FOK!. Een website met duizenden users, duizenden posts, en duizenden meningen... Het oogt allemaal pais en vree, en iedereen is er blij....
Is dat ook zo? Schuilen er geen donkere geheimen in de krochten van de diverse fora? Hebben sommige users lijken in de kast die het bestaan van FOK! in gevaar zouden kunnen brengen?
Ik ben nu al bijna een jaar lid van het FOK! forum en begon als user en heb me weten omhoog te werken naar de hogere rangen, en des te meer ik inzicht kreeg tot de duivelse plannen en intriges die het normale publiek niet zal zien...
Tot vandaag. Enkele users van FOK! hebben namelijk diverse bekentenissen afgelegd en een huiveringwekkendverhaal verteld over de ware aard van FOK!.![]()
Merlijn (niet haar echte naam) was één van de eerste waarmee ik in contact kwam. De jaren van leugens en het bedriegen waren haar teveel geworden, of zoals ze zelf vertelde: "
Ik ben er alleen maar chagrijniger van geworden, mijn dochter is al een paar keer lastig gevallen door users, en ik door de stress last van hevige haaruitval." Merlijn is zelf al 8 jaar lid en is één van de weinige die vanaf het begin voor het syndicaat werkte. "
De eerste keer dat ik hem ontmoette (Danny R. red.)
had ik al zoiets van: dit zal nog wel eens kunnen lukken. De eerste jaren ging dat ook, maar langzamerhand werd het steeds moeilijker: voor mij, maar ook van de andere die in het complot zaten. Merlijn, Danny en een hoop andere deelnemers hadden namelijk een plan opgesteld, dat verdacht veel lijkt op een pyramidespel:
![]()
FOK! bestaat namelijk uit de eigenaar: Danny R., die op de top zit.
Daaronder zitten de Admins, waarvan Merlijn o.a. deel uitmaakt, daaronder zitten de moderators, daaronder zitten de overige crewleden (webloggers, nieuwsposters, etc), en onderaan zitten de users.
En nu komt het lugubere: FOK! maakt met behulp van de reclame winst, en heeft ook contacten met andere sites die tevens niet bewust zijn van het complot, een complot dat zo duister en doordacht is dat menigeen dacht dat Danny, Voldemort was.
Danny ontvangt namelijk geld van de diverse users die de site bezoeken, ondanks dat ze helemaal onderaan staan, de crew daarboven geeft de users informatie en geeft de users een reden waarom ze FOK! bezoeken. De moderators zijn meer de politieagenten: zij moeten de users in toom houden en ervoor zorgen dat de pyramide niet instort door dwalende users, daarboven zitten de admins, die de overige crewleden in de gaten houden, en andere recruteren voor de crew, hun rol in dit geheel deed Merlijn denken aan "
een Nederlandse variant van de Stasi". Wat Danny R.'s rol is, is grotendeels onbekend, maar men vermoedt dat hij degene is die de orders uitdeelt.
![]()
Om het simpeler te zeggen: Danny R is de farao, de admins zijn de priesters, de moderators zijn de soldaten, de overige crewleden zijn ambtenaren, en tot slot zijn de users de burgerbevolking.
Het complot is geniaal, Danny R. hoeft zelf bijna niks te doen, terwijl het geld binnenstroomt: de andere volgen hem blind, en de users worden net als drugverslaafden, afhankelijk van hun dagelijkse dosis FOK!. Het enige wat ze hoeven te doen is hun vrije tijd in te leveren. Het kost hun niks, maar het feit dat ze FOK! bezoeken, levert Danny R. al voldoende geld op. Danny R. wordt slapend rijk, en alle crewleden profiteren er niks van. Natuurlijk krijgen ze af en toe cadeau's om hun loyaliteit te versterken, maar de crewleden die zich niet aan de strenge regels houden, worden meestal "weggewerkt".
Zo vertelde een oud-crewlid mij dat hij erachter kwam hoe de vork in de steel zat. "
Toen ik eenmaal erachter was gekomen, probeerden ze me eerst nog te bekeren: ik zou een hogere rang krijgen en meer privileges krijgen, toen ik dat echter weigerde, postte een admin namens mij Lemonparty in General Chat. Dit was gedaan zodat men een reden had om mij te permabannen. Gelukkig weet ik hoe proxies werken, en houd ik de site nog steeds in de gaten, echter ik weet nu wel dat ik goed moet oppassen: ik ben al een paar keer met de dood bedreigd."
![]()
Een andere user heeft zelfs een andere identiteit moeten aannemen, en is nu aan het onderduiken: "
Ik kwam na jaren erachter dat dit niet de manier is zoals ik wilde leven, ik heb toen melding gedaan bij de politie en het bleek dat ze al jaren bezig zijn met de zaak. Het FOK! imperium zal ooit gaan vallen, en ik gok dat de gebeurtenis voor veel dood en verderf zal zorgen..."
![]()
Andere users vertelden me over hun verslaving, dat ze elke dag moesten posten. Een user die het liefst anoniem wilde blijven vertelde me dat hij onlangs over de 125 miljoen posts ging en dat hij niet kan stoppen: "
het is een verslaving: zodra ik opsta, ga ik naar FOK! om wat te posten, mijn vriendin heeft me daarom ook verlaten: ik besteed meer aandacht aan FOK! dan aan mijn eigen leven. Wat ik ook doe om te stoppen, het lukt me maar niet. Ik word depressief als ik een tijdje niet FOK!, ik ga drinken en word gewelddadig. FOK! is mijn leven, en ik zou er ook mijn leven voor willen geven. Zo simpel is het." De user vertelde me dat hij niet de enige is die zo verslaafd is, hij gokt dat er minimaal honderden zijn die matig tot ernstig FOK!verslaafd zijn. Diverse instanties zijn daarom nu ook bezig om FOK!verslaafden van hun verslaving te genezen. Het is een langdurig proces, maar de eerste patienten zijn al tevreden met het resultaat.
![]()
Ik kwam echter ook in contact met een bekende FOK! user, genaamd Michel. Hij vertelde me over zijn plan. "
Op het FOK! Forum speel ik eigenlijk een typetje, een domme Limburger die nu een beetje een mascotte is geworden van FOK!. De users zijn dol op me, de crew echter wat minder. Ik heb echter wel al diverse contacten kunnen leggen met andere users. Ik laat ze andere fora zien, fora waarvan ze nog nooit hebben gehoord. Ik heb zo al tientallen users laten kennismaken met de diversiteit van het internet. Ik vind dat voornamelijk de moderators en admins vastgeroest zijn. Ze zitten al zo lang op FOK! dat ze niet beter weten, en voor sommige users bestaat er ook niks anders meer dan FOK!. Ik vind het triest om die users te zien. Gelukkig heb ik niks te vrezen, zolang de illusie blijft bestaan. Ik heb wel gehoord van het piramidespel. Ik heb echter niet veel privileges, maar ik pak het probleem bij de bron aan: de onderste laag, de users. Zodra de bodem verdwijnt, stort de piramide in. Ik confronteer ze namelijk met hun treurige en zielige bestaan. Soms helpt het, soms niet. Maar elke persoon die ik red is een overwinning."
Hiermee zijn we aan een eind gekomen van mijn onderzoek. FOK! is niet meer dan een digitale piramide, en het zal uiteindelijk in elkaar storten of blijven bestaan... Ik kan echter alleen maar hopen dat de users voor zichzelf blijven denken: niet elke post is de waarheid, maar deze post. Deze is wel de waarheid.
PS: Als hier over een paar minuten een tubgirl staat, of een ander obsceen plaatje, dan hebben de moderators het gedaan. Ik loop grote kans om gebanned te worden door het publiceren van deze informatie, maar gelukkig weet ik als geen ander hoe je proxies moet gebruiken. Dit is namelijk niet de eerste site die ik heb belicht, en het zal zeker niet de laatste zijn...
[ Bericht 0% gewijzigd door Mister_Monkeyman op 31-07-2007 13:10:13 ]