we zichtproducten maken die op 0.1mm komen vraag ik dan aan hem of hij weet hoeveel 0.001mm is. Nee zegt hij dan. Dan zeg ik ga naar de wc, stop je hand in de stront, was je handen eens goed en wat je dan nog ruikt dat is 0.001 mm dus wat zou je er mee kunnen doen? zelf goed maken !
pi_52039847
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 11:01 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Deze conclusie is duidelijk nergens op gebasseerd. Dergelijk onderhoud is een lokale aangelegenheid, dat heeft nauwelijks iets met het landelijk beleid te maken.
Dan weet jij ons vast wel te vertellen welke organisatie daarvoor verantwoordelijk is in de VS.
pi_52039991
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 11:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan weet jij ons vast wel te vertellen welke organisatie daarvoor verantwoordelijk is in de VS.
Dat zeg ik net, lokale instanties, niet 1 grote organisatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')