abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51999881
Nederland zou Nederland niet zijn als het wederom het braafste jongetje van de klas was dat Europa heet.

Nu is het zo dat een Nederlandse chauffeur die rijdt voor z'n/d'r beroep een chauffeursdiploma nodig heeft, anders mag hij/zij niet eens een vrachtauto besturen. Op zich al vreemd, aangezien ze daarvoor het rijbewijs hebben uitgevonden.

Ik heb dus meegemaakt tijdens de examens voor dit CCV-B diploma dat er kandidaten bijzaten die al tientallen jaren op de vrachtauto zitten.
En nu moeten ze alle theorie-examens opnieuw maken, anders zouden ze niet eens mogen werken als chauffeur.

Om het nog gekker te maken: andere Europeanen die hier komen werken kunnen met hun rijbewijs uit het thuisland gewoon hier werken. Mochten ze hier blijven dan kunnen ze het rijbewijs inwisselen voor een nederlands exemplaar, maar wel met een code 70, wat net zoveel betekent als 'vrijstelling van chauffeursdiploma'.

Rare regeling, als je het mij vraagt.

Jullie mening hierover.

Bron: http://www.ivw.nl/nl/Imag(...)ploma_tcm5-11149.pdf
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_52000138
niks mis mee met een diploma
dat je een vrachtauto kan besturen wil nog neit zeggen dat je een goed Chauffeur bent
  dinsdag 31 juli 2007 @ 21:13:07 #3
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_52000357
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:06 schreef wouter37 het volgende:
niks mis mee met een diploma
dat je een vrachtauto kan besturen wil nog neit zeggen dat je een goed Chauffeur bent
idem voor 'n auto.. Whats ur point?
Ik denk dat ik ook prima een vrachtwagen kan besturen zonder rijbewijs, volgens mij is 't rijbewijs ervoor om me daadwerkelijk ook op dat niveau te krijgen..
pi_52000361
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:06 schreef wouter37 het volgende:
niks mis mee met een diploma
dat je een vrachtauto kan besturen wil nog neit zeggen dat je een goed Chauffeur bent
Bullshit, moeten we dan overal een diploma voor gaan halen? Dat rijbewijs is bewijs dat je kan rijden, een diploma voegt daar geen ene fluit aan toe. Gewoon weer een nieuwe melkkoe van de overheid. Belachelijk ook dat andere europeanen hier vrijstelling voor kunnen krijgen. Bekrompenheid van het NL kabinet.

Trouwens als iemand zijn diploma haalt voor psychologie, makelaar, chirurg of wat dan ook bewijst dit ook niet dat diegene iemand is die goed is in zijn beroep.
pi_52000424
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:06 schreef wouter37 het volgende:
niks mis mee met een diploma
dat je een vrachtauto kan besturen wil nog neit zeggen dat je een goed Chauffeur bent
Daar is een rijbewijs voor.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_52000568
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:13 schreef blup het volgende:

[..]

idem voor 'n auto.. Whats ur point?
Ik denk dat ik ook prima een vrachtwagen kan besturen zonder rijbewijs, volgens mij is 't rijbewijs ervoor om me daadwerkelijk ook op dat niveau te krijgen..
Dat rijbewijs vind ik wel nodig, daar gaat het niet om, maar waarom een chauffeursdiploma verplicht erbij?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_52000623
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:20 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dat rijbewijs vind ik wel nodig, daar gaat het niet om, maar waarom een chauffeursdiploma verplicht erbij?
Straks komen ze nog met een toelatingsexamen die je moet voltooien wil je je diploma halen
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_52000689
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:15 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Daar is een rijbewijs voor.
toch best handig dat een chaufeur iets weet over gevaarlijke stoffen/dieren enz als je daar mee meot rijden
  dinsdag 31 juli 2007 @ 21:26:47 #9
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_52000735
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:06 schreef wouter37 het volgende:
niks mis mee met een diploma
dat je een vrachtauto kan besturen wil nog neit zeggen dat je een goed Chauffeur bent
Er is hier sprake van dicriminatie, lees de OP eens.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_52000806
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:26 schreef popolon het volgende:

[..]

Er is hier sprake van dicriminatie, lees de OP eens.
Ik heb toch ook niet gezegd dat ik he daar mee eens ben.
alleen een diploma is volgens wel een toegevoegde waarde
pi_52000952
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:25 schreef wouter37 het volgende:

[..]

toch best handig dat een chaufeur iets weet over gevaarlijke stoffen/dieren enz als je daar mee meot rijden
ADR- en veetransport-certificaat. Ik kreeg niets over deze specifieke vormen van transport. Alleen als je ermee gaat rijden is het handig om die dingen te halen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 21:35:29 #12
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_52001008
een chauffeursdiploma

dat gaan ze straks dus ook voor auto's invoeren, daarna brommers en fietsers en dan als laatst voor voetgangers

Hoe loop ik netjes over de stoep
pi_52001274
Het CCV-B diploma is veels te makkelijk. Ik heb alle examens in 1 keer gehaald. De fouten die ik tijdens die examens had, konden bij elkaar op 1 hand geteld worden. En ik ben echt niet de slimste. De regels zijn zoals ze zijn, leer er maar mee leven.
  woensdag 1 augustus 2007 @ 00:06:11 #14
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_52006181
Het CCV doploma is gewoon veel te veel stof voor een chauffeur om te leren. De meeste dingen zijn totaal onnodig en de nuttige dingen kunnen makkelijk in 1 examen. Ik heb het ook in 1x gehaald, maar sommige chauffeurs hadden er echt wel moeite mee.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_52006406
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:06 schreef wouter37 het volgende:
niks mis mee met een diploma
dat je een vrachtauto kan besturen wil nog neit zeggen dat je een goed Chauffeur bent
Ja umie prowadzic Ciezarówke Wiec: Jestem dobrym szoferem
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52006435
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:35 schreef Fugie het volgende:
een chauffeursdiploma

dat gaan ze straks dus ook voor auto's invoeren, daarna brommers en fietsers en dan als laatst voor voetgangers

Hoe loop ik netjes over de stoep
Hoe loop ik elegant om een hondedrol heen? Wat betekent een zebrapad?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 1 augustus 2007 @ 01:06:45 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_52007521
Zebrapaden heb je alleen in Afrika

In Algemeen Beschaafd Nederlandsch het dat een VOP, (voetgangers oversteek plaats)...

Ik heb mijn chauffeursdiploma ook gehaald, vóórdat het verplicht werd gesteld, dat is zo gedaan omdat voorheen je geen CCVB (=chauffeursdiploma) nodig had als je in de lichtere vrachtwagens reed (onder de 7½ ton GVW), maar in de praktijk bleek iedereen daar lak aan te hebben en er werd erg veel geklooid in grotere en zwaardere voertuigen als toegestaan. Eigenlijk hebben de werkgevers en de chauffeurs dit dus weer zelf naar de kl$ten geholpen, vandaar dat ze het dus nu FF zo doen... en ja inderdaad, nu moeten dus al die klojo's die eerst sjoemelden die 3 examens doen

CCVB stelt op zich niet zoveel voor, techniek zou voor iedere chauffeur gesneden koek moeten zijn.
Het verkeers deel is alleen maar goed om te herhalen imo, omdat ze dan meteen de laatste nieuwe regeltjes ook binnengestampt krijgen, dat mag voor mijn part voor iedereen en voor ELK rijbewijs om de 5 jaar herhaald worden
Administratie mag wel wat eenvoudiger, zit veel stampwerk bij, wat 80% van de chauffeurs never nooit gaat gebruiken, en wat wél een struikelpunt is bij de examens...
Specialistische soorten van vervoer krijg je niet, dus géén vee/dieren vervoer, en géén ADR, da's weer een heel ander verhaal, en een heel aparte cursus, en terecht dat daar weer speciaal voor opgeleid wordt... het meerendeel van de losers die containertjes heen en weer slepen dagelijks zou je niet in een auto met 30.000 liter kerosine op de weg willen hebben, ADR mannen zijn ook vaak wat oudere chauffeurs, die bellen en SMSen niet de godganse dag achter het stuur.. wel een fijn idee imo

Overigens ben ik van mening dat een behaald rij - of deskundigheidsbewijs je geen chauffeur maakt, als je geen aanleg hebt om voertuigen te besturen, zal je tot in lengte van dagen een kneus blijven die op elke straathoek paaltjes oogst
Rijden leer je pas in de praktijk, en er zijn trouwens plenty chauffeurs te vinden die na 10 jaar rijden nog geen fatsoenlijke bocht achteruit kunnen maken met welke combi dan ook

Just my two cents
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 1 augustus 2007 @ 19:56:21 #18
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_52025525
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 01:06 schreef Sounddragon het volgende:
Zebrapaden heb je alleen in Afrika
*** knip in lap text***

Just my two cents
Volledig mee eens.
Ben nu ook met m'n ccvb diploma bezig en de meeste dingen die je het vaakst gebruikt kan je ook bedenken door je nuchter verstand te gebruiken.
Daarentegen is het resterende deel alleen maar regeltjes en droge stof die je gewoon in je kop moet stampen en na het examen gewoon kan vergeten.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_52082250
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 00:06 schreef Barcaconia het volgende:
Het CCV doploma is gewoon veel te veel stof voor een chauffeur om te leren. De meeste dingen zijn totaal onnodig en de nuttige dingen kunnen makkelijk in 1 examen. Ik heb het ook in 1x gehaald, maar sommige chauffeurs hadden er echt wel moeite mee.
Ik vond het wel meevallen, eigenlijk. Techniek + Adminstratie heb ik in 4 dagen er ingestampt. Allebei de examens op één dag, en in 1 keer gehaald. Over verkeer C zullen we het maar helemaal niet hebben... Dat heb ik net één keertje vluchtig doorgelezen, uiteindelijk 2 foutjes. Bij het examen zat iemand die 28 fouten had (op 50 vragen dus). Dan vraag ik me toch echt af wat je daar überhaupt doet...

Chauffeursdiploma is een vakdiploma, dus niet meer dan terecht dat er eisen worden gesteld. Veel stof zal later in de praktijk denk ik toch wel weer herhaald moeten worden, zonder meer. Ik zie dat meer als een uitdaging. En de theorieboeken houdt ik voorlopig nog erbij als naslagwerk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Black-Adder op 04-08-2007 07:43:42 ]
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 21:00:43 #20
110737 Jim.Beam
Manwhore Lion
pi_52084000
Wat verdient een beginnend chauffeur ongeveer?
pi_52086220
Schopje POL op verzoek van de POLmods
pi_52086329
Dit is gewoon een manier om het vrachtwagenverkeer steeds meer te ontmoedigen. Men wilt dat er overgestapt wordt op niet-rijdende betuwetreinen.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 03:06:30 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_52091647
onzin, da's dan gewoon een kwestie van brandstofprijzen verhogen, dit gaat over de chauffeurs
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_52092215
quote:
De “code 70” als vrijstelling voor het chauffeursdiploma
Nederland accepteert de “code 70” als vrijstelling voor het chauffeursdiploma. Op deze manier is het niet nodig dat chauffeurs die hun buitenlandse rijbewijs hebben ingewisseld voor een Nederlands rijbewijs een examen voor een chauffeursdiploma afleggen.

Chauffeursdiploma
Iedere bestuurder van een bus of van een vrachtauto (vanaf 7500 kg), geboren na 30 juni 1955 en werkzaam voor een in Nederland gevestigde werkgever dan wel als zelfstandig transportondernemer gevestigd in Nederland, moet in het bezit zijn van een getuigschrift vakbekwaamheid, ook wel chauffeursdiploma genoemd. (artikel 2.7:2 Atb vervoer)
Een chauffeur is vrijgesteld van het chauffeursdiploma, als hij voor een niet in Nederland gevestigde werkgever rijdt of als hij beschikt over een omwisselbaar buitenlands groot rijbewijs. De chauffeur heeft dan namelijk in eigen land een vergelijkbaar examen afgelegd.


Vrijstelling door de Code 70
Een chauffeur, die voor een niet in Nederland gevestigde werkgever rijdt of die beschikt over een omwisselbaar buitenlands groot rijbewijs en ouder is dan 21 jaar, is vrijgesteld van het chauffeursdiploma. Na omwisseling van een buitenlands groot rijbewijs accepteert Nederland de “code 70” als vrijstelling van het chauffeursdiploma.

Wanneer is een rijbewijs omwisselbaar?
Houders van buitenlandse rijbewijzen mogen een beperkte periode na inschrijving in Nederland met dat rijbewijs in Nederland rijden. Na deze periode moet de houder in Nederland een rijexamen afleggen om een Nederlands rijbewijs te krijgen of moet een omwisseling aanvragen. Op het “omgewisselde” rijbewijs staat een speciale codering (code 70) als herkenningsteken.
http://www.ivw.nl/nl/Imag(...)ploma_tcm5-11149.pdf

De ouderwetse rijbewijs-truuk. In dit geval voor chauffeursdiploma. Van buitenlandse vrachtwagenchauffeurs nemen we aan dat deze een vergelijkbaar diploma hebben met het Nederlandse en dus krijgen ze automatisch vrijstelling (toetsen, nee, kom zeg, daar kunnen we niet aan beginnen), en Nederlandse chauffeurs moeten een diploma halen, en als ze wat lang bij huis zijn geweest een herexamen doen. 'slogisch.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_52092226
LOL Nederland
Free people own guns! Slaves do not!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')