Die jongen wist dat vroeg of laat iemand het niet zomaar zou pikken en de achtervolging inzetten. Hij nam zelf dat risico. En nu is ie dood. Jammer maar helaas. De wereld is weer een crimineel armer.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:35 schreef Urvin het volgende:
Ik quote mijzelf maar even
[..]
Dat mensen dat nog steeds niet willen snappen in dit topic, vind ik best wel sneu....![]()
Daar zeg je een waar woord.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:24 schreef ThaMadEd het volgende:
Zo meneer Argento, jij voelt je even verheven boven de rest van de Fokkers :w
Ik ken de kernfeiten net als iedereen en het is een feit (tenzij je het wilt gaan betwisten) dat deze jongeman door een handeling van Germaine C. het leven heeft verloren. Het is ook een feit dat deze jongeman kort daarvoor het tasje van Germaine heeft gestolen of probeerde te stelen en dat de handeling van Germaine die uiteindelijk het noodlottig gevolg heeft gehad, een reactie was op de diefstal c.q. de poging daartoe. De opmerking dat het beschermen van eigendommen onvoldoende rechtvaardiging is voor het plegen van een levensmisdrijf is in dat kader een algemene opmerking. Als je goed had gelezen heb ik de mogelijkheid dat eea een ongeluk was (en dus in het geheel geen sprake was van een strafbaar feit) niet uitgesloten.quote:Jij kent net zo goed het dossier niet, en aangezien jij ook niet de strafrechter bent in deze zaak, is het ook niet aan jou om te oordelen. Overigens laat je ook merken dat je buiten de werkelijkheid staat, iets wat ik wel vaker bij de rechterlijke macht constateer.
Germaine handelde blijkens de gegevens wel degelijk met een zeker plan. Zij had een doel (bescherming van haar eigendommen), een middel (haar auto) en een plan (het klemrijden van de dief). Als de dood van haar belager het uiteindelijke resultaat van dat handelen is, dan lijkt mij de kans dat het om een ongelukkige samenloop van omstandigheden gaat, nogal klein. Ik vind het sowieso nogal bizar (als gezegd) om de dood van een ander af te doen als een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Een dergelijke ongelukkige samenloop dient in beginsel op een toevalligheid te berusten, een omstandigheid die zowel buiten de macht van Germaine als buiten de macht van de tasjesdief viel. Daar is blijkens het feitencomplex zoals dat bekend is, geen sprake van. En het OM vindt dat blijkens haar vervolgingsbesluit ook niet.quote:Denk jij nou werkelijk dat zij überhaupt nadacht over enige belangen? Dat zij een afweging ging maken? Tuurlijk niet, je bent net beroofd, je zit waarschijnlijk vol adrelanine en stress en denkt dus niet rationeel. Het gevolg laat zich raden, maar feit van wat ik tot nu toe heb gezien lijkt het mij een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden voor haar en ik hoop dat de rechter er ook zo over denkt.
Het gaat juist over het stukje 'al dan niet opzettelijk'. De vrouw had zeer waarschijnlijk NIET de intentie om te doden. Zeer zeker had een koele afranseling met een honkbalknuppel in zijn gezicht totdat het 'slachtoffer' dood was niet in verhouding gestaan tot de daad, maar daar was hier geen sprake van. Stel je voor ze was lopend teruggegaan en was met hem gaan worstelen om het tasje waarbij ze hem een klap in het gezicht verkocht, waarna hij was gevallen op de stoeprand en vervolgens was gestorven omdat hij zijn nek gebroken had. Had dat dan ook niet in verhouding gestaan tot de daad?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:35 schreef Urvin het volgende:
[..]
Dat mensen dat nog steeds niet willen snappen in dit topic, vind ik best wel sneu....![]()
quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:37 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Die jongen wist dat vroeg of laat iemand het niet zomaar zou pikken en de achtervolging inzetten.
In een Westers land, waar er geen doodstraf is voor stelen, zullen dieven niet geneigd zijn om te denken dat ze met gevaar voor eigen leven iemand van een bezitting beroven.quote:Hij nam zelf dat risico. En nu is ie dood. Jammer maar helaas. De wereld is weer een crimineel armer.
Heb je wel gelijk in, maar dat is ook niet het doel van Germaine C. geweest. Kan ik me met geen mogelijkheid voorstellen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:35 schreef Urvin het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om een mening maar om een aanname.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hey, dit is een forum, iedereen mag hier zijn mening geven
Nee, want als dat zo was, dan was wel degelijk sprake van moord. De voorbedachte rade die na koel en kalm beraad ontstaat, kan immers ook in enkele seconden ontstaan.quote:Als je zoiets doet, doe je dat om emotionele redenen. Redenen als "goedverdoemme hier met mijn tas" en "ik zal je krijgen vies kutjong". Maar de reden is niet "ik zal jou eens even doodvermoorden".
quote:Weet je wat ook een gotspe is? Dat je je eigen spullen en huis en haard niet eens meer mag verdedigen en dat het recht tegenwoordig steeds meer aan de kant van de crimineel staat.
Waar leg je de scheidslijn? In mijn beleving zijn tasjesrovers tuig ja. In mijn beleving zijn winkeldieven ook tuig. Maar ik zie dan qua ´social standing´ niet heel veel verschil tussen een winkeldief en een winkelmedewerker die de betrokken dief nog ns een paar trappen verkoopt terwijl hij al geboeid en wel op de grond ligt.quote:Hetzij functioneel, hetzij facilitair. Want "het zijn toch zulke arme mensen die nooit kansen hebben gehad". Ja dag. Je moet gewoon van mijn spullen afblijven. En het is te gek voor woorden dat je een inbreker niet eens meer mag aanpakken! Of een overvaller tegen de grond mag slaan zonder risico van vervolging! In mijn optiek bewijs je de maatschappij een dienst door dat tuig flink hard aan te pakken.
Ik mag hopen dat Germaine niet met een vooropgezet plan handelde om de jongen te doden. Maar ook al is dat niet het geval, dan betekent dat nog niet dat zij niet het opzet heeft gehad om deze jongen (zwaar) lichamelijk letsel toe te brengen en het betekent zeker niet dat zij geen schuld zou hebben gehad aan de dood van deze jongen. Iedere onnatuurlijke dood (zonder aansziens des persoon) die bovendien het rechtstreeks gevolg is van het handelen van een ander, verdient een diepgravend strafrechtelijk onderzoek en het oordeel van een strafrechter. De suggestie dat in dit geval zowel dat onderzoek als het oordeel van de strafrechter buiten beschouwing kan blijven is hooguit ingegeven door de notie dat het slachtoffer ´maar´ een tasjesdief van (bovendien) Noordafrikaanse afkomst was. Alsof dat geen mensen zijn.quote:Ik weet dat de wet anders bepaalt, maar rechtvaardigheidsgevoel is puur emotioneel. Doodrijden is een te zware maatregel, maar ik ben ervan overtuig dat dat geen ogenblik het motief van Germaine C. is geweest. Zij handelde uit emotie, uit een impuls om iets recht te zetten. Want diezelfde justitie die haar nu vervolgt, doet dat niet voor je.
Als jij je verheven voelt boven alle fokkers, ga dan vooral even na hoe er over rechten binnen de universitaire wereld wordt gedachtquote:Daar zeg je een waar woord.
Zeer waarschijnlijk was het geen levensmisdrijf zoals je het zelf zo mooi noemt, dus die opmerking is geheel irrelevant.quote:Ik ken de kernfeiten net als iedereen en het is een feit (tenzij je het wilt gaan betwisten) dat deze jongeman door een handeling van Germaine C. het leven heeft verloren. Het is ook een feit dat deze jongeman kort daarvoor het tasje van Germaine heeft gestolen of probeerde te stelen en dat de handeling van Germaine die uiteindelijk het noodlottig gevolg heeft gehad, een reactie was op de diefstal c.q. de poging daartoe. De opmerking dat het beschermen van eigendommen onvoldoende rechtvaardiging is voor het plegen van een levensmisdrijf is in dat kader een algemene opmerking. Als je goed had gelezen heb ik de mogelijkheid dat eea een ongeluk was (en dus in het geheel geen sprake was van een strafbaar feit) niet uitgesloten.
De auto had ze al, dus kan je moeilijk bespreken van een vooropgezet plan. Dan zou ze van tevoren dus een plan moeten hebben bedacht dat als volgt ging: "Mocht ik overvallen worden, heb ik mijn auto al als wapen!!!!quote:Germaine handelde blijkens de gegevens wel degelijk met een zeker plan. Zij had een doel (bescherming van haar eigendommen), een middel (haar auto) en een plan (het klemrijden van de dief). Als de dood van haar belager het uiteindelijke resultaat van dat handelen is, dan lijkt mij de kans dat het om een ongelukkige samenloop van omstandigheden gaat, nogal klein. Ik vind het sowieso nogal bizar (als gezegd) om de dood van een ander af te doen als een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Een dergelijke ongelukkige samenloop dient in beginsel op een toevalligheid te berusten, een omstandigheid die zowel buiten de macht van Germaine als buiten de macht van de tasjesdief viel. Daar is blijkens het feitencomplex zoals dat bekend is, geen sprake van. En het OM vindt dat blijkens haar vervolgingsbesluit ook niet.
Nee, maar dat vind niemand. Ik snap ook niet wat zoiets als opstalaansprakelijkheid op dit punt met strafrechtelijke vervolging te maken heeft.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
Of vind jij dat de huiseigenaar verantwoordelijk is voor val van een inbreker, als die langs de brakke regenpijp probeert het huis binnen te komen?
Tot zover helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:55 schreef ThaMadEd het volgende:
Het lijkt mij veel logischer dat ze achteruit reed om haar tas terug te krijgen, en in "the heat of the moment" hem tegen de boom reed.
En uiteraard is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Want:
-Wilde zij beroofd worden? Nee.
-Wilde zij dat ze de tas op een normale manier kon terugkrijgen? Waarschijnlijk wel
-Het belangrijkste punt: Wilde zij Ali el B bewust dood hebben? Wederom waarschijnlijk niet
Dus is het een voor haar en hem zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden, <knip>
omdat?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:55 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Als jij je verheven voelt boven alle fokkers, ga dan vooral even na hoe er over rechten binnen de universitaire wereld wordt gedacht
Is die knul dood of niet?quote:Zeer waarschijnlijk was het geen levensmisdrijf zoals je het zelf zo mooi noemt, dus die opmerking is geheel irrelevant.
Hoe wilde ze middels achteruitrijden haar tas terugkrijgen als dat achteruitrijden NIET was gericht op het klemrijden van die jongen. En als haar handelen wel gericht was op het klemrijden van die jongen, had zij er dan geen rekening mee moeten houden dat een dergelijk handelen niet zonder risico was?quote:De auto had ze al, dus kan je moeilijk bespreken van een vooropgezet plan. Dan zou ze van tevoren dus een plan moeten hebben bedacht dat als volgt ging: "Mocht ik overvallen worden, heb ik mijn auto al als wapen!!!!". Bovendien bespreek jij een wel erg planmatige aanpak. Hoeveel tijd had ze om dit "plan" te bedenken dan? Het lijkt mij veel logischer dat ze achteruit reed om haar tas terug te krijgen, en in "the heat of the moment" hem tegen de boom reed.
Wat een onzin. Dat belangrijkste punt van jou is een ondergeschikt punt omdat het bewustzijn van Germaine niet betekent dat zij niet strafrechtelijk verantwoordelijk is voor de dood van Ali. Zij kan immers ook bij ontbreken van voorbedachte rade en/of opzet strafrechtelijk verantwoordelijk zijn, en wel krachtens schuld. En als de dood van Ali een rechtstreeks gevolg is van een handelen van Germaine dan is kans dat daaruit strafrechtelijke verantwoordelijkheid voortvloeit, groot genoeg om daarover een oordeel van de strafrechter te willen hebben.quote:En uiteraard is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Want:
-Wilde zij beroofd worden? Nee.
-Wilde zij dat ze de tas op een normale manier kon terugkrijgen? Waarschijnlijk wel
-Het belangrijkste punt: Wilde zij Ali el B bewust dood hebben? Wederom waarschijnlijk niet
Dus is het een voor haar en hem zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarin beiden genoeg gestraft zijn!
Het ging om deze quote:quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:56 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, maar dat vind niemand. Ik snap ook niet wat zoiets als opstalaansprakelijkheid op dit punt met strafrechtelijke vervolging te maken heeft.
En vergelijk dat nou eens met mijn regenpijp verhaal. Daar is de inbreker ook dood. De huiseigenaar ook maar meteen oppakken dan? Want zoals jij het zegt, dood = dood en dus moet er een zondebok gevonden worden. Sorry, maar in mijn optiek is die zondebok die doodgereden jongen zelf.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:13 schreef Argento het volgende:
Is die knul dood of niet?
Je voorbeeld zou hooguit hout snijden als de dood van de inbreker een direct gevolg was van een concrete handeling van de huiseigenaar. Ik snap nog steeds niet wat je met die brakke regenpijp wil, maar dat is toch echt meer een gevalletje opstalaansprakelijkheid.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:14 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ook in mijn voorbeeld is er geen verhouding tot de inbraak en het doodvallen van de inbreker door een brakke regenpijp. Maar tegenwoordig neigt de rechtspraak er naar om de huiseigenaar verantwoordelijk te maken voor de dood van de inbreker.
Goedemorgen zeg: je citeert de ADVOCAAT VAN DE INBREKER. Natuurlijk betoogt ie in het belang van zijn client. Dat is zijn taak. En jij gaat aan de hand daarvan vaststellen wat in zijn algemeenheid mis is met Nederland?quote:Ik citeer de advocaat van een inbreker die neergeslagen was door een huiseigenaar, die na drie inbraken de inbreker op zat te wachten: "Wat deed u 's nachts onder in uw woonkamer? U hoort dan te slapen!" Met andere woorden, geef de crimineel vrij spel en leg hem vooral niets in de weg.
DAT is wat er mis is in Nederland en waarom iedereen zo ageert tegen het huidige rechtsysteem. Waarom hebben we de rechtspraak? Om slachtoffers te beschermen of om daders vrij te pleiten?
Je doet maar wat je niet laten kan, maar als jij een inbreker met een honkbalknuppel tot een levensloos hoopje pulp slaat, dan mag je tegen de rechter zeggen dat jij vindt dat jij dat recht hebt. Succes.quote:En ik vind in mijn hart dat het gewoon moet kunnen dat je een inbreker tegen de vlakte slaat, het is mijn huis en die klootzak heeft daar niets te zoeken. Inbrekers weten wat de risico's zijn als ze betrapt worden. Dan achteraf niet huilen.
Gewoon borrelpraat. Ik zie niet in waarom je dat soort argumenten serieus zou willen opvoeren.quote:Je kunt van die houding zeggen wat je wilt, maar justitie doet NIETS aan dat soort problematiek. Ze laat de daders lopen. Wel verwacht ze dat de slachtoffers lijdzaam toekijken hoe de inbreker nog eerder het politiebureau verlaat dan zij zelf, vaak nog met een folder voor slachtofferhulp onder de arm.
Je snapt het verschil tussen de oorzaak van een brakke regenpijp en van een concrete, rechtstreekse handeling?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En vergelijk dat nou eens met mijn regenpijp verhaal. Daar is de inbreker ook dood. De huiseigenaar ook maar meteen oppakken dan? Want zoals jij het zegt, dood = dood en dus moet er een zondebok gevonden worden. Sorry, maar in mijn optiek is die zondebok die doodgereden jongen zelf.
Verwijtbaar/nalatig handelen mischien?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:36 schreef Argento het volgende:
Je snapt het verschil tussen de oorzaak van een brakke regenpijp en van een concrete, rechtstreekse handeling?
Dat hebben zoveel slachtoffers, door de verrotte corrupte rechtspraak, ook niet.quote:Het is maar een suggestie hoor, maar zou het kunnen dat je met je van iedere juridische kennis gespeende, in hoofdzaak emotioneel geladen argumenten, het gelijk gewoon niet aan je zijde hebt? Zou dat enigszins mogelijk zijn?
Een brakke regenpijp neigt naar risicoaansprakelijkheid. Dan is juist geen concrete handeling/gedraging noodzakelijk.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Verwijtbaar/nalatig handelen mischien?
wat hebben ze niet? gelijk of juridische kennis?quote:Dat hebben zoveel slachtoffers, door de verrotte corrupte rechtspraak, ook niet
Dat is zoals Argento al zegt totaal iets anders.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Heb je wel gelijk in, maar dat is ook niet het doel van Germaine C. geweest. Kan ik me met geen mogelijkheid voorstellen.
Of vind jij dat de huiseigenaar verantwoordelijk is voor val van een inbreker, als die langs de brakke regenpijp probeert het huis binnen te komen?
dat is het dus wel. Dat is de crux van de zaak.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:07 schreef NaaiHard-DieHard het volgende:
Dat hij overleed is niet meer dan buitengewoon.
Ja en daarmee wordt vergeten wie nou eigenlijk slachtoffer was, namelijk de vrouw en niet die platte kerel.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:24 schreef Argento het volgende:
[..]
dat is het dus wel. Dat is de crux van de zaak.
De vrouw is ironisch gezien dubbel slachtoffer.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:33 schreef NaaiHard-DieHard het volgende:
[..]
Ja en daarmee wordt vergeten wie nou eigenlijk slachtoffer was, namelijk de vrouw en niet die platte kerel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |