Bronquote:Werkgevers hekelen macht milieubeweging
De milieubeweging dreigt Nederland te verlammen, waarschuwt voorzitter Bernard Wientjes van de werkgeversorganisatie VNO-NCW.
Wientjes zei dat vrijdagavond in het NOS Journaal. Om te voorkomen dat de regering de oren nog meer laat hangen naar de milieuorganisaties, wil de VNO-NCW de komende tijd druk gaan uitoefenen op het kabinet en het publiek.
Verlamming
Donderdag stelde de Raad van State Milieudefensie in het gelijk door het besluit voor verbreding van de A4 bij Leiden te vernietigen. Volgens Wientjes stelt die uitspraak de milieubeweging in staat ook andere grote bouwprojecten te verlammen.
Daarom vindt Wientjes dat het kabinet een noodmaatregel moet nemen om grote infrastructurele projecten door te laten gaan, ook al is er verzet. Dit land moet niet worden bestuurd door milieuorganisaties, dit land moet een visie hebben, stelt hij.
Irreëel
Hoewel de klacht tegen de verbreding van de A4 onder meer afkomstig was van Milieudefensie, was het de Raad van State die besloot tot opschorting. Volgens de belangrijkste adviesraad van de regering had Rijkswaterstaat onvoldoende onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit
VVD-Kamerlid Paul de Krom noemde dat donderdag 'juridisch fundamentalisme'. Hij vindt dat de Raad van State irreële onderzoekscriteria neerlegt, bijvoorbeeld door te eisen dat de gevolgen voor de luchtkwaliteit tot in 2020 worden doorberekend
Bronquote:'Milieubeweging heeft te veel macht'
DEN HAAG - De milieubeweging heeft te veel macht in Nederland. Dat heeft voorzitter Bernard Wientjes van de werkgeversorganisatie VNO-NCW vrijdagavond in het NOS Journaal gezegd. Hij kondigde aan de komende tijd veel druk te gaan uitoefenen op het kabinet en het publiek in een poging de invloed van de milieuorganisaties aan banden te leggen.
De Raad van State haalde deze week een voorlopige streep door de wegverbreding van de A4 bij Leiden. Milieudefensie had de zaak aanhangig gemaakt omdat de ingreep de luchtkwaliteit rond de snelweg zou verslechteren.
Wientjes voorziet dat milieuorganisaties ook andere grote bouwprojecten gaan „verlammen”. Hij vindt dat het kabinet moet ingrijpen.
Kortzichtige politici maken ondoordachte afspraken inzake de bescherming van milieu. Zij zien niet in welke gevolgen afspraken die zij maken hebben en gaan er veel te makkelijk mee in zee. De milieubeweging maakt gebruik van de rechten die hen geboden worden om hun doel te bereiken. Noch de milieubeweging, noch de RvS valt in deze dus wat te verwijten.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:
VNO-NCW heeft hier een belangrijk punt.Zeker als de economie wil blijven groeien zal er zeker iets gedaan moeten worden aan de macht van de milieubeweging.
Ben blij dat meer en meer mensen dit gaan erkennen![]()
Als de economie naar de kloten gaat geeft er niemand meer iets om het milieu.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 23:43 schreef Spacehamster het volgende:
Als het milieu naar de kloten gaat dan is dat ook slecht voor de economie.
quote:JVC blij met stilleggen wegenbouw
AMSTERDAM - JVC is verheugd dat de snelweg A4 voor de deur van hun hoofdkwartier bij Leiden niet mag worden verbreed. Het bedrijf vindt schonere lucht voor de eigen werknemers belangrijker dan het oplossen van één van de grootste files van Nederland.
JVC had tot de hoogste instantie geprocedeerd om de verbreding vlak voor het kantoor te dwarsbomen. De Raad van State gaf het bedrijf deze week groot gelijk en liet de verbreding van twee naar drie rijstroken stilleggen. JVC zit nu tachtig meter van de A4 en na verbreding 40. Het bedrijf wilde onder meer een extra geluidscherm.
Ook milieudefensie die aan de hand van electronicabedrijf JVC meestreed, is opgelucht dat de A4-plannen zijn geschrapt.
Werkgeversorganisatie VNO-NCW is 'ongelooflijk teleurgesteld' over de uitspraak. "We hebben het hier over de slagader van de Randstad. Je zult daar maar elke dag in de file staan. Dat de voorbereidende werkzaamheden nu ook zijn stilgelegd, is onaanvaardbaar", aldus een woordvoerster.
De verladersorganisatie EVO vindt de argumentatie dat verbreding van de A4 slecht zou zijn voor de luchtkwaliteit 'onbegrijpelijk'. "We hebben het hier over de grootste flessenhals in Nederland. Dagelijks staan hier tientallen kilometers file, daardoor buigt de verkeersstroom af naar de A44 en de provinciale weg N207 naar Alphen aan den Rijn. Het gevolg is dat daar ook alles vast staat met rokende uitlaten. Dat is pas milieuschade", aldus de woordvoerder.
Volgens Milieudefensie is de aanleg van wegen 'niet meer van deze tijd'. JVC is blij met de schonere lucht, alleen de omwonenden van de A4 zullen daar andfers over denken. De snelweg die hun dorp doorsnijdt zou deels onder de grond komen en het dorp van veel stank verlossen.
De gemeente spreekt van een ramp, nu dat plan ook van tafel moet.
Ok even een spoedcursus procedures voor qonmann.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:33 schreef qonmann het volgende:
In Frankrijk bouwt men in een paar jaar een HSL lijn.
In Nederland duurt het meer dan 10 jaar.
Wordt tijd dat de inspraakprocedures en weet ik wat voor rapportages allemaal worden beperkt, de enigen die er gebruik van maken zijn de door het rijk betaalde beroepszeikers (zoals MilieuDefensie) en daar was de wet nooit voor bedoeld.
Dus JVC zag de verbreding als een ' persoonlijke ' bedreiging, maar wat nou als de medewerkers elke ochtend in de file zouden staan, zouden ze dan net zo'n standpund gehad hebben?quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:36 schreef du_ke het volgende:
Blijkbaar zijn de werkgevers niet eensgezind.
[..]
In een aantal steden zijn er al projecten voor milieuvriendelijkere distributie in de stadscentra. dan gaat lossen naar de stadsrand en worden de goederen via kleine relatief schone vrachtwagens naar de winkels gebracht.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 23:51 schreef Aoristus het volgende:
het autoluw maken van steden is ook niet de oplossing.
Verkeersaders verstoppen, dat zorgt voor meer fijnstof, maar het beperkt ook de lokale economie.
Een groenlinkser zal een laad -en losvenster willen opperen, dat betekent dat vrachtverkeer op gezette tijden mag rijden. Daar is de kleine ondernemer niet bij gebaat, want die hoest uiteindelijk de schade op van zulk beleid.
ik neem aan dat een aanzienlijk deel van hun werknemers last heeft van files.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:42 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Dus JVC zag de verbreding als een ' persoonlijke ' bedreiging, maar wat nou als de medewerkers elke ochtend in de file zouden staan, zouden ze dan net zo'n standpund gehad hebben?
Maar dat drijft de prijzen wel op. Je zou in dat geval wel gek zijn om in bijv. Amsterdam een computer te kopen, als je inclusief bezorgkosten hetzelfde voor een lagere prijs kan kopen in een nabij gelegen (groei)stad. Dat zou gewoon geen toekomstlogica bieden.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
In een aantal steden zijn er al projecten voor milieuvriendelijkere distributie in de stadscentra. dan gaat lossen naar de stadsrand en worden de goederen via kleine relatief schone vrachtwagens naar de winkels gebracht.
Ik weet niet of het veel scheelt in de kosten. Valt wel mee denk ik.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:45 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Maar dat drijft de prijzen wel op. Je zou in dat geval wel gek zijn om in bijv. Amsterdam een computer te kopen, als je inclusief bezorgkosten hetzelfde voor een lagere prijs kan kopen in een nabij gelegen (groei)stad. Dat zou gewoon geen toekomstlogica bieden.
Wat je niet ziet, bestaat niet. Misschien telt de werkomgeving wel meer in het totaalplaatje. Je kan er vanuit gaan dat JVC er voor kiest om zoveel mogelijk zijn personeel tevreden te houden tegen een maximale winstmaximalisatie. Als mensen tegen de snelweg aan kijken, dan werken ze misschien minder hard, voelen zij zich minder gezond, raken sneller afgeleid en dat komt de algehele sfeer niet ten goede.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
ik neem aan dat een aanzienlijk deel van hun werknemers last heeft van files.
Halflege vrachtwagens zijn niet efficient, en belasten dus het milieu. Ik denk dat de milieubeweging dat nog niet heeft ingezien. Een praktische logistiek is beter voor het milieu en de bedrijfsvoering.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik weet niet of het veel scheelt in de kosten. Valt wel mee denk ik.
Moderne distributie werkt vaak ook met veel halflege vrachtwagens om de voorraden zo klein mogelijk te houden. De mogelijkheid om dus meermalen per dag/ week bevoorraad te worden kan dus best helpen.
Overigens is een computer toch al niet echt iets dat je in het centrum van amsterdam koopt lijkt me.
Het kan ook zo zijn dat JVC iets verder kijkt dan enkel de automobiliteitquote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:49 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Wat je niet ziet, bestaat niet. Misschien telt de werkomgeving wel meer in het totaalplaatje. Je kan er vanuit gaan dat JVC er voor kiest om zoveel mogelijk zijn personeel tevreden te houden tegen eem maximale personeelsmotivatie. Als mensen tegen de snelweg aan kijken, dan werken ze misschien minder hard, voelen zij zich minder gezond, raken sneller afgeleid en dat komt de algehele sfeer niet ten goede.
Inderdaad halflege vrachtwagens zijn niet efficient vanuit milieuoogpunt. Echter vaak wel vanuit bedrijfseconomisch oogpunt.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:51 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Halflege vrachtwagens zijn niet efficient, en belasten dus het milieu. Ik denk dat de milieubeweging dat nog niet heeft ingezien. Een praktische logistiek is beter voor het milieu en de bedrijfsvoering.
Dat zou winst zijn voor een onthaastmentaliteit. Als JVC het kan opbrengen dat niet iedereen 'op tijd' komt, maar wil incasseren voor een file-probleem door een liberaal arbeidsbeleid te voeren, dan denk ik dat je een probleem nog een aantal jaar kan oprekken. In Amsterdam weet je dat er niet meer zoiets als spitstijd bestaat, de verkeersaders zijn 'gewoon' altijd verstopt.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het kan ook zo zijn dat JVC iets verder kijkt dan enkel de automobiliteit.
Daarmee bedoel ik te zeggen dat grotere bedrijven dat wel kunnen trekken, maar kleine ondernemers niet. Als je geen computer meer kan kopen in de stad, dan krijg je een monocultuur. Dat is erger dan het sparen van een paar bomen om de infrastructuur te verbeteren.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inderdaad halflege vrachtwagens zijn niet efficient vanuit milieuoogpunt. Echter vaak wel vanuit bedrijfseconomisch oogpunt.
Voor kleine bedrijven is een flexibel distrubutiesysteem dat ook overdag in de stad mag leveren dan ook aantrekkelijkquote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:57 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Daarmee bedoel ik te zeggen dat grotere bedrijven dat wel kunnen trekken, maar kleine ondernemers niet. Als je geen computer meer kan kopen in de stad, dan krijg je een monocultuur. Dat is erger dan het sparen van een paar bomen om de infrastructuur te verbeteren.
Maar wat als je een fileprobleem moet overwinnen als je een laad en losvenster instelt? Je moet je hele logistiek aanpassen om maar in de race te kunnen blijven met de grotere bedrijven. En wat doe je met verschillende bedrijfstakken. De horeca hanteert vast andere openingstjiden dan de levensmiddelenbranche. Het zou mooi zijn als je dat allemaal kon reguleren, maar dat gaat bijna niet. Personeel wordt te duur als je hen moet laten werken buiten de reguliere arbeidstijden, waardoor de werklast te strak wordt gepland, waardoor afspraken te onzeker worden etc. Dat wordt een oneerlijke concurrentiestrijd met grotere concerns die tijdelijk die last wel kan en wil dragenquote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor kleine bedrijven is een flexibel distrubutiesysteem dat ook overdag in de stad mag leveren dan ook aantrekkelijk. grote bedrijven met veel handel kunnen ook wel buiten die tijden een grote vrachtwagen laten komen.
In Groningen werkt dat distributiesysteem heel aardig.
het grote voordeel van dit systeem is dat je om de laad en losvensters heen kan.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 02:03 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Maar wat als je een fileprobleem moet overwinnen als je een laad en losvenster instelt? Je moet je hele logistiek aanpassen om maar in de race te kunnen blijven met de grotere bedrijven. En wat doe je met verschillende bedrijfstakken. De horeca hanteert vast andere openingstjiden dan de levensmiddelenbranche. Het zou mooi zijn als je dat allemaal kon reguleren, maar dat gaat bijna niet. Personeel wordt te duur als je hen moet laten werken buiten de reguliere arbeidstijden, waardoor de werklast te strak wordt gepland, waardoor afspraken te onzeker worden etc. Dat wordt een oneerlijke concurrentiestrijd met grotere concerns die tijdelijk die last wel kan en wil dragen![]()
Dan pleit je voor een collectief als ik me niet vergis, kleine ondernemers hebben er in dat geval belang bij dat de vracht groot wordt ingekocht in dat dat lokaal wordt gedistribueerd. Je komt dan aardig in de buurt van het 'gildesysteem' zoals in de middeleeuwen, dat dwingt dan weer een aantal lokale arbeidsvoorwaarden af die makkelijker door tijdelijke ongeschoolde of buitenlandse werkkrachten vervuld kunnen worden om de prijs te drukken. Leuk is dit, alle doemscenarios aflopen om tot een realiteitsplaatje te komenquote:Op zaterdag 28 juli 2007 02:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
het grote voordeel van dit systeem is dat je om de laad en losvensters heen kan.
De vrachtwagens die er deel van uitmaken moeten meen ik minstens voor 5 bedrijven vracht bij zich hebben maar mogen dan ook overdag hun vracht afleveren.
Van mij mag de economie blijven groeien. Het zou de VNO-NCW sieren als ze met een goed voorstel zouden komen hoe dat kan zonder het milieu verder te beschadigen. En de macht van milieubeweging? Tot nu toe wint de economie altijd.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
[..]
Bron
VNO-NCW heeft hier een belangrijk punt.Zeker als de economie wil blijven groeien zal er zeker iets gedaan moeten worden aan de macht van de milieubeweging.
Ben blij dat meer en meer mensen dit gaan erkennen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |