Training is dus begonnen, met Etienne Shew-Atjon als testspeler. Verder komt Genéro Zeefuik op huurbasis van PSV, bepaald geen slechte keuze.
Zal Gert dan toch wat blijer zijn dan hij hier in de Dordtenaar is?
quote:
Selectie FC Dordrecht is nog niet compleet
DORDRECHT - FC Dordrecht heeft de selectie nog niet compleet. Technisch manager Marco Boogers wil zeker nog twee spitsen en een keeper, én mogelijk ook een verdediger aan de groep van trainer Gert Kruys toevoegen.
,,Maar Eddy Putter en Cecilio Lopes zijn nog niet weg,’’ zegt Boogers over het tweetal dat sinds de winterstop het aanvalskoppel vormde. ,,Eddy, met wie ik telefonisch heb gesproken, zit tot begin volgende week in Nieuw-Zeeland. Hij tobt nog steeds met een enkelblessure en kan daar niet veel doen. Ik ben met spitsen bezig. Als we er één binnen kunnen halen, doen we dat. En dan wachten we de situatie rond Eddy en Cecilio wel af. En als ze beiden vertrekken, komen er twee spitsen voor in de plaats. Maar ik hou er toch rekening mee dat een van de twee blijft. En er komt ook zeker nog een keeper bij. De technische staf heeft verder aangegeven graag een verdediger te zien komen. Maar dat heeft geen prioriteit. Etienne Shew-Atjon traint mee en krijgt de komende weken ook speelminuten. Ik vond het altijd een goede speler, een moordenaar. En tot slot krijgen drie jonge knapen, Mohamed Houdoe, Dane Brard en Arinneson Pauletta, voorlopig de kans zich waar te maken.’’
Marco Boogers is van mening dat de selectie al ‘redelijk staat’. ,,Achterin is alleen Ruud Kras vertrokken, daar hebben we Nick Kuipers voor terug. En op het middenveld, waar iedereen is gebleven, zijn we er met Sven Delanoy erbij zelfs sterker op geworden. Wat we kunnen verwachten hangt af van de spitsen. Die moeten toch voor de doelpunten zorgen. Een jongen als Cecilio Lopes kan uit het niets een doelpunt maken. Dat soort krachten is goud waard. En ik verwacht veel van John Verhoek, die toch weer een jaar ouder is. En jongens als Longuet, Versluis, Van Muyen, Sequeira en Van der Sloot zijn voorbij midden twintig en in de kracht van hun leven.’’
De financiële beperkingen moet Boogers echter altijd in het achterhoofd houden. ,,Daarom konden we ook niet met drie trainers verder gaan. En was er geen plaats voor Brian Pinas. We hebben maar één begroting en die moet sluitend zijn. Het spelersbudget bedraagt 625.000 euro en daar zit nauwelijks speling in.’’
quote:
Gert Kruys betreurt vertrek Harry van der Laan en uiteenvallen selectie
Met grote gretigheid stortte FC Dordrecht-trainer Gert Kruys zich gisteren met zijn selectie in de voorbereiding op de nieuwe voetbaljaargang.
ARCO BOMGAARS
ANDRÉ VALK
DORDRECHT
Na de eerste training, voor Dordtse begrippen uitstekend bezocht, toonde de Zeister oefenmeester zich ook uiterst scherp en openhartig. Want, zo werd heel snel duidelijk, Kruys is begonnen aan zijn vierde seizoen met het slikken van enkele fikse teleurstellingen.
,,Ik had gehoopt dat de spelersgroep, waarmee we de tweede helft van het vorig seizoen zo succesvol zijn geweest, intact zou blijven. Dat is niet gelukt. Van Ruud Kras was al bekend dat hij naar FC Zwolle zou vertrekken, maar daar zijn Tristan Peersman en Rihairo Meulens bijgekomen. Bovendien is de kans aanwezig dat Eddy Putter en Cecilio Lopes zullen vertrekken. We waren een half jaar lang het beste team van de eerste divisie. Ik heb nu echter het gevoel dat ik weer op het nulpunt moet starten, terwijl ik juist de aansluiting naar de top wilde maken. Maar mijn hoop dat we commercieel aantrekkelijk zouden zijn na de successen in het eerste deel van dit jaar is ijdel gebleken. Dat baart me wel zorgen. Ik heb destijds mijn contract met twee seizoenen verlengd in de hoop dat de club ook op financieel gebied stappen zou maken, mede door de komst van een nieuw stadion. Maar daar is dus geen sprake van.’’
Kruys, die zich wel blij toonde met het langere verblijf van middenvelder Marcel van der Sloot aan de Krommedijk en de (tijdelijke?) komst van Etienne Shew-Atjon, was duidelijk over zijn wensenlijstje. ,,Ik wil er nog een keeper bij. Want met alle respect, met Nick van der Ploeg en Jordy van de Corput kan ik de competitie niet in. Ook is er versterking nodig in de aanval met één of twee spitsen. En ik wil er graag nog een centrale verdediger bij. Het is waar dat het fundament van het team van vorig jaar is blijven staan, maar op belangrijke posities moet er nog het nodige geburen want we zijn nog incompleet. Maar voorzitter Ad Heijsman en Marco Boogers hebben me verzekerd dat er zeker spelers bij zullen komen,’’ stelde de Zeister oefenmeester, die Didi Longuet (de verdediger werkt aan zijn herstel na een operatie aan de lies) nog moest missen bij de start van de voorbereiding.
In de begeleidingsstaf raakte Kruys in de voorbije dagen ook een pion kwijt. Assistent Harry van der Laan moest om financiële redenen afvloeien bij de Dordtse betaald voetbalorganisatie. ,,Bijzonder teleurstellend,’’ zo gaf de trainer uiting aan zijn gevoel over die ingreep. ,,Samen met René Hiddink waren we een echte drie-eenheid, die uiterst succesvol werkte en deze ploeg een eigen gezicht heeft gegeven. Ik heb met Harry veel contact gehad de afgelopen dagen en zijn gevoel gedeeld. Maar blijkbaar moest de club op deze manier bezuinigen. De werkzaamheden voor René, die hier is kunnen blijven vanwege de constructie met SC Emma, en mij worden er zo vanzelfsprekend wel zwaarder door.’’
In de aanloop naar de eerste oefenconfrontatie, komende zaterdag op het terrein van Laakkwartier tegen eredivisionist ADO Den Haag, houdt Kruys rekening met de zomerse klimatologische omstandigheden in Nederland. ,,We trainen één keer per dag in de ochtenduren en woensdag krijgen de jongens vrij om te herstellen . Zo wil ik rustig opbouwen.’’
Etienne Shew-Atjon, wiens contract bij FC Utrecht niet werd verlengd, was dus een opvallend gezicht op de training. ,,Ik ben 34, fit en wil nog één of twee jaar spelen,’’ zei de verdediger. ,,Er is nu geen belangstelling. Maar als ik straks wedstrijdjes ga spelen, komt dat hopelijk vanzelf. Ik heb met FC Dordrecht geen concrete afspraken gemaakt. Ik train mee en dan zien we verder wel wat de mogelijkheden zijn.’’
Ook Cecilio Lopes werkte achter het stadion aan de Krommedijk zijn eerste oefeningen weer af. ,,La Valetta wilde direct een spits aantrekken met het oog op de aanstaande Europa Cup-wedstrijden,’’ sprak Cecilio Lopes, die door omringende fans werd aangemoedigd in Dordrecht te blijven. ,,Ik vond dat te snel. De Graafschap en MVV hou ik ook af, omdat ik in principe liever niet in de eerste divisie wil voetballen. Het liefst ga ik naar het buitenland. De eredivisie zal met de huidige crisis wel moeilijk worden. Bij FC Dordrecht train ik zonder verplichtingen mee. Vanuit mijn woonplaats Rotterdam is dat ideaal. Het liefst vind ik meteen iets dat bij me past. Want het is altijd lastig om halverwege de voorbereiding ergens binnen te vallen. En als dat niet lukt moet ik me wellicht toch in de eerste divisie weer een half jaar bewijzen. FC Dordrecht is een warme club, waar ik altijd terug kan komen. Marco Boogers hoopt erop. Ik hou alles open, het zou zomaar kunnen...’’