abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 juli 2007 @ 19:23:38 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_51895741
quote:
Werkgevers hekelen macht milieubeweging

De milieubeweging dreigt Nederland te verlammen, waarschuwt voorzitter Bernard Wientjes van de werkgeversorganisatie VNO-NCW.

Wientjes zei dat vrijdagavond in het NOS Journaal. Om te voorkomen dat de regering de oren nog meer laat hangen naar de milieuorganisaties, wil de VNO-NCW de komende tijd druk gaan uitoefenen op het kabinet en het publiek.

Verlamming
Donderdag stelde de Raad van State Milieudefensie in het gelijk door het besluit voor verbreding van de A4 bij Leiden te vernietigen. Volgens Wientjes stelt die uitspraak de milieubeweging in staat ook andere grote bouwprojecten te verlammen.

Daarom vindt Wientjes dat het kabinet een noodmaatregel moet nemen om grote infrastructurele projecten door te laten gaan, ook al is er verzet. Dit land moet niet worden bestuurd door milieuorganisaties, dit land moet een visie hebben, stelt hij.

Irreëel
Hoewel de klacht tegen de verbreding van de A4 onder meer afkomstig was van Milieudefensie, was het de Raad van State die besloot tot opschorting. Volgens de belangrijkste adviesraad van de regering had Rijkswaterstaat onvoldoende onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit

VVD-Kamerlid Paul de Krom noemde dat donderdag 'juridisch fundamentalisme'. Hij vindt dat de Raad van State irreële onderzoekscriteria neerlegt, bijvoorbeeld door te eisen dat de gevolgen voor de luchtkwaliteit tot in 2020 worden doorberekend
Bron
quote:
'Milieubeweging heeft te veel macht'

DEN HAAG - De milieubeweging heeft te veel macht in Nederland. Dat heeft voorzitter Bernard Wientjes van de werkgeversorganisatie VNO-NCW vrijdagavond in het NOS Journaal gezegd. Hij kondigde aan de komende tijd veel druk te gaan uitoefenen op het kabinet en het publiek in een poging de invloed van de milieuorganisaties aan banden te leggen.

De Raad van State haalde deze week een voorlopige streep door de wegverbreding van de A4 bij Leiden. Milieudefensie had de zaak aanhangig gemaakt omdat de ingreep de luchtkwaliteit rond de snelweg zou verslechteren.

Wientjes voorziet dat milieuorganisaties ook andere grote bouwprojecten gaan „verlammen”. Hij vindt dat het kabinet moet ingrijpen.
Bron

VNO-NCW heeft hier een belangrijk punt. Zeker als de economie wil blijven groeien zal er zeker iets gedaan moeten worden aan de macht van de milieubeweging.

Ben blij dat meer en meer mensen dit gaan erkennen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_51902667
Als het milieu naar de kloten gaat dan is dat ook slecht voor de economie.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_51902856
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:
VNO-NCW heeft hier een belangrijk punt. Zeker als de economie wil blijven groeien zal er zeker iets gedaan moeten worden aan de macht van de milieubeweging.

Ben blij dat meer en meer mensen dit gaan erkennen
Kortzichtige politici maken ondoordachte afspraken inzake de bescherming van milieu. Zij zien niet in welke gevolgen afspraken die zij maken hebben en gaan er veel te makkelijk mee in zee. De milieubeweging maakt gebruik van de rechten die hen geboden worden om hun doel te bereiken. Noch de milieubeweging, noch de RvS valt in deze dus wat te verwijten.

Overigens is dit ook wat VNO-NCW zegt, zij willen niet de milieubeweging aanpakken, ik weet niet welke pauperjournalist die onzin nou weer de wereld in helpt.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 23:51:19 #4
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_51902909
het autoluw maken van steden is ook niet de oplossing.
Verkeersaders verstoppen, dat zorgt voor meer fijnstof, maar het beperkt ook de lokale economie.
Een groenlinkser zal een laad -en losvenster willen opperen, dat betekent dat vrachtverkeer op gezette tijden mag rijden. Daar is de kleine ondernemer niet bij gebaat, want die hoest uiteindelijk de schade op van zulk beleid.
Het tweede probleem is, waarom zou iemand een televisie willen kopen in een stad, de logistiek is ondermaats en dat drijft de prijzen op.
Milieudefensie doet wel goede dingen, maar als het om randstedelijke problemen gaat, dan moet er gewoon wat constructiever gedacht kunnen worden.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_51905078
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 23:43 schreef Spacehamster het volgende:
Als het milieu naar de kloten gaat dan is dat ook slecht voor de economie.
Als de economie naar de kloten gaat geeft er niemand meer iets om het milieu.

Daarnaast zie ik niet in hoe een extra baan om de snelweg de economie schade kan toebrengen.
Laten we vooral niet doen alsof we moeten kiezen tussen het milieu onherstelbaar beschadigen of een baantje extra.
Het gaat over Misschien een beetje vuile lucht op sommige plaatsen en schonere lucht op andere plaatsen. Zet koeien langs de snelweg en je hebt de zelfde hoeveelheid uitstoot aan schadelijke gassen.
pi_51905317
In Frankrijk bouwt men in een paar jaar een HSL lijn.
In Nederland duurt het meer dan 10 jaar.
Wordt tijd dat de inspraakprocedures en weet ik wat voor rapportages allemaal worden beperkt, de enigen die er gebruik van maken zijn de door het rijk betaalde beroepszeikers (zoals MilieuDefensie) en daar was de wet nooit voor bedoeld.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_51905353
Blijkbaar zijn de werkgevers niet eensgezind.
quote:
JVC blij met stilleggen wegenbouw
AMSTERDAM - JVC is verheugd dat de snelweg A4 voor de deur van hun hoofdkwartier bij Leiden niet mag worden verbreed. Het bedrijf vindt schonere lucht voor de eigen werknemers belangrijker dan het oplossen van één van de grootste files van Nederland.

JVC had tot de hoogste instantie geprocedeerd om de verbreding vlak voor het kantoor te dwarsbomen. De Raad van State gaf het bedrijf deze week groot gelijk en liet de verbreding van twee naar drie rijstroken stilleggen. JVC zit nu tachtig meter van de A4 en na verbreding 40. Het bedrijf wilde onder meer een extra geluidscherm.

Ook milieudefensie die aan de hand van electronicabedrijf JVC meestreed, is opgelucht dat de A4-plannen zijn geschrapt.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW is 'ongelooflijk teleurgesteld' over de uitspraak. "We hebben het hier over de slagader van de Randstad. Je zult daar maar elke dag in de file staan. Dat de voorbereidende werkzaamheden nu ook zijn stilgelegd, is onaanvaardbaar", aldus een woordvoerster.

De verladersorganisatie EVO vindt de argumentatie dat verbreding van de A4 slecht zou zijn voor de luchtkwaliteit 'onbegrijpelijk'. "We hebben het hier over de grootste flessenhals in Nederland. Dagelijks staan hier tientallen kilometers file, daardoor buigt de verkeersstroom af naar de A44 en de provinciale weg N207 naar Alphen aan den Rijn. Het gevolg is dat daar ook alles vast staat met rokende uitlaten. Dat is pas milieuschade", aldus de woordvoerder.

Volgens Milieudefensie is de aanleg van wegen 'niet meer van deze tijd'. JVC is blij met de schonere lucht, alleen de omwonenden van de A4 zullen daar andfers over denken. De snelweg die hun dorp doorsnijdt zou deels onder de grond komen en het dorp van veel stank verlossen.

De gemeente spreekt van een ramp, nu dat plan ook van tafel moet.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_51905420
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:33 schreef qonmann het volgende:
In Frankrijk bouwt men in een paar jaar een HSL lijn.
In Nederland duurt het meer dan 10 jaar.
Wordt tijd dat de inspraakprocedures en weet ik wat voor rapportages allemaal worden beperkt, de enigen die er gebruik van maken zijn de door het rijk betaalde beroepszeikers (zoals MilieuDefensie) en daar was de wet nooit voor bedoeld.
Ok even een spoedcursus procedures voor qonmann.

Bijna alle planologische procedures in Nederland zijn beperkt in hun tijd. Er is een beperkte periode waarin het mogelijk is in beroep te gaan of bezwaar aan te tekenen tegen een plan.

Het grootste probleem qua tijd zit eerder in het opstellen van dat plan en het nemen van de politieke beslissing. Procedures kunnen het wel wat oprekken maar als het plan goed in elkaar zit zeker niet voorkomen. Zeker als er politiek draagvlak is.

En dat door het rijk betaalde zeikers valt ook wel mee. Vaak zijn het omwonenden die het langste door gaan. Vaak typische VVD en CDA stemmers (boeren en of van hun geld genietende bejaarden met tijd over).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 01:42:16 #9
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_51905463
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:36 schreef du_ke het volgende:
Blijkbaar zijn de werkgevers niet eensgezind.
[..]
Dus JVC zag de verbreding als een ' persoonlijke ' bedreiging, maar wat nou als de medewerkers elke ochtend in de file zouden staan, zouden ze dan net zo'n standpund gehad hebben?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_51905465
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 23:51 schreef Aoristus het volgende:
het autoluw maken van steden is ook niet de oplossing.
Verkeersaders verstoppen, dat zorgt voor meer fijnstof, maar het beperkt ook de lokale economie.
Een groenlinkser zal een laad -en losvenster willen opperen, dat betekent dat vrachtverkeer op gezette tijden mag rijden. Daar is de kleine ondernemer niet bij gebaat, want die hoest uiteindelijk de schade op van zulk beleid.
In een aantal steden zijn er al projecten voor milieuvriendelijkere distributie in de stadscentra. dan gaat lossen naar de stadsrand en worden de goederen via kleine relatief schone vrachtwagens naar de winkels gebracht.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_51905474
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:42 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Dus JVC zag de verbreding als een ' persoonlijke ' bedreiging, maar wat nou als de medewerkers elke ochtend in de file zouden staan, zouden ze dan net zo'n standpund gehad hebben?
ik neem aan dat een aanzienlijk deel van hun werknemers last heeft van files.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 01:45:26 #12
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_51905529
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

In een aantal steden zijn er al projecten voor milieuvriendelijkere distributie in de stadscentra. dan gaat lossen naar de stadsrand en worden de goederen via kleine relatief schone vrachtwagens naar de winkels gebracht.
Maar dat drijft de prijzen wel op. Je zou in dat geval wel gek zijn om in bijv. Amsterdam een computer te kopen, als je inclusief bezorgkosten hetzelfde voor een lagere prijs kan kopen in een nabij gelegen (groei)stad. Dat zou gewoon geen toekomstlogica bieden.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_51905597
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:45 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Maar dat drijft de prijzen wel op. Je zou in dat geval wel gek zijn om in bijv. Amsterdam een computer te kopen, als je inclusief bezorgkosten hetzelfde voor een lagere prijs kan kopen in een nabij gelegen (groei)stad. Dat zou gewoon geen toekomstlogica bieden.
Ik weet niet of het veel scheelt in de kosten. Valt wel mee denk ik.
Moderne distributie werkt vaak ook met veel halflege vrachtwagens om de voorraden zo klein mogelijk te houden. De mogelijkheid om dus meermalen per dag/ week bevoorraad te worden kan dus best helpen.

Overigens is een computer toch al niet echt iets dat je in het centrum van amsterdam koopt lijkt me.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 01:49:57 #14
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_51905620
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

ik neem aan dat een aanzienlijk deel van hun werknemers last heeft van files.
Wat je niet ziet, bestaat niet. Misschien telt de werkomgeving wel meer in het totaalplaatje. Je kan er vanuit gaan dat JVC er voor kiest om zoveel mogelijk zijn personeel tevreden te houden tegen een maximale winstmaximalisatie. Als mensen tegen de snelweg aan kijken, dan werken ze misschien minder hard, voelen zij zich minder gezond, raken sneller afgeleid en dat komt de algehele sfeer niet ten goede.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 01:51:45 #15
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_51905655
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik weet niet of het veel scheelt in de kosten. Valt wel mee denk ik.
Moderne distributie werkt vaak ook met veel halflege vrachtwagens om de voorraden zo klein mogelijk te houden. De mogelijkheid om dus meermalen per dag/ week bevoorraad te worden kan dus best helpen.

Overigens is een computer toch al niet echt iets dat je in het centrum van amsterdam koopt lijkt me.
Halflege vrachtwagens zijn niet efficient, en belasten dus het milieu. Ik denk dat de milieubeweging dat nog niet heeft ingezien. Een praktische logistiek is beter voor het milieu en de bedrijfsvoering.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_51905664
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:49 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Wat je niet ziet, bestaat niet. Misschien telt de werkomgeving wel meer in het totaalplaatje. Je kan er vanuit gaan dat JVC er voor kiest om zoveel mogelijk zijn personeel tevreden te houden tegen eem maximale personeelsmotivatie. Als mensen tegen de snelweg aan kijken, dan werken ze misschien minder hard, voelen zij zich minder gezond, raken sneller afgeleid en dat komt de algehele sfeer niet ten goede.
Het kan ook zo zijn dat JVC iets verder kijkt dan enkel de automobiliteit .

Maar zoals in de meeste gevallen zal het nimby aspect wel zwaarder wegen gok ik. Ook veel zwaarder dan de milieubeweging die elke keer de schuld krijgt .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_51905705
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:51 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Halflege vrachtwagens zijn niet efficient, en belasten dus het milieu. Ik denk dat de milieubeweging dat nog niet heeft ingezien. Een praktische logistiek is beter voor het milieu en de bedrijfsvoering.
Inderdaad halflege vrachtwagens zijn niet efficient vanuit milieuoogpunt. Echter vaak wel vanuit bedrijfseconomisch oogpunt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 01:55:22 #18
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_51905725
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het kan ook zo zijn dat JVC iets verder kijkt dan enkel de automobiliteit .
Dat zou winst zijn voor een onthaastmentaliteit. Als JVC het kan opbrengen dat niet iedereen 'op tijd' komt, maar wil incasseren voor een file-probleem door een liberaal arbeidsbeleid te voeren, dan denk ik dat je een probleem nog een aantal jaar kan oprekken. In Amsterdam weet je dat er niet meer zoiets als spitstijd bestaat, de verkeersaders zijn 'gewoon' altijd verstopt.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 01:57:03 #19
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_51905749
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:54 schreef du_ke het volgende:

[..]

Inderdaad halflege vrachtwagens zijn niet efficient vanuit milieuoogpunt. Echter vaak wel vanuit bedrijfseconomisch oogpunt.
Daarmee bedoel ik te zeggen dat grotere bedrijven dat wel kunnen trekken, maar kleine ondernemers niet. Als je geen computer meer kan kopen in de stad, dan krijg je een monocultuur. Dat is erger dan het sparen van een paar bomen om de infrastructuur te verbeteren.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_51905785
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:57 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Daarmee bedoel ik te zeggen dat grotere bedrijven dat wel kunnen trekken, maar kleine ondernemers niet. Als je geen computer meer kan kopen in de stad, dan krijg je een monocultuur. Dat is erger dan het sparen van een paar bomen om de infrastructuur te verbeteren.
Voor kleine bedrijven is een flexibel distrubutiesysteem dat ook overdag in de stad mag leveren dan ook aantrekkelijk . grote bedrijven met veel handel kunnen ook wel buiten die tijden een grote vrachtwagen laten komen.

In Groningen werkt dat distributiesysteem heel aardig.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 02:03:59 #21
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_51905879
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor kleine bedrijven is een flexibel distrubutiesysteem dat ook overdag in de stad mag leveren dan ook aantrekkelijk . grote bedrijven met veel handel kunnen ook wel buiten die tijden een grote vrachtwagen laten komen.

In Groningen werkt dat distributiesysteem heel aardig.
Maar wat als je een fileprobleem moet overwinnen als je een laad en losvenster instelt? Je moet je hele logistiek aanpassen om maar in de race te kunnen blijven met de grotere bedrijven. En wat doe je met verschillende bedrijfstakken. De horeca hanteert vast andere openingstjiden dan de levensmiddelenbranche. Het zou mooi zijn als je dat allemaal kon reguleren, maar dat gaat bijna niet. Personeel wordt te duur als je hen moet laten werken buiten de reguliere arbeidstijden, waardoor de werklast te strak wordt gepland, waardoor afspraken te onzeker worden etc. Dat wordt een oneerlijke concurrentiestrijd met grotere concerns die tijdelijk die last wel kan en wil dragen
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_51905935
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 02:03 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Maar wat als je een fileprobleem moet overwinnen als je een laad en losvenster instelt? Je moet je hele logistiek aanpassen om maar in de race te kunnen blijven met de grotere bedrijven. En wat doe je met verschillende bedrijfstakken. De horeca hanteert vast andere openingstjiden dan de levensmiddelenbranche. Het zou mooi zijn als je dat allemaal kon reguleren, maar dat gaat bijna niet. Personeel wordt te duur als je hen moet laten werken buiten de reguliere arbeidstijden, waardoor de werklast te strak wordt gepland, waardoor afspraken te onzeker worden etc. Dat wordt een oneerlijke concurrentiestrijd met grotere concerns die tijdelijk die last wel kan en wil dragen
het grote voordeel van dit systeem is dat je om de laad en losvensters heen kan.
De vrachtwagens die er deel van uitmaken moeten meen ik minstens voor 5 bedrijven vracht bij zich hebben maar mogen dan ook overdag hun vracht afleveren.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 02:10:43 #23
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_51906017
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 02:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

het grote voordeel van dit systeem is dat je om de laad en losvensters heen kan.
De vrachtwagens die er deel van uitmaken moeten meen ik minstens voor 5 bedrijven vracht bij zich hebben maar mogen dan ook overdag hun vracht afleveren.
Dan pleit je voor een collectief als ik me niet vergis, kleine ondernemers hebben er in dat geval belang bij dat de vracht groot wordt ingekocht in dat dat lokaal wordt gedistribueerd. Je komt dan aardig in de buurt van het 'gildesysteem' zoals in de middeleeuwen, dat dwingt dan weer een aantal lokale arbeidsvoorwaarden af die makkelijker door tijdelijke ongeschoolde of buitenlandse werkkrachten vervuld kunnen worden om de prijs te drukken. Leuk is dit, alle doemscenarios aflopen om tot een realiteitsplaatje te komen
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 02:12:27 #24
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_51906051
Of willen we allemaal franchise-ondernemingen? Dat kan natuurlijk ook, dan heb je alleen maar Kentucky Dried Chicken, McFuckall en BurgerWorld ketens in de dichtbevolkte gebieden
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 02:14:09 #25
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_51906076
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron
[..]

Bron

VNO-NCW heeft hier een belangrijk punt. Zeker als de economie wil blijven groeien zal er zeker iets gedaan moeten worden aan de macht van de milieubeweging.

Ben blij dat meer en meer mensen dit gaan erkennen
Van mij mag de economie blijven groeien. Het zou de VNO-NCW sieren als ze met een goed voorstel zouden komen hoe dat kan zonder het milieu verder te beschadigen. En de macht van milieubeweging? Tot nu toe wint de economie altijd.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')