quote:
Op dinsdag 31 juli 2007  18:26 schreef JMPoSTMaN het volgende:Goed ik wil dus bij die konijnenberg langs gaan, maar ik wilde al wel een beetje een beeld hebben.
Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC macro Canon
Op zich lijk mij een combinatie van de eerste en laatste wel wat, aangezien ik dan toch nog een aardig bereik heb.
Ik weet dat het geen super lenzen zijn, maar is het wat? En welke zou ik het beste hiervan kunnen nemen?
Of zeg je donder op met Sigma en kijk nog even verder naar een ander merk?

volgens mij zijn dit alle 4 superlenzen hoor. de specs liegen er iig niet om. Als ik moest kiezen tussen deze lenzen zou ik voor de eerste gaan (alhoewel ik die 20-40 ook erg mooi vind. minder zoom en ze zeggen hoe minder zoom hoe beter de lens..... ) Helemaal omdat je ergens schreef dat je graag landschapjes etc. op de kiek wil zetten. 18mm wordt volgens mij met de canon sensor 24mm en das gewoon een heel leuke groothoek. daarbij is deze lens echt niet crap, maar hoge kwaliteot voor relatief weinig geld. Sigma is al lang geen prutsmerk meer maar maakt geweldige lenzen  
![]() 
 volgens deze goede review site is dit ook een toppertje die minstens net zo goed is als zn dure broer van canon....
http://www.photographyrev(...)_387935_3128crx.aspxje moet konijnenberg ff bellen of ze hem in vooraad hebben en als je daar bent mag je hem zo op je camera schroeven, kan je buiten ff kijken hoe die het doet. misschien kan je hem daar vergelijken met een sigma met iets andere focal lenght om te kijken welk bereik je beter vind.
iig nooit iets kopen zonder het te proberen  
![]() 
 @ FJD:
quote:
De eerste vraag was de combinatie van diafragma's op camera en lens. Ondertussen een beetje uitgevogeld door te spelen met m'n camera. Als ik volledig inzoom dan kan ik niet lager F1/6.3 en als ik volledig uitzoom kan ik niet lager dan F1/3.5 (waarbij lager eigenlijk hoger betekent geloof ik). Dat betekent dus dat ik het diafragma bij volledige inzoom minder ver open gaat. 
 dat klopt, je hebt een xxmm-200mm 3.5-6.3. dat betekent dat je lens op xxmm de grootste diafragma/opening heeft (3.5) en op 200mm de kleinste (6.3) als jij dus vol uitzoomt kan je alleen diafragma 6.3 of hoger gebruiken.(en dat is dus een klein openingetje waar minder veel licht door komt)
quote:
Nu zit ik dus een beetje met de verdere gevolgen hiervan...bij F1/3.5 kun je betere portret foto's maken omdat de achtergrond dan vager zou blijven. Dus bij volledig inzoom wordt het lastiger om die foto's te maken omdat ik niet verder kom dan F1/6.3. Dan kom ik weer bij een geweldige tegenstrijdigheid. Ik heb op vakantie een erg goede foto gemaakt van onze groep tijdens t eten waarbij de achtergrond compleet vaag is en de tafel perfect scherp. Dat is dus wel met een F1/6.3 gebeurt want ik zat vol ingezoomd. Dat zou weliswaar weer kunnen doordat de achtergrond veeel verder weg was waardoor die zelfs bij F1/6.3 vaag wordt. 
 scherpte diepte heeft ten eerste te maken met de lens. een lang objectief (135mm >) heeft een kleine scherpte diepte, een korte lens (<50mm) heeft veel scherpte diepte. daarbij hoe dichter je bij je onderwerp staat, hoe minder S/D je hebt. een regel die ALTIJD op gaat is dat de S/D eenderde voor en tweederde achter je onderwerp licht  
![]()
  daar moet je dus ook rekening mee houden. 
ALs jij dus met 200mm op F6.3 een picca schiet, is je onderwerp scherp, maar wat daar achter zit zal snel onscherper worden. (5.6 en zeg maar de meest normale opening, 6.3 is een goekope afleiding hiervan)
quote:
Maar goed, als dan een 50mm F/1.8 weer gezien wordt als een ideale portretlens dan begin ik het geheel een beetje kwijt te raken  Verder vraag ik me dan ook weer af waarom ik een dure lens met iets van F/2 zou kopen voor een stel landschappen terwijl je landschappen toch met iets van F5 of hoger gaat schieten immers je wilt 
 zonder de digitale vergroting van de sensor is 50mm prime een standaard lens. deze geeft het beste weer wat je oog ziet. de ideale portretlens is 85-105mm (check konijnenberg - korte telensen) omdat deze minder flatteren en een kleine S/D hebben) 
en ik wil een dure met F1.4 omdat als ik een dure lens koop, ik ook volledige controle wil hebben over de S/D, ik wil bijvoorbeeld alleen het oog scherp, of het hele gezicht. daarbij worden er meerdere en betere glaselementen gebruikt voor een snelle lens, wat de kwaliteit van het beeld weer ten goede komt. EN een lens is 2 stops geknepen meestal op zn best > dus dan wordt 2.8 5.6 en heb je weer het meest ganbare diafragma. dus korte telelens voor portret (85-105mm) omdat je dan weinig scherpte diepte hebt en groothoek <50mm voor natuur etc. omdat je dan veel S.D hebt. 
ow kut, je had hget over landschappen........ afgezien van de focal lenght gaat hier ongeveer hetzelfde verhaal op. maarje hebt een beetje gelijk, 2.8 is natuurlijk niet nodig om een berg te fotograferen, ook niet als het scheremig is want dan knal je de boel op een statief. 
een topic terug wees ik op de canon 16-35mm F4.0 ofzo. die lens kost 700euro en is eigenlijk iedeaal voor landschappen. er zal wel flink glas inzitten voor die prijs. ook omdat je landschappen minimale vertekening wil. je hebt bij objectieven altijd ton of cilindervormige vervorming op maximale F opening(diagonale lijnen lopen krom aan de uiteinden) dit wil je natuurlijk niet. dus heb je goed geslepen glas nodig die dit tegen gaat en een lens die lichtgevoelig is blablablabla lost it  
![]() 
 quote:
Goed dan kun je zeggen ja je hoeft voor landschappen niet op F1/1.8 te fotograferen, die trek je een (flink) aantal stops omhoog. Goed daar heb je dan weer een punt maar de belangrijkste reden om dan de 50mm F1/1.8 te kopen is omdat je op een hogere F waarde met een snellere sluitertijd kunt fotograferen en je dus een grotere kans hebt om scherp te schieten. Plus dat je bij zonsondergangen veel beter kunt fotograferen zonder statief.
 volgens mij haal je sowieso dat F1/1.8 nog door elkaar. wat bedoel je hier nou?? het diafragma wordt aangegeven met een F en een puntje tussen de getallen (F5.6) en de sluitertijd met een slash (1/8s)
een hogere F waarde (dus F22) is een klein diafragma. er valt weinig ligt door de lens dus heb je een langere sluitertijd nodig. volgens mij zeg je het dus verkeerd om maar bedoel je het wel goed. (bij zonsondergang wil ik graag een snelle lens (F2.8) omdat die veel licht door laat en ik dus een snellere sluitertijd kan gebruiken om uit de hand te schieten)
> Een klein diafragma wat dus winig licht door laat heeft een hoog nummergetal (F5.6>) 
quote:
Maar goed zijn dit dan de belangrijkste voordelen? Dat ze veel beter licht kunnen ontvangen en dat ze betere materialen gebruiken? Onderschat ik dan het grote verschil wat dit uit gaat maken of vergeet ik een paar andere belangrijke voordelen? Maken ze bv. veel scherpere foto's, geven ze de wereld beter weer dan m'n huidige lens of weet ik wat. 
  ![]()
  hoe beter het glas in de lens, hoe minder vertekening je hebt, hoe helderder en scherper je foto is. toen ik voor het eerst mn 50mm 1.4D gebruikte wist ik niet wat ik zag. een duurdere lens is ZO VEEL scherper en kleurechter dan een goedkopere. Bij lenzen gaat dit echt op. 
leica is het beste merk voor camera;s en lenzen. ze bouwen voornamelijk meetzoekers (dat werkt iets anders dan SLR) maar hebben de beste lenzen die je kunt krijgen.....50mm 1.4 kost dus 2400 euro...
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=664je moet dus de scheiding maken tussen professionele (F2.8 fixed) en niet professionele lenzen. en dan zul je bij de prijzen zien dat hier een enorm verschil in zit. Hoe minder zoom en hoe lichtgevoeliger de lens hoe duurder en beter

Op donderdag 4 oktober 2007  09:50 schreef staticdata het volgende:- Alle Milfen zullen zich, gesorteerd op cup maat, in rijen van 10 staan en zich bereidwillig opstellen