abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51945711
quote:
Weer een hoop opgeklopt gedoe om niks
Jusqu'ici tout va bien...
  zondag 29 juli 2007 @ 22:49:21 #222
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_51945890
quote:
Op zondag 29 juli 2007 22:43 schreef Manono het volgende:

[..]

in utrecht en rotterdam. dus één reginonaal berichtje maakt het allemaal goed?

slaap lekker mensen, niks aan het handje...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 29 juli 2007 @ 22:51:44 #223
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_51945966
quote:
Op zondag 29 juli 2007 22:49 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

in utrecht en rotterdam. dus één reginonaal berichtje maakt het allemaal goed?

slaap lekker mensen, niks aan het handje...
Het probleem was toch ook één berichtje?
  zondag 29 juli 2007 @ 22:56:17 #224
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_51946119
quote:
Op zondag 29 juli 2007 22:51 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het probleem was toch ook één berichtje?
volgens mij is het probleem een tendens. maar goed, wat jij wilt. één berichtje...

ik moet een beetje uitkijken want drugshond zit me weer op de hielen, stakker.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 29 juli 2007 @ 23:01:40 #225
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_51946312
quote:
Op zondag 29 juli 2007 22:56 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

volgens mij is het probleem een tendens.
Waar bazeer je dat dan op?
quote:
maar goed, wat jij wilt. één berichtje...
Ik had het niet eerder nadrukkelijk gehoord, maar goed... ik woon dan ook in Rotterdam waar dit blijkbaar niet aan de orde van de dag is.
  zondag 29 juli 2007 @ 23:06:47 #226
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_51946521
quote:
Op zondag 29 juli 2007 23:01 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waar bazeer je dat dan op?
[..]

Ik had het niet eerder nadrukkelijk gehoord, maar goed... ik woon dan ook in Rotterdam waar dit blijkbaar niet aan de orde van de dag is.
baseer. op het feit dat een bericht ineens ook blijkt te gelden voor de rest van de problemen bij artsenverenigingen.
pi_51948253
quote:
Op zondag 29 juli 2007 22:56 schreef zoalshetis het volgende:
volgens mij ]is het probleem een tendens maar goed, wat jij wilt. één berichtje...

ik moet een beetje uitkijken want drugshond zit me weer op de hielen, stakker.
volgens mij is die tendens het probleem, maar goed.

run forest run
quote:
Op zondag 29 juli 2007 23:06 schreef zoalshetis het volgende:

baseer. op het feit dat een bericht ineens ook blijkt te gelden voor de rest van de problemen bij artsenverenigingen.
bron? 1 berichtje.
pi_51955155
quote:
Op zondag 29 juli 2007 22:43 schreef Manono het volgende:

[..]

daar lijkt het wel op .. uit het originele artikel van MedischContact
quote:
Steeds meer artsen hebben moeite met moslima’s die zich alleen willen laten behandelen door een vrouw. Dat blijkt uit een opiniepeiling van Medisch Contact onder artsen.

[...]

Naar aanleiding van een bijdrage van MC-columnist Floris Sanders over deze problematiek en een bijgaand hoofdredactioneel (MC 29/30) is een poll op de website van Medisch Contact geplaatst. Van de artsen die de meningspeiling hebben ingevuld, vindt 80 procent dat een dergelijk verzoek moet worden geweigerd. De KNMG is het daarmee eens: ‘Het is onwenselijk en onmogelijk om altijd een vrouwelijke arts aanwezig te hebben.’

‘Uiteraard is er sprake van vrije artsenkeuze en ook is het een goede praktijk om te proberen tegemoet te komen aan wensen van patiënten die een voorkeur uitspreken voor een hulpverlener van een bepaalde sekse. Daarvoor kunnen in individuele gevallen ook begrijpelijke redenen bestaan’, nuanceert Johan Legemaate, beleidscoördinator gezondheidsrecht en juridisch adviseur van de KNMG. ‘Dat is echter wat anders dan een benadering, waarin op basis van geloof en/of cultuur in het algemeen een hulpverlener van een bepaalde sekse wordt verlangd. Voor zo’n algemene benadering is naar de mening van de KNMG geen plaats, zowel vanwege principiële motieven (gelijkheid, tegengaan van discriminatie) als om praktische redenen (onuitvoerbaarheid in termen van roostering).’

‘Wat in die context ook sterke afkeuring verdient zijn intimiderende omgangsvormen in de richting van artsen of andere hulpverleners die niet op een verzoek van een patiënt (of zijn/haar familie) willen ingaan. Dit kan een reden zijn om duidelijke grenzen te stellen aan de aanwezigheid van familie in behandelsituaties rond een patiënt’, stelt Legemaate.

Legemaate: ‘De KNMG wil benadrukken dat hier ook een verantwoordelijkheid voor de patiënt ligt. In niet-spoedsituaties heeft de patiënt de nodige ruimte om een afspraak te maken met een arts van zijn keuze. Dat kan in een aantal gevallen voorkomen dat problemen ontstaan als de patiënt pas in het ziekenhuis merkt door welke arts hij/zij geholpen zal worden.’
http://tinyurl.com/24y6af

en dat in het bold, de poll, dat is aan hand van deze vraagstelling :
Een patiënt eist vanwege geloof of cultuur een vrouw als arts. Die eis hoeft niet te worden ingewilligd.

of te wel, je mag wel om een vrouw vragen maar niet op basis van je geloof ..

uit het artikel van Curl
quote:
Massaal wakker worden, collega’s, en vlug één lijn trekken voordat het te laat is. Stop met het toelaten van de discriminatie en seksuele insinuatie op uw professionele gedrag, zou ik zeggen. We leven hier wel in Nederland anno 2007 en niet meer in de middeleeuwen. Los van het prin­cipiële is het ook ondoenlijk om bij het samenstellen van diensten ook steeds ten minste een vrouw te moeten inroosteren.

Nu de inspectie zich op de vlakte houdt, zal de KNMG als vertegenwoordiger van de totale beroepsgroep inderdaad met een standpunt moeten komen.
De mening van Floris Sanders en mij is duidelijk: laat iedereen stoppen met het toegeven aan de druk om vanwege geloof of cultuur altijd een vrouwelijke hulpverlener te kunnen eisen. U kunt de KNMG alvast helpen bij haar standpuntbepaling: vul de poll in op www.medischcontact.nl en geef aan of u Floris en mij steunt of niet.

Ben V.M. Crul
http://tinyurl.com/ywu3co
quote:
Noten op de allochtone zang
Auteur: Floris Sanders,de radioloog
Pagina: 1269

Het loopt zo langzamerhand de spuigaten uit. Gesluierde moslimdames die binnenkomen voor allerlei onderzoek, begeleid door hun mannelijke cipiers (echtgenoten, broers, vaders, zoons) die op hoge toon eisen dat hun vrouwelijk familielid door een vrouwelijk personeelslid zal worden onderzocht. Voor artsen willen ze nog een oogje toeknijpen, maar voor onze laboranten niet.

Laatst overkwam dat een mannelijke echografisch laborant drie keer op een dag. Hij heeft aan de druk toegegeven, maar hield er toch een vieze nasmaak aan over. Alsof onze allochtone medeburgers hem ervan verdachten er onoirbare gevoelens op na te houden. Zijn professionele integriteit in twijfel trokken. Hij voelde zich respectloos behandeld. En gelijk had hij.

Ik vind dit ontoelaatbaar. Van professionele werkers in de gezondheidszorg wordt verwacht dat zij alle patiënten ongeacht geslacht, ras, maatschappelijke status en seksuele voorkeur op dezelfde wijze behandelen. En van onze patiënten mag hetzelfde worden verwacht. Natuurlijk kan ik begrip opbrengen voor de gevoeligheid die bijvoorbeeld echografisch onderzoek van het scrotum, inwendig onderzoek of een mammografie kunnen oproepen, zeker als het om getraumatiseerde patiënten gaat. En daar horen we op in te spelen. Maar in zijn algemeenheid moeten we aan deze druk niet toegeven. Dat leidt tot segregatie in de gezondheidszorg. De nadelige gevolgen daarvan voor de kwaliteit hebben we in het basisonderwijs al kunnen vaststellen. Bovendien wordt hiermee de zo noodzakelijke onderlinge integratie van alle bevolkingsgroepen in de Nederlandse samenleving een kwade dienst bewezen.
In de gezondheidszorg wordt iedereen gelijk behandeld. Je geloof verschaft je geen voorrechten. Kwestie van beschaving. Punt uit.

Floris Sanders,de radioloog
http://tinyurl.com/yww52u

waar het dus op neerkomt is dat de heren Sanders en Curl wil gaan bepalen welke gevoeligheid bij een vrouw wel of niet mag, gevoeligheid op basis van geloof mag niet van hun ..

opvallend in het artikel van Sanders is mi de volgorde waarin hij "bepaalde gevoeligheden" opnoemt waarvoor hij wel begrip kan hebben .. het scrotum, inwendig onderzoek en dan pas de mammografie ..

anyway, als je dit vergelijkt met het nuchtere commentaar van Visser en Drexhage, beiden werkzaam in ziekenhuizen in de randstad, krijg ik toch het idee dat het bij de heren Sanders en Curl meer gaat om persoonlijke grieven
als je dan ook het commentaar van Curl leest
quote:
„Ontoelaatbaar”, zegt Crul hierover. „Ik heb als arts ook wel meegemaakt dat een patiënte niet door mij geholpen wilde worden. Daarop zei ik dat er dan geen ruimte voor haar was in mijn praktijk. Artsen willen beoordeeld worden op hun professionaliteit, niet op hun sekse. Als er spoed is, mag een patiënt geen enkele arts weigeren. Dat is discriminatie.”
http://www.trouw.nl/hetni(...)aat_voorop_in_geloof

denkt die man potverdorie dat die god is of zo .. hij staat boven het zelfbeschikkingsrecht van de patiënt ?
pleased to meet you
  maandag 30 juli 2007 @ 11:48:06 #229
3542 Gia
User under construction
pi_51955475
quote:
Op maandag 30 juli 2007 11:36 schreef moussie het volgende:
denkt die man potverdorie dat die god is of zo .. hij staat boven het zelfbeschikkingsrecht van de patiënt ?
„Ontoelaatbaar”, zegt Crul hierover. „Ik heb als arts ook wel meegemaakt dat een patiënte niet door mij geholpen wilde worden. Daarop zei ik dat er dan geen ruimte voor haar was in mijn praktijk. Artsen willen beoordeeld worden op hun professionaliteit, niet op hun sekse. Als er spoed is, mag een patiënt geen enkele arts weigeren. Dat is discriminatie.”

Het gaat om spoedgevallen!! In alle andere gevallen is er geen enkel probleem als een patient een vrouwelijke arts kiest. Maar je kunt nu eenmaal niet op de eerste hulp aankomen, midden in de nacht, en dan eisen dat er een vrouwelijke arts uit haar bed wordt gebeld. Als het spoed is, moet je het doen met de artsen die er op dat moment zijn.
pi_51956736
quote:
Op maandag 30 juli 2007 11:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Het gaat om spoedgevallen!! In alle andere gevallen is er geen enkel probleem als een patient een vrouwelijke arts kiest. Maar je kunt nu eenmaal niet op de eerste hulp aankomen, midden in de nacht, en dan eisen dat er een vrouwelijke arts uit haar bed wordt gebeld. Als het spoed is, moet je het doen met de artsen die er op dat moment zijn.
idd, maar ik heb zo het idee dat het deze man, alsook die Sanders, niet alleen gaat om spoedgevallen .. het gaat er meer om dat een vrouw met een hoofddoek geen vrouw mag vragen .. Crul wil "zo iemand" hoe dan ook niet in zijn praktijk hebben, en dat was dan toch geen spoedgeval ..

ik kom in het hele betoog van die 2 mannen maar een spoedgeval tegen
quote:
Twee maanden geleden werd - midden in de nacht - een islamitische vrouw in partu een Nederlands ziekenhuis binnengebracht. Toen de mannelijke gynaecoloog haar wilde onderzoeken, werd hem door de echtgenoot van de vrouw de toegang tot de verloskamer ontzegd. Alleen een vrouwelijke gynaecoloog zou de bevalling bij zijn vrouw mogen leiden. De discussie werd door de man dreigend gesloten. Alleen doordat uw geïntimideerde collega ijlings (duur) vervoer per ambulance naar een nabijgelegen ziekenhuis regelde, waar wél een vrouwelijke gynaecoloog beschikbaar was, kwam daar ternauwernood een gezond kind te wereld.
http://tinyurl.com/ywu3co

en tja, dan heb ik net zoiets als bij de Jehova's .. je kiest er toch zelf voor ?
als je liever doodgaat dan bloed van een ander te accepteren of je te laten behandelen door een arts van het andere geslacht .. lullig voor die arts die er handenwringend naast moet gaan staan maar des al niet te min nog steeds zelfbeschikkingsrecht van de patiënt(e) ..
dus niet van haar man of mannelijk familielid, van de patiënte zelf .. pas als de vrouw wel geholpen wil worden door een mannelijke arts en haar mannelijke familieleden maken dat onmogelijk mag je ingrijpen en die mannen laten verwijderen en in staat van beschuldiging stellen

en hoe dan ook blijkt dus uit de verhalen van andere ziekenhuizen dat je met goede voorlichting vrijwel alle problemen voor kan zijn .. blijft dus over dat de heren Curl en Sanders zich in hun mannelijke trots gekrenkt voelen omdat de dames liever door een vrouw behandelt willen worden ..
en zeiken over specifieke wensen van vrouwen is natuurlijk stukken makkelijker dan het organisatorisch wat aan te passen ..
bekeken vanuit emancipatorisch standpunt is het willen beperken van de vrouwelijke vraag om een vrouwelijke arts om wat voor reden dan ook een kwalijke zaak, op deze manier blijft het een mannenbolwerk waarbij de man bepaald waar de grens van "gevoeligheid" bij de patiënt(e) ligt
pleased to meet you
  maandag 30 juli 2007 @ 14:11:04 #231
3542 Gia
User under construction
pi_51959273
quote:
Op maandag 30 juli 2007 12:35 schreef moussie het volgende:

ik kom in het hele betoog van die 2 mannen maar een spoedgeval tegen
En dat is dan ook meteen een voorbeeld waar het hier in het topic, voor de meesten, om begonnen is. Een man belet een arts naar zijn vrouw te gaan. Aan de vrouw is hier nog niet eens iets gevraagd, schijnbaar. De man verbiedt het. Deze man had dus meteen afgevoerd moeten worden en de arts had gewoon de vrouw moeten helpen. Als dan die vrouw alle hulp had geweigerd, tja, dan is het inderdaad net als met Jehova's. En dan heb ik ook zoiets van "zoek zelf dan maar een ziekenhuis waar nu een vrouwelijke gynaecologe aanwezig is". Daar hoeft dit ziekenhuis dan ook geen moeite voor te doen.

Je hebt overigens gelijk dat het nergens op slaat om vrouwen kwalijk te nemen dat ze liever voor sommige zaken een vrouwelijke arts willen. Zelfs als die vrouw dat om religieuze redenen wil. De reden is namelijk niet van belang.

Maar in geval van nood is het gewoon bijzonder kwalijk om een aanwezige mannelijke arts te weigeren en hem toe te laten kijken hoe iemand sterft. (Even naar het uiterste kijkend)
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 30 juli 2007 @ 14:26:17 #232
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_51959678
quote:
Op zondag 29 juli 2007 23:06 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Waarom doe je zo hysterisch over een typootje?
pi_51961266
quote:
Op maandag 30 juli 2007 14:11 schreef Gia het volgende:

[..]

En dat is dan ook meteen een voorbeeld waar het hier in het topic, voor de meesten, om begonnen is. Een man belet een arts naar zijn vrouw te gaan. Aan de vrouw is hier nog niet eens iets gevraagd, schijnbaar. De man verbiedt het. Deze man had dus meteen afgevoerd moeten worden en de arts had gewoon de vrouw moeten helpen. Als dan die vrouw alle hulp had geweigerd, tja, dan is het inderdaad net als met Jehova's. En dan heb ik ook zoiets van "zoek zelf dan maar een ziekenhuis waar nu een vrouwelijke gynaecologe aanwezig is". Daar hoeft dit ziekenhuis dan ook geen moeite voor te doen.
geen idee of het nou wel of niet aan de vrouw zelf is gevraagd ..
maar waar het eigenlijk op neer komt is dat deze heren dit ene geval misbruiken om een ander "probleem" aan te pakken, een probleem dus dat volgens anderen niet bestaat omdat het met een beetje organiseren en goede voorlichting voorkomen kan worden
quote:
Je hebt overigens gelijk dat het nergens op slaat om vrouwen kwalijk te nemen dat ze liever voor sommige zaken een vrouwelijke arts willen. Zelfs als die vrouw dat om religieuze redenen wil. De reden is namelijk niet van belang.
juist ja, de patiënt bepaald zelf wel waar zijn gevoeligheid ligt, niet de arts ..
en wat dat aangaat meen ik dat ook de westerse dames die eigenlijk liever een vrouw willen hebben wat minder laconiek zouden mogen omgaan met het feit dat zij toch weer een man voor hun neus krijgen .. pas als wij dames met ons allen erom gaan vragen zal de organisatie eindelijk dusdanig aangepast worden zodat ook een vrouwelijke arts door kan blijven werken nadat zij een gezin gesticht heeft .. de grafieken die ik eerder geplaatst heb spreken wat dat aangaat helaas boekdelen
quote:
Maar in geval van nood is het gewoon bijzonder kwalijk om een aanwezige mannelijke arts te weigeren en hem toe te laten kijken hoe iemand sterft. (Even naar het uiterste kijkend)
dat lijkt mij idd verschrikkelijk voor zo'n arts .. jij bent ook moeder dus waarschijnlijk vertrouwd met het gevoel van machteloosheid als je je zieke kind niet kan helpen .. en dit is dan nog een graad of wat erger, je zou er wel iets aan kunnen doen maar je mag niet omdat een of andere rare ideologie in de weg staat ..

maar ja, de andere kant van het verhaal is dat als een gelovige niet toegestane hulp wel accepteert hij/zij dat later terug vindt op zijn boterham , zo'n keuze gaat veel verder dan alleen het redden van een leven op dat moment .. wat dat aangaat heeft Mwana helemaal gelijk, er moet meer voorlichting komen over de mogelijkheden die jij als vrouw hebt
pleased to meet you
  maandag 30 juli 2007 @ 19:13:10 #234
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_51966993
quote:
Op maandag 30 juli 2007 14:26 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waarom doe je zo hysterisch over een typootje?
hysterisch? het juiste woord neerzetten is hysterisch?

er kwam nog wat achter de punt...
pi_51976560
quote:
Op zondag 29 juli 2007 09:09 schreef Suko het volgende:
Was er al 'bang' voor en dacht, waar blijft die Sturkenboom... Hij had eerst dit idee: 'Eerste islamitische ziekenhuis in Rotterdam' en komt nu met dit verhaal:

-artikel-

Ook een tactiek, zoveel mogelijk zeiken en dreigen, dan komen er vanzelf wel eigen voorzieningen voor van alles en nog wat om daar van af te zijn. Integratie en voegen naar de rechten en plichten van een land niet meer nodig. Eigen Islamitische landjes creëren in het westen is wel zo makkelijk en mogelijk een doel op zich....
Als dit door gaat is echt het einde zoek in Nederland
Al dat gezeik over moeten integreren en dan komt er iemand met zo'n idee die weer voor een "scheiding" zorgt
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 31 juli 2007 @ 08:36:35 #236
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_51980360
quote:
Op maandag 30 juli 2007 19:13 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

hysterisch? het juiste woord neerzetten is hysterisch?

er kwam nog wat achter de punt...
Je slaat gemakshalve je IN de quote even over? De s en de z zitten op een qwerty toetsenbord nogal dicht naast elkaar he...

En na de punt sla ik over, doordat je je met dit hysterische gedrag nogal buiten spel zet als gesprekspartner.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 10:24:18 #237
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_51982229
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 08:36 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je slaat gemakshalve je IN de quote even over? De s en de z zitten op een qwerty toetsenbord nogal dicht naast elkaar he...

En na de punt sla ik over, doordat je je met dit hysterische gedrag nogal buiten spel zet als gesprekspartner.
pi_52005602
Kwestie lijkt me vrij simpel, als je even de mogelijk gekwetste trots van een dokter buiten beschouwing laat. Als een (mannelijk) familielid vervelend gaat doen, de beveiliging of politie roepen en meneer buiten zetten. Doen we ook met autochtonen die ambulancebroeders en -zusters aanvallen.
En als mevrouw dan haar eigen keuze kenbaar maakt, die zo goed mogelijk respecteren. Bij een geboorte ligt dat misschien anders, omdat er een kind, dus een derde, bij betrokken is.
Maar dat respecteren doen we ook bij demente bejaarden of anderen, die niet meer willen eten, of bij Jehovahs, die geen bloed van andere willen. Of mensen die geen chemo willen. Dus niet zeiken.

Overigens vraag ik me wel af, of mannen ook geen vrouwelijke arts willen. Voor noodhulp wordt dat inderdaad een probleem: moet je altijd een vrouwelijke en mannelijke arts of verpleegkundige hebben.

En die gekwetste trots? Gewoon maar inslikken!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 1 augustus 2007 @ 11:47:40 #239
3542 Gia
User under construction
pi_52013614
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 23:46 schreef Kees22 het volgende:
En als mevrouw dan haar eigen keuze kenbaar maakt, die zo goed mogelijk respecteren.
Uhuh, zo goed mogelijk mag wmb neerkomen op "zoek dan zelf maar een ander ziekenhuis."
Want respecteren betekent niet dat je iemand uit bed hoeft te bellen.

Als iemand in een ziekenhuis komt, tijdens een bevalling (in dit geval) dan doet ze het maar met het personeel wat er op dat moment is. Wil ze dat niet, dan zoekt ze het maar uit. Ik vind dit dan niet meer de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis, maar van de weigeraar.
pi_52014397
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 23:46 schreef Kees22 het volgende:

En die gekwetste trots? Gewoon maar inslikken!
Ik snap niet wat gekwetste trots er mee te maken heeft.

Het gaat om mensen die aggressief zijn of het onderste uit de kan willen. Gezien de veiligheid en overbelasting van medisch personeel gaat dat dus gewoon niet. Als je een speciaal eisenpakket hebt zoek je maar een privékliniek op, mag je eisen wat je wilt en er ook voor dokken. En idd, niet alleen allochtonen, iedereen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')