abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 31 juli 2007 @ 21:07:34 #1
8781 crew  Frutsel
pi_52000175
Een topic over meteorietenregens en vuurbollen aan de hemel... maar een...

...Meteoor wat is dat?

Een meteoor is een kortstondig lichtspoor aan de hemel dat men ziet wanneer een klein stofdeeltje (een meteoroïde) op ca. 100 km hoogte met een enorme snelheid (tot tientallen kilometers per seconde!) in de atmosfeer van de Aarde terecht komt. De meteoroïde wordt door de atmosfeer afgeremd. Door de enorme wrijvingskrachten die hierbij ontstaat wordt het deeltje uiteengerukt tot losse moleculen en "verdampt" als het ware volledig. De wrijvingskrachten doen bovendien ook de omringende lucht oplichten, zoals een elektrische stroom het gas in een buislamp. Er is dus een ionisatie van de omliggende luchtkolom. Het lichtspoor begint te ontstaan en wekt soms de illusie van een ster, die zich plotseling snel verplaatst. Een meteoor staat daarom ook wel bekend als een vallende ster, maar heeft niets met een ster te maken.

Een deeltje ter grootte van een erwt geeft al een bijzonder heldere lichtstreep. Een zeer helder lichtspoor (helderder dan de planeet Venus) wordt ook wel een vuurbol of bolide genoemd.

Meteoroïden vallen 24 uur per dag de atmosfeer binnen, maar de lichteffecten zijn (behalve in zeer uitzonderlijke gevallen) alleen 's nachts te zien, en met het blote oog alleen als het heel donker is.

Meteoren kunnen afzonderlijk komen, maar ook in zwermen of sterrenregens, bijvoorbeeld de Leoniden of Perseïden

Soms is een meteoroïde zo groot dat het niet volledig in de atmosfeer verdampt. Er valt dan een gedeelte (eventueel in stukken) op Aarde. Dit wordt dan een meteoriet genoemd. Dit gebeurt echter zeer zelden. De brokstukken van zulke meteoroïden zijn zeer waardevol voor het astronomisch onderzoek naar het ontstaan van ons zonnestelsel.

Meteorenzwerm
Meteorenzwermen, meteorenstormen of sterrenregens zijn zwermen van meteoren, vaak afkomstig van stof en gruis achtergelaten door kometen. Wanneer een komeet in de buurt van de zon komt, gaat het ijs verdampen en via geisers door de korst van de komeet breken. Het stof dat hierbij vrijkomt, kan later een meteorenzwerm veroorzaken.

Deeltjes afkomstig van een zelfde komeet volgen alle ongeveer dezelfde baan. Wanneer de aarde de baan van zo'n zwerm stofdeeltjes kruist, wordt onze planeet getroffen door een "bombardement" van stofdeeltjes, zodat er meer meteoren dan normaal zichtbaar zijn. Op dat moment zeggen we dat een meteorenzwerm actief is. Bekende meteorenzwermen zijn onder meer de Perseïden, Leoniden, Geminiden en Quadrantiden.

Interessant bij een meteorenzwerm is dat alle deeltjes uit dezelfde richting komen. Door het perspectiefeffect lijkt dan alsof de trajecten van de veroorzaakte meteoren, bij achterwaartse verlenging, uit een zelfde punt lijken te komen (net zoals de sporen van een lange, rechte spoorweg). Dit punt noemt men de radiant van de zwerm. Meteorenzwermen worden doorgaans genoemd naar het sterrenbeeld waarin hun radiant gelegen is. Omdat in de paar dagen dat een zwerm te zien is de aarde verder trekt in zijn baan verschuift de radiant enigszins.

Vuurbollen
Nog spectaculairder dan de meteorenregen zijn vuurbollen aan de hemel. Die ontstaan als grotere gruisdeeltjes van een paar centimeter breed de atmosfeer induiken. Ze trekken lichtsporen die zo helder zijn als de maan of Venus. Nog grotere rotsblokjes, vanaf een centimeter of tien, kunnen de tocht door de dampkring overleven. Wat dan op aarde inslaat, wordt een meteoriet genoemd. De allergrootste meteorieten vormen bij het neerstorten op aarde een krater, zoals de Barringer-krater in Arizona (VS), met een diameter van 1,2 km en een diepte van 183 meter. In de Perseïden komen zulke rotsblokken niet voor; die zijn niet veel groter dan zandkorreltjes.

Perseiden 12-13 augustus
Elke zomer trekt de aarde door de Perseïden meteorenzwerm, dit is een wolk van stofdeeltjes achtergelaten door de komeet Swift-Tuttle. De naam Perseïden is afgeleid van het sterrenbeeld Perseus dat rondmiddernacht aan de noordoostelijke sterrenhemel te vinden is. Vele stofdeeltjes komen dan in botsing met de dampkring van de aarde, en veroorzaken kortstondig een lichtstreep aan de hemel. Dit verschijnsel noemen we een vallende ster of meteoor.

De Perseïdenactiviteit stijgt geleidelijk van enkele exemplaren per nacht eind juli, tot vele tientallen vallende sterren per uur rond het maximum in de ochtend van 13 augustus. Om deze meteoren waar te nemen is geen telescoop of verrekijker nodig: het volstaat om met het blote oog te kijken naar een willekeurige plaats aan de hemel. De meeste Perseïden zie je vanop donkere plaatsen buiten de stedelijke gebieden, telkens in de tweede helft van de nacht.

Meteorenstorm
De Perseïden zijn stofdeeltjes die zijn achtergelaten door komeet 109P/Swift-Tuttle. Bij elke passage van deze komeet om de zon, ongeveer om de 130 jaar, breken grote geisers van gas en stof door de korst van de komeet. Daardoor trekt de komeet een spoor van stofdeeltjes achter zich aan, zoals het condensatiespoor van een vliegtuig. Net als zo’n condensatiespoor waaiert het stofspoor na verloop van tijd uit. Alleen wanneer de aarde door een recent en dus dicht stoffilament trekt, kan een meteorenstorm optreden. Er zijn dan duizenden tot tienduizenden meteoren per uur te zien. In 2028 zal de aarde rakelings langs een recent stofspoor trekken. Sterrenkundigen verwachten voor dat jaar een echte Perseïdenstorm.

Leoniden 13-17 november

Leoniden

De meteorenzwerm Leoniden is tussen 13 en 17 november straalsgewijs waar te nemen vanuit het sterrenbeeld Leeuw (Leo), waarnaar deze meteoorstroom genoemd is.

De Leoniden komen van de komeet Tempel-Tuttle. Men meent dat rond de genoemde data de aarde door een baan van vele deeltjes heen reist die door deze komeet zijn uitgestoten als hij dicht bij de zon staat.

De Leoniden kunnen zeer veel spectaculaire vallende sterren vertonen. Er schijnt een cyclus van 33 jaar te bestaan, die overeenkomt met de baan van 33 jaar die de komeet om de zon beschrijft. In piekjaren kunnen duizenden meteoren per uur worden waargenomen. Topjaren waren 1698, 1799, 1833, 1866, 1966 en 2001.

12-13 augustus 2007 Aarde botst op Perseïden

De sterrenhemel dit weekeinde omstreeks 2 uur 's nachts. Door de draaiing van de aarde komen de sterrenbeelden in de loop van de nacht hoger aan de hemel te staan. De Perseïden pieken dit jaar op maandagochtend 13 augustus. Maar ook in de nacht van zaterdag op zondag zullen al veel meteoren zijn te zien.

TL-lamp
De Perseïden zijn ruim een maand lang te zien, van ongeveer 17 juli tot 24 augustus. Het aantal zichtbare meteoren stijgt geleidelijk van enkele exemplaren per nacht eind juli, tot vele tientallen meteoren per uur rond het maximum in de nacht van 12 op 13 augustus. In een stedelijke omgeving met veel lichtvervuiling zijn alleen de helderste meteoren te zien. Maar wie vanaf het donkere platteland waarneemt, ziet elke minuut een vallende ster.
De meeste Perseïden trekken nalichtende sporen als ze met tientallen kilometers per seconde de dampkring inschieten. Bij die snelheid zorgt luchtwrijving dat een stukje ruimterots op 80 tot 100 kilometer boven het aardoppervlak volledig verbrandt. Wat we aan de hemel zien is echter niet het verbranden. Dat licht is veel te zwak om vanaf de grond zien. Wel zichtbaar is de lucht waardoor de meteoor naar beneden raast; door de enorme hitte gaat die zelf licht uitzenden, net als het hete gas in een TL-lamp.

Perseïde-meteoor tegen de achtergrond van het noorderlicht

Bronnen en Links

• --> Wikipedia over meerdere bekende Meteorenzwermen
  • --> Kennislink over Perseïden 2007
  • --> Meteorshower viewing tips
  • --> BBC's Meteor Gallery

Heb je meer informatie over Meteorietenregens of vuurballen, schrijf het in dit topic!

======================
    Hmm...12 en 13 augustus dus... en ook de zaterdag- op zondagnacht ervoor veel bekijks
    Misschien weer eens tijd om de sterrekijker uit de kast te halen, hopen op een heldere nacht
    Hopen op een zwoele nacht, nix mooiers toch om op een dekentje, in een weiland en je partner naar die sterren te kijken (en dan zelf sterren te maken )

[ Bericht 6% gewijzigd door Frutsel op 13-08-2007 09:34:12 ]
  •   Licht Ontvlambaar dinsdag 31 juli 2007 @ 21:12:35 #2
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_52000338
    Ik denk het wel
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:13:03 #3
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_52000354
    Is dit ook in Hongarije te zien?
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
    pi_52000392
    de wereld vergaat!
      Moderator dinsdag 31 juli 2007 @ 21:14:34 #5
    8781 crew  Frutsel
    pi_52000399
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:13 schreef -skippybal- het volgende:
    Is dit ook in Hongarije te zien?

volgens mij zon beetje overal in het noordelijk halfrond...
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:15:51 #6
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_52000442
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:14 schreef Frutsel het volgende:

[..]

volgens mij zon beetje overal in het noordelijk halfrond...
    Cool. Dan zit ik daar op een festival en dat zou wel vet zijn om met allemaal vage figuren te gaan kijken
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
    pi_52000448
    Ik ga kijken! Lijkt me echt vet moet dus filmen
    Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
      Moderator dinsdag 31 juli 2007 @ 21:17:07 #8
    8781 crew  Frutsel
    pi_52000476
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:15 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Cool. Dan zit ik daar op een festival en dat zou wel vet zijn om met allemaal vage figuren te gaan kijken
    whehehe omschrijf "vaag"
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:19:02 #9
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_52000529
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:17 schreef Frutsel het volgende:

[..]

whehehe omschrijf "vaag"
    Dronken, stonede en psychonautische festivalgangers.
    LastFM
      Moderator dinsdag 31 juli 2007 @ 21:20:05 #10
    8781 crew  Frutsel
    pi_52000555
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:19 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Dronken, stonede en psychonautische festivalgangers.
    die zien zowiezo wel sterren aan de hemel dan
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:24:28 #11
    178539 sensay
    kijkt rond...
    pi_52000670
    In het weekend rondom het maximum zet ik zeker de tuinstoel op het balkon.
    Blijft mooi om naar te kijken!
    ...en reageert soms ook.
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:49:17 #12
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_52001484
    cool
    If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
    Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
    Victory belongs to the most persevering
    pi_52014750
    quote:
    Perseiden 2007: 12-13 augustus! Ga jij kijken?
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
      woensdag 1 augustus 2007 @ 21:01:57 #14
    164290 ouderejongere
    jemig de pemig !
    pi_52027345
    Het wordt mooi weer, vooral 12/13. Ik meld me de 13e lekker ziek.
    Jezus redt
    [-== Arch Linux ==-]
    pi_52029702
    Ik heb in 2003 deze regen gezien vanaf een schip op de noordzee (kwam net weer van Schotland, en was de dag erop jarig.. aangezien ik nacht sowieso weinig slaap kon krijgen, ben ik om 4 uur maar naar buiten gegaan, en deze sterrenregen in een onvervuild gebied gezien.. Was erg mooi om te zien..
    For every fact, there is an equal and opposite opinion.
    Twitch.tv/bensel15
    pi_52033585
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 21:01 schreef ouderejongere het volgende:
    Het wordt mooi weer, vooral 12/13. Ik meld me de 13e lekker ziek.
    Mooi dat je dat nu al weet

Ik vind het altijd een beetje tegenvallen, die sterrenregens. Heb ze nu een paar keer meegemaakt, maar ik had altijd een beetje een "je ziet nu 3 meteoren ipv 1 meteoor per 2 minuten"-gevoel.
      donderdag 2 augustus 2007 @ 00:54:37 #17
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_52033981
    quote:
    Op donderdag 2 augustus 2007 00:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mooi dat je dat nu al weet

Ik vind het altijd een beetje tegenvallen, die sterrenregens. Heb ze nu een paar keer meegemaakt, maar ik had altijd een beetje een "je ziet nu 3 meteoren ipv 1 meteoor per 2 minuten"-gevoel.
    Idem. Zit je een beetje voor joker de hele nacht in een ligstoel met termoskan.

Ik liep een keer op een heel normale avond te wandelen zag ik een vette bolide. Tijdens zo'n hoogtepunt nog niet meegemaakt.
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
    pi_52034131
    In hoeverre kunnen we weten af dat zich in deze zwerm niet een grote jongen zit die het romantische nachtje sterrenstaren kan verzieken met een vernietigende inslag?
    Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
    Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
    pi_52053857
    quote:
    Op donderdag 2 augustus 2007 01:05 schreef onemangang het volgende:
    In hoeverre kunnen we weten af dat zich in deze zwerm niet een grote jongen zit die het romantische nachtje sterrenstaren kan verzieken met een vernietigende inslag?
    Dan ben je wel de eerste die het ziet. Iedereen die in zijn bed heeft liggen meuren ziet het pas de volgende dag op tv.
    Jezus redt
    [-== Arch Linux ==-]
    pi_52055395
    quote:
    Op donderdag 2 augustus 2007 20:01 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Dan ben je wel de eerste die het ziet. Iedereen die in zijn bed heeft liggen meuren ziet het pas de volgende dag op tv.
    of niet natuurlijk.. lijkt me beter dan je dan ligt te pitten, merk je er niet zo veel van ..
    For every fact, there is an equal and opposite opinion.
    Twitch.tv/bensel15
      zondag 5 augustus 2007 @ 03:09:28 #21
    52493 Prowl
    IMAGE GOES HERE
    pi_52112204
    schop!
    Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
    pi_52115973
    Sja, ik ga zeker kijken... ook al zie ik maar 15%, 't gaat ook een beetje om de sfeer er omheen. We gaan met een heleboel mensen bij de sterrenwacht in Lattrop (twente) liggen kijken. Mooie donkere plek.

Vooral donker omdat het nieuwe maan is en we dus geen "last" hebben van het maanlicht. Heb inmiddels wel aardig wat meteoren in m'n leven gezien, alleen nog niet gefotografeerd. Daar ga ik nu wat aan proberen te doen . Heb net een nieuwe camera met een sluitertijd van 8 minuten...

En nu maar hopen dat eenzelfde vuurbal als 27 oktober 2001 om 21:20 weer te zien is... Boven heel west Europa toen te zien... En niet eens tijdens een meteorenzwerm.

't Is bijna net als vissen, je moet er geduld voor hebben en als je geluk hebt, vang je een hele grote

Dus pak allemaal je visnet... eh hangmat, ligstoel of stretcher en ga na 11 uur 's avonds gewoon 2 of 3 uurtjes buiten liggen. Zeker weten dat je dan wat ziet.

Of kom gewoon gezellig naar de sterrenwacht hier
    Life is hard, especially when you hit a tree
    pi_52116479
    Ik woon zelf in een stad dus hier zal niet veel te zien zijn, eens kijken of ik ergens bij iemand op het platteland kan gaan kijken...of wellicht vanuit de duinen is misschien ook wel mooi en ligt aan de rand van de stad.

Ik heb het trouwens eind jaren negentig een keer meegemaakt, ik liep toen een ochtendkrant te bezorgen en wist niet wat het waren (wel meteorieten natuurlijk, maar niet de oorzaak). Dat was de eerste (en meteen de laatste tot op heden) dat ik zoiets gezien heb. Sommige waren redelijk groot en lieten toch een flink lichtspoor na. Sommigen zelfs kon je horen, heel bizar was dat!
      maandag 6 augustus 2007 @ 16:09:09 #24
    77130 star_gazer
    Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
    pi_52142300
    quote:
    Dit jaar valt het maximum van de Perseïden meteorenzwerm (het weekeinde van 11, 12 en 13 augustus) samen met nieuwe maan. Het maanlicht, dat tijdens gebeurtenissen als deze een zeer storende factor is, zal dus geen roet in het eten gooien. We mogen alleen hopen dat de weergoden eindelijk eens doorkrijgen dat het zomer is in de lage landen. Planetweb.nl legt uit hoe dit verschijnsel tot stand komt en geeft een paar praktische waarneemtips...

Een komeet laat in zijn baan een enorme hoeveelheid gas en stof achter. Deze staart onstaat door het progressief 'wegsmelten' van de komeet naarmate hij dichterbij de zon komt. Een komeet is in feite een grote verzameling sneeuw en stof, een beetje vergelijkbaar met de vuile sneeuwdrab die we een dag na de sneeuwval weleens aantreffen. Het ijs van de komeet sublimeert bij nadering tot de Zon, wat ervoor zorgt dat de 'opgeloste' stof in de ruimte achterblijft. Een komeet heeft dan ook twee staarten: een gasstaart en een stofstaart(zie afbeelding).

Een meteorenregen onstaat wanneer de Aarde zich in zijn baan door een wolk van dit afvalmateriaal beweegt. Dit stof wordt regelmatig 'bijgevuld' door de betreffende komeet, die met een vaste periode terugkeert. In geval van de Perseïden is dit de komeet Swift-Tuttle. Deze komeet heeft een periode van 133 jaar en is opvallend omdat hij een baan heeft die op lange termijn (lees: voorbij dit millenium) mogelijk de Aardbaan kruist.

Als de Aarde door zo'n stofwolk heenploegt, zal deze een deel van het stof 'opvegen'. Zodra een stofdeeltje echter met de aard-atmosfeer in aanraking komt, zal het door de wrijving compleet verdampen. De hitte die daarbij vrijkomt zorgt ervoor dat de omringende luchtdeeltjes in een hogere energietoestand komen. Dit proces wordt ionisatie genoemd en het is de oorzaak van de lichtstreep die we zien als zo'n stofdeeltje in de atmosfeer opbrandt. Deze lichtstreep wordt in de volksmond ook wel een 'vallende ster' genoemd.

Zoals de dode vliegjes op een autoruit na een lange rit ook uit één richting lijken te komen, zo lijken de meteoren ook uit één richting te komen. Deze richting noemen we ook wel de radiant van de zwerm. In geval van de Perseïden is dit het sterrenbeeld Perseus. Dit sterrenbeeld is vrij eenvoudig te herkennen aan de boog van sterren nabij de W van Cassiopeia. Zie de afbeelding voor een sterrenkaartje.

Tot slot een aantal waarneemtips:

Kijk niet naar de radiant. De meteoren lijken uit de radiant te komen. Oftewel: in de radiant kunt er niet veel verwachten! Kijk in een brede straal rond de radiant voor de grootste kans op 'hits'.
    Denk aan uw nek. Ga niet de hele nacht met het hoofd achterover op een stoel zitten. Een stijve nek is gegarandeerd (de auteur spreekt uit ervaring!).
    Ga op bezoek bij een lokale sterrenvereniging of sterrenwacht. Tijdens meteorenregens zullen zij hun deuren meestal extra openen voor publiek. Het in Dordrecht gelegen Sterrenwacht Mercurius zal in de nacht van 11 op 12 augustus zijn deuren openen voor publiek.
    Houd moed. Als u er in het eerste uur niet gelijk honderd ziet, wacht dan even af. Meteorenregens zijn onvoorspelbaar en kunnen plotseling tot spectulaire uitbarsting komen.
    Laat uw ogen wennen aan het donker en blijf weg van licht. Een flits van fel licht beïnvloedt de lichtgevoeligheid van de ogen tijdelijk. Hierdoor kunt u minder heldere objecten zien en mist u mogelijk meteoren.
    Veel waarneemplezier!
    Bron: planetweb.nl

Uiteraard ga ik dit spektakel waarnemen Sterrenwacht Mercurius in Dordrecht is zaterdag op zondag extra open
    "End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
    -
    [b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
    Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
      maandag 6 augustus 2007 @ 16:12:57 #25
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_52142391
    ehm.. even... van de 11e op de 12e is er ook al wat te zien?
    If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
    Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
    Victory belongs to the most persevering
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')