En wat doe je als ze er af rafelen? Dan repareer je ze!quote:Een aglet of veterstift is het kleine plastic of metalen einde van een (schoen)veter. Dit stiftje zorgt ervoor dat de veter niet begint te rafelen. De originele Franse naam is "aguillette" (soms ook "aiguillette"). Dit is een afgeleide van "aguille", wat naald wil zeggen. "Aguille" is dan oorspronkelijk afkomstig van het Latijnse woord "acus" (naald).
Vroeger werd aglet voornamelijk gemaakt van metaal, glas of steen. Een metalen stift wordt ook een malie genoemd.[1][2] Veelal werd het gebruikt als decoratie en werd daarom vervaardigd van kostbare metalen als zilver. Voor de knoop uitgevonden werd, werden ze gebruikt op het einde van stukjes touw of draad om kledij dicht te knopen. Soms werden ze ontworpen in kleine figuurtjes, niet zelden een grijnzende doodskop. Shakespeare noemt zo een soort van figuurtje een "aglet baby" in The Taming of the Shrew, of vrij vertaald een "aglet figuur". Ook nu nog worden zulke agletse figuren gebruikt. Soms versieren deze decoratief de uniformen van militairen.
Uiteraard is de hele Fok!Populatie uiterst eco-friendly. Laat ik dus niet meer zien dat iemand nieuwe veters koopt! Repareren die handel!quote:The first question is - why go to any trouble repairing aglets? Why not simply replace the shoelaces? Personally, I replace my aglets because I cut down all of my shoelaces to a comfortable length, but there's plenty of other possible reasons:You're "out bush" or have difficulty getting to a store. You can't get matching laces for your shoes in the correct length. You prefer the eco-friendly option of repairing rather than replacing. You'd like to make your aglets stronger before they become damaged. You'd like to brighten up your shoelaces with a bit of colour or sparkle. You're after aglets to finish off some custom shoelaces that you've made out of ribbons, string or some other material.
If any of these sounds like a good reason, and you're game to undertake a little fiddly work, this page contains several suggestions for creating aglets
Voor échte kerels!quote:Op dinsdag 31 juli 2007 10:23 schreef Biogarde het volgende:
Klitteband.
Ah, weer een van de mysteries des levens ontrafeldquote:Op dinsdag 31 juli 2007 10:23 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Die dingetjes aan het uiteinde van je veters blijken dus Aglets te heten.
Weet je hoeveel tekst!quote:
quote:Op dinsdag 31 juli 2007 10:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Ah, weer een van de mysteries des levens ontrafeld
Precies, die dingen heten dus gewoon nestels in het Nederlands en aangezien we hier in Nederland wonen gaan we dus voortaan ook dit woord gebruiken en niet het één of ander buitenlands woord.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 10:25 schreef Adelante het volgende:
Nestels, duh...
quote:Nog even voor de algemene kennis: die kleine dingetjes aan het uiteinde van je veters zijn nestels, als je ze aan de veter zet ben je aan het nestelen en de gaatjes waar je je veter doorheen rijgt zijn, hoe origineel, nestelgaten. Een gemiddelde nestel is overigens 1,5 cm lang.
In het Nederlands heten die dingen halmotjesquote:Op dinsdag 31 juli 2007 10:23 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Hoe heten die dingetjes aan het uiteinde van je veters??
Dat dus, heb je ook geen gezeik op 1 april.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 10:23 schreef Biogarde het volgende:
Klitteband.
"Je klitteband zit los"quote:Op dinsdag 31 juli 2007 12:45 schreef El_Rolando het volgende:
[..]
Dat dus, heb je ook geen gezeik op 1 april.
quote:
Neen!quote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:03 schreef Goofup het volgende:
Hoe heten die dingetjes aan het uiteinde van je veters??
Schoenen
daar heb je een punt. Dan zijn het dus vingersquote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:15 schreef NZYM het volgende:
[..]
Neen!
De uiteinden heb je toch allebei beet als je je veters strikt?!
Maar je vingers zitten niet 24/7 vast aan je veter-uiteindenquote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:18 schreef Goofup het volgende:
[..]
daar heb je een punt. Dan zijn het dus vingers
quote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:03 schreef Goofup het volgende:
Hoe heten die dingetjes aan het uiteinde in het midden van je veters??
Schoenen
Gadverdamme!quote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:17 schreef Crack_david het volgende:
wow! Ik heb een malie!
Neen!quote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:03 schreef Goofup het volgende:
Hoe heten die dingetjes aan het uiteinde in het midden van je veters??
Schoenen
ha, dan kocht je de verkeerde!quote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:38 schreef NZYM het volgende:
[..]
Neen!
Als ik een veter koop, krijg ik er geen schoen bij...
Ze komen altijd per TWEEquote:Op dinsdag 31 juli 2007 17:30 schreef Goofup het volgende:
[..]
ha, dan kocht je de verkeerde!
je moet nooit een linkerveter kopen.
dan hebben ze je twee linker aangesmeerdquote:
quote:Op woensdag 1 augustus 2007 08:56 schreef Goofup het volgende:
[..]
dan hebben ze je twee linker aangesmeerd
Omdat regen koud is. In de tropen, waar de regen meer dan 30 graden is, daar krimpen de schapen wél als het regent.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 11:10 schreef SnIpY het volgende:
Hmm, wat ik me nou al een lange tijd afvraag is, waarom krimpt een schaap niet als het regent![]()
Pis is ook warm...quote:Op woensdag 1 augustus 2007 11:49 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Omdat regen koud is. In de tropen, waar de regen meer dan 30 graden is, daar krimpen de schapen wél als het regent.
Yupzzzzzzzzzzquote:Op woensdag 1 augustus 2007 11:52 schreef NZYM het volgende:
[..]
Pis is ook warm...
Dus als ik over een schaap heen pis, zal die krimpen?
quote:Op woensdag 1 augustus 2007 11:55 schreef SnIpY het volgende:
ow.... hmm klinkt logisch... enneuh Als ik met mijn auto aan lichtsnelheid rij, en ik zet men koplampen aan... wat gebeurt er dan ?
Met haar neus in de boter!quote:Op woensdag 1 augustus 2007 13:11 schreef SnIpY het volgende:
Tegerlijkertijd landt een kat altijd op haar pootjes, wat als je nou eens de rug van een kat insmeert met boter, en die kat dan laat vallen. hoe valt ze dan ?
naar beneden.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 13:11 schreef SnIpY het volgende:
Klinkt onlogisch... maar enfin volgende... als je je boterham insmeert met boter, en die valt, valt die boterham altijd met de boter kant op de grond...
Tegerlijkertijd landt een kat altijd op haar pootjes, wat als je nou eens de rug van een kat insmeert met boter, en die kat dan laat vallen. hoe valt ze dan ?
Ja, en het schaap ookquote:Op woensdag 1 augustus 2007 11:52 schreef NZYM het volgende:
[..]
Pis is ook warm...
Dus als ik over een schaap heen pis, zal die krimpen?
quote:Op woensdag 1 augustus 2007 17:48 schreef jakees het volgende:
Ik dacht altijd dat dat een nestel was...
quote:1. is simpel. In het Nederlands: Nestels / in het Engels: Aglets
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |