De bestuurskamer van FC Dordrecht is een mannenbolwerk, maar werd de avond voor de uitwedstrijd tegen Ajax, het domein van vrouwen. Ze volgden er in groepjes van twaalf een seksworkshop.
Het taboe moet er maar eens af. Seks hoort bij het leven. Het gebeurt overal.
Sexpert Erica de Winter 'Als alle vrouwen deze workshop zouden volgen, wordt het thuis bij iedereen helemaal leuk', zei organisatrice Erica de Winter, sexpert en medewerkers van Christine le Duc aan de Vriesestraat. 'Ik ben geen seksuoloog, ik ben sexpert. Ik weet alles van seks.'
De Winter baalt van de kritiek die afgelopen dagen loskwam op haar workshop waarbij ze pikante tips geeft voor het betere handwerk bij de partner. Het goede doel, dat de opbrengst van de loterij op de lifestyle-avond zou krijgen, haakte deze week geschokt af, toen die organisatie hoorde over de masturbatie-workshop op de Ladies Night.
'Het taboe moet er maar eens af', zei De Winter gisteren die niets van die ophef snapt. 'Seks hoort bij het leven. Het gebeurt toch overal. Ik probeer het al jaren bespreekbaar te maken.'
De bevlogen sexpert organiseerde bij FC Dordrecht de lifestyle-beurs 'Glitter & Glamour' met volgens haar, alleen maar leuke dingen voor de bezoekers: 250 vrouwen uit heel Nederland. Ze konden hun nagels styleren, kinderkleding kopen, een stoelmassage ondergaan, visagie-advies krijgen, een wijntje drinken, en een paaldans-act bewonderen.
Mannen deelden champagne uit. Bij diverse standhouders was er onder andere een kleurenanalyse, de verkoop van hippe tassen en informatie over haarwerken. 'Vrouwen konden er met vriendinnen shoppen. Ik heb geprobeerd alles samen te brengen, wat vrouwen leuk vinden.'
In de bestuurskamer van de Dordtse betaald voetbalclub die momenteel klappen incasseert in de Eredivisie, wisselde De Winter achter gesloten deuren sekstrucs uit aan groepjes vrouwen.
'Zodat je het thuis met je partner nog leuker kan maken. Het is een masterclass 'handwerk', zeggen wij. Wat maakt het uit of we dat in de bestuurskamer van FC Dordrecht doen, bij mij thuis, of desnoods in Tytsjerksteradiel tussen de koeien? We doen het heel stijlvol. Met kunstpiemels.'
Het zal ons een zorg zijn wat er met die ruimte gebeurt. Als ze er maar geen rotzooi van maken.
Esther Bal, FC Dordrecht Pikante cursus
De Winter geeft de workshop regelmatig. Ze ziet de belangstelling groeien. FC Dordrecht had geen moeite met de pikante cursus in het mannenbolwerk van voorzitter Ad Heijsman.
'Onze spelers zijn er niet bij. We verhuren de businessclub. De bestuurskamer hoort daarbij. Dat zou je een privιplekje kunnen noemen, met enige fantasie', aldus zegsvrouw Esther Bal van FC Dordrecht.
'Het zal ons een zorg zijn wat er met die ruimte gebeurt. Als ze er maar geen rotzooi van maken. We hopen dat de vrouwen een leuke avond hadden.'
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !