abonnement Unibet Coolblue
pi_51927207
Heb van de week een Bonsai boompje gekocht.

Nu ben ik nogal een planten noob en laat ik zelfs cactussen dood gaan, dus misschien was een bonsai boom niet zon geweldige aankoop van me.

Nu staat er in de beschrijving dat ik m in half schaduw moet zetten, en de grond nat moet houden, of vochtig of whatever...

Maar als ik m water geef, is hij een uur later alweer droog..

Iemand enig idee wat te doen? Ik kan m niet echt om t uur water gaan zitten geven en lijkt me ook niet echt gezond voor t boompie :S

HELP
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_51935719
Op onderstaande link kan je van alles vinden over de verzorging van je bonsai.
* http://www.bonsaiforum.nl/

Er is een heel forumonderdeel wat betreft het watergeven:
http://www.bonsaiforum.nl/viewforum.php?f=9
pi_51942026
Thnx, ben me aan het aanmelden
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_51948569
Ik hoop dat je meer geluk hebt met je bonsai dan ik met de mijne. Ik heb er een paar keer eentje gehad. Hoewel ik toch erg m'n best doe om 'm in leven te houden vermoord is ze steeds weer .
pi_51948773
quote:
Op maandag 30 juli 2007 00:19 schreef Mirre het volgende:
Ik hoop dat je meer geluk hebt met je bonsai dan ik met de mijne. Ik heb er een paar keer eentje gehad. Hoewel ik toch erg m'n best doe om 'm in leven te houden vermoord is ze steeds weer .
Ik vind het fascinerende boompjes... maar idd, ik vermoord al cactussen, dus, een bonsai was mogelijk niet het slimste dat ik ooit gedaan heb
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 30 juli 2007 @ 11:22:56 #6
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_51954795
Mijn schoonmoeder heeft een heel aantal bonsai's.

Wat zij doet is ze onderdompelen als ze erg droog zijn.

Gewoon ff de gootsteen vol laten lopen en dan de bonsai erin zetten met pot en al (dat het water tot net boven de aarde komt). Dan deze hierin laten staan totdat de grond verzadigd is
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_51954879
quote:
Op maandag 30 juli 2007 11:22 schreef Radyhyn het volgende:
Mijn schoonmoeder heeft een heel aantal bonsai's.

Wat zij doet is ze onderdompelen als ze erg droog zijn.

Gewoon ff de gootsteen vol laten lopen en dan de bonsai erin zetten met pot en al (dat het water tot net boven de aarde komt). Dan deze hierin laten staan totdat de grond verzadigd is
Worden ze dan niet té nat?
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 30 juli 2007 @ 12:04:05 #8
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_51955902
Nope.. wel ff laten uitlekken erna natuurlijk.. en het hoeft ook niet elke dag
Omdat na het dompelen de grond nat is kan je hem ook beter 'normaal' water geven daarna.

Ik geloof dat je ze ook moet bijmesten enzo.. maar wanneer en hoeveel weet ik niet..
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_51956060
quote:
Op maandag 30 juli 2007 12:04 schreef Radyhyn het volgende:
Nope.. wel ff laten uitlekken erna natuurlijk.. en het hoeft ook niet elke dag
Omdat na het dompelen de grond nat is kan je hem ook beter 'normaal' water geven daarna.

Ik geloof dat je ze ook moet bijmesten enzo.. maar wanneer en hoeveel weet ik niet..
Dat zie ik over n tijdje wel, heb m net n week, hij hoeft nog niet bijgemest te worden lijkt me.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_51958147
Soms zitten bonsai's in de winkel alleen in "vervoergrond" zonder de nodige voedingstoffen. Je moet ze dan meteen na aanschaf in andere grond zetten. Verpot je 'm niet, dan vermoord je 'm eigenlijk doordat ie geen voeding heeft. Ik heb er ervaring mee

Vraag het maar eens na op dat bonsai-forum.

PS) Stop es met dat onnodige quoten, dat leest wat makkelijker.
pi_51959692
quote:
Op maandag 30 juli 2007 13:26 schreef Mirre het volgende:
Soms zitten bonsai's in de winkel alleen in "vervoergrond" zonder de nodige voedingstoffen. Je moet ze dan meteen na aanschaf in andere grond zetten. Verpot je 'm niet, dan vermoord je 'm eigenlijk doordat ie geen voeding heeft. Ik heb er ervaring mee

Vraag het maar eens na op dat bonsai-forum.
Hij zit in een mooie blauwe stenen pot met onderzetterdingetje. zou t raar vinden als ze daar vervoergrond in stoppen
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_51966298
Daar zat die van mij ook in. Ze doen die bak erbij zoidat je alleen de grond hoeft te vervangen en niet ook meteen de pot. Bonsaipotten ziujn duur en anders koop6t geen hond die boompjes meer.
pi_51983546
quote:
Op maandag 30 juli 2007 13:26 schreef Mirre het volgende:
Soms zitten bonsai's in de winkel alleen in "vervoergrond" zonder de nodige voedingstoffen. Je moet ze dan meteen na aanschaf in andere grond zetten. Verpot je 'm niet, dan vermoord je 'm eigenlijk doordat ie geen voeding heeft. Ik heb er ervaring mee

Vraag het maar eens na op dat bonsai-forum.

PS) Stop es met dat onnodige quoten, dat leest wat makkelijker.
Ja óf je gooit er wat voeding bij . Die heb je gewoon in vloeibare vorm.
Sowieso moet je dat even elke maand doen.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 15:27:44 #14
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_51990933
Wat kost zo'n geile bonsaiboom? Ik heb geen planten of wat dan ook op m'n kamer, maar zoiets lijkt me best tof om te hebben.
pi_51991066
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 15:27 schreef BrauN het volgende:
Wat kost zo'n geile bonsaiboom? Ik heb geen planten of wat dan ook op m'n kamer, maar zoiets lijkt me best tof om te hebben.
Ligt eraan hoe jong of oud je ze koopt. Hoe ouder, hoe duurder.

Ik heb er in ieder geval eentje van ongeveer 1 jaar voor 4 euro gekocht. Maar die is dan dus wel maar 10 cm hoog ongeveer.

Edit: Mijn neef heeft er een heleboelveel. Zo heeft ie er laatst een van een halve meter hoog gekocht voor 40 euro (en volgens mij is dat zelfs een koopje ).
  donderdag 9 augustus 2007 @ 09:11:38 #16
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_52219947
Bij Ikea (Haarlem) hebben ze er twee. Eéntje van ¤79,- en eentje van ¤39,-. Ik zat er ook aan te denken om zo'n ding in mijn nieuwe woning te zetten, heeft wel wat. Maar of dat nou een goede aankoop is... je moet ze toch ook snoeien enzo? Ik ga wel eens kijken op dat bonsaiforum
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_52231739
Ik word niet echt toegelaten op dat forum om een of andere reden... niet dat ik nou het idee heb dat t afgewezen wordt, maar ze moeten me goedkeuren ofzo en dat is nog steeds niet gebeurd.

Ondanks het water dat ik mn bonsai geef, lijkt hij uit te drogen.

Blaadjes kwijt..

erg zielig
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_52235339
quote:
Op zondag 29 juli 2007 16:03 schreef Mirre het volgende:
Op onderstaande link kan je van alles vinden over de verzorging van je bonsai.
* http://www.bonsaiforum.nl/

Er is een heel forumonderdeel wat betreft het watergeven:
http://www.bonsaiforum.nl/viewforum.php?f=9


hotmail, live en gmail adressen niet toegestaan..

wtf?

[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
pi_52239364
Tja dankzij de mensen die kennelijk met die adressen aan het trollen waren.
Er zijn meer en meer forums die die policy toe gaan passen.

@TS: Kun je geen mail naar de beheerder sturen?
pi_52239395
Zo, mijn bonsai heeft de 30 graden dagen niet overleefd en staat er nu bij als een chemopatientje. Veel te kaal en zielig om nog leuk te zijn.
We'll keep on whispering our mantras.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 21:20:28 #21
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_52239533
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 18:42 schreef lucky_birdie het volgende:

[..]



hotmail, live en gmail adressen niet toegestaan..

wtf?

@ Fok kon dat eerst ook niet
pi_52239573
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:14 schreef NiteSpeed het volgende:
Zo, mijn bonsai heeft de 30 graden dagen niet overleefd en staat er nu bij als een chemopatientje. Veel te kaal en zielig om nog leuk te zijn.
Dat heb je snel voor elkaar
Ik dacht dat ik een bonsai-killer was maar de mijnen leefden gemiddels toch wel een half jaartje of zo.
pi_52241283
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:22 schreef Mirre het volgende:

[..]

Dat heb je snel voor elkaar
Ik dacht dat ik een bonsai-killer was maar de mijnen leefden gemiddels toch wel een half jaartje of zo.
Hij is een maandje of twee oud nu denk ik. Hij heeft nog wel, maar energie voor blaadjes, vergeet het maar.
Ten eerste kan ik de boom niet zomaar ergens neerzetten op de perfecte plek omdat die katten ermee gaan gooien en spelen, hij staat dus veel te hoog en niet op de goede plek qua zon. Dan zitten we ook nog eens 2 hoog met een plat dak hier, dus in de zomer is het letterlijk 30 graden binnen . Dát plus het feit dat één van de katten godverdegodver die boom van 2 meter hoog heeft laten vallen op de televisie en vervolgens de grond betekent dat hij even wat minder stevig was .

Misschien dat hij in de lente weer gaat bloeien .

Ik heb wel een ficus staan die gesnooid is als bonsai boompje, en die is van kale tak sinds februari omgetoverd tot mooi heldergroene boom .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_52241308
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:14 schreef NiteSpeed het volgende:
Zo, mijn bonsai heeft de 30 graden dagen niet overleefd en staat er nu bij als een chemopatientje. Veel te kaal en zielig om nog leuk te zijn.
Zo staat de mijne er ook bij ja ... of hij dood is weet ik immers niet
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_52264310
hmm gisteren een bonsaitje meegenomen bij de Intratuin *(50% korting op allle bonsia's)*

Vraag me alleen af of ik em moet verpotten of niet..

Plant zelf ziet er redelijk uit, wel een beetje bijgesnoeit want hij liep al aardig uit.
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
pi_52537057
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 18:23 schreef lucky_birdie het volgende:
hmm gisteren een bonsaitje meegenomen bij de Intratuin *(50% korting op allle bonsia's)*

Vraag me alleen af of ik em moet verpotten of niet..

Plant zelf ziet er redelijk uit, wel een beetje bijgesnoeit want hij liep al aardig uit.
Ik ga die van mij vanavond waarschijnlijk verpotten.

Je moet even kijken of de grond hard is, (hard van de wortels) of hij snel droog is, en niet meer groeit (dit laatste kan je moeilijk zien aangezien je m net hebt, heb ik ook last van.)

Mocht dit zo zijn moet je op zoek gaan naar een bonsaipot (die ze overigens niet verkopen bij tuincentra, kwam ik vandaag achter.) Daarna verpotten met bonsai potgrond, en elke week voeden met bonsai voeding.


Succes.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:57:21 #27
187474 iruub
It is never too late to learn
pi_52557032
Een bonsai boompje is als een rustige mini-eik in je woonkamer. Brengt je Ying/Yang weer in evenwicht i.m.o.
"A true friend is the greatest of all blessings, and that which we take the least care of all to acquire."
pi_52560597
Je kunt een cactus bijna alleen vermoorden door hem teveel water te geven.

En op die manier krijg je echt alle planten behalve vijverplanten dood.

Dus geen hem niet elk uur water!!!

En misschien is Seramis iets voor jou: http://www.alocasia.nl/seramis.html

Komt met een metertje dat aangeeft wanneer de plant droog staat. Tot die tijd geef je dus 0,0 water.
Dan zie je goed hoe veel (weinig!) water je eigenlijk moet geven.
pi_52562517
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 19:35 schreef Wynter het volgende:

[..]

Ik ga die van mij vanavond waarschijnlijk verpotten.

Je moet even kijken of de grond hard is, (hard van de wortels) of hij snel droog is, en niet meer groeit (dit laatste kan je moeilijk zien aangezien je m net hebt, heb ik ook last van.)

Mocht dit zo zijn moet je op zoek gaan naar een bonsaipot (die ze overigens niet verkopen bij tuincentra, kwam ik vandaag achter.) Daarna verpotten met bonsai potgrond, en elke week voeden met bonsai voeding.


Succes.
thnx

Bij de intratuin waren de bonsai potten "in de aanbieding", dezelfde potjes waar ze in zitten als je ze koopt. Maar het zag eruit alsof ze allemaal al gebruikt waren (het zag eruit alsof bonsai's die dood waren zijn weggegooit en de bakjes nu los verkocht worden...dat idee kreeg ik iig)
Heb een mooi rechthoekig bakje gezien, maar het bijbehorende schoteltje was er niet, dus ik heb em niet meegenomen.
Ze zaten trouwens ook gewoon in een kartonnen doos die op de grond stond, voor de tafel waar de boompjes op stonden


De grond is niet hard van de wortels, wel snel droog, maar er zit nu al een uitloper aan, dus bonsai groeit nog wel
Ik heb trouwens een 3 jarige Ulmus Parviolia, volgens het kaartje wat aan het boompje zat.
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
pi_52568749
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 15:57 schreef lucky_birdie het volgende:

[..]

thnx

Bij de intratuin waren de bonsai potten "in de aanbieding", dezelfde potjes waar ze in zitten als je ze koopt. Maar het zag eruit alsof ze allemaal al gebruikt waren (het zag eruit alsof bonsai's die dood waren zijn weggegooit en de bakjes nu los verkocht worden...dat idee kreeg ik iig)
Heb een mooi rechthoekig bakje gezien, maar het bijbehorende schoteltje was er niet, dus ik heb em niet meegenomen.
Ze zaten trouwens ook gewoon in een kartonnen doos die op de grond stond, voor de tafel waar de boompjes op stonden


De grond is niet hard van de wortels, wel snel droog, maar er zit nu al een uitloper aan, dus bonsai groeit nog wel
Ik heb trouwens een 3 jarige Ulmus Parviolia, volgens het kaartje wat aan het boompje zat.
Ik weet niet wat voor soort mijn bonsai is, dat stond er niet bij op het kaartje, ik heb gewoon de gene gekozen die ik het mooist vond, het heeft kleine blaadjes met wat karteltjes erin.

Bij intratuin was ik gister ook ja, en ze zeiden dat ze idd wel eens potten verkochten van dode planten.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_52569156
Cactussen zijn inderdaad heel moeilijk dood te maken. Ik had een klein (10 cm) lange cactus die meer dan een half jaar zonder water in de volle zon achter een raam stond. Hij is helemaal wit geworden, uitgedroogd en helemaal krom gaan trekken. Nu heb ik hem wat water gegeven en op een iets minder zonnig plekje gezet en binnen 2 weken is hij 5 centimeter gegroeid.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_52570873
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 19:35 schreef Wynter het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor soort mijn bonsai is, dat stond er niet bij op het kaartje, ik heb gewoon de gene gekozen die ik het mooist vond, het heeft kleine blaadjes met wat karteltjes erin.

Bij intratuin was ik gister ook ja, en ze zeiden dat ze idd wel eens potten verkochten van dode planten.
dus toch goed gezien!



zo'n pot + bonsai heb ik, alleen mijne heeft n iets andere model




blad rechts is hetzelfde als mijne
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
pi_52579035
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 20:35 schreef lucky_birdie het volgende:

[..]

dus toch goed gezien!


[afbeelding]
zo'n pot + bonsai heb ik, alleen mijne heeft n iets andere model

[afbeelding]

[afbeelding]
blad rechts is hetzelfde als mijne
Ik heb zon boompje als de bovenste foto, glanzende blaadjes...

Prachtig plantje, al issie nu wat kaal, maar t groeit weer aan.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  donderdag 13 september 2007 @ 11:46:52 #34
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_53141895
Misschien is de Roos van Jericho iets voor TS... die plant kan helemaal niet dood gaan.

http://www.ganesha.be/roosje.htm
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_53145057
quote:
Op donderdag 13 september 2007 11:46 schreef jpg97 het volgende:
Misschien is de Roos van Jericho iets voor TS... die plant kan helemaal niet dood gaan.

http://www.ganesha.be/roosje.htm
Nah mn bonsai leeft nog wel hoor.

Heb er zelfs 2 bij!
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_53145565
Bonsai boompjes

Ik wil er binnenkort eentje aan gaan schaffen voor mijn nieuwe kamer. Waarschijnlijk haal ik zo'n grote bij de Ikea. Die zijn 8 tot 15 jaar oud. Maar is het nu ook zo dat een wat ouder Bonsai boompje makkelijker te verzorgen is omdat ie dan al groter en sterker is dan een jonger exemplaar?
pi_53155445
Mijne heeft n groeispurt!!

nu moet ik em straks nog in model snoeien ook vrees ik


WHELP!
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
  donderdag 13 september 2007 @ 22:29:09 #38
3185 Adelante
To let it go now
pi_53158348
quote:
Op donderdag 13 september 2007 13:39 schreef Wynter het volgende:

[..]

Nah mn bonsai leeft nog wel hoor.

Heb er zelfs 2 bij!
wat heb je gedaan om 'm weer aan de trek te krijgen

zo te lezen heb je d'r een van IKEA en die van mij is nu bijna kaal na twee weken
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_53164627
quote:
Op donderdag 13 september 2007 22:29 schreef Adelante het volgende:

[..]

wat heb je gedaan om 'm weer aan de trek te krijgen

zo te lezen heb je d'r een van IKEA en die van mij is nu bijna kaal na twee weken
Uhm, ik heb m van de intratuin. En, nouja, mijne is niet helemaal goed, ik zei dat ie nog leefde

Dat ie kaal word kan aan de herfst liggen.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_53164637
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:00 schreef lucky_birdie het volgende:
Mijne heeft n groeispurt!!

nu moet ik em straks nog in model snoeien ook vrees ik


WHELP!
Pas in het voorjaar snoeien Denk aan de jaargetijden.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  vrijdag 14 september 2007 @ 10:24:36 #41
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_53165753
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:00 schreef lucky_birdie het volgende:
Mijne heeft n groeispurt!!

nu moet ik em straks nog in model snoeien ook vrees ik

WHELP!
Steek 'm in brand
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_53176470
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 09:28 schreef Wynter het volgende:

[..]

Pas in het voorjaar snoeien Denk aan de jaargetijden.
ah verrek! Dat is waar.. je denkt er helemaal niet over na omdat het een "kamerplant" is..

Ik hou me nog even in...

dank je voor de tip
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 22:39:40 #43
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_53654851
Veel bonsaï zijn helemaal geen kamerplanten maar buitenplanten.
Ik heb hier inmiddels 5 bonsai staan (1 jeneverbes (4 jaar oud), 1 den (2 jaar oud), 1 soort spar ofzo, zelf uitgegraven (1 jaar) 1 minitomaatje (onbekende zaadjes geplant, bleek dus tomaat te zijn) en 1 loofboom 9onbekend hoe oud en welke soort het is weet ik ook niet, rechte takken en lichtgroene blaadjes met een gelige rand eromheen).

Naaldbomen zijn sowieso buitenbomen.
Die loofboom heb ik bij een tuincentrum gekocht en zodra ik 'm binnen zet verliest ie z'n bladeren.
Sindsdien staat ie buiten en ziet ie er perfect uit.

Ik wil binnenkort een keer naar Lodder in Harmelen, die hebben echt hele mooie Bonsaï staan.
Ik wil dan een wat grotere naaldboom kopen, alleen zijn de prijzen vanaf 90 euro zo'n beetje.
pi_53662385
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:39 schreef SiGNe het volgende:
Veel bonsaï zijn helemaal geen kamerplanten maar buitenplanten.
Ik heb hier inmiddels 5 bonsai staan (1 jeneverbes (4 jaar oud), 1 den (2 jaar oud), 1 soort spar ofzo, zelf uitgegraven (1 jaar) 1 minitomaatje (onbekende zaadjes geplant, bleek dus tomaat te zijn) en 1 loofboom 9onbekend hoe oud en welke soort het is weet ik ook niet, rechte takken en lichtgroene blaadjes met een gelige rand eromheen).

Naaldbomen zijn sowieso buitenbomen.
Die loofboom heb ik bij een tuincentrum gekocht en zodra ik 'm binnen zet verliest ie z'n bladeren.
Sindsdien staat ie buiten en ziet ie er perfect uit.

Ik wil binnenkort een keer naar Lodder in Harmelen, die hebben echt hele mooie Bonsaï staan.
Ik wil dan een wat grotere naaldboom kopen, alleen zijn de prijzen vanaf 90 euro zo'n beetje.
Ik heb ook een naaldboom, hij staatbinnen, maar sinds ik hem overgepot heb doet hij raar. Zijn takjes worden bruin, en hij verliest ze. Er staat ook schimmel op de grond, of dit erg is weet ik niet, aangezien ik de bovenste laag van de pot bedekt heb met keto (klei grond, die zich in mos vormt) mos is het nog niet, maar hij is dan ook pas een week geleden verpot..

Moet ik m gewoon buitenzetten?
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_53670220
Waarschijnlijk is de grond dan te nat geweest waardoor wortelrot ontstaat en het gaat schimmelen.
pi_53670887
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 16:07 schreef OxygeneFRL het volgende:
Waarschijnlijk is de grond dan te nat geweest waardoor wortelrot ontstaat en het gaat schimmelen.
De wortels zijn niet rot, de grond schimmelt, ik heb dit ook met mijn Ulmus gehad, en daar ging het toen vanzelf weer weg..
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_53704990
quote:
Op zondag 29 juli 2007 01:21 schreef Wynter het volgende:
Nu ben ik nogal een planten noob en laat ik zelfs cactussen dood gaan, dus misschien was een bonsai boom niet zon geweldige aankoop van me.
dacht dat ik de enige was die cactussen dood kon laten gaan... Heb zelf ook meerdere malen een bonsai met bladeren geprobeerd , allemaal het hoekje om, dus misschien met dit topic kan ik het weer eens proberen
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_55450282
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:58 schreef kawotski het volgende:

[..]

dacht dat ik de enige was die cactussen dood kon laten gaan... Heb zelf ook meerdere malen een bonsai met bladeren geprobeerd , allemaal het hoekje om, dus misschien met dit topic kan ik het weer eens proberen
Nouja, uhm, na een hele goede poging van mijn kant... is mijn boompje ineens dood gegaan, na het krijgen van nieuwe blaadjes, takjes en alles, besloot hij ineens gewoon de geest te geven

Heb nu al naar een nieuwe rond zitten kijken, maar bij intratuin hebben ze besloten ze ineens 2x zo duur te maken...

En ik heb een walnoot vanuit de walnoot groot kunnen brengen (nouja groot, hij is 20 cm en 5 mm dik nu) eerst dat maar eens levend zien te houden...
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  vrijdag 21 december 2007 @ 22:21:15 #49
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_55451477
Je kan ook een starterkit (of een grote bonsai) bestellen bij http://www.bonsaishop.nl/
Die boompjes zijn een stuk mooier dan degenen die je bij een tuincentrum kan kopen.

Ik hoop alleen dat mijn bonsai de winter een beetje zullen overleven aangezien mijn bomen buien staan
Ben er zelf nog niet zo lang mee bezig, dit voorjaar begonnen, dus zo heel veel weet ik er nog niet vanaf.
pi_55457474
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 21:31 schreef Wynter het volgende:
En ik heb een walnoot vanuit de walnoot groot kunnen brengen (nouja groot, hij is 20 cm en 5 mm dik nu) eerst dat maar eens levend zien te houden...
Hoe flik je dat? Ik heb ooit eens eiken en hazel en allerlei andere nootjes verzameld om ze op te laten groeien, maar ik kon niet vinden hoe je ze moet planten, wanneer, welke temperatuur, welke voorbereiding etcetera.
We'll keep on whispering our mantras.
  zaterdag 22 december 2007 @ 02:52:13 #51
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_55457742
Gewoon in het voorjaar, maart/april in gewone potgrond stoppen lijkt me..
Mijn ouders zijn een paar maanden geleden verhuis en hebben een japanse esdoon in de tuin staan, ik heb daar zaadjes vanaf gehaald en die wil ik in maart gaan planten.
Eerst laten ontkiemen in een grote pot, na een jaar of 2 jaar in een wat kleinere pot met een steen onder de wortels (wordt de boom aan de voet breder)en als ie dik genoeg is in een bonsaischaaltje stoppen, maar dat duurt dus nog wel even.
En natuurlijk ook de wortels jaarlijks snoeien zodat ie niet te groot wordt en de bladeren klein blijven.

Op http://www.bonsaikunst.nl/ kan je ook best veel info vinden over onderhoud enzo..
pi_55458504
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 02:25 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Hoe flik je dat? Ik heb ooit eens eiken en hazel en allerlei andere nootjes verzameld om ze op te laten groeien, maar ik kon niet vinden hoe je ze moet planten, wanneer, welke temperatuur, welke voorbereiding etcetera.
Walnoten komen uit warme klimaten en hebben geen vorst nodig op hun zaad.

De walnoot heb ik gewoon binnen geplant, toen in een minikasje gezet tot hij te groot was ervoor. Nadat hij uitgekomen was heb ik hem een naam gegeven Al wist ik toen niet zeker of het wel een walnoot was omdat ik ook een eik/beuk/sierappel geplant had in de zelfde kas.

Zijn naam is Wally

Wally blijft voorlopig gewoon binnen tot we verhuist zijn naar het huis dat we willen, als hij dan groot en sterk genoeg is gaat hij buiten de grond in. Hij was bedoelt als bonsai, maar ben beetje bang dat ik hem vermoord als ik dat doe
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_55463832
Ik heb nog een kweekkastje staan, dus misschien dat ik wel wat zaadjes in potgrond stop dan . Geweldig, zo'n klein boompje uit zaad.
We'll keep on whispering our mantras.
  donderdag 10 april 2008 @ 23:03:35 #54
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_57969789

Heb er weer wat bij gekocht, 2 japanse esdoorns en een Pinus parviflora (die den rechts)
Gekocht bij http://kwekerijroos.nl

Zijn er nog meer mensen die (nog) bezig zijn met Bonsai?
  vrijdag 11 april 2008 @ 17:53:59 #55
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_57986918




Knoppen lopen mooi uit
pi_58021031
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:03 schreef SiGNe het volgende:
[ afbeelding ]
Heb er weer wat bij gekocht, 2 japanse esdoorns en een Pinus parviflora (die den rechts)
Gekocht bij http://kwekerijroos.nl

Zijn er nog meer mensen die (nog) bezig zijn met Bonsai?
Ik ben nog steeds bezig, maar inmiddels mn eerste Olm (Ulmus) vermoord mijn twee nieuwe dompel ik elke 2 dagen (soms vergeet ik het, maar dat vinden ze niet zo erg want ze doen het erg goed) onder water... en laat ik ze minstens 5 minuten instaan.

Iig, ik heb ook nog zo'n lelijke bonsai van IKEA, maar die is op sterven na dood

Die ziet er ongeveer zo uit;



maar heeft inmiddels weinig bladeren meer hij staat dan ook in een heel verkeerde pot, zonder schaal, en nouja, op de verkeerde plek.

Mijn andere twee bonsai, een nieuwe Ulmus en nog een bonsai waarvan ik de naam niet weet >.< doen het erg goed,

Geven jullie je bonsai ook namen? Die ene waarvan ik de boomsoort dus niet van weet noem ik "Bobby" volgens zijn kaartje is het een "Zanthoxylum" ...??

maargoed, ben wel trots op de twee die nog goed in leven zijn
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_58021173


Zanthoxylum bonsai, niet de mijne trouwens
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_58026027
Dit mag toch allemaal eigelijk geen bonsai genoemd worden he...
pi_58026950
wat niet?
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  zondag 13 april 2008 @ 21:30:46 #60
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_58029364
Bonsai betekent boom in pot, dus in principe zijn tuincentrumbonsai ook gewoon bonsai.
OK, het zijn wel commerciële boompjes, massaproductie .
Helemaal zelf een boompje opkweken uit zaad of een stekje, een boom bij een bonsaispecialist of een wat oudere boom uit de natuur halen om er vervolgens een Bonsai van te vormen is natuurlijk wel leuker, maar toch ook wel een stuk lastiger.

Ik ben zelf ook begonnen met zo'n tuincentrumbonsai (Ulmus) en dat groene loofboompje van mij komt er ook vandaan.
Op die manier leer je er ook wat meer van en als zo'n boompje van nog geen ¤10,- doodgaat is het ook veel minder erg dan als je bonsai van 40 jaar oud en een paar honderd euro het loodje legt.
pi_58034824
Ik vind loofbomen ook de mooiste trouwens, heb thuis nog een aantal lege bonsaipotten staan, en wil al tijden een bonsai op rots proberen
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 14 april 2008 @ 00:37:35 #62
201361 pepu
Op de konijnen af= lekker?
pi_58034927
quote:
Op zondag 29 juli 2007 01:21 schreef Wynter het volgende:
Heb van de week een Bonsai boompje gekocht.

Nu ben ik nogal een planten noob en laat ik zelfs cactussen dood gaan, dus misschien was een bonsai boom niet zon geweldige aankoop van me.

Bonsai heeft dagelijkse aandacht nodig.

Bij mij overleefden ze het niet.

Wel eens aan sansevierias gedacht?
pi_58035548
Als je door leest zie je dat ik nu 2 bonsais heb die ik al maanden in leven houdt
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 14 april 2008 @ 01:29:06 #64
201361 pepu
Op de konijnen af= lekker?
pi_58035601
quote:
Op maandag 14 april 2008 01:23 schreef Wynter het volgende:
Als je door leest zie je dat ik nu 2 bonsais heb die ik al maanden in leven houdt
Leuke tijdsbesteding! Woon je op een flat?
pi_58035713
Nee?

Doet dat er toe?
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 14 april 2008 @ 02:28:56 #66
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_58036039
quote:
Op zondag 29 juli 2007 01:21 schreef Wynter het volgende:
Heb van de week een Bonsai boompje gekocht.

Nu ben ik nogal een planten noob en laat ik zelfs cactussen dood gaan, dus misschien was een bonsai boom niet zon geweldige aankoop van me.
... Is het niet een beetje stom om daar niet even van te voren over na te denken?

Verder overweeg ook ik een bonsai boompje in mijn kamer te zetten, maar zou ik me graag van te voren wat meer informeren, dus: tvp.
*Think outside the box*
pi_58039235
Ben jij dan niet stom om niet even door te lezen?
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 14 april 2008 @ 11:42:36 #68
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_58039941
quote:
Op maandag 14 april 2008 11:10 schreef Wynter het volgende:
Ben jij dan niet stom om niet even door te lezen?

Wat bedoel je? Ik heb de hele thread gelezen nl...

[ Bericht 16% gewijzigd door El_Chica_Del_Fuego op 14-04-2008 11:47:52 ]
*Think outside the box*
pi_58040729
Die eerste post is al bijna een jaar geleden? Daar komt nog bij dat ik nu 2 reuze blije bonsais hebt... aan de reactie die je gaf in de eerste post had ik nogal het idee dat je niet verder dan je neus lang is gelezen hebt.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 14 april 2008 @ 13:13:00 #70
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_58041589
Ik zou juist willen zeggen dat het slim is om met een goedkoop boompje van een tuincentrum te beginnen.
Dat zijn boompjes van een eurootje of 10, is beter om die dood te laten gaan tijdens het leerproces dan een boom van ¤50 of nog veel duurder.

Veel boompjes uit een tuincentrum kunnen overigens het beste meteen verpot worden omdat de aarde vaak oud is en de wortels van de plant geen ruimte meer hebben.
En wortelsnoei is ook belangrijk, anders wordt je boompje te snel te groot.
Hier kanje er ook heel vel over vinden:
http://www.bonsaikunst.nl/
pi_58042940
Ik heb er een van de bloemenmarkt in Amsterdam, en de ander van een tuincentrum idd... maar heb ergens gelezen dat zolang de grond nog nat is na een dag nadat je m gedompeld hebt de aarde nog goed is.... en dus is er hier nog weinig aan de hand ze doen het beiden prima trouwens

Ben alleen nog beetje huiverig met snoeien etc.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 14 april 2008 @ 15:28:49 #72
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_58044076
quote:
Op maandag 14 april 2008 12:24 schreef Wynter het volgende:
Die eerste post is al bijna een jaar geleden? Daar komt nog bij dat ik nu 2 reuze blije bonsais hebt... aan de reactie die je gaf in de eerste post had ik nogal het idee dat je niet verder dan je neus lang is gelezen hebt.
Ik zei niet het stom was hoe het allemaal afgelopen is, want dat het nu goedgekomen is met de boompjes zie ik ook wel jah. Maar eerst een boompje kopen, en dan direct daarna gaan roepen: "goh, ik ben al niet zo goed met cactussen, misschien was dit niet zo slim, help", vind ik 'n beetje een stomme volgorde, hoe lang het ook geleden is. Daar verandert de verdere levensloop van de boompjes niet veel aan...
*Think outside the box*
pi_58861234
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 15:57 schreef lucky_birdie het volgende:

[..]

thnx

Bij de intratuin waren de bonsai potten "in de aanbieding", dezelfde potjes waar ze in zitten als je ze koopt. Maar het zag eruit alsof ze allemaal al gebruikt waren (het zag eruit alsof bonsai's die dood waren zijn weggegooit en de bakjes nu los verkocht worden...dat idee kreeg ik iig)
Heb een mooi rechthoekig bakje gezien, maar het bijbehorende schoteltje was er niet, dus ik heb em niet meegenomen.
Ze zaten trouwens ook gewoon in een kartonnen doos die op de grond stond, voor de tafel waar de boompjes op stonden


De grond is niet hard van de wortels, wel snel droog, maar er zit nu al een uitloper aan, dus bonsai groeit nog wel
Ik heb trouwens een 3 jarige Ulmus Parviolia, volgens het kaartje wat aan het boompje zat.
Een ulmus parviflora is de bekendste bonsai boom van alle bonsai boompjes die er verkocht worden.

tips:

- 1 keer per dag water geven (liefst 's avonds, en in de zomer als de aarde droog is)
- 1 keer per dag sproeien met een plantenspuit
- in de eerste 10 jaar, jaarlijks verpotten. Daarna alleen als het noodzakelijk is.

Ook belangrijk, is een pot met gaten erin en een schoteltje eronder, zodat overtollig water kan worden afgevoerd. Wel moet je de drainagegaten afdekken met gaat, zodat er geen aarde meespoelt.
pi_58861255
quote:
Op maandag 14 april 2008 14:26 schreef Wynter het volgende:
Ik heb er een van de bloemenmarkt in Amsterdam, en de ander van een tuincentrum idd... maar heb ergens gelezen dat zolang de grond nog nat is na een dag nadat je m gedompeld hebt de aarde nog goed is.... en dus is er hier nog weinig aan de hand ze doen het beiden prima trouwens

Ben alleen nog beetje huiverig met snoeien etc.
In principe kan je de bonsai helemaal kaalplukken, en dan nog overleeft hij (dit wordt gedaan om kleinere blaadjes te krijgen)
pi_58865456
Ik heb mijn bonsais nu constant in het water staan... doen ze het prima op... om de dag dompelen gingen ze slap van hangen (denk door het warme weer)
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  zaterdag 24 mei 2008 @ 02:34:07 #76
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_58872028

De mijne staan er ook mooi bij, ik geef ze 's ochtends water en op warme dagen 's middags nog een keer rond een uurtje of 4-5 als ze weer in de schaduw staan..
Dit is trouwens ook al een verouderde foto (anderhalve maand geleden ofzo)
M'n jeneverbes is lekker aan het uitlopen en de denneboompjes doen het allemaal ook erg goed.
Die 2 kleine dennen rechts hebben er ook weer wat takken bij.
Aan de esdoorns is niet zoveel veranderd (die groene is zelfs teveel uitgelopen maar snoeien kan pas in de herfst)
Het loofboompje op de voorgrond (nog steeds geen idee wat het is) loopt erg mooi uit en krijgt zelfs een soort van bloemetjes.
Ook de minivaren is weer wat groter geworden.
Ik zal morgen wel weer een fotootje maken met wat close-ups.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar foto's van jullie Bonsai's

[ Bericht 3% gewijzigd door SiGNe op 24-05-2008 02:45:08 ]
pi_58906658
Het meervoud van bonai is geen bonsai's maar gewoon bonsai.
  zondag 25 mei 2008 @ 22:02:02 #78
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_58907263
weet ik, maar ik schreef het expres zo op om de meervoud te benadrukken.
Het doel van die zin was overigens niet om taalpuristen aan te trekken maar om ervoor te zorgen dat er hier wat meer foto's van bonsai geplaatst zouden worden, dus waar zijn jouw foto's?
pi_58907307
Ik denk er ook al een tijdje over om er een te kopen. Iemand nog een adresje in Utrecht waar je leuke bnsai kan kopen?
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  zondag 25 mei 2008 @ 22:32:45 #80
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_58908054
Als je een beetje "echte" bonsai wil : Lodder in Vleuten
Tuincentrum kan ook, maar die hebben maar een beperkte hoeveelheid van veel dezelfde bomen.
En online kan je natuurlijk ook bestellen, hoef je niet eens de deur meer uit.
Nadeel is wel dat je niet zelf de keuze in de vorm van je boom hebt, maar het leveren gaat over het algemeen goed en snel.
Ik heb een paar starterkits besteld bij http://www.bonsaishop.nl/
en die esdoorns bij http://kwekerijroos.nl/
Tuincentrum Europatuin in de Bilt heeft maar een paar Bonsai staan, misschien dat tuincentrum Overvecht of Koningsdal er meer hebben staan.

Op http://www.bonsaikunst.nl kan je veel info vinden en op http://www.bonsaiforum.nl/ misschien ook, ik moest me registreren om berichten te kunnen bekijken en ik heb nooit een activeringsmailtje ontvangen, later was ik zelfs gebanned zonder dat ik ooit op dat forum heb mee kunnen lezen.
  zondag 25 mei 2008 @ 22:43:09 #81
185631 Guncta
En un momento dado
pi_58908299
Nog mensen die hier hun eigen bonsaiboompje hebben gekweekt?
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.
  zondag 25 mei 2008 @ 23:04:23 #82
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_58908847
Dat kleine denneboompje voor die rode esdoorn komt uit de "natuur", z'n mamma kan je vaag links op de achtergrond zien (er staan alleen meerdere soorten dennenbomen, dus ik weet niet precies welke het is..'t is nog te klein om te zien of ie nou de ene soort of de andere soort is.)
Ben er overigens eindelijk achter wat dat groene loofboompje is: Serissa foetida 'variegata'

Ik ga binnenkort ook maar eens bij Lodder kijken, moet toch weer naar de tandarts in vleuten (ben zelf nog nooit bij Lodder geweest, maar die Serissa foetida 'variegata' komt wel bij hun vandaan (gekocht bij een tuincentrum))
http://www.lodderbonsai.nl (andere link van ze waar hun assortiment op staat)
pi_58922808
Lodder is zeker een aanrader om eens te gaan kijken.

Ik heb zelf geen bonsai, maar mijn ex vriend is er heel druk mee bezig op europees niveau.
Maar dan hebben we het over buiten bonsai van zeer hoge kwaliteit, dat is niet wat ik hier op de foto's zie.
Die bomen kosten allemaal meer dan 1000 euro en vaak nog wel meer.
Ook zijn die bonsai tentoonstellingskwaliteit en die worden toch weer heel anders verzorgd dan de bonsai van de meeste hier.
Vandaar dat ik dit op de foto's eigelijk geen bonsai vind, maar kleine dunne takjes in een pot.

Het gaat er natuurlijk helemaal niet om hoe duur zoiets is, maar je moet het zelf mooi vinden en leuk vinden om te verzorgen, ieder zijn hobby.
  maandag 26 mei 2008 @ 17:51:06 #84
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_58923179
Het liefst zou ik ook zo'n mooie boom willen, maar ja..behoorlijk prijzig inderdaad en ik ben ook nog maar een beginner.
Ik heb liever dat er een boompje van ¤30,- dood gaat dan een échte Japanse Bonsai van ¤400,- of meer.
Zag laatst ook nog een mooie site waar ze prachtige Bonsai hadden..$2999,00 (nog mazzel dat de Dollar laag staat)

Mn jeneverbes heb ik wel zelf geknipt en gevormd, dat moet ik met de rest van de dennen ook nog doen, maar 2 zijn er sowieso nog te klein voor en die 5naalden den doe ik komend jaar denk ik, de takken mogen nog iets groter worden.

Ik wil bij Lodder gaan kijken voor een Bonsai van een eurootje of 100 (een naaldboom, alhoewel ik een bloeiende Bonsai (rodondendron bijv.) ook wel tof vind), is voor mij al een redelijk bedrag en dan kom je ook meer uit bij de meer "echte" bonsai.
Ik ben het met je eens dat veel bonsai gewoon struikjes in een pot zijn, voor mijn Serissa foetida en de esdoorns maak ik dan een uitzondering omdat die toch best mooi gevormd zijn (esdoorns moet nog wat meer aan gewerkt worden)
Ik leg het onderscheid meer bij bonsai van een goede kwekerij of "tuincentrum kwaliteit" en de overrteffende trap is natuurlijk showkwaliteit.

Ben wel benieuwd naar die bonsai van je ex, heeft hij ook een site of heb jij misschien plaatjes?
pi_58928218


Deze foto van een opstelling is gemaakt in Wenen tijdens de EBA in 2008.
De bovenste boom op de tafel is een boom van mijn Ex, de den dus.
Die boom is geimporteerd uit Japan in 2006.
Deze opstelling met Sohin heeft gewonnen.
pi_58928531


Deze bomen zijn beide van hem, dus de gehele opstelling.
Dit was tijdens een nederlandse tentoonstelling in Sept 2007.

Meer foto's heb ik niet meer van hem van de bomen.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 14:02:12 #87
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_58940653
Ik vond laatst mijn Bonsai bakje, aarde en zaden. 4 jaar geleden ofzo gekocht, gaat ie t nog doen?
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  dinsdag 27 mei 2008 @ 14:03:44 #88
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_58940690
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:03 schreef SiGNe het volgende:
[ afbeelding ]
Heb er weer wat bij gekocht, 2 japanse esdoorns en een Pinus parviflora (die den rechts)
Gekocht bij http://kwekerijroos.nl

Zijn er nog meer mensen die (nog) bezig zijn met Bonsai?
Ik stel me bij Bonsai altijd iets anders voor
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_58945356
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 14:02 schreef Queen_Bee het volgende:
Ik vond laatst mijn Bonsai bakje, aarde en zaden. 4 jaar geleden ofzo gekocht, gaat ie t nog doen?
Bonsai uit een bakje, haha. Dat kan dus gewoon niet. Je ziet er vaak hele mooie plaatjes op staan, maar die bomen zijn dan vaak zelfs geent, dus die kunnen al nooit niet uit een zaadje komen!!!

Maar ik denk ook niet dat ze het nu nog zullen doen, maar je kunt het natuurlijk proberen.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 18:00:53 #90
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_58945877
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 17:32 schreef Kissi4 het volgende:

[..]

Bonsai uit een bakje, haha. Dat kan dus gewoon niet. Je ziet er vaak hele mooie plaatjes op staan, maar die bomen zijn dan vaak zelfs geent, dus die kunnen al nooit niet uit een zaadje komen!!!

Maar ik denk ook niet dat ze het nu nog zullen doen, maar je kunt het natuurlijk proberen.
Hij komt ook van de Kruidvat 2.99
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  dinsdag 27 mei 2008 @ 22:09:27 #91
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58951326
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 18:00 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Hij komt ook van de Kruidvat 2.99
Zaadjes blijven misschien wel 10 jaar goed QB, ik zou 't gewoon proberen.

Vraag me af wat voor soortjes er in zitten, bonsai zaaien, nooit van gehoord.
pi_58951631
Er zijn van die bonsai zaaibakjes in de omloop. Het kan natuurlijk nooit, maar er zullen misschien wel plantjes uitkomen, maar als je daar echt een bonsai van zou willen maken, mag je bij je geboorte wel zo'n ding geplant hebben haha.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 23:05:32 #93
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_58952692
k zal straks een foto maken
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  vrijdag 13 juni 2008 @ 01:24:17 #94
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_59353432
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_59354828
een vriend van me had ook zon ding , is nooit iets uitgekomen
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_59819133
Mijn bonsai:

Lelijke ikea bonsai:

[IMG:599:449]http://i291.photobucket.com/albums/ll288/ElisabethAdolfsson/DSCF0224.jpg[/img]

Bonsai van de A'dam bloemen markt (ik noem m bobby):

[IMG:599:449]http://i291.photobucket.com/albums/ll288/ElisabethAdolfsson/DSCF0225.jpg[/img]

[IMG:599:449]http://i291.photobucket.com/albums/ll288/ElisabethAdolfsson/DSCF0232.jpg[/img]

Tuincentrum bonsai:

[IMG:599:449]http://i291.photobucket.com/albums/ll288/ElisabethAdolfsson/DSCF0227.jpg[/img]

[IMG:599:449]http://i291.photobucket.com/albums/ll288/ElisabethAdolfsson/DSCF0228.jpg[/img]

Nog een tuincentrum bonsai:

[IMG:599:449]http://i291.photobucket.com/albums/ll288/ElisabethAdolfsson/DSCF0229.jpg[/img]

[IMG:599:449]http://i291.photobucket.com/albums/ll288/ElisabethAdolfsson/DSCF0230.jpg[/img]

De schaal waar ik ze nu in heb omdat het zo warm is steeds en ze dus anders uitdrogen:

[IMG:599:449]http://i291.photobucket.com/albums/ll288/ElisabethAdolfsson/DSCF0231.jpg[/img]

Owja, en nog voor de liefhebbers, mijn Walnootboompje;

[IMG:599:449]http://i291.photobucket.com/albums/ll288/ElisabethAdolfsson/DSCF0226.jpg[/img]

En heb vanochtend een Chinese Dwergrhodondendron besteld

Werd verliefd op een startersset:



www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_59819191
Oops, ging iets niet helemaal goed.. en omdat ik wegens een cookie probleem niet kan inloggen (en dus niet kan editten) moet ik het dus nog eens plaatsen... Sorry!

Lelijke ikea bonsai:

[ Bericht 78% gewijzigd door static op 28-07-2011 13:04:23 (Testedit) ]
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  woensdag 2 juli 2008 @ 02:00:49 #98
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59832880
Ben vandaag bij Lodder Bonsaï in Vleuten geweest, echt zoveel mooie Bonsaï gezien!
Helaas de meesten flink boven mijn budget maar ik heb nog een heel mooi 5naalden dennenboompje weten te vinden die ik wel kon betalen, zal daar morgen wat foto's van maken.

Er stond een supermooie Rodondendron van een meter hoog, helemaal vol in de bloemen, was zelfs geen blad meer te zien , wilde 'm het liefst meteen meenemen, maar de ¤7000,- was me iets teveel van het goede.
Ook nog een hoop andere bomen trouwens, duizenden denk ik wel.. esdoorns, dennen, ginko's, vanalles van klein tot groot en van goedkoop tot niet te betalen.
En er is ook meer dan genoeg voor een klein budget trouwens, ze hadden ook ovale schalen met een bosje (5 bomen in 1 pot) rode esdoorns staan voor maar ¤23,- bijvoorbeeld.
pi_59834030
Nice!

Misschien ga ik daar ook wel een keer heen
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  woensdag 2 juli 2008 @ 15:59:07 #100
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59844180
Zou ik zeker doen, er is voor iedereen wel iets te vinden, zelfs minibonsai van nog geen 5cm hoog .

Dit is 'm overigens geworden:


En hij staat nu tussen de anderen:


[ Bericht 11% gewijzigd door SiGNe op 02-07-2008 17:43:11 ]
pi_59856075
Ben niet zon naaldboom-gek, maar hij ziet er wel mooi uit
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  donderdag 3 juli 2008 @ 00:56:57 #102
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_59856170
Mja, ik denk inderdaad niet dat er iets uit gaat komen
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  donderdag 3 juli 2008 @ 01:11:25 #103
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59856315
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 00:49 schreef Wynter het volgende:
Ben niet zon naaldboom-gek, maar hij ziet er wel mooi uit
bij Lodder hadden ze meer loofbomen dan naaldbomen en ik bedenk me net dat ik eigenlijk niet eens de indoorkas heb gezien, dus daar hebben ze ook nog veel meer staan..
't is echt groot daar, van elke boom hebben ze minstens 25 stuks staan en er stonden letterlijk honderden esdoorns, dus keuze zat
Ik hou zelf wat meer van naaldbomen maar ik moet zeggen dat er wel bepaalde soorten loofbomen zijn die ik ook wel mooi vind, de esdoorn bijvoorbeeld.
Wat mij in naaldbomen trekt is de grilligheid (ruwe stam) en de vormen, loofbomen zijn meer kleine boompjes, naaldbomen kan je wat meer naar eigen smaak vormen heb ik het idee..

Volgende week moet ik wederom naar de tandarts en m'n vader is binnenkort ook jarig dus ik zat te denken om voor hem zo'n bosje esdoorns te halen, ik zal vragen of het goed is als ik ook wat fotootjes van de kas en dure boompjes mag maken en hier posten.

[ Bericht 9% gewijzigd door SiGNe op 03-07-2008 01:24:00 ]
pi_59859614
Zou leuk zijn, wat is het adres van de kweker? Dan kan ik die bewaren voor als we een keer in de buurt zijn.

Met een loofboom kan je ook alles doen wat je wil hoor, zelfs een cascade
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_59874265
Dus, de foto's van de starters-set...



De set.



5 mm draad (denk ik)



2,5 mm draad



1 mm draad



Pot



Grint



Ra, ra welke neem ik als 'stam'



knip knip



Tada



Knopje



blaadjes :



In de pot



Opgebonden...

Uiteindelijk wil ik een beetje hier naar toe:

www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_59888059
Natuurlijk hahaha
  vrijdag 4 juli 2008 @ 23:27:20 #107
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59900842
't kost jaren maar 't is mogelijk, dus zo vreemd is het niet.

Ik heb inmiddels een leuke koosnaam verzonnen voor m'n boompje: Tinus... Tinus de Pinus (Praviflora)
pi_59902715
Ik kwam dus ook nog een esdoorn tegen in de supermarkt >.> begint met 1 stam, splitst zich daarna in 2en, eigenlijk in 3en, maar ze hadden de 3e er al af geknipt, vond ik erg zonde, maargoed... het boompje was 4,95... en kon het moeilijk laten staan.

Heb er al plannen mee... een boom is een boom .. ben nu de 2 stammen zo ver mogelijk uit elkaar aan het halen..

Om er daarna zoiets mee te doen:



Zo... nu ff foto's van die Esdoorn van mij



Zo was hij dus zonder dat er iets in de winkel aan gebeurd was (en ook niet bij de kweker behalve wat takken snoeien)



Rare 3e stam... moet er dus gelijk uit... er zat ook nog een oude wond van een niet rare 3e stam.. zo jammer dat ze die niet hebben laten zitten.



De bladeren



Loze takjes tussen de bladeren gingen er ook uit!



Takken uit elkaar drukken..



Dit was dan uiteindelijk het resultaat... al een stuk beter dan hoe ik m gekocht heb.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  zaterdag 5 juli 2008 @ 02:53:44 #109
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59903876
Mooi!
Kan ik trouwens ook meteen wat bij leren over mijn acers, die moet ik ook nog bijwerken.
En kan ik meteen praktijkfoto's zien over hoe het bijbuigen van loofblomen kan (minder buigzaam tenslotte)

Die groene van mij mag ook wel wat breder worden.
Ik heb alleen het idee dat als ik 'm zo ver verbuig dat en weleens iets kan breken, tot hoever kan je gaan? en wanneer weet je dat je moet stoppen voor je iets verneukt?

en heb je ook nog iets van wondpasta gebruikt na het snoeien?

[ Bericht 13% gewijzigd door SiGNe op 05-07-2008 03:09:20 ]
pi_59904512
Zucht, ik ben ook geen expert... wondpasta gebruik ik niet meer, je krijgt er nogal lelijke plekken van is mijn ervaring, maar misschien gebruik ik ook wel gewoon de verkeerde.

Ik denk dat je qua buigen/spannen gewoon op je gevoel moet af gaan.. en loofbomen zijn idd erg moeilijk te buigen... je moet ze eigenlijk buigen voordat het hout verhard is.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  zondag 6 juli 2008 @ 22:38:47 #111
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59937062
ik ben er inmiddels achter hoe ver te ver is..
heb het maar zo gelaten, kijk voorlopig wel ff of de takken nog genoeg vocht krijgen en anders dan moet ik 'm maar helemaal anders gaan vormen.
pi_59938873
Das niet goed
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 7 juli 2008 @ 00:10:48 #113
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59939141
Had niet eens veel kracht gebruikt maar opeens was het krak en een scheur van iets meer dan een centimeter..
't zit nog verder wel goed tegenelkaar aan verder, dus ik zie wel hoe het afloopt.
Met naaldbomen gaat het een stuk makkelijker, die zijn lekker buigzaam
Ben overigens wel blij dat het niet m'n rode esdoorn was, die vind ik toch wat mooier van vorm.

[ Bericht 6% gewijzigd door SiGNe op 07-07-2008 00:53:38 ]
pi_59939758
Heh... toch iets voorzichtiger doen volgende keer

Welke boom was het?
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 7 juli 2008 @ 01:01:12 #115
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59939800

niet echt duidelijk, maar 't is die linker, gaat om de bovenste dikke takken, waren denk ik ook gewoon te dik om nog bij te buigen want 't gebeurde al bij een millimeter of 3..
  maandag 7 juli 2008 @ 01:03:38 #116
201361 pepu
Op de konijnen af= lekker?
pi_59939826
quote:
Op maandag 7 juli 2008 01:01 schreef SiGNe het volgende:
[ afbeelding ]
niet echt duidelijk, maar 't is die linker, gaat om de bovenste dikke takken, waren denk ik ook gewoon te dik om nog bij te buigen want 't gebeurde al bij een milimeter of 3..
Héél mooi
pi_59939854
Als je een beugel zet kan je ook niet opeens die helemaal strak gaan trekken... Maar misschien was de boom al iets verzwakt door het een en het ander...

Bij mijn chinese dwergrhodondendron heb ik trouwens de stam beschadigt.. die ligt er helemaal af >.> maar volgens mij is dit niet erg, soms halen mensen zelf de bast eraf om de boom ouder te laten lijken.

Ik hoop dat het nog goed komt met je boom!
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 7 juli 2008 @ 01:06:48 #118
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59939859
quote:
Op maandag 7 juli 2008 01:03 schreef pepu het volgende:

[..]

Héél mooi
Ik hoop dat je het over Tinus de Pinus (die den in het midden) hebt want die Acer slopen was niet zo mooi
quote:
Op maandag 7 juli 2008 01:06 schreef Wynter het volgende:
Als je een beugel zet kan je ook niet opeens die helemaal strak gaan trekken... Maar misschien was de boom al iets verzwakt door het een en het ander...

Bij mijn chinese dwergrhodondendron heb ik trouwens de stam beschadigt.. die ligt er helemaal af >.> maar volgens mij is dit niet erg, soms halen mensen zelf de bast eraf om de boom ouder te laten lijken.

Ik hoop dat het nog goed komt met je boom!
zolang de sapstroom op gang blijft hoeft het helemaal niet erg te zijn dat de bast er af is en kan inderdaad zelfs zorgen voor een nog mooier boompje.

En wat betreft die Acer, ik denk dat het wel goed komt, 't is een flinke scheur maar 't zit goed tegenelkaar.
en misschien dat ik er in de toekomst nog wel iets moois van kan maken.
zolang het boompje niet dood gaat is er in feite nog niks aan de hand.

[ Bericht 35% gewijzigd door SiGNe op 07-07-2008 01:20:48 ]
  maandag 7 juli 2008 @ 01:09:49 #119
201361 pepu
Op de konijnen af= lekker?
pi_59939883
quote:
Op maandag 7 juli 2008 01:06 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik hoop dat je het over Tinus de Pinus (die den in het midden) hebt want die Acer slopen was niet zo mooi
Ik ben niet zo kleinzierig
pi_59939995
quote:
Op maandag 7 juli 2008 01:06 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik hoop dat je het over Tinus de Pinus (die den in het midden) hebt want die Acer slopen was niet zo mooi
[..]

zolang de sapstroom op gang blijft hoeft het helemaal niet erg te zijn dat de bast er af is en kan inderdaad zelfs zorgen voor een nog mooier boompje.

En wat betreft die Acer, ik denk dat het wel goed komt, 't is een flinke scheur maar 't zit goed tegenelkaar.
en misschien dat ik er in de toekomst nog wel iets moois van kan maken.
zolang het boompje niet dood gaat is er in feite nog niks aan de hand.
De foto hierboven kan je wat kleine stukjes stam zien, heel veel is het niet.. en hoop idd dat (ik vind het een meid xD) ze er idd mooier van wordt..
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 7 juli 2008 @ 01:23:39 #121
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59940010
ik ook niet maar die esdoorn vond het wat minder denk ik
Ach ja, trial and error..als je wil leren maak je altijd fouten
  maandag 7 juli 2008 @ 01:26:05 #122
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59940030
quote:
Op maandag 7 juli 2008 01:22 schreef Wynter het volgende:

[..]

De foto hierboven kan je wat kleine stukjes stam zien, heel veel is het niet.. en hoop idd dat (ik vind het een meid xD) ze er idd mooier van wordt..
Ze is nog jong, dus ze kan nog best wat hebben denk ik..

Ik zie mijn bomen als mannelijk, die Pinus Pariviflora sowieso want ander kan ie niet Tinus heten , m'n varens (heb er vandaag een minivaren van de ikea bijgekocht) zie ik dan wel weer als vrouwelijk..is dat raar?

de spreekwoorden zijn het overigens met me eens, wat te denken van "een boom van een kerel"?

[ Bericht 4% gewijzigd door SiGNe op 07-07-2008 01:35:25 ]
pi_59942817
Lol, Sommige zie ik als man... Ik heb er een die Bobby heet... de rest heeft nog geen namen.. er is niks dat bij ze past... maar, mijn kleine rhodondendron zie ik toch echt als vrouwelijk :S Misschien wel omdat ie bloemen krijgt...

Maar een andere bonsai die ook bloemen heeft zie ik wel weer als man...
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  maandag 7 juli 2008 @ 22:41:20 #124
220827 Motorsmurf
Gaaf die boompjes
pi_59959892
Hallo allemaal.

Ik heb laatst een bonsaiboompje gekocht. Nu heb ik al voeding meegenomen van het tuincentrum. Heb alleen een vraag over een dompelbad. Hoe lang moet het boompje er in staan?
pi_59960629
Maakt niet zo veel uit, ze zeggen elke 2 dagen 5 minuten... maar ik ben ze ook wel eens vergeten, en dat ze er 4 uur in stonden...

Ik heb ze met dit warme weer zelfs constant in een dompelbad staan.... de grond krijgt wat witte plekken, maar geen idee of het kwaad kan, denk het niet... als het warme weer voorbij is haal ik ze er weer uit.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_59961099
Ik heb er vandaag eentje gekregen... althans ik denk dat het een bonsai is?
Zo ja, wat voor eentje en moet ie veel water?

pi_59961211
Een Ficus Ginseng.. maar, ik zou het niet als echte bonsai beschouwen.... ze kunnen trouwens maanden zonder water xD vergat de mijne altijd...

Gewoon behandelen als elke andere kamerplant.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_59961254
Tnxx
pi_59961309
graag gedaan ^^
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  dinsdag 8 juli 2008 @ 18:52:30 #130
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59978662
Ik was er vandaag echt niet bij met m'n hoofd..
dacht dat ik vandaag weer naar de tandarts moest maar na 1 uur in de wachtkamer te hebben gezeten bleek dus dat ik er morgen pas hoef te zijn.
Naja, goed, wilde toch nog even bij Lodder een Acer bosje voor m'n vader halen, ik in de stromende regen daarheen lopen (4KM) kom ik er daar bij de deur achter dat ik m'n fototoestel niet heb meegenomen zodat ik de beloofde foto's niet hier kan plaatsen

Uiteindelijk wel een leuke Acer 3stam gevonden voor maar ¤23,-
Heb ok nog een takkenbuiger gehaald, zal deze week nog even een fotootje plaatsen van die acer.
pi_59979377
Een takken buiger? Wat is dat voor ding?
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_59979442
Ik had een (3 jaar oud) boompje die elke dag water moest, 1 keer 3 dagen geen water gegeven en nu lijkt hij dood te zijn , of is het normaal dat alle bladeren eraf vallen - een soort herfstje ofzo?
pi_59979501
Was dus deze:


Klik!
  dinsdag 8 juli 2008 @ 19:47:05 #134
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59979891

kadootje voor m'n vader, die is over 2 weken jarig. (foto is een beetje bleekjes door de flits)


takkenbuiger (ziet er een stuk groter uit op de foto), ik wil deze gebruiken om de stam van m'n 5naalden den bij te buigen (die starter, niet die mooie )

Ik merk aan mijn Serissa Foetida dat die ook in een soort herfstfase zit, komen ook gele blaadjes aan.
Heb 'm maar weer een beetje bijgeknipt.
Ik heb de mijne overigens buiten staan, als ik binnenbonsai inderdaad binnen zet gaan ze binnen no-time dood (lage luchtvochtigheid denk ik)

[ Bericht 7% gewijzigd door SiGNe op 08-07-2008 21:09:29 ]
pi_60003067
Waarom zijn bonsais zo verslavend

Net in de supermarkt een naaldboom gekocht voor 1 euro... die wil ik vanavond omtoveren tot Cascade... heb alleen nog maar foam-ijzerdraad, ik hoop dat het voorlopig sterk genoeg is
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_60009076
Ik weet inmiddels ook hoe ver te ver is...

Mijn supermarkt naaldboom is dus ook de mooiste tak geknakt... (de tak die naar beneden zou moeten met de cascade) Ik was nog niet eens aan het buigen, ik zat gewoon te kijken hoe veel uitlopen ik nou had en welke ik weg zou knippen...

Heb de tak wel weer terug gebonden ... nu maar hopen dat hij het overleefd... Ik ga zoiezo morgen even een nieuwe halen voor n euro

Foto's volgen!
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  donderdag 10 juli 2008 @ 03:16:59 #137
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60011507
Daar is zo'n takkenbuiger dus handig voor, je buigt de tak eerst een beetje en dan draai je 'm steeds strakker aan naar verloop van tijd.
En de vorm blijft als het goed is beter behouden omdat zo'n klem er zo'n beetje een jaar op zit.

En inderdaad, het is wel superverslavend..ik zat vandaag in de tuin van mijn ouders zelfs al naar hun esdoorn (flink formaat, 1,5-2 meter hoog) te kijken over hoe je de takken zou kunnen vormen
Overigens zag ik bij een van hun buren wel een mooi gevormde naaldboom met een tak waar 2 zakjes zand(?) aan hingen, duidelijk om de tak te buigen, de tuin zag er ook wel een tikje Japans uit, zal me niks verbazen als die ook nog wat Bonsai hebben staan.

Overigens, over esdoorns, als die goed verzorgd worden, kunnen die dan ook binnen staan?
of is het echt puur een buitenboom?
(gaat om die 3 stam, kado voor mijn vader en de tafel buiten is wel erg groot en dan is die bonsai wel heel klein dus misschien willen ze 'm ook binnen neerzetten)

Ik moet binnenkort trouwens ook nog een oplossing zien te verzinnen voor al mijn bonsai, ze gaan hier de balkons renoveren dus er komt een steiger te staan en de boel wordt schoongespoten en geverfd.
A) kans dat iemand via de steiger naar boven klimt en m'n bonsai jat
B) werklui die totaal geen respect hebben voor andermans spullen en 't rustig naar beneden gooien (doen ze ook met stoelen en andere spullen)
C) enorme troep die door het schoonspuiten overal op onderliggende verdiepingen komt
D) verf
en dat 2-3 weken lang, erg fijn..

[ Bericht 14% gewijzigd door SiGNe op 10-07-2008 03:22:52 ]
pi_60012263
Ik zou je bomen in een apparte hoek van het balkon zetten en er dan een doek voor hangen ofzo.
Want binnen halen lijkt me geen optie.
Dat ze gestolen worden denk ik niet, het zijn geen dure kwaliteitsbomen, dus een echte kenner, laat ze echt wel staan.

De acer van je vader zal echt buiten moeten blijven, anders gaat hij blad verliezen en groeit hij niet meer.
pi_60013397
Ik heb al mijn bomen altijd binnen staan, en geen van mn bomen hebben bladsverlies..
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  donderdag 10 juli 2008 @ 12:55:19 #140
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60017193
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 08:32 schreef Kissi4 het volgende:
Ik zou je bomen in een apparte hoek van het balkon zetten en er dan een doek voor hangen ofzo.
Want binnen halen lijkt me geen optie.
Dat ze gestolen worden denk ik niet, het zijn geen dure kwaliteitsbomen, dus een echte kenner, laat ze echt wel staan.

De acer van je vader zal echt buiten moeten blijven, anders gaat hij blad verliezen en groeit hij niet meer.
De echte kenner laat ze misschien wel staan, maar ik woon op een studentenflat met sociale huurwoningen..
Nadeel is ook dat ze de voor en achterkant tegelijk doen dus ik kan ze ook niet op een balkon van een huisgenoot zetten en m'n vriendin woont een eindje verderop (zijn ze nu op het moment bezig) op de begane grond.
Misschien moet ik ze maar even een paar weekjes op vakantie naar Lelystad sturen.
pi_60026545
mn rhodondendron gaat dood... heb m perongeluk te lang in het water laten staan en nu zijn de blaadjes verschrompeld.. het ziet er niet goed uit

Edit: SiGNe heb je msn?

[ Bericht 6% gewijzigd door Wynter op 10-07-2008 20:08:01 ]
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_60050467
Ik kwam vandaag toch zoiets moois tegen in het tuincentrum..

Een Cryptomeria Japonica Rasen, een gigantische boom... 299 euro xD, maar MOOI!


Naalden

En de stam is ook helemaal duidelijk gedraaid.. (kan het niet echt laten zien met een plaatje)

Urg, ik ben verliefd, en wil een klein exemplaar!!!
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  vrijdag 11 juli 2008 @ 23:59:39 #143
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60052962
Oh wow, die is wel erg gaaf! (had je gister trouwens nog een PM gestuurd met msn adres, weet neit of je die al gezien had)
pi_60053832
Ja, heb je ook toegevoegd

Maar ik zie je niet online ofzo...

Die boom in het tuincentrum was trouwens iets van 3 meter hoog... echt prachtig was die...
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_60364882
Iemand een idee waar ik in Amsterdam (of via internet) een zwarte ovalen geglazuurde pot voor een kleine bonsai kan kopen??
  zaterdag 26 juli 2008 @ 21:02:35 #146
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60367377
Ik heb wat online winkels bekeken, maar nergens zwarte schaaltjes te vinden.
Bij Lodder in Vleuten hebben ze het vast wel, die hebben een flinke pottenafdeling, maar ja.. Vleuten is niet echt in de buurt van Amsterdam..
pi_60373917
Lodder zit al jaren niet meer in Vleuten, maar in Harmelen.
pi_60374690
Dat weet SiGNe wel hoor Hij komt er toch regelmatig
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
pi_60374812
Dat denk ik ook wel, maar om verwarring te voorkomen voor andere die er misschien naar gaan zoeken.
  zondag 27 juli 2008 @ 13:26:48 #150
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60376541
De route via Vleuten is makkelijker..
en het ligt ook nog maar net op de gemeentegrens.
Maar om een inzicht te geven hoeveel potten ze hebben: http://www.lodderbonsai.nl/pages/potten.html
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:41:10 #151
220827 Motorsmurf
Gaaf die boompjes
pi_60441245
Het leek of mijn boompje het niet had overleefd maar zowaar er komen weer groene bladje aan de takken. Hij vind het helemaal niet erg om buiten te staan. Hopelijk gaat het vannacht weer ff goed regenen.

Het is trouwens wel lang stil geweest hier
pi_60441741
Ik zag er laatst een aantal...die dingen zijn best duur maar wel mooi!
Schijnt ook dat ze moeilijk te verzorgen zijn?
pi_60441754
Als je bonsai al 1 maand geen bladeren heeft he, kan je dan zeggen dat hij dood is?
  woensdag 30 juli 2008 @ 14:06:46 #154
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60443059
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:02 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik zag er laatst een aantal...die dingen zijn best duur maar wel mooi!
Schijnt ook dat ze moeilijk te verzorgen zijn?
Verzorgen is niet zo moielijk, da's een kwestie van water geven en af en toe bemesten, het bijhouden en vormen is wat lastiger.
Met bijhouden bedoel ik dat de boom niet te snel te groot wordt en proberen om de stam dikker te krijgen.
en met het vormen, is opzich ook neit zo lastig maar je moet wel weten welke takken je af wil knippen en welke je wil laten zitten, en met het bedraden en buigen van een boom kan het gebeuren dat er een tak breekt.

Ik wil over een tijdje nog weleens een cursus gaan doe, ben binnenkort jarig dus dat mogen m'n ouders mooi betalen

Xith, daar kan je wel vanuit gaan ja..
In de winter zou het nog kunnen dat de boom in z'n "winterslaap" zit maar 's zomers hoort ie toch echt bladeren te hebben,

Overigens heb ik laast mijn "jonge" 5naalden den verpot, ben bang dat die ook aan het overlijden is, de naalden zijn lichtgroen ipv. donkergroen en er zitten veel bruine naalden tussen, heb er ook al heel veel naalden af kunnen plukken zonder moeite.
  woensdag 30 juli 2008 @ 15:12:10 #155
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60444692


en een close-up:
  woensdag 30 juli 2008 @ 16:03:26 #156
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_60446109
Ja hoi!

Zeg, mijn ontzettende geweldig voor planten zorgende vriend (not) wil een bonsai boompje. Hij heeft ooit al 1 gehad, of 2... maar die zijn d00d.

Hoeveel werk gaat er in zo'n boompje zitten? Ik wilde het kopen voor hem, maar alstie volgende week dood is, is het zonde.

Moet ie vaak water? Wel of niet zonlicht, vaak snoeien?

Thnx
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 30 juli 2008 @ 16:11:06 #157
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60446309
Ligt eraan of je een binnenboom neemt of een buitenboom, binnenbomen gaan bij mij altijd dood als ik ze binnen zet, buiten doen ze het prima.
Ze moeten in pincipe elke dag water en dan net zolang doorgieten tot het er aan de onderkant weer uitkomt.
Snoeien doe je in het voorjaar en in het najaar.
En ze mogen zon hebben, maar vaak is het beter om ze midden op de dag niet in de volle zon te laten staan.

Bij de "witte boekenhandel" hebben ze voor een eurootje of 3 ook een boek over Bonsai "Alles over Bonsai" heet het.
Staat nog best veel info in over snoeien en vormen enzo..
  woensdag 30 juli 2008 @ 16:13:41 #158
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_60446374
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 16:11 schreef SiGNe het volgende:
Ligt eraan of je een binnenboom neemt of een buitenboom, binnenbomen gaan bij mij altijd dood als ik ze binnen zet, buiten doen ze het prima.
Ze moeten in pincipe elke dag water en dan net zolang doorgieten tot het er aan de onderkant weer uitkomt.
Snoeien doe je in het voorjaar en in het najaar.
En ze mogen zon hebben, maar vaak is het beter om ze midden op de dag niet in de volle zon te laten staan.

Bij de "witte boekenhandel" hebben ze voor een eurootje of 3 ook een boek over Bonsai "Alles over Bonsai" heet het.
Staat nog best veel info in over snoeien en vormen enzo..
Elke dag water, oke dan haak ik af

Hij heeft planten in de vensterbank die 1x per 3 weken water moeten
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 30 juli 2008 @ 16:19:39 #159
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60446534
Elke dag water vind ik eigenlijk makkelijker, je weet dat het moet en bij planten die eens in de 3 weken moeten vergeet je het sneller.
Om de dag water geven kan ook, zolang de aarde maar niet kurkdroog is.
pi_60452850
Ok, mn japanse esdoorn is de pijp uit gegaan met dit warme weer, en mn Chinese Dwerg Rhodondendron had al veel eerder de pijp uit gegaan >.>

Mn Olm lijkt uit te drogen... god, wat een kut weer
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  woensdag 30 juli 2008 @ 22:22:29 #161
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60454446
Best vaag, hier staan ze toch tot een uur of 4 in de volle zon en ik geef ze vaak maar 1 keer op de dag water en ze doen het goed.
Alleen die 5naalden den dan even niet, maar dat is ook omdat die een shock heeft gehad door het verpotten (had dat beter in het voorjaar of in de herfst kunenn doen)
  donderdag 31 juli 2008 @ 13:50:15 #162
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60466094
Die den wordt met de dag bruiner
Zou het helpen als ik het bovenste gedeelte af zou knippen? hij neemt duidelijk te weinig water op (ik gok dat de haarwortels teveel beschadigd zijn bij het verpotten)
  donderdag 7 augustus 2008 @ 18:11:47 #163
220827 Motorsmurf
Gaaf die boompjes
pi_60633314
Hey SiGNe hoe staat het met de den? Overleeft ie het een beetje?

De mijne heeft gelukkig niet het leven gelaten...

Moet je de boom iedere dag water geven??
  donderdag 7 augustus 2008 @ 18:43:35 #164
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60633985
Die den is bijna dood, bovenste deel was op een gegeven moment helemaal bruin, dat heb ik vorige week afgeknipt in de hoop dat het middelste gedeelte (ook behoorlijk bruin) nog een beetje kan overleven.

Ik geef mijn bonsai elke dag water, alleen als de aarde nog vochtig is sla ik een dagje over.
pi_60635262
Vraag:
Mijn vriendin heeft in april twee van die bakjes gekocht met zaden erin voor bonsaiboompjes. Ze is toen naar het buitenland gegaan en heeft me gezegd dat ik 'm vooral vaak water moest geven. Ik heb dat toegezegd maar ben het uiteraard vergeten.

Nu, 4 maanden later, is er in de bakjes nog niets gebeurd. Ook niet zo gek want ik heb ze nog nooit water gegeven.

Zijn de (toekomstige) boompjes nog te redden? Zitten er nog zaden te wachten om te ontkiemen en te groeien? Of is het boompje al direct een vroegtijdige, embryonale dood gestorven?

En mocht hij niet meer te redden zijn, is er dan iemand die hier een klein beginnend boompje heeft dat hij voor een klein bedrag aan me zou willen overdoen?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 20:44:30 #166
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60636516
Bonsaizaden bestaan sowieso niet, het zijn gewone zaden, door takken en wortels bij te knippen en verpotten onstaat dan een kleiner boompje.
Overigens zijn de zaden in zo'n zakje vaak oud en komt er inderdaad helemaal niks op.

Misschien is een zaailing van http://www.bonsaishop.nl/ iets voor je.
  zondag 17 augustus 2008 @ 04:07:05 #167
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60893301
De den is officieel overleden
Voordeel is dan weer dat ik laatst hier in de buurt in het Sanatoriumbos liep en daar een mooi Larixboompje zag die nog redelijk jong is en niet al te groot, komende week dus uitgraven en in een potje zetten.
En er was ook overal mos te vinden en ondanks dat ik weet dat mos plukken verboden is (bedreigde plantensoort) ga ik toch het een en ander verzamelen om m'n bonsaipotten mee te versieren.
pi_60894192
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 04:07 schreef SiGNe het volgende:
De den is officieel overleden
Voordeel is dan weer dat ik laatst hier in de buurt in het Sanatoriumbos liep en daar een mooi Larixboompje zag die nog redelijk jong is en niet al te groot, komende week dus uitgraven en in een potje zetten.
En er was ook overal mos te vinden en ondanks dat ik weet dat mos plukken verboden is (bedreigde plantensoort) ga ik toch het een en ander verzamelen om m'n bonsaipotten mee te versieren.
Je kan mos makkelijk zelf kweken, paar van die jiffy potjes met grond neer zetten en dan een paar maanden wachten, en goed nat houden xD

Moet je wel een klein kasje voor hebben trouwens.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  zondag 24 augustus 2008 @ 22:52:41 #169
208295 Schpetzenschnatzer
Ich weiss nichts!!!
pi_61097366
Iedereen moet het 'concept' Bonsai-boom toch écht eens los gaan laten. Daarmee bedoel ik het volgende te zeggen:
De boompjes die jij in de winkel koopt zijn in principe producten van een zeer intensieve 'training'. Stel: je koopt een Ulmus parviflora (Chinese iep): zo'n boompje wordt met gemak 15 à 18 meter in de vrije natuur. Bij Intratuin worden dikwijls exemplaren volgens het concept 'Bonsai' aangeprezen van zo'n 35 cm hoog. Die dingen zijn vaak gevormd uit een tuinbouwkundige techniek die we 'marcotteren' noemen; daarbij worden 'airlayers' genomen van een groot exemplaar Ulmus parviflora. Dit vindt alom plaats in kwekerijen in China en Japan. Deze boompjes worden dus afgenomen van een groot exemplaar dat genetisch niet eens meer op ouderdom is te traceren. Kortom, onbetrouwbaar materiaal.

Voor de 'echte bonsaiïst' is het veel aantrekkelijker om zelf boompjes te gaan kweken, van zaailing tot bonsai. Lees, en ga op avontuur uit!!!
  zondag 14 september 2008 @ 14:48:06 #170
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_61620484
De Larix heb ik vandaag dan toch maar eens uit het bos gehaald en in een pot gestopt, zal er morgen wel een fotootje van posten, hij staat er best goed bij.
Nu maar hopen dat ie het beter zal doen dan de 5 naalden den (dar had ik denk ik de wortels teveel beschadigd)
  maandag 5 januari 2009 @ 19:25:30 #171
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_64698940
Ik heb de mijne net maar binnen gezet, met die vorst deze winter lijkt me dat wat veiliger.. straks bevriezen de wortels nog...
Dacht gister nog, hee.. het vriest niet meer, kan ik ze wel wat water geven...
Vandaag moest ik ze van m'n balkon afbikken omdat de potten aan de balkonrand waren vastgevroren.
Hoe doen jullie dat met jullie bonsai? of staan die sowieso al binnen?
pi_64702788
Ik heb sindskort een Ulmus. Ik kan die krengen maar niet levend houden. Geven jullie dagelijks water? Mijn bladeren zijn bjna allemaal droog en krokant.
  maandag 5 januari 2009 @ 20:56:52 #173
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_64703691
De mijne staan buiten en die geef ik 's zomers inderdaad elke dag water, soms zelfs 2 keer op een dag, nu het winter is doe ik dat een stuk minder omdat het toch wel regelmatig regent en ze 's winters veel minder water nodig hebben.
M'n esdoorns hebben hun blad sinds herfst verloren, heeft dus ook maar weinig water nodig en dat is met m'n larix ook zo, die heeft ook geen naalden meer.

Als jouw Ulmus binnen snel dood gaat of in elk geval snel droge bladeren krijgt dan komt dat waarschijnlijk door een lage luchtvochtigheid.
Ik kan binnen ook geen planten houden daardoor, zelfs een kaktus is binnen 2 weken uitgedroogd..
Maar goed het is winter, de dagen zijn kort.. da's voor een boom normaal de tijd om bladeren te verliezen, kan dus ook daardoor komen.
Eens per week water geven en de lente afwachten dus..
pi_64704898
Eens per week. Ik geef nu dagelijks. Het kan idd aan de luchtvochtigheid liggen..we hebben sindskort cv gekregen.
  maandag 5 januari 2009 @ 21:29:56 #175
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_64705595
Bij een droge warme lucht zoals 's zomers moet ik ze ook elke dag water geven.
En nu ze weer binnen staan zal dat denk ik ook weer moeten.
Als de aarde echt droog is geef ik ze water.

Ik hop in elk geval dat ze nu geen temepratuurschok krijgen omdat ik ze van rond het vriespunt in een keer in 20-21 graden heb gezet..maar ja, liever dat dan dat de wortels bevriezen.
Misschien dat er op http://www.bonsaikunst.nl/ nog wat info staat, moet ik nog even doorkijken..
  maandag 5 januari 2009 @ 21:33:15 #176
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_64705821
quote:
Vaak zie ik bij het uitspreken van het woord winterberging de nodige tekenen van paniek in de ogen van menig Bonsailiefhebber. Hoezo, waarom?

Wat maakt de winter zo'n bijzonder jaargetijde dat we er bijna slapeloze nachten van krijgen op het moment dat de temperatuur in de buurt van het vriespunt komt? Is het niet zo dat we met een goede voorbereiding al een heleboel problemen kunnen vermijden?
Ik bedoel niet de voorbereidingen in de vorm van de meest exotische kassen of serres met daarin verwarming etc. Voor menig Bonsailiefhebber is dit niet eens weggelegt en toch moeten ook zij met hun bomen de winter zien door te komen.
Zon, wind en vorst is hetgeen er direct wordt aangekaart zodra er over de winter gesproken word. Het merendeel praat echter nooit over de voorbereiding op het gebied van de verzorging van de bomen. Laat staan dat men er ook maar een moment bij stilstaat.

Natuurlijk is het belangrijk om de bomen met een zo gering mogelijke hoeveelheid aan water in de wortelkluit aanwezig te overwinteren. Let wel ik zeg hierbij niet dat de boom eerst moet uitdrogen voordat we gaan overwinteren maar dat moge duidelijk zijn. Ook heeft u ervoor gezorgt dat u mos van het aardoppervlak heeft verwijderd. En natuurlijk heeft u de bomen een plekje gegeven die enigzins bescherming bied voor overtollige neerslag, wind en al wat meer zij.

Weet ik de boom in een optimale conditie te brengen voordat hij de winter ingaat zo hoef ik me heus niet druk te maken over het feit of de bomen de winter wel zullen overleven.
Wat opvalt is dat verreweg het overgrote deel van de Bonsailiefhebbers niet weet dat bemesting daarbij een grote rol speelt. Bemesting zie ik u denken, ja ook hiermee kunt u uw voordeel behalen.
Past u enige vorm van bemesting toe? Kunt u deze vorm met ja beantwoorden volgt de volgende vraag. Tot welk tijdstip blijft u hiermee doorgaan?

Is het niet zo dat Bemesten door de meesten onder u als moeilijk wordt ervaren, laat staan dat we ons er ook nog eens in de herfst druk over moeten gaan zitten maken. Toch valt hier de nodige winst te behalen. Een Boom die tot ver in de herfst is bemest heeft een reserve mogen opbouwen. Een reserve die weerstand bied tegen ziektes en plagen maar ook weersomstandigheden zoals vorst, regen en wind.

De oplettende lezer heeft gezien dat ik praat over bemesten tot ver in de herfst. Legio Bonsailiefhebbers stoppen met bemesten in de maand September. Onkunde, uitwerkingen van het bemesten niet kennende, wat de oorzaak ook moge zijn, het valt gewoonweg op.

Durft u echter tot in Oktober door te bemesten, vooropgesteld dat de weersomstandigheden het toelaten, dan ligt daar de winst. Juist in deze laatste paar weken van het groeiseizoen slaat de boom de reserves op. Bied u de boom op dat moment een goede meststof aan dan zult u zien dat de boom hierdoor beter uit de winterberging tevoorschijn komt.

Heeft u het hele jaar door bemest met een meststof met een vrij geringe Kalium waarde dan is het raadzaam om de boom hierop nu eens extra te tracteren. Kalium zorgt voor het afharden van de celwanden wat eer een positieve uitwerking heeft op het doorstaan van de winter.

Bent u in het bezit van Coniferen blijf deze dan tot in Oktober in de vorm van bladbemesting bemesten. Dagelijks bladbemesten is daarbij volstrekt overbodig maar sla het bladbemesten niet in de wind. Probeer u te onderscheiden van de massa's Bonsailiefhebbers die dit achterwege laten. U zult zien dat u hiermee uw voordeel kunt behalen.
Laatst bijgewerkt op ( zaterdag 03 november 2007 )
Bron: http://www.bonsaikunst.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=141&Itemid=38
pi_65008085
Hoi Signe,

ik heb net voor het eerst een bonsai gekocht. Werd nieuwsgierig nadat een collega e.e.a vertelde over zijn hobby. Ik zal morgen een foto posten, kun jij misschien wat tips geven voor het snoeien ?
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:47:12 #178
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_65010224
OP die site die ik hierboven postte staat wel redelijk wat handige info.
En meestal hoef je nieuwe boompjes nog niet te snoeien, tenzij er duidelijk te lange takken inzitten.
Die takken knip je dan net boven de 3e vertakking (vanaf het eind van de tak geteld) af.

Ben wel benieuwd naar de foto's, is het een loofboom of naaldboom?
pi_65139314
Hoi Signe,

Het is een Zanthxylum, afgaande op fotos die ik op verschillende forums zag is het een Japanse peper. Schijnt een redelijk makkelijke "beginnersboom" te zijn. Heb helaas nog geen fotos van de boom, camera zit nog ergens in de verhuisdozen. Hoe is het eigenlijk met jouw verzameling? zaten een paar mooie exemplaren bij
  zaterdag 17 januari 2009 @ 18:45:32 #180
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_65148423
mijn verzameling gaat wel goed, ik hoop alleen dat ze de vorst en de temperatuurovergang van buiten naar binnen een beetje overleefd hebben, m'n serrissa foetida vond het niet zo leuk want die verloor snel z'n blaadjes.
Bij die naaldbomen denk ik dat het wel is goedgekomen hoewel die al dood kunnen zijn voor je het kan zien.
Inmiddels staan ze ook alweer buiten overigens, daar doen ze he toch een stuk beter dan binnen (te droge lucht om planten binnen te houden)

Ik hoop in elk geval dat Tinus (Pinus Parviflora, 5naalden den, gekocht bij Lodder Bonsai) en m'n jeneverbes het goed zullen blijven doen.
Die jeneverbes heb ik zelf gevormd, was eerst meer een cascade model (takken hangend over de rand van de pot, omlaag groeiend)
M'n taxus heb ik verder niet naar binnen gehaald, die had toch al geen naalden, maar dat hoort ook bij een taxus in de winter, denk dat die wel winterhard genoeg was.
Die taxus heb ik zelf uit het bos gehaald, had ik ook al eerder met een 2naalden den gedaan, maar die was al vrij snel dood.
Maar wat dat betreft zit ik hier in Zeist wel goed, veel bos, dus ook veel mogelijke bonsai en goede voorbeelden voor het vormen
Ik kijk ook altijd flink rond in het bos om te kijken of ik een mooi stekje/groter boompje kan vinden om in een potje te stoppen.
pi_65249283
Hoi Signe, was ik weer. Heb inmiddels wat foto's gemaakt van mijn bonsaitje die inmiddels kalend is en er een beetje zielig uit ziet .

Ik heb ook een close-up van de blaadjes gemaakt. Als ik deze vergelijk met foto's op nadere fora is t een Japanse Peper. Ben ook benieuwd naar recente foto's van jouw verzameling, vooral die esdoorn (rooie grote bladeren) was erg mooi
pi_66092350
My first bonsai (geen geweldige foto's):





Net vanmiddag van m'n kleine ficus gescheiden en in een klein potje gedaan. Wortels klein beetje gesnoeid en nu maar afwachten of-ie wil overleven
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zondag 15 februari 2009 @ 19:02:10 #184
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_66092780
Als ie het overleefd kan je over een tijdje overwegen om aan bladsnoei te doen, knip je de bladeren voor minstens de helft doormidden.
Het staat eventjes lelijk omdat je boompje vol halve bladeren zit maar voordeel is dat als je dat lang genoeg doet de bladeren steeds kleiner worden, past daardoor dus ook meer bij het kleine boompje.

Ik moet ook maar weer eens foto's maken, alleen staan de loofbomen en de larix er behoorlijk kaal bij.. sterker nog, er zit helemaal geen blad/naald meer aan.
pi_66093830
quote:
Op zondag 15 februari 2009 19:02 schreef SiGNe het volgende:
Als ie het overleefd kan je over een tijdje overwegen om aan bladsnoei te doen, knip je de bladeren voor minstens de helft doormidden.
Het staat eventjes lelijk omdat je boompje vol halve bladeren zit maar voordeel is dat als je dat lang genoeg doet de bladeren steeds kleiner worden, past daardoor dus ook meer bij het kleine boompje.
Blaadjes doormidden knippen? Je bedoelt dwars over de hoofdnerf? En alle blaadjes?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zondag 15 februari 2009 @ 19:49:07 #186
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_66094459
bladsnoei
Sowieso is er op die site heel veel info te vinden over hoe je moet beginnen met een bonsai

Kreeg net ook weer een mailtje van lodder:
quote:
Op Zaterdag 7 en Zondag 8 maart 2009 bent u weer van harte welkom op de inmiddels welbekende Open Huis dagen van Lodder Bonsai BV.

Niet alleen in Nederland maar ook ver daarbuiten is Lodder Bonsai BV een begrip binnen de Bonsaikunst wereld.
Naast de kwalitatief hoogwaardige Bonsai is er wederom een randprogramma opgesteld dat van elke Bonsailiefhebber zijn of haar hart wat sneller doet laten slaan.

De exacte inhoud van dit randprogramma zal binnenkort hier worden verwoord.

Lodder Bonsai BV
Hugo de Vriesweg 1
3421 JA HARMELEN

info@lodderbonsai.nl
pi_66094782
quote:
Op zondag 15 februari 2009 19:49 schreef SiGNe het volgende:
bladsnoei
Sowieso is er op die site heel veel info te vinden over hoe je moet beginnen met een bonsai

Kreeg net ook weer een mailtje van lodder:
[..]
Thanks
Maar een ficus heeft toch lange bladstelen en als ik het zo lees moet ik dan niet een stukje blad laten zitten.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  dinsdag 17 februari 2009 @ 16:09:35 #188
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_66163297
Ik heb een tijdje geleden bij de witte boekenmarkt (in vrijwel elke stad is er wel zo'n boekwinkeltje met alleen maar goedkope boeken en dvd's)een boekje gekocht over bonsai, Alle sover Bonsai heet het en het is geschreven door Werner M. Busch (ISBN-10 90-438-1417-2, ISBN-13 978-90-438-1417-1)
Kost een eurootje of 2-3 maar er staat wel veel info in over de verzorging en het vormen, ideaal voor de beginner (ben ik zelf eigenlijk ook nog, zoveel weet ik er nou ook weer niet vanaf)
  donderdag 19 februari 2009 @ 15:58:08 #189
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_66241091
tvp. Zit er ook aan te denken om een bonsaiboompje aan te schaffen
Primum non nocere
  woensdag 18 maart 2009 @ 18:11:45 #190
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_67177124
Best jammer dat m'n camera kapot is en is teruggestuurd naar Canon voor reparatie want m'n boompjes beginnen mooi op te komen en dan had ik wat foto's gepost.
M'n esdoorns zitten vol knoppen, bij eentje beginnen de knoppen zelfs al uit te komen, m'n serissa heb ik flink gesnoeid en daar komen ook al allemaal kleine nieuwe blaadjes aan en m'n larix heeft de winter ook overleefd, de knoppen beginnen al een beetje open te gaan en je kan de groene naalden al zien zitten.
Voor die larix was ik een beetje bang dat die dood was, de wortels zagen er half rot uit en er zat ook geen naald meer aan, maar dat hoort allemaal bij een larix.
Maakt het alleen wel moeilijk om te zien of ie nou nog leeft of niet.

De esdoorns heb ik pas geleden ook nog gesnoeid, de lange takken eraf zodat de vorm weer wat mooier wordt en de gesnoeide takken wat dikker worden, nu is de perfecte tijd voor snoei.
  maandag 23 maart 2009 @ 22:39:57 #191
184154 Drummer-Itchy
Devilstick'd ook
pi_67341246
Woow !!
Er is gewoon serieus een Bonsai Topic
Nou dan moet ik mijn Bonsai's ook maar even posten


Mijn Ulmus Parvifolia


En mijn andere waar ik de naam niet van weet met bewoner
Niet zeiken maar zuipen !!
En als je toch moet zeiken,
Moet je niet je zeik opzuipen !!
  maandag 23 maart 2009 @ 22:44:15 #192
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_67341430
Is dat geen Azalea?
  maandag 23 maart 2009 @ 22:50:05 #193
184154 Drummer-Itchy
Devilstick'd ook
pi_67341608
quote:
Op maandag 23 maart 2009 22:44 schreef SiGNe het volgende:
Is dat geen Azalea?
Geen idee
Ik heb hem bij een Gigantische Bonsai importeur in Andel gekocht
Ik kreeg een hele dikke prijslijst in m'n handen gedrukt, maar ik ben eigenlijk vergeten hou hij heette..
Niet zeiken maar zuipen !!
En als je toch moet zeiken,
Moet je niet je zeik opzuipen !!
  woensdag 25 maart 2009 @ 10:35:25 #194
17979 MissMSX
Knightmare
pi_67384911
Jeeeeeeeeeeeee, na 5,5 week durf ik wel te zeggen dat mijn ficus bonsai haar verpotting heeft overleefd *O*
Er groeien zelfs al nieuwe blaadjes aan 8-)
Vandezomer lekker snoeien *O*

En nog meer 'Jeeeeeeeee'-nieuws: van m'n 12 zelfgezaaide zaadjes (op 14 februari) is er eentje opgekomen. Een Pinus Thunbergii (Japanse zwarte den) is geboren :%

Ik heb alleen geen idee wanneer ik deze boreling naar buiten kan doen. Ik neem namelijk aan dat-ie 't binnen te warm gaat vinden :o


Helaas is er van de Acer palmatum atropurpureum (Japanse esdoorn) nog geen zaadje opgekomen (ook op 14 februari gezaaid). Maar wat niet is kan nog komen. Ik ga een groeidansje doen :P

[ Bericht 3% gewijzigd door static op 28-07-2011 13:09:25 (Testedit) ]
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 25 maart 2009 @ 13:47:36 #195
62913 Blik
The one and Only!
pi_67391238
Heb 2 weken geleden een "doe-het-zelf" bonsai-pakketje gekocht bij de Intratuin. Het is een schaaltje met aarde en een stuk of 10 zaadjes. Regelmatig wateren en hopelijk komt er dan een bonsaiboompje uit. Moest op een donkere plek staan, dus hij staat op het toilet
  woensdag 25 maart 2009 @ 14:45:35 #196
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_67393157
quote:
1.gif Op woensdag 25 maart 2009 10:35 schreef MissMSX het volgende:
Jeeeeeeeeeeeee, na 5,5 week durf ik wel te zeggen dat mijn ficus bonsai haar verpotting heeft overleefd *O*
Er groeien zelfs al nieuwe blaadjes aan 8-)
Vandezomer lekker snoeien *O*

En nog meer 'Jeeeeeeeee'-nieuws: van m'n 12 zelfgezaaide zaadjes (op 14 februari) is er eentje opgekomen. Een Pinus Thunbergii (Japanse zwarte den) is geboren :%

Ik heb alleen geen idee wanneer ik deze boreling naar buiten kan doen. Ik neem namelijk aan dat-ie 't binnen te warm gaat vinden :o

[ afbeelding ]

Helaas is er van de Acer palmatum atropurpureum (Japanse esdoorn) nog geen zaadje opgekomen (ook op 14 februari gezaaid). Maar wat niet is kan nog komen. Ik ga een groeidansje doen :P

Die zwartye den mag meteen naar buiten, daar kan ie prima tegen.
Ik heb hier ook een paar zaailingen staan (oa 2 naalden den, gaat nu z'n 3e jaar in) en die hebben zelfs de winter overleefd.
quote:
1.gif Op woensdag 25 maart 2009 13:47 schreef Blik het volgende:
Heb 2 weken geleden een "doe-het-zelf" bonsai-pakketje gekocht bij de Intratuin. Het is een schaaltje met aarde en een stuk of 10 zaadjes. Regelmatig wateren en hopelijk komt er dan een bonsaiboompje uit. Moest op een donkere plek staan, dus hij staat op het toilet :P
Het toilet is echt te donker, hoewel de zaadjes natuurlijk geen licht nodig hebben.
Maar als de boel eenmaal opkomt wel, ze bedoelen met "donker" waarschijnljik dat je 't in de schaduw moet zetten.
Overigens bestaan er geen bonsaïzaadjes, het is niet zo dat er een klein boomje uit die zaden gaat komen.
Om een bonsaï te maken moet je takken knippen, wortels knippen, takken bedraden zodat je ze zelf in de richting kan buigen die jij mooi vind.
Je manipuleert en dwingt een boom om te doen wat jij wil, niet wat de boom zelf wil.
Eigenljik een soort SM voor bomen dus ~O>

[ Bericht 3% gewijzigd door Danny op 28-07-2011 13:10:46 ]
  woensdag 25 maart 2009 @ 17:01:03 #197
17979 MissMSX
Knightmare
pi_67398703
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 13:47 schreef Blik het volgende:
Heb 2 weken geleden een "doe-het-zelf" bonsai-pakketje gekocht bij de Intratuin. Het is een schaaltje met aarde en een stuk of 10 zaadjes. Regelmatig wateren en hopelijk komt er dan een bonsaiboompje uit. Moest op een donkere plek staan, dus hij staat op het toilet
Zoiets had ik ook. Koel zetten, maar wel in daglicht. En dan geduld. Veel geduld
Owh, ik heb ze overigens in een kasje staan. Op het noorden, dus geen fel zonlicht, alleen lekker ochtendzonnetje.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 25 maart 2009 @ 17:03:01 #198
17979 MissMSX
Knightmare
pi_67398790
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 14:45 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Die zwartye den mag meteen naar buiten, daar kan ie prima tegen.
Ik heb hier ook een paar zaailingen staan (oa 2 naalden den, gaat nu z'n 3e jaar in) en die hebben zelfs de winter overleefd.
Ik wacht in ieder geval even tot-ie iets groter is. Dan gaat-ie ook netjes in een potje met ruim aarde en niet in dat platte bonsaibakje (wat prima is om zaadjes op te laten komen )
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 25 maart 2009 @ 17:48:35 #199
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_67400481
Komende jaren moet ie toch nog groeien, pas na een jaartje of 3 kan je beginnen met knippen en snoeien..
En opzich is de zwarte den een behoorlijk moeilijke boom, daarom worden ze vaak op de stamn van een witte den ge-ent.
  woensdag 25 maart 2009 @ 18:02:03 #200
17979 MissMSX
Knightmare
pi_67400902
Ik durf het aan
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 25 maart 2009 @ 18:13:03 #201
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_67401303
Ik heb deze link al eerder gepost waarschijnlijk (of in elk geval een link van die site), maar het is gewoon een handige site met veel info, ook over de pinus:
http://www.bonsaikunst.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=62&Itemid=38
  woensdag 25 maart 2009 @ 19:48:36 #202
17979 MissMSX
Knightmare
pi_67404775
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 18:13 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb deze link al eerder gepost waarschijnlijk (of in elk geval een link van die site), maar het is gewoon een handige site met veel info, ook over de pinus:
http://www.bonsaikunst.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=62&Itemid=38
Ah, thanks
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  donderdag 26 maart 2009 @ 09:32:42 #203
62913 Blik
The one and Only!
pi_67420393
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:01 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Zoiets had ik ook. Koel zetten, maar wel in daglicht. En dan geduld. Veel geduld
Owh, ik heb ze overigens in een kasje staan. Op het noorden, dus geen fel zonlicht, alleen lekker ochtendzonnetje.
In het toilet zit wel een raampje, dus er komt wel daglicht in. Maar misschien moet ik hem op de vensterbank in de schaduw zetten
pi_67420984
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 09:32 schreef Blik het volgende:

[..]

In het toilet zit wel een raampje, dus er komt wel daglicht in. Maar misschien moet ik hem op de vensterbank in de schaduw zetten
Of als daar teveel zon staat een stukje van het raam af, maar wel in een ruimte met veel daglicht iig

Ik ben benieuwd!
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  donderdag 26 maart 2009 @ 10:18:52 #205
62913 Blik
The one and Only!
pi_67421580
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 09:55 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Of als daar teveel zon staat een stukje van het raam af, maar wel in een ruimte met veel daglicht iig

Ik ben benieuwd!
Ik heb gelukkig ook 2 vensterbanken die op het noorden staan. Mogen bonsaiboompjes in de tocht staan? (aangezien de ramen bij de vensterbank regelmatig open staan)
  donderdag 26 maart 2009 @ 10:24:37 #206
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_67421715
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 10:35 schreef MissMSX het volgende:

Ik vind deze echt tof _O_

Kun je zo'n boompje gewoon kopen (zo ja, hoe duur ongeveer), of moet je echt helemaal zelf aan de bak?

[ Bericht 15% gewijzigd door Benny op 28-07-2011 13:09:06 ]
Primum non nocere
  donderdag 26 maart 2009 @ 13:01:12 #207
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_67426777
Die kan je gewoon kopen, bij Lodder Bonsai bijvoorbeeld.
Bij zo'n boom als hierboven moet je wel denken aan een bedrag van een paar 1000 euro..
Bij Lodder hadden ze ook een prachtige Rodondenron, helemaal vol met bloemen: ¤7000,-
Als je de foto bij Bonsai boompje bekijkt, die den heb ik ook bij Lodder gekocht, die was al ¤100,-
ze hebben er ook wel wat goedkopere bomen hoor, maar hoe ouder en mooier, hoe duurder.
  zondag 29 maart 2009 @ 16:55:38 #208
17979 MissMSX
Knightmare
pi_67521688
Joechei! M'n Pinus Thunbergii heeft een broertje of zusje gekregen. Ik denk dat ik ze maar Japanse unisex namen ga geven: Naoki (直樹) en Kozue (梢).

Nu alleen m'n acer nog...
Owh, ik lees dat er wisselende ervaringen zijn met acer-zaadjes. Het beste zouden 'verse' zaadjes en zijn en het kan zelfs 2 a 3 jaar duren voor de zaadjes opkomen Ik houd de moed erin

[ Bericht 49% gewijzigd door MissMSX op 29-03-2009 17:05:29 ]
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zondag 29 maart 2009 @ 18:45:21 #209
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_67524819
Mijn acers zijn nog een beetje aan het wennen aan de lente.
De Acer palmatum 'Ozidono nishiki' (bladeren zijn nu roze, later komt daar wit en groen bij) begint al redelijk uit de knoppen te komen, alleen is het voornamelijk 1 tak die uitbloeit, de rest blijft erg achter en de knoppen op die takken zijn ook niet zo groot.
En m'n Acer palmatum 'Blood good' (bloedrood blad, later rood/groen) heeft aleen nog maar knoppen, geen bladeren. De knoppen worden wel steeds groter, dus da's een kwestie van tijd.

Die had ik gekocht via http://www.kwekerijroos.nl/ staat ook het een en ander op over de verzorging van esdoorns en de webwinkel is zeer uitgebreidt.

Trouwens, MissMSX, mocht je het wat lang vinden duren met die pinus thunbergii van jou, klik op de webshop, klik bovenin op bonsai en onderin het rijtje links staat "pinus thunbergii uitgangsmateriaal"
Die zijn 35-40 cm hoog, dat scheelt een paar jaar kweken en kosten slechts ¤2,83

[ Bericht 17% gewijzigd door SiGNe op 29-03-2009 18:51:29 ]
  zondag 29 maart 2009 @ 18:54:18 #210
17979 MissMSX
Knightmare
pi_67524992
quote:
Op zondag 29 maart 2009 18:45 schreef SiGNe het volgende:
Mijn acers zijn nog een beetje aan het wennen aan de lente.
De Acer palmatum 'Ozidono nishiki' (bladeren zijn nu roze, later komt daar wit en groen bij) begint al redelijk uit de knoppen te komen, alleen is het voornamelijk 1 tak die uitbloeit, de rest blijft erg achter en de knoppen op die takken zijn ook niet zo groot.
En m'n Acer palmatum 'Blood good' (bloedrood blad, later rood/groen) heeft aleen nog maar knoppen, geen bladeren. De knoppen worden wel steeds groter, dus da's een kwestie van tijd.

Die had ik gekocht via http://www.kwekerijroos.nl/ staat ook het een en ander op over de verzorging van esdoorns en de webwinkel is zeer uitgebreidt.
Foto's willen we

Ik heb ook een ultraslechte foto van mijn spruiten: *klik*
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zondag 29 maart 2009 @ 19:08:04 #211
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_67525286
Helaas ligt m'n fototoestel bij de dealer ter reparatie
Baal ik een beetje van want nu is het juist leuk om de snelle ontwikkelingen van de boompjes op de plaat te zetten.
Kan morgen wel even rondvragen of ik een toestelletje kan lenen.

Wel leuk dat je het vanuit zaad wil opkweken, nadeel is alleen dat het zooo lang duurt voor je er iets mee kan.
Voordeel is weer dat je ze tijdens de groei al kan manipuleren, dwingen om over een steen te groeien bijvoorbeeld, of in bepaalde richtingen.
Ik heb zelf niets uit zaad opgekweekt, heb wel een pinus parviflora zaailing gekocht, die was +/-5cm toen ik 'm kreeg, nu is ie (2 jaar later) zo'n 20cm en krijgt mooie zijtakken, de stam is alleen nog wat dunnetjes.
Ik denk dat die volgend jaar voor het eerst bedraad kan worden.
  zondag 29 maart 2009 @ 19:23:01 #212
17979 MissMSX
Knightmare
pi_67525665
Owh, jammer van je camera. Heb je geen telefoon met camera (al is het maar voor het idee van hoe ze er nu uitzien)?

Ik ben sowieso wel een plantenvrouwtje en vind het erg leuk om plantjes te zaaien, stekken, etc. (ben nu ook een poging tot marcotteren aan 't doen).

Ik heb een Pinus sylvestris gekregen. Geen idee hoe oud-ie is, maar die kan mooi als oefenobject gaan dienen. Zie foto.

Een zaailing is ook al mooi om mee aan de slag te gaan. Jong genoeg om nog te buigen naar je wensen

Ik ga zo m'n andere ficusjes eens testen op wat (blad)snoei. Als dat werkt ga ik met m'n bonsaificus aan de slag

Ik zou me alleen eerst een moeten verdiepen in gereedschap en materialen
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zondag 29 maart 2009 @ 19:34:53 #213
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_67525979
Oh ja, daar zit ook nog een camera op gebruik ik eigenlijk nooit
Zo even kijken of er nog licht genoeg is en anders post ik morgen wel wat foto's.

Als ik jouw syvestris vergeljik met mijn parviflora dan gok ik dat die van jou 4 jaar oud is, de takken zijn net iets langer dan bij de mijne.

Ik ben in maart 2007 begonnen met bonsaï, m'n eerste was een jeneverbes die ik zelf nog moest verpotten, snoeien en buigen en daarna heb ik een paar kant en klare gekocht en heb een paar boompjes iot het bos gehaald.
Ik heb me opzich vrij veel ingelezen op diverse sites maar eigenlijk doe ik ook maar wat en heb ik er lang niet zoveel verstand van als "echte" bonsaika's.
  zondag 29 maart 2009 @ 20:25:35 #214
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_67527539
De foto's zijn niet zo goed gelukt omdat het toch net iets te donker was, maar here goes:


Acer palmatum 'Ozidono nishiki' met takkenbuiger


nog een


Pinus densiflora (Japanse Rode den)


Sparsoort die is hiervoor uit het plantsoen heb gehaald, z'n ouders staat op de achtergrond links maar da's amper te zien


Pinus parviflora (Japanse Witte den, geënt op de stam van een Zwarte den)


Larix die ik hier uit het Sanatoriumbos heb gehaald


Serissa Foetida, m'n eerste bonsai, gekocht bij een tuincentrum geloof ik


Nog een keer de Ozidono nishiki met z'n knoppen en de takkenbuiger.
Ik hoop die tak wat lager te krijgen alleen lukt dat niet met draad door de stugheid van de tak.

Ik hoop binnenkort wat betere foto's te kunnen maken
  zondag 29 maart 2009 @ 20:33:00 #215
17979 MissMSX
Knightmare
pi_67527794
Leuke foto's

Zo'n takkenbuiger ziet er echt uit als een eng martelwerktuig zeg. Arme boom

Enne, je mag toch niet zomaar planten uit het wild halen?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zondag 29 maart 2009 @ 20:45:06 #216
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_67528259
Bonsai is toch over het algemeen SM voor bomen?

En je mag inderdaad officieel geen bomen uit de natuur halen inderdaad, maar daar vind je vaak wel prachtige boompjes.
En op de plek waar ik die larix vandaan had stonden er nog een paar, deze had toch geen ruimte om goed te kunenn groeien.
Toen ik afgelopen week weer langs die plek kwam zag ik dat ze (de gemeente?) de boel helemaal hadden omgeploegd en de boompjes die er stonden waren ook allemaal weg dus eigenlijk heb ik de mijne gered van de dood.
Ergens ook wel jammer want ik kon daar mooi kijken of mijn larix het net zo goed doet als in de volle grond.
pi_67528309
tvp
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 7 april 2009 @ 11:29:59 #218
17979 MissMSX
Knightmare
pi_67788240
Er is er nog eentje opgekomen en volgens mij zit er nog een vierde aan te komen ook
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  dinsdag 14 april 2009 @ 09:52:20 #219
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67996796
ik heb er 2, bij mij zijn ze allebei dood gegaan
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_68039281
tvp
pi_68040220
Wat leuk dat hier een topic over is.
Dit lijkt me wel het gaafste om te doen trouwens:
quote:
Op zondag 13 april 2008 21:30 schreef SiGNe het volgende:

Helemaal zelf een boompje opkweken uit zaad of een stekje, een boom bij een bonsaispecialist of een wat oudere boom uit de natuur halen om er vervolgens een Bonsai van te vormen is natuurlijk wel leuker, maar toch ook wel een stuk lastiger.

  woensdag 15 april 2009 @ 15:14:40 #222
8372 Bastard
Persona non grata
pi_68040791
Zo mooi die kleine boompjes he!
Maar ik zie hier ook mensen zelf aan de slag met bomen die ze vinden.. kom je die zo tegen in de grond, zo klein? Of kun je een tak afknippen en in de grond zetten dat hij zelf gaat groeien, ik zeg maar wat natuurlijk maar zou dat werken?
De kans dat je een kleine boom die net uit de grond komt vind is natuurlijk vrij klein, toch?

Ik heb ook laatst een bonsai boompje neergezet, krijgt dagelijks water omdat ik begrepen heb dat hij veel nodig heeft, so far so good nog
The truth was in here.
pi_68040944
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:14 schreef Bastard het volgende:
Zo mooi die kleine boompjes he!
Maar ik zie hier ook mensen zelf aan de slag met bomen die ze vinden.. kom je die zo tegen in de grond, zo klein? Of kun je een tak afknippen en in de grond zetten dat hij zelf gaat groeien, ik zeg maar wat natuurlijk maar zou dat werken?
De kans dat je een kleine boom die net uit de grond komt vind is natuurlijk vrij klein, toch?


Ik heb ook laatst een bonsai boompje neergezet, krijgt dagelijks water omdat ik begrepen heb dat hij veel nodig heeft, so far so good nog
Dit wil ik ook graag weten. Bij ons in de tuin moet ik er ieder jaar weer jonge boomplantjes uittrekken. Als het goed is hoef je alleen dagje bos te doen, Bastard. Of het mag is een tweede natuurlijk. Zelfde geldt voor mos natuurlijk.
  woensdag 15 april 2009 @ 15:24:39 #224
17979 MissMSX
Knightmare
pi_68041153
Uit het bos is natuurlijk wel illegali, maar uit je eigen tuin...
Overigens moet je met jonge boompjes wel heel veel geduld hebben. Duurt vaak jaaaaaaaren voor je er een echt mooi bonsai-tje van hebt gemaakt (dat geldt natuurlijk helemaal voor zelf zaaien). In plaats daarvan kun je oudere bomen nemen en flink terugsnoeien
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 15 april 2009 @ 16:32:49 #225
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_68043532
Als je van een zaailing of een stekje een Bonsaï wil maken dan duurt dat inderdaad jaren voor je ook echt iets aan het boompje kan doen, takken buigen en knippen maar ook wortels knippen en dat is ook eigenlijk hetgene dat het boompje klein houdt.
Als een al wat ouder boompje hebt en je ziet daar een mooie tak op zitten dan kan je ook een zakje met aarde om die tak doen en dat goed water geven en verzorgen, dan komen er op een gegeven moment wortels aan die tak en kan je 'm in principe afknippen en verder opkweken als Bonsaï.
pi_68053867
Hier in de omgeving zijn kilometers bos. Banzai! bonsai. Ik vind het wel wat. Het lijkt me in ieder geval leuker dan een doosje met een bakje kopen bij Intratuin. Mocht het rampzalig worden, dan meld ik het ook.
  donderdag 16 april 2009 @ 03:07:56 #227
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_68060387
M'n fototoestel is ook weer gerepareerd dus ik kan binnenkort weer wat updatejes plaatsen.
M'n 2naalden den krijgt weer mooie nieuwe takken en naalden, m'n 5naalden den ook, een acer staat al half in blad, de andere helft wil nog niet echt (kan komen doordat de stam een stukje gespleten is toen ik 'm vorig jaar iets wilde bijbuigen )en de andere moet nog uit de knop komen, maar daar is voor zover ik weet niks mis mee, is alleen iets later..
En de larix heeft ook al best veel naalden, da's wel tof want die heb ik vorig jaar hier uit het bos gehaald, dus dat is een experimentje.
pi_68474244
tvp

Mijn bonsai is geloof ik dood. Maakt geen nieuw blad meer aan. Geen idee hoe en waarom.
Ik wil binnenkort beginnen met een nieuw project: een azalea.

Ik heb een halfjaar op een tuincentrum gewerkt en daar wat aan mijn groene vingers gewerkt. Ik heb me vooral verdiept in de bonsais. Hoewel die op een tuincentrum niet erg bijzonder zijn..
"Everything we are, we are when we're alone."
pi_68487534
Ik heb een week geleden een stekje uit het bos meegenomen.
Heb toch niet zoveel hoop op de zaden van de Boerenbond, maar dan heb ik iig een bakje. .
  woensdag 29 april 2009 @ 15:16:29 #230
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_68500087
Op http://www.bonsaishop.nl/bonsai/prebonsai/view-all-products.html hadden ze ook weer mooie pre-bonsaï..
Ik heb op het moment genoeg Bonsaï staan, maar een wat grotere naaldboom die ik nog zelf moet vormen is toch wel aantrekkelijk..
  donderdag 30 april 2009 @ 07:49:48 #231
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_68520956
Wauw, Bonsai-boompjes! Al sinds dat ik als kind voor de eerste keer The Karate Kid heb gezien, wist ik dat ik ooit mij wilde toeleggen op het meesteren van een Bonsai-boompje. Het lijkt mij ook typisch zo'n bezigheid waarbij je fijn je gedachten tot rust kunt brengen, als een echte mr. Miyagi.
pi_68521880
Ik heb deze 2:




Die met die bruine bladeren lijkt dood maar die blaadjes zitten goed vast. Geef ze om de dag wat water. Hoop dat ze nog snel uitkomen
  donderdag 30 april 2009 @ 11:32:57 #233
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_68523923
Je zou toch minstens kleine knoppen moeten kunnen zien, lijkt me..
Bij mij loopt alleen m'n rode esdoorn nu pas uit, maar die had al wel duidelijk knoppen die ook groter werden.
Bij m'n groen/wit/roze esdoorn zitten er ook nog een paar takken aan die alleen nog knoppen hebben en geen bladeren, maar daar zit ook weer een tak aan die al helemaal in het blad staat.
Bij m'n serissa foetida duurde het ook best lang voor de kleine blaadjes groot werden, maar ook die begint nu nieuwe taken en bladeren aan te maken.

Ik ben bang dat ze beiden dood zijn, al zou ik bij die met bladeren inderdaad toch nog mar even doorgaan met water geven om er zeker van te zijn dat die niks meer doet..
Wel jammer, wan met die stenen in de pot erbij zag het er wel leuk uit..
Overigens zag ik laatst bij de AH ook "bonsaï""bomen"staan voor ¤2,95..
Bomen tussen aanhalingstekens omdat het eigenlijk kleine struiken in potten waren..
Ik vond het zelf tegenvallen, maar misschien dat er toch nog wat leuk tussenstaat.
pi_68758477
quote:
Op donderdag 30 april 2009 09:51 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik heb deze 2:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Die met die bruine bladeren lijkt dood maar die blaadjes zitten goed vast. Geef ze om de dag wat water. Hoop dat ze nog snel uitkomen
Hoe gaat het?

Wat ik een beetje mis in dit hele Bonsai verhaal is het natuurlijke verloop van die loofboompjes.
Ik heb in Zuid Afrika gewoond en de eiken die daar groeiden, dat hout was niet goed voor bv. vaten.
Vier seizoenen hout is dan juist helemaal goed voor die loofboombonsai lijkt mij.

Hoe doen jullie dat?
  donderdag 7 mei 2009 @ 07:44:23 #235
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_68759704
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 01:35 schreef Stali het volgende:

[..]

Hoe gaat het?

Wat ik een beetje mis in dit hele Bonsai verhaal is het natuurlijke verloop van die loofboompjes.
Ik heb in Zuid Afrika gewoond en de eiken die daar groeiden, dat hout was niet goed voor bv. vaten.
Vier seizoenen hout is dan juist helemaal goed voor die loofboombonsai lijkt mij.

Hoe doen jullie dat?
Weinig verandering
  donderdag 7 mei 2009 @ 14:10:12 #236
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_68770916
Hoe je ervoor zorgt dat een klein boompje er oud uit komt te zien bedoel je?
Ik snap de vraag niet helemaal..

Je moet er in elk geval voor zorgen dat de vertikale groei eruit gaat, dikker worden mag, langer worden niet.
En dat bereik je weer door snoeien, takkensnoei en wortelsnoei..
En als je bijvoorbeeld het dikker worden van de stam wil stimuleren kan ja aan de voet van de boom, liefst net boven de wortels een ring aanbrengen en die strak aantrekken, je blokkeert hiermee de sapstroom en dat heeft weer tot gevolg dat de boom een dikkere stam gaat krijgen net boven de plek waar je de stam hebt afgekneld.

Bij veel "witte boekenmarkt" winkels hebben ze een goedkoop boekje (3-4 euro) over bonsaï, daar staan best veel basisdingen in en is dus een goed boekje voor de beginner (waar ik mezelf ook nog toe reken, hoewel ik inmiddels wel een gevorderde beginner ben, denk ik)
pi_68773417
Dit zijn sowieso handige tips SiGNe, want ik ben een enorme beginneling.
Maar wat ik bedoel, ik kan zo'n loofboompje voorzien van een ander klimaat door hem het hele jaar binnen in de vensterbank te zetten. Mijn vraag is beleven jullie loofboombonsais bv. de herfst?

Ik weet niet hoe jullie ze houden (binnen, buiten, af en toe binnen en af en toe buiten), maar misschien is het systeem van die boompjes gewoon door de war en is het voor de boompjes van OxygeneFRL gewoon herfst? (Tenzij hij ze gewoon geen water heeft gegeven he? ).
  donderdag 7 mei 2009 @ 16:31:27 #238
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_68776787
Mijne staan altijd buiten op de balkonrand en mijn loofbomen hebben gewoon seizoenen, heeft volgens mij ook meer met het licht te maken dan met de kou..
Maar van de herfst vielen de bladeren ook gewoon vanm'n acers en bij m'n larix vielen de naalden uit.
En zo rond april/mei komen alle bladeren en naalden weer terug, eerst knoppen en die worden steeds groter tot er een blad/naald uitkomt.
Valt me alleen wel op dat m'n wit/roze/groene acer veel sneller knoppen en bladeren kreeg dan m'n groen/rode, die begint eignelijk nu pas weeer een beetje blad te krijgen.
Ik had beiden net voor de lente nog wel flink gesnoeid, alle dode takken eruit en veel nieuwe takken korter gemaakt.
M'n serissa foetida had ik ook gesnoeid en die begint nu ook weer steeds voller te worden.
  zondag 10 mei 2009 @ 16:37:22 #239
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_68875921
De grote foto's waren niet zo scherp, ga ik morgen even opnieuw maken met een statief erbij, maar ik heb wel wat macrofotootjes gemaakt..


Acer Palmatum "Blood Good" (gekocht bij kwekerij Roos, ik gok 5-6 jaar oud)


Acer Palmatum "Ozidono Nishiki" (gekocht bij kwekerij Roos, ik gok 5-6 jaar oud)


Pinus Parviflora (gekocht bij Lodder Bonsaï, 16 jaar oud nu)


Serissa Foetida (bladeren gesnoeid zodat de nieuwe bladeren kleiner worden en blijven) (4 jaar oud gok ik)


soort spar, weet niet wat het is omdat ik 'm zelf uit de grond heb gehaald (ik gok 3-4 jaar oud)


Pinus Densiflora (gekocht als zaailing) (3 jaar oud nu)


Larix (zelf uit het bos gehaald, ik gok nu 3-4 jaar oud)

[ Bericht 5% gewijzigd door SiGNe op 10-05-2009 16:45:34 ]
  zondag 10 mei 2009 @ 19:18:44 #240
17979 MissMSX
Knightmare
pi_68880487
Ziet er goed uit SiGNe

Mijn 4e en 5e (tevens laatste) zaadje van m'n zwarte den zijn ook opgekomen
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  dinsdag 12 mei 2009 @ 18:57:27 #241
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_68949561
Pff.. het lukte maar niet om mooie foto's te maken door de bomen op de achtergrond, groen onderwerp op een groene achtergrond is niet handig..
Maar ik heb ze nu op m'n koelkast gezet tegen het tussenschot van het balkon














Dat groene "gras" staat wel leuk maar het is eigenlijk onkruid dat enorm woekert, heb ook al van die sprieten uit m'n andere potten moeten halen



pi_68995041
even een reminder dat ik mijn bonsai in wording hier ook eens moet planten.

alvast de gegevens.
standaard kastanje
13 tot 15 jaar oud
op pot vanaf het vinden van de kastanje.
nu zo'n 50 a 70 cm
moge er gedronken worden
  woensdag 13 mei 2009 @ 21:54:50 #243
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_68995426
Is het dan niet eigenlijk al een bonsai? 't betekent tenslotte boom in pot
Heb je er eigenlijk ook een foto van? Ben wel benieuwd..
  zondag 24 mei 2009 @ 13:02:02 #244
17324 wieringer
een zin..
pi_69348216
De afbeeldingen. En ja eigenlijk is het al een bonsai, alleen ben ik nog niet geheel tevreden over de takclusters.



moge er gedronken worden
  zondag 24 mei 2009 @ 14:34:11 #245
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_69350901
Je zou een takkenbuiger kunnen gebruiken, da's zo'n ding als op de onderste 2 foto's van mij..
  zondag 31 mei 2009 @ 15:38:27 #246
257921 andreberg
Bonsai forever
pi_69576091
Hallo allemaal
Leuke foto's van bonsai ben ook een beginner " opnieuw" heb mij daar vroeger ook al mee bezig gehouden hier heb je een site met prima info forum en shop zijn overigens wel prijzig

http://www.bonsaiempire.nl/

Een prima boek voor beginners en gevorderden is deze:
Bonsai
van Ken Norman
Uitgever: Veltman uitgevers
ISBN-13: 978 90 5920 561 1
ISBN-10: 90 5920 561 8
Link naar boek bij bol.com
http://www.bol.com/nl/p/b(...).html#product_images
  maandag 1 juni 2009 @ 00:42:56 #247
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_69591541
Heb je zelf ook boompjes en heb je daar foto's van?

Ik liep vandaag in Zeist op een fietspad naast TNO en daar zag ik ook wel een paar moie bomen.
Eentje viel extra op omdat het een oude beuk was met mooie blootliggende wortels en naast die boom was een andere boom gaan groeien, met de (ook blootliggende) wortels over die van de beuk heen..
Zag er mooi uit, misschien maar eens een fotootje van maken.
Ik kijk sowieso veel naar bomen in de natuur, hier in Zeist het be vrij veel 2 naaldendennen, prachtige bomen om te zien vind ik.
Dat grillige vind ik zo mooi, de stam heeft vaak amper takken en dan bovenin een aantal van die kronkelende takken..
Wel handig want dat geeft mij ook weer ideeën voor mijn 2 naaldenden, die moet nog gevormd worden
  maandag 1 juni 2009 @ 14:01:06 #248
257921 andreberg
Bonsai forever
pi_69601454
Heb wat foto's in mijn fotoboek gezet heb mij er nog niet in verdiept hoe je de foto's hier kunt zetten
  maandag 1 juni 2009 @ 14:09:11 #249
17979 MissMSX
Knightmare
pi_69601678
Ik heb net de nieuwe pluimen van m'n denneboompje geknipt. Hij/zij moet eerst maar eens wat in de breedte gaan groeien
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  maandag 1 juni 2009 @ 14:32:32 #250
257921 andreberg
Bonsai forever
pi_69602369
De 1e foto is een dikke stam van een esdoorn omtrek is 23 cm hier wil ik een bezem stijl van gaan maken zoals je zult zien moet je daar wel geduld voor hebben.
De 2e foto ben ik de tak stam aan het marcotteren en kan ik pas 28-08-'09 van elkaar gaan scheiden de bovenste helft word dan een hellende stijl.
3e foto word een informeel opgaand of bezem stijl twijfel nog maar heb de tijd nog wel hoofd wortel is ingekort en mag dus verder ff niks doen met de beuk.
4e foto acer palmatum Stijl is semi-cascade heb hier het blad van weg geknipt en de steel laten zitten dat bevorderd de nieuwe kleinere blad groei.
5e foto is een Ulmus parvifolia zo gekocht bij bos tuin en dier voor ¤16,95 heb hier gelijk bij thuis komst de wortel kluit van gehalveerd zat namelijk een wortel groei van ongeveer een halve meter aan en dus gelijk maar nieuwe grond er bij in kan die er weer 2 jaar tegen aan heb ook nog een beetje bij gesnoeid maar dat stelde niet veel voor.
  maandag 1 juni 2009 @ 14:40:17 #251
257921 andreberg
Bonsai forever
pi_69602576
Ja de natuur is ook het voorbeeld voor de vele stijlen die er in de bonsai wereld zijn.
Heb zelf ook nog een zwak voor een groep of bosstijl met z'n 20 bomen bij elkaar en de jin stijl en werken met drijf hout vind ik geweldig.
  maandag 1 juni 2009 @ 14:41:53 #252
257921 andreberg
Bonsai forever
pi_69602608
quote:
Op maandag 1 juni 2009 14:09 schreef MissMSX het volgende:
Ik heb net de nieuwe pluimen van m'n denneboompje geknipt. Hij/zij moet eerst maar eens wat in de breedte gaan groeien
geknipt of de topjes afgebroken zit namelijk verschil in
  maandag 1 juni 2009 @ 15:34:56 #253
17979 MissMSX
Knightmare
pi_69604097
quote:
Op maandag 1 juni 2009 14:41 schreef andreberg het volgende:

[..]

geknipt of de topjes afgebroken zit namelijk verschil in
Leg uit
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  maandag 1 juni 2009 @ 16:51:25 #254
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_69606257
Je moet ze nijpen,.met een draaiende beweging er af halen, knippen beschadigd de boel geloof ik teveel.
Als je de stam breder wil hebben kan je van de bovenste top naalden weghalen, maar dan moet je de naalden die helemaal bovenin zitten wel laten staan.
quote:
Op maandag 1 juni 2009 14:40 schreef andreberg het volgende:
Ja de natuur is ook het voorbeeld voor de vele stijlen die er in de bonsai wereld zijn.
Heb zelf ook nog een zwak voor een groep of bosstijl met z'n 20 bomen bij elkaar en de jin stijl en werken met drijfhout vind ik geweldig.
Ik heb voor m'n ouders ook een keer een bosje esdoorns gegeven.. is weer eens wat anders dan een bosje bloemen
Die esdoorns staan met z'n drieën in een ovalen pot, ziet er erg mooi uit als ze met z'n allen bij elkaar staan, drie stammen, een groot bladerdak (beetje bezemstijl)
Bij Bilthoven staan er ook drie rode beuken bij elkaar. ook altijd zo mooi om te zien hoe die door de seizoenen heen gaan
  maandag 1 juni 2009 @ 20:59:11 #255
257921 andreberg
Bonsai forever
pi_69614551
Het snoeien van een Cryptomeria japonica-groep moet je de scheuten afknippen onder de hoek van de naald inplant "zoals de naald'' dus van de tak af staat zomoet je de tak af knippen.
Toppen van deze zelfde soort puntje beet pakken "tussen vinger toppen of met een pincet en er dan zachtje van af trekken.

De japanse den "of dennenboom (pinus parviflora) moet je de kaarsjes bij uit breken deze behandeling doe je met een pincet.
"Kaarsje" topje beet pakken met de pincet en dan zachtjes naar één kant opdraaien dan breekt hij af en heb je hem getopt.
Als je gaat knippen knip je vaak tever krijg je wonden die langer nodig hebben om te genezen en je kunt de naalden die moeten blijven zitten hier door beschadigen.
Gewoon blad van bijvoorbeeld een eikenboom of esdoorn moet je nooit het blad van door midden knippen
als je meer blad wil kweken moet je het voledigeblad weg knippen "maar" je moet het steeltje van het blad laten zitten.
Voorbeeld kun je zien bij mijn fotoalbum de 4e foto is een esdoorn die ik volledig kaal heb gemaakt dit om de esdoorn voller te krijgen en om het blad kleiner tekweken. je kunt dit ook gedeeltelijk doen maar dan ben je nog langer bezig met 3 weken vallen de steeltjes er vanzelf af en na een week of zes komt het nieuwe blad er vanzelf alweer aan.
In die periode moet je natuurlijk wel gewoon de plant blijven verzorgen.
Verder kan ik je aanraden om een op zoek tegaan naar een goed en duidelijk boek over de juiste verzorging van bonsai komt meer bij kijken dan je denkt het boek wat ik al eerder genoemt heb met een link naar bol.com is een echt aanrader heb hem zelf ook aangeschaft kost wel ¤24,50 heeft de boeken winkel ook wel hoor maar daar heb ik dus ook weer heel veel van geleerd.
En je kunt natuurlijk ook bij de site bonsaiempire.nl kijken staat ook wel redelijke info.
  maandag 1 juni 2009 @ 21:59:47 #256
17979 MissMSX
Knightmare
pi_69617087
Hmmm, nah ja, ga er vooralsnog vanuit dat-ie 't wel gaat overleven
Zal volgende keer wat voorzichtiger zijn
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 17:57:48 #257
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_72147262
Ik heb er weer een bonsai bijgekocht, echt een flinke knaap..





Ik heb 'm bij Lodder in Vleuten gekocht, kostte maar 10 euro..
pi_72151712
Mooie boompjes heb je toch, SiGNe.

Leuke kick trouwens. Paar maanden geleden heb ik een bakje met twee naaldboomzaadjes gekocht.
Nooit met idee dat ze uit zouden komen maar inmiddels heb ik twee miniscule boompjes staan. Echt heel tof om te zien.

Zal de sites uiteraard doorlezen maar ik hoop dat ik jullie t.z.t. ook om raad mag vragen.
pi_72152341
Hij is schattig SiGNe

2 van mijn 5 boompjes zijn dood
Nah ja, had ik de oppaas maar beter moeten instrueren Ik heb er nog 3 over

Ik heb alleen geen idee wat ik er mee moet. Ik geloof bij nader inzien dat bonsai niets voor mij is. Ben niet zo creatief en heb geen idee in wat voor worm ik ze wil hebben
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_72153271
Net even een foto genomen maar tis eik te donker en beetje wazige foto.

  dinsdag 25 augustus 2009 @ 21:24:10 #261
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_72153490
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 20:47 schreef MissMSX het volgende:
Hij is schattig SiGNe

2 van mijn 5 boompjes zijn dood
Nah ja, had ik de oppaas maar beter moeten instrueren Ik heb er nog 3 over

Ik heb alleen geen idee wat ik er mee moet. Ik geloof bij nader inzien dat bonsai niets voor mij is. Ben niet zo creatief en heb geen idee in wat voor worm ik ze wil hebben
Ik ken dat, die 2 naalden den weet ik ook niet helemaal wat ik ermee moet doen.
En ik heb ook nog een Larix en een spar die ik verder nog niet gestyled heb, weet ik ook niet helemaal hoe..
Ik ben van plan om een cursus te gaan volgen bij Lodder, kost 150 euro en dan krjig je 5 of 6 zaterdagen les over hoe je moet stylen en onderhouden..
Volgens mij krijg je daar ook een boompje dus je houdt er in elk geval iets aan over..

Ik lag afgelopen week opeens met spoed in het ziekenhuis en toen had ik een vriendin van me gevraagd of ze m'n boompjes water wilde geven en op warme dagen uit de zon wilde zetten, dat was gelukkig allemaal wel goed gegaan ?(ze heeft gelukkig groene vingers), ik heb haar ook zo'n mini-boompje gegeven als dank.
Kostte toch maar 10 euro

Overigens zag ik bij Lodder ook weer erg mooie bonsai, sommige van 120 jaar oud zelfs, alleen die prijzen he.. een beetje leuke boom kost zo ¤5000,-

[ Bericht 33% gewijzigd door SiGNe op 25-08-2009 22:20:59 ]
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 21:48:23 #262
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_72154411
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 21:18 schreef Stali het volgende:
Net even een foto genomen maar tis eik te donker en beetje wazige foto.

[ afbeelding ]
Zien er leuk uit, moet nog wel een tikje groeien maar volgens mij kan je er wel iets leuk mee maken..

Als je ze zo klein wil houden als die mini-bonsai van mij dan zal je regelmatig de knop aan het uiteinde van de stam en takken moeten nijpen.
Nijpen is gewoon met je nagels dat puntje dat daar zit eruit slopen..
Daar wordt het boompje dikker van (als ie de lengte niet in kan dan gaat ie maar in de breedte groeien) en gaat ie zijtakken aanmaken.
Je kan er ook nog wel even mee wachten tot het boompje groter is en dan beginnen met snoeien en buigen maar als je er te lang mee wacht dan loop je het risico dat de boom z'n eigen gang gaat en dan is het vormen later lastiger.
Ook zal je van het voorjaar de wortels moeten snoeien, penwortel inkorten tot 1/3e (groeit ie minder snel)
Eventueel kan het ook van de herfst al (oktober/november) als je je boom echt klein wil hebben..

Tip: doe er ipv. gewone aarde Akadama in de pot, dat zijn grove korrels, houdt goed vocht vast en gaat mnder tussen de wortels zitten dan aarde waardoor het verpotten een stuk makkelijker gaat.

Nog een tip is Biogold mestkorrels, is speciaal gemaakt voor bonsai en hebben precies de juiste voeding , de verhouding is N-P-K 5,5-6,5-3,5 (Natrium, Fosfor en Kalium), worden ze sterk van..en in principe ook groot maar dat hou je weer tegen met snoeien.

http://www.bonsaishop.nl/

[ Bericht 1% gewijzigd door SiGNe op 25-08-2009 22:21:33 ]
pi_72160134
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 21:48 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Zien er leuk uit, moet nog wel een tikje groeien maar volgens mij kan je er wel iets leuk mee maken..
Ja, kijk, dat vind ik een goed bericht en dat idee heb ik zelf ook. Ze zijn nog zo klein.
Maar ik was natuurlijk heel blij dat ik uit dat bakje van Karwei (of Boerenbond, dat weet ik niet meer), toch maar even twee boompjes kreeg. Want het zijn wel boompjes die er in dat blauwe bakje groeien. En ik moet als noob nog heel veel lezen over het hoe straks verder.
quote:
Als je ze zo klein wil houden als die mini-bonsai van mij dan zal je regelmatig de knop aan het uiteinde van de stam en takken moeten nijpen.
Nijpen is gewoon met je nagels dat puntje dat daar zit eruit slopen..
Daar wordt het boompje dikker van (als ie de lengte niet in kan dan gaat ie maar in de breedte groeien) en gaat ie zijtakken aanmaken.
Bedoel je hiermee het nieuwe hart nijpen?
quote:
Je kan er ook nog wel even mee wachten tot het boompje groter is en dan beginnen met snoeien en buigen maar als je er te lang mee wacht dan loop je het risico dat de boom z'n eigen gang gaat en dan is het vormen later lastiger.
Doe het liever meteen op jouw manier dan. Ik ben een newbie op dit gebied.
Als ik het uit de hand laat lopen dan zou ik de boompjes naar het bos brengen en daar planten.
quote:
Ook zal je van het voorjaar de wortels moeten snoeien, penwortel inkorten tot 1/3e (groeit ie minder snel)
Eventueel kan het ook van de herfst al (oktober/november) als je je boom echt klein wil hebben..
ga ik doen en ook met foto's hulp vragen als dat mag. Zo'n dik stammetje vind ik geweldig aan bonsai. Zo klein als het is, lijkt het eeuwenoud. Schitterend. .
quote:
Tip: doe er ipv. gewone aarde Akadama in de pot, dat zijn grove korrels, houdt goed vocht vast en gaat mnder tussen de wortels zitten dan aarde waardoor het verpotten een stuk makkelijker gaat.

Nog een tip is Biogold mestkorrels, is speciaal gemaakt voor bonsai en hebben precies de juiste voeding , de verhouding is N-P-K 5,5-6,5-3,5 (Natrium, Fosfor en Kalium), worden ze sterk van..en in principe ook groot maar dat hou je weer tegen met snoeien.

http://www.bonsaishop.nl/
Bedankt voor de tips. .
  woensdag 26 augustus 2009 @ 01:58:22 #264
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_72161088
Ik bedoel daar inderdaad mee dat je het nieuwe hart weghaalt, op die manier wordt de tak niet langer en zal dikker woren en zijtakken gaan maken.
Aan de hand van de vorm van de boom bepaal je of die nieuwe tak mag blijven of niet..
http://www.bonsaikunst.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=182&Itemid=46

Mijn manier is gewoon kopen dan is ie al redelijk gevormd en wat ouder, hoef je 'm alleen nog bij te houden.
Ik ben ook nog redelijk een n00b, alles wat ik ervan weet heb ik van websites en een bonsaiboekje dat ik bij de witte boekenhal heb gekocht. (creatief in de tuin - Alles over bonsai van werner m. Busch ISBN-10 90-438-1417-2 ISBN-13 978-90-438-1417-1), ¤3,99 ofzo
Is maar een klein goedkoop boekje maar er staan wel foto's in van hoe je oa. wortels moet snoeien, scheelt toch.. geeft goede uitleg voor beginners en plaatjes erbij helpen ook, laat je toch een beetje zien hoe het moet.

Alleen de jeneverbes heb ik zelf gevormd en daarbij heb ik ook maar wat gedaan dat me OK leek.
Eerst bedacht hoe ik 'm wilde hebben, eerst de hoofdtak bedraad en omhoog gebogen (het was een cascade (naar beneden groeiend) toen de takken die ik niet wilde afgeknipt en daarna bedraad en gebogen en daana gesnoeid (alles wat naar beneden groeit wil je niet)
Na een maandje of 2 heb ik de wortels gesnoeid en in een bonsaipot gedaan.
Was een startersset van bonsaishop.
Misschien dat ik er binnenkort of in de lente nog een neem, maar dan haal ik er een bij een tuincentrum, dan kan je de uitgangsvorm zelf kiezen..

Een jeneverbes wordt overigens aangeraden om mee te beginnen omdat het een vrij gemakkelijke plant is.
Makkelijk te vormen, doordat de boom dicht begroeid is ziet het er al snel mooi uit (mooie "wolken) en gaat ook niet snel dood.

De anderen heb ik gekocht of zitten nog te wachten op vorming.
M'n larix en spar heb ik zelf ergens uitgegraven maar ook nog niet gevormd, die spar vind ik er niet zo mooi uitzien en kan er nog weinig mee en die Larix heeft opzich al een mooie vorm als uitgang, moet alleen nog wat dikkere stam en takken krijgen.

Je moet ook een beetje bedenken hoe groot je je boompje wil hebben, wil je 'm groter dan zo'n heel klein boompje zoals ik heb gekocht (schijnt vrij moelijk te zijn met onderhouden aangezien kleine boompjes graag willen groeien) dan laat je je 'm gewoon een jaartje of 2 jaar groeien, pas als de takken echt groot en dik worden dan is de vorming lastiger, heb je takkenbuigers nodig omdat draad te zwak is, maar dan ben je zeker 5 jaar of meer verder.

En met foto's hulp vragen mag natuurlijk altijd, ik weet niet of ik dan ook het antwoord op je vraag zal weten maar dat zien we dan wel en foto's zijn altijd leuk
Dikke stam kan je overigens op meerdere manieren krijgen,
een manier is bij het verpotten de boom op een steen te zetten zodat de wortels alleen in de breedte kunnen groeien en niet in de diepte.
Je kan ook de hoofdwortel laten zitten, de boom zal dan sneller groeien en sneller dik worden.
Nog een manier (bij wat oudere bomen) is om een dunne draad aan de basis van de boom (iets onder de aarde) te leggen om de stam zodat je de sapstroom afsluit, boven de afsluiting wordt de stam dan dikker.
Maar dat is meer een menier om een dunnen stam te corrigeren bij een oudere boom,
En er zijn vast nog wel meer methodes die ik niet weet.

[ Bericht 1% gewijzigd door SiGNe op 26-08-2009 02:15:54 ]
pi_72335063
Leuk zeg dit topic, ik ben jaren geleden weleens bezig geweest met bonsai boompjes. Maar het lukte niet echt ( wilde vanaf een zaadje beginnen). Ik denk dat ik ook maar weer eens mijn boek opzoek en een boompje ga zoeken.
  dinsdag 1 september 2009 @ 15:24:10 #266
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_72342761
Probeer anders een startersplant van http://www.bonsaishop.nl/ of http://www.kwekerijroos.nl/
Op die manier hebje al een redelijk boompje om mee te beginnen, heb ik bij m'n jeneverbes ook gedaan, die plant was opzich ideaal om een cascade of halfcascade van te maken, alleen omdat ik neit zo van caqscade's hou qua vorm heb ik de boel omhoog gebogen en nu heb ik een gebogen rechtopgaande vorm.
Plus het is een erg makkelijke plant, gaat bijna niet dood, wat je ook doet en het ziet er al snel uit als een mooie bonsai.

Vanaf zaad of stekje beginnen vind ik ook nog erg moeilijk, wanneer moet je snoeien, wat moet je snoeien en wanneer moet je starten met bedraden?
Plus dat je met een stekje minder controle hebt over hoe de takken groeien (heb ik het idee) is ook niet makkelijk.
Het is makkelijker om een grotere plant te snoeien, de hoofdtakken zijn al meer bepaald.

Ik heb alleen wel gemerkt dat het best wel een verslavende hobby is, sinds ik begonnen ben 4 jaar geleden heb ik elk jaar wel een nieuw boompje gekocht, vorig jaar was daarbij een redelijke uitspatting met een 5 naalden den van ¤100,-, 2 esdoorns van ¤20 per stuk en een larix die ik zelf uit heb bos heb gehaald.

Een esdoorn is overigens al bijna dood, naja, dood.. er zit nog maar 1 tak aan met blad, de rest is door mijn eigen fouten doodgegaan, esdoorns breken erg snel bij het buigen van takken, moet alleen in het vroege voorjaar gebeuren, dan zijn de takken nog enigszins buigbaar hoorde ik laatst bij Lodder bonsai.
De andere esdoorn heb ik van de lente flink gesnoeid en daar is ook niet veel blad aangekomen, wel veel knoppen die niet uit wilden komen.
Ik heb laatst biogoldmest erbij gedaan en nu willen de blaadjes pas groeien, de nieuwe blaadjes worden nu ook weer bloedrood ipv. groen, dat was dus duidelijk een gevalletje grondstoffen tekort.

[ Bericht 16% gewijzigd door SiGNe op 01-09-2009 15:34:28 ]
pi_72355753
Maar dat is pas volgende maand dat ik weer wat oppak. Nu even teveel dingen aan me hoofd. In ieder geval een goede tip van dat bonsai begin setje. Daar ga ik eens over nadenken. Ik moet zeggen heb nu ook wel wat meer geduld dan een paar jaar geleden. Heb momenteel een paprika plant en die doet het heel erg goed ( in huis dan). Daarnaast een vijgboompje ( das niet zo succes). Is geen bonsai maar vind het net zo intressant.
pi_72508384
Signe: Het ligt niet aan jouw dat je niet toegelaten bent bij bonsaiforum. Ik had mezelf ook aangemeld met een normaal emailadres van een provider met voor en achternaam. Nou ik moet nog steeds toegelaten worden.

Het boek wat ik had kan ik niet meer vinden ben ook net verhuisd maar waar het is gebleven? Dus bij bol even een nieuw boek besteld. Wij hebben hier geen boekenmarkt of zoiets.

Omdat er ook niet echt een tuincentrum in de buurt zit en ik van de week ook niet echt veel tijd had om er naar opzoek te gaan, heb ik maar 2 kleine conferen gekocht en die gebonsaid Ga nog wel een echte beginnersset kopen maar wilde wat te doen hebben. Foto s maak ik nog wel als ik me fototoestel kan vinden ( die kan ik ook al niet vinden )
  donderdag 17 december 2009 @ 10:34:26 #269
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_75720242
Inmidels ben ik verhuisd en heb ik een ander uitzicht, zeker nu met de sneeuw:


pi_75722139
Oew, romantisch

Mijn zelfgekweekte bonsai zijn allemaal dood
Waarschijnlijk te lang binnen en dus te warm ofzo.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  donderdag 17 december 2009 @ 18:43:37 #271
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_75738598
De zwarte den is ook vrij moeilijk om op te kweken, meestal worden ze ge-ent op de wortels van een witte den maar dat is nog een grijs vlak ( )voor me hoe het enten gedaan zou moeten worden, nog nooit gedaan.
Wel jammer dat ze dood zijn.
Ik was een tijdje geleden hier naar een bos geweest waar maar heel weinig mensen komen, daar zag ik ook wel mooie dennenbopmpjes staan, van de lente wil ik er daar een uit de grond halen, misschien die 2naalden-den die ik nu heb ervoor terugzetten, ik kan bij die geen mooie vorm verzinnen en die dennen die in dat bos staan zien er eigenlijk al best mooi uit van zichzelf.
Ze zien er wat grilliger uit doordat ze in de vrije grond hebben gestaan.
Maar goed, dat komt iets voor de lente wel (als de sapstroom nog niet helemaal op gang is gekomen.)
pi_77224170
Ik ben afgelopen vrijdag ook maar weer eens aan een bonsai begonnen. Zojuist heb ik hem even in nieuwe aarde gezet. Het is een Zanthoxylum Piperitum. Niet meteen het mooiste exemplaar, maar ik ben wel benieuwd of ie het goed blijft doen. :)

[ Bericht 24% gewijzigd door static op 28-07-2011 12:59:59 (Testedit) ]
  woensdag 7 april 2010 @ 00:45:39 #273
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_80028575
En, hoe doen die van jullie het? Hebben ze de winter een beetje overleefd?
Bij mij is er een loofboompje overleden en met m'n esdoorns weet ik het niet helemaal zeker of die het gered hebben.
M'n Zwarte den begint in elk geval weer knoppen aan te maken en m'n lariks heeft sinds het weekend ook weer groen op de takken, knopjes gaan net open.
pi_80029398
Toffe kick. Foto''s SiGNe want jij hebt sowieso een mooie verzameling.

Mijn twee kleine boompjes hebben de strenge winter overleefd maar ik zie niets qua doorstart.
Maar het hoort misschien ook bij het type. Ben al blij dat de jonge boompjes het overleefd hebben.

Verder ben ik ook benieuwd naar de wceendboom van The Agent.
pi_80036563
quote:
Op woensdag 7 april 2010 01:33 schreef Stali het volgende:
Verder ben ik ook benieuwd naar de wceendboom van The Agent.


Het gaat goed. Hij heeft de afgelopen weken nieuwe blaadjes gekregen. Niet zo verrassend, want hij staat constant binnen. En hij heeft knoppen op verschillende plaatsen.



pi_80168472
Ik heb zaadjes voor een Acer Palmatum incl. bonsai schaaltje gekocht. M'n eerste bonsai is vorig jaar doodgegaan en nu wilde ik wel weer beginnen.

Ik zit er nog over te denken om met een Fuschsia of Azalea aan de slag te gaan, maar ik weet niet zo goed hoe je daarmee begint vanaf een struikje,
"Everything we are, we are when we're alone."
  zaterdag 10 april 2010 @ 22:03:13 #277
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_80171232
Loofboompjes heb ik dan weer niet zoveel ervaring mee maar een jeneverbes is het makkelijkst om mee te beginnen en ziet er al heel snel ook mooi uit.

Nieuwe foto's van mijn boompjes komen overigens nog, ik vond het licht vandaag niet mooi genoeg
pi_80190016
Acer zit in z'n potje, afgedekt met wat folie.

Een kastanje leek me ook nog wel leuk, maar vanaf de kastanje zelf lijkt me te lang duren dus ik overwoog marcotteren. Maar toen ontdekte ik dat we kleine kastanjes in de tuin hadden. Ik heb 'r dus meteen maar eentje uit de grond geplukt en in een pot gezet. Beetje experimenteel, ik moest de wortel buigen (die al vrij lang was voor het boompje). Ik weet dus niet of deze het gaat redden, maar we hebben er nog genoeg.

Foto's komen nog.
"Everything we are, we are when we're alone."
  zondag 11 april 2010 @ 18:59:34 #279
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_80195617
Kleine boompjes kan je het beste eerst nog even in een gewone pot zetten zodat de stam en takken nog wat dikke kunnen worden en kunnen groeien.
En als de boom de gewenste grootte heeft moet je 2/3e van de wortels afknippen en de penwortel helemaal, dan groeit ie minder snel

Ik zou opzich nog wel een berk of een wilg willen, of een hazelaar, die heeft altijd van die mooi kronkelende takken, zijn alleen ook niet zo makkelijk in onderhoud.
En ik moet binnenkort maar hier het bos in duiken, had er vorig jaar een paar mooie twee-naalden dennen zien staan die er mooi verweerd uitzagen, hoop dat die niet al teveel gegroeid zijn (waren 30-35cm hoog)
pi_80195927
Ah, dat heb ik niet gedaan. Maar op zich geen probleem, want er staan er nog genoeg en ik heb nog meer schaaltjes.



Folie, om zelf uitdrogen te voorkomen. Steentjes werden ook wel aangeraden, maar ik heb niet echt iets dat geschikt is.
Er staat op het papiertje dat 'ie op een koele plek in het huis moet staan, maar ik dacht dat zaadjes juist beter bij een wat hogere temperatuur ontkiemen.


Een koperdraadje met een stukje doek eromheen. Dat moet 'm wel overeind houden.
"Everything we are, we are when we're alone."
  dinsdag 13 april 2010 @ 21:25:34 #281
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_80281179
Vandaag kwam ik erachter dat m'n twee-naalden den van m'n balkon was gevallen, schaaltje kapot helaas
Ach ja, komt ergens ook wel handig uit want hij moest toch verpot worden maar toch zonde van het schaaltje.

Vandaag heb ik ook nog wat fotootjes genomen, niet echt superfoto's maar de boompjes staan er goed bij, Larix doet het goed, de vijf-naalden den zit ook vol met nieuwe knoppen, de jeneverbes doet het ook prima.
Het is alleen nog afwachten of m'n esdoorns nog iets gaan doen.















pi_80440749
Ziet er mooi uit!! Ik heb zelf ook een bonsai sinds een tijdje, ik heb me er altijd al in geinteresseerd! Toen ik 10 was, zat ik al een buxus in een vorm te buigen en deed ik die in een pot... Nu heb ik een Esdoorn (Acer Palmatum Bloodgood), heel erg mooi, maar er zitten wel wat zwakke takken tussen, dus die moet ik stimuleren.

Oja, en Esdoorns komen vaak laat uit, ik loop kranten en dan zijn er best veel esdoorns in de tuin, en die zijn nu nog niet uit gekomen.
Ook zag ik bij iemand in de tuin een bloedmooie den-achtige struik, verweerd, en nu al mooi gevormd! Maar ik denk dat die man zelf ook bonsai`s heeft, hij allemaal van typische bonsai-achtige gesnoeide planten. Maar die den is echt super mooi!!
  zondag 18 april 2010 @ 14:06:43 #283
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_80444411
Wij gaan ook zo eindelijk eens onze bonsaizaadjes planten die we al een jaar lang hebben liggen Benieuwd of er iets uitkomt.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  maandag 19 april 2010 @ 20:34:36 #284
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_80495709
Ik wil niet lullig doen maar bonsaizaadjes bestaan niet, bonsai is een manier om een boom te conditioneren zodat die in een pot kan groeien.
Wil overigens niet zeggen dat er niet iets leuks uit die zaadjes kan komen, je zal alleen wel zelf op een gegeven moment oa. wortels moeten knippen en takken moeten buigen.
Ik zou zelf zeggen: laat de komende 3 jaar maar in een ruime pot staan voor je 'm in een klein bakje gaat stoppen, lekker laten groeien en dikker laten worden, evt. alvast wat bijbuigenmaar verder hoef je nog niks te doen eigenlijk.
  maandag 19 april 2010 @ 21:14:06 #285
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_80497583
quote:
Op maandag 19 april 2010 20:34 schreef SiGNe het volgende:
Ik wil niet lullig doen maar bonsaizaadjes bestaan niet, bonsai is een manier om een boom te conditioneren zodat die in een pot kan groeien.
Wil overigens niet zeggen dat er niet iets leuks uit die zaadjes kan komen, je zal alleen wel zelf op een gegeven moment oa. wortels moeten knippen en takken moeten buigen.
Ik zou zelf zeggen: laat de komende 3 jaar maar in een ruime pot staan voor je 'm in een klein bakje gaat stoppen, lekker laten groeien en dikker laten worden, evt. alvast wat bijbuigenmaar verder hoef je nog niks te doen eigenlijk.
Nee ok, maar goed iig een of ander starterspakket uit de bouwmarkt met een bakje, aarde en boomzaadjes en een uitleg. En verder laat ik de hele handel aan mijn vriend over want het enige dat ik bij planten voor elkaar krijg, is dat ze doodgaan
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  dinsdag 20 april 2010 @ 08:58:37 #286
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_80509149
Mijn vader heeft een paar "zelfgemaakte" bonsais. De oudste, een esdoorn, heeft ie al meer dan 40 jaar. De andere twee, een iep en een es, hebben we samen als zaailingen uit de grond gehaald toen ik nog klein was, inmiddels ook zeker 20 jaar geleden.

Ik zit eraan te denken om er zelf ook een paar te beginnen, het is toch wel erg leuk.
  donderdag 22 april 2010 @ 12:19:59 #287
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_80592471
Het is erg leuk om te zien hoe de boompjes weer helemaal opleven!

Malus zit al een tijdje flink in de knop. Nu staat ie echt op springen



Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_80602738
tvp'tje

en een vraagje,
zou een noorse esdoorn geschikt zijn om een bonsai van te maken?
heb nu een plant staan uit zaad, ongeveer 30 cm hoog, en daar wil ik eigenlijk een bonsai van maken

ook iemand wat tips om dat te doen?
**********
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
pi_80602970
Oh mooi! Ik heb ook een Bonsai gekocht bij intratuin. Een kleintje dus nog. Hij heeft een recht stammetje maar hoe zorg je ervoor dat ie in zo'n mooie kronkel gaat groeien? En hij heeft een hoop uitstekende blaadjes en dingetjes. Moeten die eraf?

Ik ben een noob hoor
pi_80603484
met metaaldraad

en, nog een vraagje, kunnen bonsai ook in de volle grond staan, en dan regelmatig bijhouden?
**********
Janitor: You're stupid.
JD: That's it?
Janitor: Give it time, it'll eat at you.
  vrijdag 23 april 2010 @ 01:47:07 #291
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_80620452
quote:
Op donderdag 22 april 2010 16:57 schreef heaven7 het volgende:
Oh mooi! Ik heb ook een Bonsai gekocht bij intratuin. Een kleintje dus nog. Hij heeft een recht stammetje maar hoe zorg je ervoor dat ie in zo'n mooie kronkel gaat groeien? En hij heeft een hoop uitstekende blaadjes en dingetjes. Moeten die eraf?

Ik ben een noob hoor
zo'n kronkel in de stam kan je ook met een takkenbuiger bereiken, zie een van mijn vorige foto's om te zien hoe die eruit ziet.
Takjes en dingetjes die je niet bevallen kunnen er gewoon af, tenzij het rakjes zijn die in de toekomst nog interessant kunnen zijn voor de vorm van je boom.
Maar wees vooral creatief en bepaal zelf de vorm van je boom, hoe vind jij 'm er mooi uitzien.
quote:
Op donderdag 22 april 2010 17:10 schreef tubacloud het volgende:
en, nog een vraagje, kunnen bonsai ook in de volle grond staan, en dan regelmatig bijhouden?
Nee, bonsai betekent boom in pot dus zodra je de pot eraf haalt is het geen bonsai meer.
Maar je kan een bonsaiboompje best in de volle grond zetten, je zal alleen vaker moeten snoeien (wortels en takken)
Als je wil dat een boompje gaat groeien (om 'm later weer in pot te zetten) kan je 'm prima in de volle grond zetten, zo heel veel verschil met gewoon verpotten is er niet.
Het is soms alleen wat lastiger om een boom die in de volle grond gegroeid heeft weer in een pot te zetten, dat kan je voorkomen door de boom in een pot zonder bodem in de volle grond te zetten, kunen de wortels alleen de diepte in.

Overigens zijn esdoorns veel gebruikte bomen om bonsai van te maken, lastig te buigen (takken breken snel af en met takken knippen willen ze nog weleens doodbloeden maar als je de tips op de bonsaikunst website die ik hieronder gepost heb aanhoudt komt het vast goed.
Je kan bij kwekerij Roos overigens ook wat meer volgroeide boompjes kopen http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html , ik heb daar zelf ook 2 esdoorns gekocht (helaas deze winter niet overleefd)

[ Bericht 10% gewijzigd door SiGNe op 23-04-2010 01:57:50 ]
  vrijdag 23 april 2010 @ 01:49:15 #292
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_80620477
quote:
Op donderdag 22 april 2010 12:19 schreef Radyhyn het volgende:
Het is erg leuk om te zien hoe de boompjes weer helemaal opleven!

Malus zit al een tijdje flink in de knop. Nu staat ie echt op springen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
erg mooi, ik zit zelf ook te denken aan een bloeiende boom, japanse kers is wel erg mooi wat dat betreft.
Hazelaar of een berk lijkt me ook erg mooi overigens
  vrijdag 23 april 2010 @ 01:52:43 #293
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_80620528
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 08:58 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Mijn vader heeft een paar "zelfgemaakte" bonsais. De oudste, een esdoorn, heeft ie al meer dan 40 jaar. De andere twee, een iep en een es, hebben we samen als zaailingen uit de grond gehaald toen ik nog klein was, inmiddels ook zeker 20 jaar geleden.

Ik zit eraan te denken om er zelf ook een paar te beginnen, het is toch wel erg leuk.
kan je daar foto's van maken? lijkt me erg mooi om te zien.
En het is natuurlijk wel handig als je iemand hebt die al wat verstand van bonsai heeft, ik heb mezelf een beetje ingelezen maar "inside" info is natuurlijk een stuk handiger.

Overigens, voor iedereen die tips kan gebruiken:
http://www.bonsaikunst.nl/
Ik heb deze site al vaker hier gepost maar er staat gewoon heel veel handige info op, over snoeien, bemesten, knippen.. alles.
pi_81055967
M'n Acer zaadje is vergaan. . Hij heeft niets gedaan.
Misschien ga ik een nieuwe proberen. Of misschien ga ik toch maar met een wat oudere Acer beginnen.

M'n Kastanjes lijken het wel goed te doen. Ze staan nu al een paar weken in een pot. Ik denk dat ik morgen ga kijken hoe de wortels zich ontwikkelt hebben en dan eventueel een passend bonsai potje zoeken. .
"Everything we are, we are when we're alone."
  vrijdag 21 mei 2010 @ 03:37:26 #295
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_81704931
Kon het weer niet laten, vandaag naar het tuincentrum gegaan en twee picea glauca conica's gekocht (witte spar, soort kerstboom eigenlijk), een kleine en een wat grotere.
Ik wil er m'n nieuwe projectje van maken, ben benieuwd wat het gaat opleveren.
En dan te bedenken dat ik er eigenlijk kwam om eens een plantje voor binnen wilde kopen
Ik heb nu alleen nog maar buitenplanten (in m'n vorige huis was het te warm en droog voor binnenplanten, zelfs kaktussen gingen binnen 2 weken dood)
En ik heb ook nog een Larix pre-bonsai besteld bij de bonsai shop (plus diverse soorten aarde, draad en een pot), ben benieuwd hoe die gaat worden, komt denk ik dinsdag of woensdag binnen.

Ik zal van het weekend weer wat foto's nemen, ook van die Larix als die binnen is, m'n bonsai staan er erg mooi bij moet ik zeggen, de meesten dan.
De loofboompjes hebben volgens mij de winter niet overleefd, esdoorns in elk geval niet (vorig jaar hadden die in maart al blad, toch handig zo'n archief hier op Fok ) en een van de serissa's in elk geval ook niet.
Eentje heeft nog wel een paar groene blaadjes maar er komt ook helemaal niks nieuws bij.

De naaldbomen daarentegen gaan lekker door alsof er niets gebeurd is van de winter, de Larix staat vol in de naalden, de jeneverbes krijgt al een beetje scheuten en de zwarte den zit ook vol met kaarsen en beginnende kegels.
Zal van die kegels ook nog wel een foto maken voor ik ze eraf haal, de boom mag geen kracht verliezen door vruchten aan te maken tenslotte.
Door de kegels eraf te halen zorg je er namelijk voor dat de boom zich in gaat zetten om het jaar erop vruchten te maken, moet ie volgens de "gedachte" van de boom wel sterker voor worden aangezien het dit jaar niet gelukt is.
't is een beetje beeldspraak met die "denkende" bomen maar zolang het in de praktijk werkt

Voor degenen met dennenboompjes heb ik nog een handige link gevonden over hoe je ze het beste kan verzorgen: http://www.bonsaicafe.be/Basisverzorging%20van%20dennen.html
(tevens handige reminder voor mezelf aangezien het seizoen weer lekker is begonnen)

[ Bericht 3% gewijzigd door SiGNe op 21-05-2010 07:20:37 ]
pi_81709551
Wat leuk

Zal het hier ook nog maar even vragen, bij mijn bonsaiboompjes (vooral het loofboompje en het bakje met zaadjes nog onder de aarde) zitten (binnenhuis dus) ontzettend veel vliegjes! Heel irritant.. Kan ik daar wat aan doen?
  vrijdag 21 mei 2010 @ 17:19:25 #297
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_81727814
Heb je iets van meststoffen gegeven waar de vliegjes misschien op af komen?
En je zou een vleesetende plant kunnen nemen tegen de vliegen, maar die maken ook weer lokstoffen aan waarmee ze nieuwe vliegjes zullen trekken.
pi_81729348
We geven eens per week een spraytje bonsaipokon.. Maar dat is toch juist de bedoeling lijkt me?
  vrijdag 21 mei 2010 @ 18:07:52 #299
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_81729908
Zolang ze niet bruin worden kan dat geen kwaad, maar misschien dat de vliegjes daar op af komen,
En misschien is mest ook niet eens nodig.
  zondag 23 mei 2010 @ 20:48:01 #300
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_81802287
En dit zijn ze geworden (trieste boompje in het midden is een dode esdoorn )







Ook mooi, Tinus de Pinus zit vol beginnende kegels






Die kegels ga ik er alleen uithalen en alle uitlopers aan het einde van de takken ook.
Op die manier krijg je sterkere takken
pi_81810283
Wow gaat goed bij jouw. Trouwens lekker wakker worden met zn uitzicht zeg signe!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')