FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Werkgevers hekelen macht milieubeweging
Martijn_77vrijdag 27 juli 2007 @ 19:23
quote:
Werkgevers hekelen macht milieubeweging

De milieubeweging dreigt Nederland te verlammen, waarschuwt voorzitter Bernard Wientjes van de werkgeversorganisatie VNO-NCW.

Wientjes zei dat vrijdagavond in het NOS Journaal. Om te voorkomen dat de regering de oren nog meer laat hangen naar de milieuorganisaties, wil de VNO-NCW de komende tijd druk gaan uitoefenen op het kabinet en het publiek.

Verlamming
Donderdag stelde de Raad van State Milieudefensie in het gelijk door het besluit voor verbreding van de A4 bij Leiden te vernietigen. Volgens Wientjes stelt die uitspraak de milieubeweging in staat ook andere grote bouwprojecten te verlammen.

Daarom vindt Wientjes dat het kabinet een noodmaatregel moet nemen om grote infrastructurele projecten door te laten gaan, ook al is er verzet. Dit land moet niet worden bestuurd door milieuorganisaties, dit land moet een visie hebben, stelt hij.

Irreëel
Hoewel de klacht tegen de verbreding van de A4 onder meer afkomstig was van Milieudefensie, was het de Raad van State die besloot tot opschorting. Volgens de belangrijkste adviesraad van de regering had Rijkswaterstaat onvoldoende onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit

VVD-Kamerlid Paul de Krom noemde dat donderdag 'juridisch fundamentalisme'. Hij vindt dat de Raad van State irreële onderzoekscriteria neerlegt, bijvoorbeeld door te eisen dat de gevolgen voor de luchtkwaliteit tot in 2020 worden doorberekend
Bron
quote:
'Milieubeweging heeft te veel macht'

DEN HAAG - De milieubeweging heeft te veel macht in Nederland. Dat heeft voorzitter Bernard Wientjes van de werkgeversorganisatie VNO-NCW vrijdagavond in het NOS Journaal gezegd. Hij kondigde aan de komende tijd veel druk te gaan uitoefenen op het kabinet en het publiek in een poging de invloed van de milieuorganisaties aan banden te leggen.

De Raad van State haalde deze week een voorlopige streep door de wegverbreding van de A4 bij Leiden. Milieudefensie had de zaak aanhangig gemaakt omdat de ingreep de luchtkwaliteit rond de snelweg zou verslechteren.

Wientjes voorziet dat milieuorganisaties ook andere grote bouwprojecten gaan „verlammen”. Hij vindt dat het kabinet moet ingrijpen.
Bron

VNO-NCW heeft hier een belangrijk punt. Zeker als de economie wil blijven groeien zal er zeker iets gedaan moeten worden aan de macht van de milieubeweging.

Ben blij dat meer en meer mensen dit gaan erkennen
Spacehamstervrijdag 27 juli 2007 @ 23:43
Als het milieu naar de kloten gaat dan is dat ook slecht voor de economie.
Bolkesteijnvrijdag 27 juli 2007 @ 23:49
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:
VNO-NCW heeft hier een belangrijk punt. Zeker als de economie wil blijven groeien zal er zeker iets gedaan moeten worden aan de macht van de milieubeweging.

Ben blij dat meer en meer mensen dit gaan erkennen
Kortzichtige politici maken ondoordachte afspraken inzake de bescherming van milieu. Zij zien niet in welke gevolgen afspraken die zij maken hebben en gaan er veel te makkelijk mee in zee. De milieubeweging maakt gebruik van de rechten die hen geboden worden om hun doel te bereiken. Noch de milieubeweging, noch de RvS valt in deze dus wat te verwijten.

Overigens is dit ook wat VNO-NCW zegt, zij willen niet de milieubeweging aanpakken, ik weet niet welke pauperjournalist die onzin nou weer de wereld in helpt.
Aoristusvrijdag 27 juli 2007 @ 23:51
het autoluw maken van steden is ook niet de oplossing.
Verkeersaders verstoppen, dat zorgt voor meer fijnstof, maar het beperkt ook de lokale economie.
Een groenlinkser zal een laad -en losvenster willen opperen, dat betekent dat vrachtverkeer op gezette tijden mag rijden. Daar is de kleine ondernemer niet bij gebaat, want die hoest uiteindelijk de schade op van zulk beleid.
Het tweede probleem is, waarom zou iemand een televisie willen kopen in een stad, de logistiek is ondermaats en dat drijft de prijzen op.
Milieudefensie doet wel goede dingen, maar als het om randstedelijke problemen gaat, dan moet er gewoon wat constructiever gedacht kunnen worden.
HarryPzaterdag 28 juli 2007 @ 01:20
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 23:43 schreef Spacehamster het volgende:
Als het milieu naar de kloten gaat dan is dat ook slecht voor de economie.
Als de economie naar de kloten gaat geeft er niemand meer iets om het milieu.

Daarnaast zie ik niet in hoe een extra baan om de snelweg de economie schade kan toebrengen.
Laten we vooral niet doen alsof we moeten kiezen tussen het milieu onherstelbaar beschadigen of een baantje extra.
Het gaat over Misschien een beetje vuile lucht op sommige plaatsen en schonere lucht op andere plaatsen. Zet koeien langs de snelweg en je hebt de zelfde hoeveelheid uitstoot aan schadelijke gassen.
qonmannzaterdag 28 juli 2007 @ 01:33
In Frankrijk bouwt men in een paar jaar een HSL lijn.
In Nederland duurt het meer dan 10 jaar.
Wordt tijd dat de inspraakprocedures en weet ik wat voor rapportages allemaal worden beperkt, de enigen die er gebruik van maken zijn de door het rijk betaalde beroepszeikers (zoals MilieuDefensie) en daar was de wet nooit voor bedoeld.
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 01:36
Blijkbaar zijn de werkgevers niet eensgezind.
quote:
JVC blij met stilleggen wegenbouw
AMSTERDAM - JVC is verheugd dat de snelweg A4 voor de deur van hun hoofdkwartier bij Leiden niet mag worden verbreed. Het bedrijf vindt schonere lucht voor de eigen werknemers belangrijker dan het oplossen van één van de grootste files van Nederland.

JVC had tot de hoogste instantie geprocedeerd om de verbreding vlak voor het kantoor te dwarsbomen. De Raad van State gaf het bedrijf deze week groot gelijk en liet de verbreding van twee naar drie rijstroken stilleggen. JVC zit nu tachtig meter van de A4 en na verbreding 40. Het bedrijf wilde onder meer een extra geluidscherm.

Ook milieudefensie die aan de hand van electronicabedrijf JVC meestreed, is opgelucht dat de A4-plannen zijn geschrapt.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW is 'ongelooflijk teleurgesteld' over de uitspraak. "We hebben het hier over de slagader van de Randstad. Je zult daar maar elke dag in de file staan. Dat de voorbereidende werkzaamheden nu ook zijn stilgelegd, is onaanvaardbaar", aldus een woordvoerster.

De verladersorganisatie EVO vindt de argumentatie dat verbreding van de A4 slecht zou zijn voor de luchtkwaliteit 'onbegrijpelijk'. "We hebben het hier over de grootste flessenhals in Nederland. Dagelijks staan hier tientallen kilometers file, daardoor buigt de verkeersstroom af naar de A44 en de provinciale weg N207 naar Alphen aan den Rijn. Het gevolg is dat daar ook alles vast staat met rokende uitlaten. Dat is pas milieuschade", aldus de woordvoerder.

Volgens Milieudefensie is de aanleg van wegen 'niet meer van deze tijd'. JVC is blij met de schonere lucht, alleen de omwonenden van de A4 zullen daar andfers over denken. De snelweg die hun dorp doorsnijdt zou deels onder de grond komen en het dorp van veel stank verlossen.

De gemeente spreekt van een ramp, nu dat plan ook van tafel moet.
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 01:40
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:33 schreef qonmann het volgende:
In Frankrijk bouwt men in een paar jaar een HSL lijn.
In Nederland duurt het meer dan 10 jaar.
Wordt tijd dat de inspraakprocedures en weet ik wat voor rapportages allemaal worden beperkt, de enigen die er gebruik van maken zijn de door het rijk betaalde beroepszeikers (zoals MilieuDefensie) en daar was de wet nooit voor bedoeld.
Ok even een spoedcursus procedures voor qonmann.

Bijna alle planologische procedures in Nederland zijn beperkt in hun tijd. Er is een beperkte periode waarin het mogelijk is in beroep te gaan of bezwaar aan te tekenen tegen een plan.

Het grootste probleem qua tijd zit eerder in het opstellen van dat plan en het nemen van de politieke beslissing. Procedures kunnen het wel wat oprekken maar als het plan goed in elkaar zit zeker niet voorkomen. Zeker als er politiek draagvlak is.

En dat door het rijk betaalde zeikers valt ook wel mee. Vaak zijn het omwonenden die het langste door gaan. Vaak typische VVD en CDA stemmers (boeren en of van hun geld genietende bejaarden met tijd over).
Aoristuszaterdag 28 juli 2007 @ 01:42
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:36 schreef du_ke het volgende:
Blijkbaar zijn de werkgevers niet eensgezind.
[..]
Dus JVC zag de verbreding als een ' persoonlijke ' bedreiging, maar wat nou als de medewerkers elke ochtend in de file zouden staan, zouden ze dan net zo'n standpund gehad hebben?
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 01:42
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 23:51 schreef Aoristus het volgende:
het autoluw maken van steden is ook niet de oplossing.
Verkeersaders verstoppen, dat zorgt voor meer fijnstof, maar het beperkt ook de lokale economie.
Een groenlinkser zal een laad -en losvenster willen opperen, dat betekent dat vrachtverkeer op gezette tijden mag rijden. Daar is de kleine ondernemer niet bij gebaat, want die hoest uiteindelijk de schade op van zulk beleid.
In een aantal steden zijn er al projecten voor milieuvriendelijkere distributie in de stadscentra. dan gaat lossen naar de stadsrand en worden de goederen via kleine relatief schone vrachtwagens naar de winkels gebracht.
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 01:42
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:42 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Dus JVC zag de verbreding als een ' persoonlijke ' bedreiging, maar wat nou als de medewerkers elke ochtend in de file zouden staan, zouden ze dan net zo'n standpund gehad hebben?
ik neem aan dat een aanzienlijk deel van hun werknemers last heeft van files.
Aoristuszaterdag 28 juli 2007 @ 01:45
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

In een aantal steden zijn er al projecten voor milieuvriendelijkere distributie in de stadscentra. dan gaat lossen naar de stadsrand en worden de goederen via kleine relatief schone vrachtwagens naar de winkels gebracht.
Maar dat drijft de prijzen wel op. Je zou in dat geval wel gek zijn om in bijv. Amsterdam een computer te kopen, als je inclusief bezorgkosten hetzelfde voor een lagere prijs kan kopen in een nabij gelegen (groei)stad. Dat zou gewoon geen toekomstlogica bieden.
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 01:48
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:45 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Maar dat drijft de prijzen wel op. Je zou in dat geval wel gek zijn om in bijv. Amsterdam een computer te kopen, als je inclusief bezorgkosten hetzelfde voor een lagere prijs kan kopen in een nabij gelegen (groei)stad. Dat zou gewoon geen toekomstlogica bieden.
Ik weet niet of het veel scheelt in de kosten. Valt wel mee denk ik.
Moderne distributie werkt vaak ook met veel halflege vrachtwagens om de voorraden zo klein mogelijk te houden. De mogelijkheid om dus meermalen per dag/ week bevoorraad te worden kan dus best helpen.

Overigens is een computer toch al niet echt iets dat je in het centrum van amsterdam koopt lijkt me.
Aoristuszaterdag 28 juli 2007 @ 01:49
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

ik neem aan dat een aanzienlijk deel van hun werknemers last heeft van files.
Wat je niet ziet, bestaat niet. Misschien telt de werkomgeving wel meer in het totaalplaatje. Je kan er vanuit gaan dat JVC er voor kiest om zoveel mogelijk zijn personeel tevreden te houden tegen een maximale winstmaximalisatie. Als mensen tegen de snelweg aan kijken, dan werken ze misschien minder hard, voelen zij zich minder gezond, raken sneller afgeleid en dat komt de algehele sfeer niet ten goede.
Aoristuszaterdag 28 juli 2007 @ 01:51
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik weet niet of het veel scheelt in de kosten. Valt wel mee denk ik.
Moderne distributie werkt vaak ook met veel halflege vrachtwagens om de voorraden zo klein mogelijk te houden. De mogelijkheid om dus meermalen per dag/ week bevoorraad te worden kan dus best helpen.

Overigens is een computer toch al niet echt iets dat je in het centrum van amsterdam koopt lijkt me.
Halflege vrachtwagens zijn niet efficient, en belasten dus het milieu. Ik denk dat de milieubeweging dat nog niet heeft ingezien. Een praktische logistiek is beter voor het milieu en de bedrijfsvoering.
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 01:52
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:49 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Wat je niet ziet, bestaat niet. Misschien telt de werkomgeving wel meer in het totaalplaatje. Je kan er vanuit gaan dat JVC er voor kiest om zoveel mogelijk zijn personeel tevreden te houden tegen eem maximale personeelsmotivatie. Als mensen tegen de snelweg aan kijken, dan werken ze misschien minder hard, voelen zij zich minder gezond, raken sneller afgeleid en dat komt de algehele sfeer niet ten goede.
Het kan ook zo zijn dat JVC iets verder kijkt dan enkel de automobiliteit .

Maar zoals in de meeste gevallen zal het nimby aspect wel zwaarder wegen gok ik. Ook veel zwaarder dan de milieubeweging die elke keer de schuld krijgt .
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 01:54
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:51 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Halflege vrachtwagens zijn niet efficient, en belasten dus het milieu. Ik denk dat de milieubeweging dat nog niet heeft ingezien. Een praktische logistiek is beter voor het milieu en de bedrijfsvoering.
Inderdaad halflege vrachtwagens zijn niet efficient vanuit milieuoogpunt. Echter vaak wel vanuit bedrijfseconomisch oogpunt.
Aoristuszaterdag 28 juli 2007 @ 01:55
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het kan ook zo zijn dat JVC iets verder kijkt dan enkel de automobiliteit .
Dat zou winst zijn voor een onthaastmentaliteit. Als JVC het kan opbrengen dat niet iedereen 'op tijd' komt, maar wil incasseren voor een file-probleem door een liberaal arbeidsbeleid te voeren, dan denk ik dat je een probleem nog een aantal jaar kan oprekken. In Amsterdam weet je dat er niet meer zoiets als spitstijd bestaat, de verkeersaders zijn 'gewoon' altijd verstopt.
Aoristuszaterdag 28 juli 2007 @ 01:57
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:54 schreef du_ke het volgende:

[..]

Inderdaad halflege vrachtwagens zijn niet efficient vanuit milieuoogpunt. Echter vaak wel vanuit bedrijfseconomisch oogpunt.
Daarmee bedoel ik te zeggen dat grotere bedrijven dat wel kunnen trekken, maar kleine ondernemers niet. Als je geen computer meer kan kopen in de stad, dan krijg je een monocultuur. Dat is erger dan het sparen van een paar bomen om de infrastructuur te verbeteren.
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 01:59
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:57 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Daarmee bedoel ik te zeggen dat grotere bedrijven dat wel kunnen trekken, maar kleine ondernemers niet. Als je geen computer meer kan kopen in de stad, dan krijg je een monocultuur. Dat is erger dan het sparen van een paar bomen om de infrastructuur te verbeteren.
Voor kleine bedrijven is een flexibel distrubutiesysteem dat ook overdag in de stad mag leveren dan ook aantrekkelijk . grote bedrijven met veel handel kunnen ook wel buiten die tijden een grote vrachtwagen laten komen.

In Groningen werkt dat distributiesysteem heel aardig.
Aoristuszaterdag 28 juli 2007 @ 02:03
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor kleine bedrijven is een flexibel distrubutiesysteem dat ook overdag in de stad mag leveren dan ook aantrekkelijk . grote bedrijven met veel handel kunnen ook wel buiten die tijden een grote vrachtwagen laten komen.

In Groningen werkt dat distributiesysteem heel aardig.
Maar wat als je een fileprobleem moet overwinnen als je een laad en losvenster instelt? Je moet je hele logistiek aanpassen om maar in de race te kunnen blijven met de grotere bedrijven. En wat doe je met verschillende bedrijfstakken. De horeca hanteert vast andere openingstjiden dan de levensmiddelenbranche. Het zou mooi zijn als je dat allemaal kon reguleren, maar dat gaat bijna niet. Personeel wordt te duur als je hen moet laten werken buiten de reguliere arbeidstijden, waardoor de werklast te strak wordt gepland, waardoor afspraken te onzeker worden etc. Dat wordt een oneerlijke concurrentiestrijd met grotere concerns die tijdelijk die last wel kan en wil dragen
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 02:06
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 02:03 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Maar wat als je een fileprobleem moet overwinnen als je een laad en losvenster instelt? Je moet je hele logistiek aanpassen om maar in de race te kunnen blijven met de grotere bedrijven. En wat doe je met verschillende bedrijfstakken. De horeca hanteert vast andere openingstjiden dan de levensmiddelenbranche. Het zou mooi zijn als je dat allemaal kon reguleren, maar dat gaat bijna niet. Personeel wordt te duur als je hen moet laten werken buiten de reguliere arbeidstijden, waardoor de werklast te strak wordt gepland, waardoor afspraken te onzeker worden etc. Dat wordt een oneerlijke concurrentiestrijd met grotere concerns die tijdelijk die last wel kan en wil dragen
het grote voordeel van dit systeem is dat je om de laad en losvensters heen kan.
De vrachtwagens die er deel van uitmaken moeten meen ik minstens voor 5 bedrijven vracht bij zich hebben maar mogen dan ook overdag hun vracht afleveren.
Aoristuszaterdag 28 juli 2007 @ 02:10
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 02:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

het grote voordeel van dit systeem is dat je om de laad en losvensters heen kan.
De vrachtwagens die er deel van uitmaken moeten meen ik minstens voor 5 bedrijven vracht bij zich hebben maar mogen dan ook overdag hun vracht afleveren.
Dan pleit je voor een collectief als ik me niet vergis, kleine ondernemers hebben er in dat geval belang bij dat de vracht groot wordt ingekocht in dat dat lokaal wordt gedistribueerd. Je komt dan aardig in de buurt van het 'gildesysteem' zoals in de middeleeuwen, dat dwingt dan weer een aantal lokale arbeidsvoorwaarden af die makkelijker door tijdelijke ongeschoolde of buitenlandse werkkrachten vervuld kunnen worden om de prijs te drukken. Leuk is dit, alle doemscenarios aflopen om tot een realiteitsplaatje te komen
Aoristuszaterdag 28 juli 2007 @ 02:12
Of willen we allemaal franchise-ondernemingen? Dat kan natuurlijk ook, dan heb je alleen maar Kentucky Dried Chicken, McFuckall en BurgerWorld ketens in de dichtbevolkte gebieden
Megumizaterdag 28 juli 2007 @ 02:14
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron
[..]

Bron

VNO-NCW heeft hier een belangrijk punt. Zeker als de economie wil blijven groeien zal er zeker iets gedaan moeten worden aan de macht van de milieubeweging.

Ben blij dat meer en meer mensen dit gaan erkennen
Van mij mag de economie blijven groeien. Het zou de VNO-NCW sieren als ze met een goed voorstel zouden komen hoe dat kan zonder het milieu verder te beschadigen. En de macht van milieubeweging? Tot nu toe wint de economie altijd.
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 02:18
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 02:10 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Dan pleit je voor een collectief als ik me niet vergis, kleine ondernemers hebben er in dat geval belang bij dat de vracht groot wordt ingekocht in dat dat lokaal wordt gedistribueerd. Je komt dan aardig in de buurt van het 'gildesysteem' zoals in de middeleeuwen, dat dwingt dan weer een aantal lokale arbeidsvoorwaarden af die makkelijker door tijdelijke ongeschoolde of buitenlandse werkkrachten vervuld kunnen worden om de prijs te drukken. Leuk is dit, alle doemscenarios aflopen om tot een realiteitsplaatje te komen
het is een systeem dat al enkele jaren redelijk succesvol functioneert in een middelgrote stad als Groningen.
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 02:18
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 02:12 schreef Aoristus het volgende:
Of willen we allemaal franchise-ondernemingen? Dat kan natuurlijk ook, dan heb je alleen maar Kentucky Dried Chicken, McFuckall en BurgerWorld ketens in de dichtbevolkte gebieden
Dat is nu ook al het geval natuurlijk. De hoge huren kunnen alleen met hoge omzetten van de eenheidsworst worden opgebracht.
Dat speelt al decennia opzich.
Aoristuszaterdag 28 juli 2007 @ 02:23
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 02:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

het is een systeem dat al enkele jaren redelijk succesvol functioneert in een middelgrote stad als Groningen.
Maar voldoet de fijnstofnorm daar nog aan de Europese regelgeving?
In Amsterdam heb je het hilarische geval dat de verkeersaders muurvast zitten en dat het juist de bomen (iepen) en de langzame doorstroom van het verkeer er voor zorgt dat er een te hoog fijnstofgehalte gemeten wordt. Het defensieve beleid zegt: maak de stad autoluw, en tast het plafond van het laad en losvenster af. Het progressieve beleid zegt: kap wat bomen, zorg voor een betere infrastructuur en kijk vooruit.
HenryHillzaterdag 28 juli 2007 @ 02:34
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 02:14 schreef Megumi het volgende:

[..]

Van mij mag de economie blijven groeien. Het zou de VNO-NCW sieren als ze met een goed voorstel zouden komen hoe dat kan zonder het milieu verder te beschadigen. En de macht van milieubeweging? Tot nu toe wint de economie altijd.
Ik zou willen zeggen: de macht van het grote geld wint altijd. Schiphol krijgt het wel voor elkaar om de milieu-regelgeving op te rekken, simpelweg omdat er een hoop geld en werkgelegenheid mee is gemoeid.

Maar Jan met de pet krijgt echt geen derde rijstrook erbij hoor. Bedrijven vinden het hooguit vervelend dat hun personeel langer in de file staat, of dat hun vracht er langer over doet voordat men het binnen krijgt. Vervelend, maar niet zo vervelend dat ze bereid zijn om bedrijf te verkassen naar een rustigere plek.

Tuurlijk, het zou wel kunnen, maar nu slikt iedereen het ook, toch?
Basp1zaterdag 28 juli 2007 @ 08:37
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 02:34 schreef HenryHill het volgende:


Ik zou willen zeggen: de macht van het grote geld wint altijd. Schiphol krijgt het wel voor elkaar om de milieu-regelgeving op te rekken, simpelweg omdat er een hoop geld en werkgelegenheid mee is gemoeid.
Dus wie kunnen we als burgers beter hekelen? Dat zijn de bedrijven die toch altrijd hun eigen zin krijgen behalve op infrastructureel niveau. Alhoewel dit ook vaak wel meevalt. Bijvoorbeeld de higtech campus in eindhoven die is er alleen gekomen omdat er een extra afslag op de a2 gebouwd is, binnen 2 kilometer van een ander afslag. Door te veel afslagen op een snelweg neer te leggen veroorzaken we ook veel files.
Yildizzaterdag 28 juli 2007 @ 10:35
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 23:49 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Kortzichtige politici maken ondoordachte afspraken inzake de bescherming van milieu. Zij zien niet in welke gevolgen afspraken die zij maken hebben en gaan er veel te makkelijk mee in zee. De milieubeweging maakt gebruik van de rechten die hen geboden worden om hun doel te bereiken. Noch de milieubeweging, noch de RvS valt in deze dus wat te verwijten.

Overigens is dit ook wat VNO-NCW zegt, zij willen niet de milieubeweging aanpakken, ik weet niet welke pauperjournalist die onzin nou weer de wereld in helpt.
Precies, dat zijn de Telehaat en de Elsevier met spellingscontrole.
Megumizaterdag 28 juli 2007 @ 10:39
Ik begrijp niet zo goed waarom de winnaars die verliezers hekelen?
Martijn_77zaterdag 28 juli 2007 @ 10:54
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:33 schreef qonmann het volgende:
In Frankrijk bouwt men in een paar jaar een HSL lijn.
In Nederland duurt het meer dan 10 jaar.
Wordt tijd dat de inspraakprocedures en weet ik wat voor rapportages allemaal worden beperkt, de enigen die er gebruik van maken zijn de door het rijk betaalde beroepszeikers (zoals MilieuDefensie) en daar was de wet nooit voor bedoeld.
Dat is het befaamde Nederlandse polder model
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 10:39 schreef Megumi het volgende:
Ik begrijp niet zo goed waarom de winnaars die verliezers hekelen?
Omdat de verliezers (de Nederlandse bevolking en het Nederlandse bedrijfsleven) een hoge prijs gaan betalen (namelijk een slechter draaiende economie). als de milieugroepering het voor elkaar krijgt om met deze reden meer bouwprojecten stil te leggen en die angsten zijn er al kijk maar eens in dit Topic:

Eurlings vreest vertraging 40 wegenprojecten
du_kezaterdag 28 juli 2007 @ 10:56
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 10:54 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat is het befaamde Nederlandse polder model
[..]

Omdat de verliezers (de Nederlandse bevolking en het Nederlandse bedrijfsleven) een hoge prijs gaan betalen (namelijk een slechter draaiende economie). als de milieugroepering het voor elkaar krijgt om met deze reden meer bouwprojecten stil te leggen en die angsten zijn er al kijk maar eens in dit Topic:

Eurlings vreest vertraging 40 wegenprojecten
Ik denk dat die ongegronde angs een grotere bedreiging is.

Als de plannen gewoon netjes voor elkaar zijn is er niet zo gek veel aan de hand hoor
ACT-Fzaterdag 28 juli 2007 @ 18:14
JVC's beroep is ongegrond verklaard en lift nu mee met de winst van Milieu Defensie:
quote:
2. JVC, op grondwater (grondwatervervuiling tijdens de bouw etc.), geluid, zicht op locatie (vanaf de weg) en bouwhinder.
oordeel Afdeling vervuiling grondwater: RWS heeft het hier goed gedaan, afvoer water gaat niet via grond van JVC, maar via riolering
oordeel Afdeling geluid: pand JVC is niet geluidgevoelig object (is geen huis, stiltegebied etc.), dus Wet Geluidhinder is niet van toepassing. Geluidscherm dekt geluidhinder ook nog eens af.
oordeel Afdeling zicht: transparante geluidschermen worden niet uitgesloten. Bovendien is er een nadeelscompensatieregeling. Verder heeft JVC juist voordeel "bij de uitvoering van het Tracébesluit". Verder is alleen verkeer in de richting Den Haag niet in staat het JVC logo te zien, verkeer richting Amsterdam dus wel.
oordeel Afdeling bouwhinder: niet aannemelijk is gemaakt dat JVC in haar werkzaamheden wordt belemmerd in mogelijkheden tot bereikbaarheid en parkeren en bouwen.
Alle beroepsgronden van JVC zijn dan ook ongegrond verklaard.
Megumizaterdag 28 juli 2007 @ 18:18
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 10:54 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat is het befaamde Nederlandse polder model
[..]

Omdat de verliezers (de Nederlandse bevolking en het Nederlandse bedrijfsleven) een hoge prijs gaan betalen (namelijk een slechter draaiende economie). als de milieugroepering het voor elkaar krijgt om met deze reden meer bouwprojecten stil te leggen en die angsten zijn er al kijk maar eens in dit Topic:

Eurlings vreest vertraging 40 wegenprojecten
Ach wat een onzin. De bouw bedrijven frauderen er wel wat bij en wat ambtenaren mogen meer neuken bij Yab Yum. En zo niet dan betalen ze in weze het geld terug wat ze al jaren stelen. Bouwbedrijven die onder de kostprijs moeten werken geen moeite mee.
Moondreamerzaterdag 28 juli 2007 @ 19:39
Waarom moet de economie blijven groeien, tenkoste van het milieu?
Als het milieu waarin wij leven en ademen naar de klote gaat, is het met de mensheid ook gedaan en wat heb je dan nog aan economie ?
Mensen moeten eens leren tevreden te zijn met wat ze hebben en van het leven genieten.
Meer snelwegen om het file probleem op te lossen is gewoonweg een hoax !
Als ze nou eens niet alles op een plaats zouden propen, wat werkgelegenheid betreft en ze hadden dit verspreidt over alle 12 provincies dan zouden alle mensen in hun eigen provincie kunnen werken en dan zouden de file problemen ook snel opgelost zijn, maar ja, alles moet in de randstad gepropt worden en van een goede leef situatie kun je daar ook niet praten, ik zou daar gewoon stikken, zo benauwd krijg je het daar !
kawotskizondag 29 juli 2007 @ 10:39
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:39 schreef Moondreamer het volgende:
Waarom moet de economie blijven groeien, tenkoste van het milieu?
Als het milieu waarin wij leven en ademen naar de klote gaat, is het met de mensheid ook gedaan en wat heb je dan nog aan economie ?
Mensen moeten eens leren tevreden te zijn met wat ze hebben en van het leven genieten.
Meer snelwegen om het file probleem op te lossen is gewoonweg een hoax !
Als ze nou eens niet alles op een plaats zouden propen, wat werkgelegenheid betreft en ze hadden dit verspreidt over alle 12 provincies dan zouden alle mensen in hun eigen provincie kunnen werken en dan zouden de file problemen ook snel opgelost zijn, maar ja, alles moet in de randstad gepropt worden en van een goede leef situatie kun je daar ook niet praten, ik zou daar gewoon stikken, zo benauwd krijg je het daar !
De economie moet blijven groeien omdat wij anders achter blijven bij de opkomende economieen en uiteindelijk moeten voorkomen een derde wereld land te worden. Als andere landen hun groei afremmen kunnen wij dat ook.
Meer snelwegen is geen hoax, echter dit land zou een betere infrastructuur moeten hebben zodat we uiteindelijk niet dit gedoe hadden hoeven hebben. Almere/Lelystad waren ingericht als slaapsteden maar met 2 rijstroken totaal niet realistisch.
Je kan dan zeggen dat je het moet houden bij 2 rijstroken maar dan moeten de steden ook niet worden uitgebreid. Laat de randstad maar lekker groeien, zolang er nog mensen zijn die daar willen wonen betekent het in ieder geval dat ze niet naar de rest van het land trekken. In het verleden hadden ze geprobeerd oa Groningen wat meer bedrijven uit de randstad te geven maar randstadters wilden daar niet werken.
Ik zit zelf ook voor mijn werk in het westen en ik kan niet wachten tot ik weer terug kan naar het noorden maar er is helaas niet voldoende werk daar vooralsnog. De milieubeweging houdt alles tegen dus voorlopig moet ik nog wat af forensen.
Neemmijnietserieuswoensdag 1 augustus 2007 @ 07:39
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:39 schreef Moondreamer het volgende:
Mensen moeten eens leren tevreden te zijn met wat ze hebben en van het leven genieten.
Meer snelwegen om het file probleem op te lossen is gewoonweg een hoax !
Onzinnige stelling. Als ik hem om zou draaien zou het betekenen dat minder wegen ook niet meer files opleveren. Dus maak alle vierbaand maar tweebaans en er is niets aan de hand volgens jou. We weten toch wel beter? 10-12 baans wegen in de hele randstad en het liefst ook nog daarbuiten!
quote:
Als ze nou eens niet alles op een plaats zouden propen, wat werkgelegenheid betreft en ze hadden dit verspreidt over alle 12 provincies dan zouden alle mensen in hun eigen provincie kunnen werken en dan zouden de file problemen ook snel opgelost zijn, maar ja, alles moet in de randstad gepropt worden en van een goede leef situatie kun je daar ook niet praten, ik zou daar gewoon stikken, zo benauwd krijg je het daar !
Spreiding zou goed zijn. Daarnaast er moet gewoon snel gebouwd worden. 15 procent van Nederland is maar bebouwd, incl. industrieterreinen en wegen. Doorrijdend verkeer levert alleen maar milieuwinst op alle fronten.
Moondreamerwoensdag 1 augustus 2007 @ 09:14
....................nou en ik ben van mening dat mensen ook zonder veel geld en macht moeten kunnen functioneren !!!!!!!!
Eigenbelang is zooooooo ouderwets en daarbij zou de wereld er zeker een stuk beter op worden !
du_kewoensdag 1 augustus 2007 @ 09:14
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 07:39 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Onzinnige stelling. Als ik hem om zou draaien zou het betekenen dat minder wegen ook niet meer files opleveren. Dus maak alle vierbaand maar tweebaans en er is niets aan de hand volgens jou. We weten toch wel beter?
Hoe dwaas het ook klinkt het zal wel helpen tegen het fileprobleem. Je krijgt er andere problemen voor terug maar de files kan je er voor een groot deel mee stoppen
quote:
10-12 baans wegen in de hele randstad en het liefst ook nog daarbuiten!
[..]
Waar wou je die, zeker in de randstad, kwijt dan?
Metro2005woensdag 1 augustus 2007 @ 10:04
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 23:43 schreef Spacehamster het volgende:
Als het milieu naar de kloten gaat dan is dat ook slecht voor de economie.
Hoeveel natuur hebben we in de randstad denk je nog? en hoeveel natuur wordt er opgeofferd voor een extra baan voor de snelweg, dat is echt 3x niks.
bovendien worden auto's steeds schoner en zuiniger en is de luchtkwaliteit in NL ondanks het groeiende aantal auto's een heel stuk schoner dan zeg 20 jaar geleden.

Als we écht wat aan het milieu willen doen moeten we stoppen met importeren van mensen en zorgen dat het aantal inwoners van nederland niet toeneemt maar afneemt.
Als we écht wat aan het milieu willen doen moeten we zorgen dat niet geld maar milieu voorop staat in alles wat we doen. Geen vieze kolenenergiecentrales meer maar zonnepanelen / windmolens ed
geen fossiele brandstoffen wegstoken maar duurzame oplossingen zoeken.
dat kost geld, heel veel geld. Ook een daling van inwoners zal geld kosten, maar dat is allemaal tijdelijk. En ik denk dat we daar met zijn allen wel naar toe moeten maar dat een hoop mensen niet willen omdat ze dan minder centjes te besteden hebben aan hun 5e plasma scherm

Ohja, even ontopic: zolang mijn utopische wereld toch nog heeel ver weg ligt vind ik wel dat de werkgeversorganisaties gelijk hebben milieugroeperingen hebben teveel macht, willen van alles verbieden maar komen nooit met alternatieven of oplossingen.
Basp1woensdag 1 augustus 2007 @ 10:54
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 10:04 schreef Metro2005 het volgende:

Ohja, even ontopic: zolang mijn utopische wereld toch nog heeel ver weg ligt vind ik wel dat de werkgeversorganisaties gelijk hebben milieugroeperingen hebben teveel macht, willen van alles verbieden maar komen nooit met alternatieven of oplossingen.
Ach als de millieu beweging zou zeggen dat we voor een nul emissie in nederland de populatie naar 10 miljoen moeten terug brengen zou er wel weer een topic geopend worden dat de millieu beweging een stel facisten zijn omdat ze de individuele vrijheden willen inperken.

Ik zie onze energieleveranciers ook niet met alternatieven komen voor de kolencentrales die ze willen gaan plaatsen in nederland.

Ik zie onze ondernemers ook niet aan een plan werken om files te verminderen. Het enigste wat hun kunnen roepen is er moet meer asfalt bij, en wat huilen over de millieu beweging.
Moondreamerwoensdag 1 augustus 2007 @ 11:08
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 10:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ach als de millieu beweging zou zeggen dat we voor een nul emissie in nederland de populatie naar 10 miljoen moeten terug brengen zou er wel weer een topic geopend worden dat de millieu beweging een stel facisten zijn omdat ze de individuele vrijheden willen inperken.

Ik zie onze energieleveranciers ook niet met alternatieven komen voor de kolencentrales die ze willen gaan plaatsen in nederland.

Ik zie onze ondernemers ook niet aan een plan werken om files te verminderen. Het enigste wat hun kunnen roepen is er moet meer asfalt bij, en wat huilen over de millieu beweging.
Helemaal mee eens !
JohnDopewoensdag 1 augustus 2007 @ 11:09
Politici geven niks om het milieu.

Zie het bijvoorbeeld aan de spaarlampen, die prijs hebben ze jarenlang kunstmatig hoog gehouden en die maken ze nu in eens goedkoper. Er is namelijk jarenlang 66% heffing betaald over de spaarlamp.
Rewoensdag 1 augustus 2007 @ 11:30
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 11:09 schreef JohnDope het volgende:
Politici geven niks om het milieu.

Zie het bijvoorbeeld aan de spaarlampen, die prijs hebben ze jarenlang kunstmatig hoog gehouden en die maken ze nu in eens goedkoper. Er is namelijk jarenlang 66% heffing betaald over de spaarlamp.
maar daar los je het fileprobleem op de A4 niet mee op hoor
Moondreamerwoensdag 1 augustus 2007 @ 11:32
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 11:30 schreef Re het volgende:

[..]

maar daar los je het fileprobleem op de A4 niet mee op hoor
Hoezo ? Kun je toch spaarlampen langs de weg plaatsen !
JohnDopewoensdag 1 augustus 2007 @ 11:34
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 11:30 schreef Re het volgende:

[..]

maar daar los je het fileprobleem op de A4 niet mee op hoor
Nee dat snap ik, maar we zijn jarenlang getild via de spaarlamp. Als politici oprecht om het milieu geven, dan had er nooit een heffing op die spaarlamp gezeten.
Het zijn gewoon Goristen; het draait alleen maar om geld en verder niks.
Rewoensdag 1 augustus 2007 @ 11:36
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 11:34 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Nee dat snap ik, maar we zijn jarenlang getild via de spaarlamp. Als politici oprecht om het milieu geven, dan had er nooit een heffing op die spaarlamp gezeten.
Het zijn gewoon Goristen; het draait alleen maar om geld en verder niks.
spaarlampen geven kutlicht dus die krengen heb ik echt nog nooit gekocht, rijden over de A4 daarentegen

Ik neem aan dat ze dat stuk bij roelofarendsveen bedoelen, daat staat zondags om 23:00 nog file
ACT-Fwoensdag 1 augustus 2007 @ 22:48
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 09:14 schreef du_ke het volgende:
Hoe dwaas het ook klinkt het zal wel helpen tegen het fileprobleem. Je krijgt er andere problemen voor terug maar de files kan je er voor een groot deel mee stoppen
Het klinkt niet alleen dwaas, het is ook volkomen dwaas. De reden geef je eigenlijk al aan in het vetgedrukte gedeelte.
quote:
Waar wou je die, zeker in de randstad, kwijt dan?
10 à 12 baans snelwegen zijn niet echt nuttig, maar aan de ruimte ligt het niet. Een rijstrook is maar slechts 3,5 meter breed.
ACT-Fwoensdag 1 augustus 2007 @ 22:52
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 10:54 schreef Basp1 het volgende:
Ach als de millieu beweging zou zeggen dat we voor een nul emissie in nederland de populatie naar 10 miljoen moeten terug brengen zou er wel weer een topic geopend worden dat de millieu beweging een stel facisten zijn omdat ze de individuele vrijheden willen inperken.
Riepen ze dat maar. Maar zie jij linkse profiteurs roepen dat kinderbijslag afgeschaft moet worden?
du_kewoensdag 1 augustus 2007 @ 22:52
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 22:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het klinkt niet alleen dwaas, het is ook volkomen dwaas. De reden geef je eigenlijk al aan in het vetgedrukte gedeelte.
[..]
Het is ook een totaal ongewenste maatregel. Maar wel effectief .
quote:
10 à 12 baans snelwegen zijn niet echt nuttig, maar aan de ruimte ligt het niet. Een rijstrook is maar slechts 3,5 meter breed.
Maar zelfs dan kost het nog moeite zat om het goed in te passen in een stedelijke omgeving. En vergeet alle knooppunten en bruggen niet die aangepast moeten worden.
du_kewoensdag 1 augustus 2007 @ 22:53
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 22:52 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Riepen ze dat maar. Maar zie jij linkse profiteurs roepen dat kinderbijslag afgeschaft moet worden?
Ik ken wel een aantal linkse contributeurs die bewust kinderloos zijn vanwege dit soort argumenten.
ACT-Fwoensdag 1 augustus 2007 @ 23:39
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 22:53 schreef du_ke het volgende:
Ik ken wel een aantal linkse contributeurs die bewust kinderloos zijn vanwege dit soort argumenten.
Was dat maar de meerderheid
du_kewoensdag 1 augustus 2007 @ 23:56
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 23:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Was dat maar de meerderheid
Ach waren er ook maar antiflitspaalhuilies die helder na konden denken .
ACT-Fdonderdag 2 augustus 2007 @ 00:16
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 23:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach waren er ook maar antiflitspaalhuilies die helder na konden denken .
Die denken juist helder na, dit integenstelling tot mensen die gedrogeerd zijn door regels van bovenaf
ethirasethdonderdag 2 augustus 2007 @ 01:35
Eigenlijk zijn de werkgevers dus gewoon jaloers op de milieubeweging. De werkgevers zijn schijnbaar zulke prutsers dat een stel hippies nog meer invloed kan uitoefenen dan zij.
Basp1donderdag 2 augustus 2007 @ 08:29
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 01:35 schreef ethiraseth het volgende:
Eigenlijk zijn de werkgevers dus gewoon jaloers op de milieubeweging. De werkgevers zijn schijnbaar zulke prutsers dat een stel hippies nog meer invloed kan uitoefenen dan zij.
Ach dat proberen ze zo te profileren in de media en het rechtse gepeupel geloofd meteen de werkgevers die zich in een slachtoffer rol wentelen. Maar ze vergeten steeds hoeveel invloed de werkgevers wel niet hebben op onze samenleving.

Als voorbeeld haal ik dan toch weer de philips high tech campus in eindhoven aan die alleen door philips gebouwd werd als er een extra afslag bij kwam. En ja kijkbuiskindertjes jullie raden natuurlijk al dat die afslag er gekomen is.
du_kedonderdag 2 augustus 2007 @ 09:56
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 00:16 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Die denken juist helder na, dit integenstelling tot mensen die gedrogeerd zijn door regels van bovenaf
Daarom als je dat maar blijft denken dan voelt dat vast goed .
ACT-Fdonderdag 2 augustus 2007 @ 13:49
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 09:56 schreef du_ke het volgende:
Daarom als je dat maar blijft denken dan voelt dat vast goed .
Dooddoeners
du_kedonderdag 2 augustus 2007 @ 15:29
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 13:49 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dooddoeners
Daar begon je zelf mee door met termen als "linkse profiteurs" te gaan smijten
Basp1donderdag 2 augustus 2007 @ 15:58
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 22:52 schreef ACT-F het volgende:
Riepen ze dat maar. Maar zie jij linkse profiteurs roepen dat kinderbijslag afgeschaft moet worden?
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 23:39 schreef ACT-F het volgende:
Was dat maar de meerderheid
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 00:16 schreef ACT-F het volgende:
Die denken juist helder na, dit integenstelling tot mensen die gedrogeerd zijn door regels van bovenaf
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 13:49 schreef ACT-F het volgende:
Dooddoeners
Ben jij begrafenisondernemer
ACT-Fdonderdag 2 augustus 2007 @ 21:35
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 15:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daar begon je zelf mee door met termen als "linkse profiteurs" te gaan smijten
3x raden wat het bestaansrecht van Milieudefensie is.
ACT-Fdonderdag 2 augustus 2007 @ 21:35
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 15:58 schreef Basp1 het volgende:
Ben jij begrafenisondernemer
Ik zie er wel brood in
du_kevrijdag 3 augustus 2007 @ 11:17
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]

3x raden wat het bestaansrecht van Milieudefensie is.
Leden
donateurs
stichting doen
ACT-Fvrijdag 3 augustus 2007 @ 12:42
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 11:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

Leden
donateurs
stichting doen
Je vergeet nog een belangrijke!
du_kevrijdag 3 augustus 2007 @ 12:51
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 12:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Je vergeet nog een belangrijke!
Voor het bestaansrechts? Valt mee degene waar jij op doelt, de overheid neem ik aan, geeft volgens mij alleen geld op projectbasis aan MD. Dus voor campagnes om biologisch voedsel te stimuleren enzo. De dingen waar jij je aan ergert kunnen ze heel goed zonder gemeenschapsgeld .